
№4 (70),  
August–October  

2022

www.baj.by

© Brett Sayles, pexels.com

MASS 
MEDIA
I N  B EL A R U S

E-NEWSLETTER

http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by


CONTENTS:

Context  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 3 	

Criminal prosecution of journalists  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 4

Pressure on journalists and mass media  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 9

Application of anti-extremist legislation  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 11

Restriction of access to information  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 15

Developments in the state media sector  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 18

www.baj.by

2

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


As before, the Belarusian journalists were persecuted for 
their professional activity. The space for independent 
media operation was further shrinking. 

• �32 media workers were imprisoned as 
of the end of October 2022.

• �9 sentences were pronounced to journalists in criminal 
cases with prison terms ranging from 3 to 14 years 
within the period under review. New criminal cases 
were filed against five journalists at that.

• �journalists were subjected to detentions, administrative 
charges, and other kinds of pressure.

• �As before, anti-extremist legislation was used as a weapon in the 
fight against the independent press. It was primarily applied as 
a basis for blocking access to online media and holding media 
workers accountable for the dissemination of information. 
The first criminal case under the new article of the Criminal 
Code 130-2 (denial of genocide of the Belarusian people) was 
filed in connection with publications in independent media.

• �As a result of governmental policies, the reduction of 
independent sources of information inside Belarus continued. 
The media were forced to terminate their activity. 

• �There exists censorship of media publications in Belarus, 
including the publications, produced by state-owned media. 

www.baj.by

3

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Criminal prosecution of journalists 

On August 3, 2022, Homiel Regional Court sentenced Iryna 
Slaunikava, a journalist 
of Polish television, a 
former employee of 
Belsat TV channel, to 
five years in prison 
under two articles of 
the Criminal Code: 
part 1 of Article 
342 (‘arrangement 
of group actions 
that grossly violate 
public order, or active 
participation in them’) 
and part 1 of Article 
361-1 (‘creation of 

an extremist formation or participation in it’)1. 

On September 6, 2022, Brest Regional Court presented charges 
to Inna Mozhchanka, a former journalist of BelTA News Agency, 
who was accused of insulting a governmental officer (Article 
369 of the Criminal Code) and inciting social hatred (Part 1 
of Article 130 of the Criminal Code). Consequently, she was 
sentenced to three years of imprisonment in a strict regime 
colony with a general regime in force. Inna Mozhchenko was 

1	  �https://baj.by/be/content/iryne-slaunikavay-pryznachyli-5-gadou-znyavolennya
https://baj.by/en/content/belarusian-journalist-slaunikava-handed-five-year-prison-
term-amid-crackdown

www.baj.by

4

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/iryne-slaunikavay-pryznachyli-5-gadou-znyavolennya
https://baj.by/en/content/belarusian-journalist-slaunikava-handed-five-year-prison-term-amid-crackdown
https://baj.by/en/content/belarusian-journalist-slaunikava-handed-five-year-prison-term-amid-crackdown
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


detained in September 2021 in connection with her negative 
statement about the deceased KGB officer in social media2. 

On September 14, 2022, an investigative journalist Dