
№2 (68),  
May–July  

2022

www.baj.by MASS 
MEDIA
I N  B EL A R U S

E-NEWSLETTER

http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by


CONTENTS:

Context . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 3 	

Criminal prosecution of journalists  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 4

Obstruction of journalistic  

and media activities  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 9

Application of anti-extremist legislation  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 11

Developments in the state media sector  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 13

www.baj.by

2

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


П The persecution of journalists continued within the period 
under review. It included bringing media workers to criminal 
and administrative liability, restriction of access to the content 
of independent media, detentions, and searches. Belarus ranked 
153rd out of 180 countries in the Press Freedom Index 2022, 
published by Reporters without Borders on the World Press Freedom 
Day.1 This is the worst result among the countries in Europe.

The Belarusian Association of Journalists was awarded with the 
UNESCO/Guillermo Cano World Prize for Contribution to Press 
Freedom in Montevideo on May 3, 2022. The award was received 
by BAJ Chairperson Andrei Bastunets, who noted in his speech 
as follows: ‘The BAJ regards this award as a sign of support 
for the entire independent journalistic community of Belarus. 
And we hope that thus we will be able to draw attention to 
the ongoing deterioration of the situation with media freedom 

1	  �https://rsf.org/en/index 

www.baj.by

3

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://rsf.org/en/index
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


in the country, that we will have an impact on the change of 
this situation for the better, as well as on the fate of those 
journalists who are kept behind bars in Belarus nowadays.’2

Apart from the UNESCO prize, on the same day, the BAJ was 
awarded the Difference Day Honorary Title for Freedom of 
Expression, presented by two universities in Brussels (ULB 
and VUB), and the Freedom of the Press 2022 award of the 
Swedish section of Reporters Without Borders (RSF)3. 

Criminal prosecution  
of journalists

As of the end of July 2022, 29 Belarusian journalists were 
kept behind bars. 8 of them were serving their sentences, 
having been convicted in criminal cases. Others were kept 
in custody in connection with criminal investigation.

The Minsk Regional Court began a closed session to consider the 
so-called ‘BelaPAN case on June 6, 2022. The list of defendants 
in the case includes Dzmitry Navazhylau, Iryna Leushyna, Andrei 

2	  �https://baj.by/ru/content/sostoyalas-ceremoniya-vrucheniya-bazh-vsemirnoy-premii-
yunesko-gilermo-kano-za-vklad-v 

3	  �https://baj.by/be/content/belaruskaya-asacyyacyya-zhurnalistau-stala-laureatam-
difference-day-honorary-title-u-bruseli
https://baj.by/ru/content/bazh-nagrazhden-premiey-svoboda-pressy-2022-ot-
shvedskoy-organizacii-reportery-bez-granic

www.baj.by

4

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/ru/content/sostoyalas-ceremoniya-vrucheniya-bazh-vsemirnoy-premii-yunesko-gilermo-kano-za-vklad-v
https://baj.by/ru/content/sostoyalas-ceremoniya-vrucheniya-bazh-vsemirnoy-premii-yunesko-gilermo-kano-za-vklad-v
https://baj.by/be/content/belaruskaya-asacyyacyya-zhurnalistau-stala-laureatam-difference-day-honorary-title-u-bruseli
https://baj.by/be/content/belaruskaya-asacyyacyya-zhurnalistau-stala-laureatam-difference-day-honorary-title-u-bruseli
https://baj.by/ru/content/bazh-nagrazhden-premiey-svoboda-pressy-2022-ot-shvedskoy-organizacii-reportery-bez-granic
https://baj.by/ru/content/bazh-nagrazhden-premiey-svoboda-pressy-2022-ot-shvedskoy-organizacii-reportery-bez-granic
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Aliaksandrau, and Iryna Zlobina. However, the litigation was 
suspended for the term of no less than 2 months on June 29, 20224. 

Andrei Kuzniechyk, a ‘Radio Liberty’ journalist, was sentenced 
to 6 years of imprisonment in a strict regime colony under 
part 1 of Article 361-1 of the Belarus Criminal Code (creating 
an extremist formation or taking part in it) on June 8, 
2022. The trial was held behind closed doors. Therefore, 
the specific circumstances of the case are unknown5.

As it became known during the period of 
review, Siarhei Satsuk, the Chief editor of 
‘Yezhednevnik’ (ej.by) online media outlet, 
was charged under two more articles of the 
Belarus Criminal Code – Article 130 (inciting 
racial, national, religious, or other social 
enmity or discord) and Article 426 (abuse of 
power or official authority) – in addition to 
the initial charge of accepting a bribe. The 
committed actions, which are associated 
with the new charges, remain unknown6. 

On June 15, 2022, Aksana Kolb, the 
‘Novy Chas’ newspaper’s Editor-in-chief, was sentenced to 
2.5 years of restriction of freedom with a referral to an open 
correctional institution, being found guilty under part 1 of 
Article 342 of the Belarus Criminal Code (arrangement and 
preparation of actions that grossly violate public order or 
active participation in them). She fled Belarus later7. 

4	  �https://t.me/pozirkonline 
5	  �https://baj.by/be/content/frylansera-svabody-andreya-kuznechyka-asudzili-na-shesc-

gadou-turmy
6	  �https://baj.by/be/content/znyavolenamu-redaktaru-syargeyu-sacuku-vystavili-

abvinavachanni-pa-novyh-artykulah 
7	  �https://baj.by/ru/content/oksane-kolb-dali-25-goda-himii-i-osvobodili-v-zale-suda

www.baj.by

5

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://t.me/pozirkonline
https://baj.by/be/content/frylansera-svabody-andreya-kuznechyka-asudzili-na-shesc-gadou-turmy
https://baj.by/be/content/frylansera-svabody-andreya-kuznechyka-asudzili-na-shesc-gadou-turmy
https://baj.by/be/content/znyavolenamu-redaktaru-syargeyu-sacuku-vystavili-abvinavachanni-pa-novyh-artykulah
https://baj.by/be/content/znyavolenamu-redaktaru-syargeyu-sacuku-vystavili-abvinavachanni-pa-novyh-artykulah
https://baj.by/ru/content/oksane-kolb-dali-25-goda-himii-i-osvobodili-v-zale-suda
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


The Homiel Regional Court began a trial of Iryna Slaunikava, a 
Deputy Chairperson of BAJ and a journalist of the Polish Television 
(TVP) on June 23, 2022. The trial with a break lasted until August 3, 
2022. Consequently, the media worker was sentenced to five years 
of imprisonment under Article 342 (arrangement of group actions 
that grossly violate public order or active participation in them) 
and Article 361 (creation of an extremist formation or leadership of 
such a formation or a unit in its structure) of the Criminal Code8. 

A criminal case against a former journalist of Belarusian State 
TV Kseniya Lutskina was sent to court on July 7, 2022. The 
media worker has been in custody since December 2020. 

She is accused of conspiracy to seize state power in the 
unconstitutional way (Article 357 of the Belarus Criminal 

8	  �https://baj.by/be/content/iryne-slaunikavay-pryznachyli-5-gadou-znyavolennya 

www.baj.by

6

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/iryne-slaunikavay-pryznachyli-5-gadou-znyavolennya
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Code), as, allegedly, she ‘led a group of information support 
and counteraction to state media’ in the Coordinating Council 
of the Belarusian opposition. Also, she tried to create a 
public Belarusian interactive television, allegedly, in order ‘to 
conceal and distort real facts, escalate protest activity, and 
stimulate a split in the Belarusian society, forming a negative 
public opinion about the activities of state bodies.” Lutskina 
faces a sentence of eight to twelve years in prison9. 

The second court verdict was handed down to a 
journalist Katsiaryna Andreyeva during a closed session 
of Homiel Regional Court on July 13, 2022. 

She was found guilty of ‘treason against the state’ (part 1 of 
Article 356 of the Criminal Code) and sentenced to eight years 
in prison. In February 2021, she had already been sentenced 
to two years in prison. The new charges were brought against 
her five months before the end of her initial prison term10. 

A number of new criminal cases were filed 
against journalists in May – July 2022. 

Yury Hantsarevich, a correspondent of ‘Intex-press’ periodical 
(Baranavichy, Brest region), was detained on May 5, 2022. A 
criminal case was filed against him under Article 361-4 of the 
Criminal Code (assistance to extremist activity) afterwards. 
It related to the transfer of photos of Russian military equipment 
to the ‘Zerkalo’ and ‘Radio Liberty’ publications. On July 14, 2022, 
he was sentenced to 2 years and 6 months of imprisonment11. 

9	  �https://baj.by/ru/content/v-sud-napravili-delo-eks-zhurnalistki-bt-ksenii-luckinoy-po-
obvineniyu-v-zagovore-s-celyu 

10	 �https://baj.by/ru/content/otbyvayushchey-nakazanie-zhurnalistke-katerine-
andreevoy-vynesli-eshche-odin-prigovor-za 

11	 �https://www.intex-press.by/2022/07/14/vynesen-prigovor-zhurnalistu-intex-press/

www.baj.by

7

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/ru/content/v-sud-napravili-delo-eks-zhurnalistki-bt-ksenii-luckinoy-po-obvineniyu-v-zagovore-s-celyu
https://baj.by/ru/content/v-sud-napravili-delo-eks-zhurnalistki-bt-ksenii-luckinoy-po-obvineniyu-v-zagovore-s-celyu
https://baj.by/ru/content/otbyvayushchey-nakazanie-zhurnalistke-katerine-andreevoy-vynesli-eshche-odin-prigovor-za
https://baj.by/ru/content/otbyvayushchey-nakazanie-zhurnalistke-katerine-andreevoy-vynesli-eshche-odin-prigovor-za
https://www.intex-press.by/2022/07/14/vynesen-prigovor-zhurnalistu-intex-press/
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Kanstantsin Zalatykh, Director of ‘Belarusy i Rynak’ newspaper, was 
detained by KGB officers on the morning of May 18, 2022. He was 
charged under part 2 of Article 130 of the Criminal Code of Belarus 
(inciting hatred or discord, combined with violence or committed 
by an official), which provides for punishment from 3 to 10 years of 
imprisonment. Kanstantsin Zalatykh is currently kept in custody12.

A criminal police search was carried out at the house of journalist 
Ales Lyubianchuk in the village of Kryvichi, Iuye district, Hrodna 
region on May 26, 2022. Consequently, he was detained as 
part of a criminal investigation and taken to a temporary 
detention center in Minsk. It is known that charges have been 
brought against the journalist, but the criminal article that 
Lyubianchuk is charged with is not known for certain, since 
the lawyer is under a non-disclosure agreement. Previously, 
Lyubianchuk collaborated with the ‘Belsat’ TV channel13. 

On June 17, 2022, criminal cases were filed against Yury 
Gladchuk, the ABW.by Editor-in-chief and Yulia Mudrevskaya, 
the ABW.by special projects editor under Article 342 of the 
Belarus Criminal Code (arrangement and preparation of 
actions grossly violating public order or active participation 
in them). Both of them are kept in custody14. 

Vitali Andras, Director of ‘Dev By Media’, and his wife Alena Andras, 
who worked as an accountant of ‘Dev By Media’ enterprise, were 
detained on June 23, 2022. Pro-governmental Telegram channels 
reported that a criminal case had been filed against Vitali Andras, 
allegedly, for ‘inciting people to a coup d’état’ and reposting 

12	 �https://mediazona.by/news/2022/05/18/bir
13	 �https://mediazona.by/news/2022/05/26/lub
14	 �https://reform.news/317779-na-zhurnalistov-abw-by-zaveli-ugolovnye-dela 

www.baj.by

8

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://mediazona.by/news/2022/05/18/bir
https://mediazona.by/news/2022/05/26/lub
https://reform.news/317779-na-zhurnalistov-abw-by-zaveli-ugolovnye-dela
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


messages from the NEXTA Telegram Channel. The spouses were 
released after the search and spending some time in detention15. 

The Main Directorate for Combating Organized 
Crime and Corruption of the Ministry of Interior 
of the Republic of Belarus (GUBOPiK) filed a 
new criminal case against Stsiapan Putsila 
and a group of other people under Article 
290-5 of the Criminal Code (arrangement 
of activities of a terrorist organization and 
taking part in the activities of such an 
organization), in addition to ten existing 
criminal charges. The latest charges were related 

to the arrangement and management of the ‘Nexta’ Telegram 
channel activities. (The latter has been recognized as a terrorist 
organization by the Supreme Court of Belarus.) The sanction of this 
article provides for a punishment of up to 15 years in prison16. 

Obstruction of journalistic 
and media activities 

The Belarusian Association of Journalists registered 15 cases of 
detention of media workers and 15 searches within the period of 
May – July 2022. Five journalists were subjected to administrative 
arrest for the terms of 10 to 15 days. Thus, a freelance photographer 

15	 �https://baj.by/be/content/protiv-direktora-devby-vozbudili-ugolovnoe-delo
16	 �https://baj.by/be/content/na-scyapana-pucilu-i-yana-rudzika-zavedzenaya-

kryminalnaya-sprava-za-terarystychnuyu 

www.baj.by

9

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/protiv-direktora-devby-vozbudili-ugolovnoe-delo
https://baj.by/be/content/na-scyapana-pucilu-i-yana-rudzika-zavedzenaya-kryminalnaya-sprava-za-terarystychnuyu
https://baj.by/be/content/na-scyapana-pucilu-i-yana-rudzika-zavedzenaya-kryminalnaya-sprava-za-terarystychnuyu
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Siarhei Lysenka was detained and brought to administrative 
responsibility in Homiel on June 27, 2022. He was present in the 
park, where a festive event for Ukrainian children was held17. 

Public access to the Website of ‘ARCHE’ Belarusian independent 
magazine was disabled from Belarus in July 202218.

The Village Belarus Website was included into the register of 
banned online resources in the Russian Federation and blocked 
for public access from Russia on May 15, 2022. Its editorial 
office had received a letter from Roskomnadzor with a demand 
to delete a text “What is wrong with the official Russian 
version of the shelling of the railway station in Kramatorsk, 
where 50 people were killed,” but refused to do so19.

Also, a court order was issued in Russia to ban the dissemination 
of information about the losses of the Russian army during the 

17	 �https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-u-2022-godze-tablica-spis-
znyavolenyh 

18	 �https://baj.by/be/content/mininfarm-zablyakavau-sayt-belaruskaga-nezalezhnaga-
chasopisu-arche 

19	 �https://www.the-village.me/village/city/news-city/292203-blokirovka

www.baj.by

10

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-u-2022-godze-tablica-spis-znyavolenyh
https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-u-2022-godze-tablica-spis-znyavolenyh
https://baj.by/be/content/mininfarm-zablyakavau-sayt-belaruskaga-nezalezhnaga-chasopisu-arche
https://baj.by/be/content/mininfarm-zablyakavau-sayt-belaruskaga-nezalezhnaga-chasopisu-arche
https://www.the-village.me/village/city/news-city/292203-blokirovka
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


war in Ukraine, published on the Website of ‘Belarusy i Rynak’ 
newspaper. Surprisingly, the disputed publication had been deleted 
from the Web-resource before the court verdict was announced20. 

Application of anti-extremist 
legislation 

The content of some independent mass media was recognized as 
‘extremist materials’ within the period under review. Particularly, 
it concerned their pages on social media and included the media 
with the previously blocked websites.  The policy affected the 
websites and pages on social media of ‘Mediazone. Belarus’, ‘Media-
Palessie’, ‘Most’, the Telegram-channels of ‘Brestskaya gazeta’, ‘Hrodna.
Life’ as well as the ‘ByProsvet’ samizdat channel. The HARBACEVIČ 
Telegram channel, established by a ‘Nasha Niva’ journalist Artsiom 
Harbatsevich, and the ‘Zhizn-Malina’ popular YouTube channel, which 
publishes interviews with the civil society representatives, were 
also recognized as extremist within the period of May – July 2022.

The Ministry of Interior of Belarus took a decision to include two 
independent media – KYKY.ORG and ‘Euroradio’ – in the List of 
organizations, groupings, individual entrepreneurs and citizens 
involved in extremist activities, in the form of ‘extremist formations’.

The ‘Chestnaya Gazeta’ (‘Honest Newspaper’) informal print 
publication as well as the related pages on social media and the 
Telegram bot were included into the list, too. The print copies 

20	 �https://baj.by/ru/content/v-rossii-zapretili-dostup-k-saytu-gazety-belorusy-i-rynok

www.baj.by

11

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/ru/content/v-rossii-zapretili-dostup-k-saytu-gazety-belorusy-i-rynok
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


of ‘Chestnaya Gazeta’ 
were seized from the 
independent press 
distributor Aleh Haurylau 
from Salihorsk (Minsk 
region) at the end of 
2021. Following the 
examination of the 
newspaper texts, he was 
charged under four articles 
of the Belarus Criminal 
Code: Article 361 (calls 

for actions aimed at causing harm to the national security of the 
Republic of Belarus), Article 341 (desecration of buildings and 
damage to property), Article 130 (incitement of hatred or discord), 
and Article 367 (slander against the President of Belarus).

Ihar Losik, a blogger and ‘Radio Liberty’ employee has 
been included by the KGB in the List of organizations and 
individuals involved in terrorist activities. He was sentenced 
to 15 years in a high security penal colony earlier. 

On June 14, 2022, the Supreme Court of Belarus recognized the 
‘TUT BY MEDIA’ Ltd. as an ‘extremist organization.’ Ihar Lutski, 
ex-Minister of Information of Belarus noted in this regard as 
follows: ‘There was a direct encroachment on the sovereignty 
and independence of our country. The funding of these non-
state media was carried out from abroad. And it was coordinated 
from abroad, too. The current decision on TUT.BY is a vivid 
example of this activity. It has been labeled as extremist!’21

21	 �https://baj.by/be/content/eks-glava-mininforma-prokommentiroval-priznanie-tutby-
ekstremistskoy-organizaciey

www.baj.by

12

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/eks-glava-mininforma-prokommentiroval-priznanie-tutby-ekstremistskoy-organizaciey
https://baj.by/be/content/eks-glava-mininforma-prokommentiroval-priznanie-tutby-ekstremistskoy-organizaciey
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Developments  
in the state media sector 

The ‘Globecast’ company took a decision to disconnect ‘Belarus-24’ 
TV channel from satellite broadcasting to a number of countries 
in the European and Pacific region in June 2022. This decision 
caused outrage from the Ministry of Information of Belarus22. 

The same reaction was caused by Telegram’s decision to completely 
remove the odious pro-governmental channels ‘Zheltye Slivy’ 
(‘Yellow Plums’ / ‘Yellow Leaks’) and ‘Vashi Slivy’ (‘Your Plums’ / 
‘Your Leaks’), which published ‘repentant’ videos with detainees 
and insults against opponents of the authorities in Belarus23. 

The Union of European Football Associations (UEFA) has 
excluded the Belarusian State TV and Radio Company from 
the list of official broadcasters of the League of Nations. 
Consequently, the matches of the national football team 
can no longer be watched on TV in Belarus. (They used to 
be broadcast by the ‘Belarus 5’ TV channel in the past.)24

22	 �https://baj.by/be/content/mininform-razbushevalsya-chem-vozmushcheno-
vedomstvo

23	 �https://baj.by/be/content/telegram-calkam-vydaliu-prauladnyya-kanaly-zhoutyya-
zlivy-i-vashy-zlivy

24	 �https://baj.by/be/content/uefa-isklyuchil-bt-iz-spiska-veshchateley-ligi-naciy

www.baj.by

13

№3 (69), May–July 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/mininform-razbushevalsya-chem-vozmushcheno-vedomstvo
https://baj.by/be/content/mininform-razbushevalsya-chem-vozmushcheno-vedomstvo
https://baj.by/be/content/telegram-calkam-vydaliu-prauladnyya-kanaly-zhoutyya-zlivy-i-vashy-zlivy
https://baj.by/be/content/telegram-calkam-vydaliu-prauladnyya-kanaly-zhoutyya-zlivy-i-vashy-zlivy
https://baj.by/be/content/uefa-isklyuchil-bt-iz-spiska-veshchateley-ligi-naciy
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


www.baj.by

2022

The contents of this 
publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to 
the Belarussian Association 
of Journalists,  
when using the 
E-NEWSLETTER:  
MASS MEDIA IN BELARUS 
materials.

Contact: 
Mr. Andrei Bastunets

E-mail: press@baj.by  
Web: www.baj.by

THE BELARUSIAN  
ASSOCIATION  

OF JOURNALISTS

http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by

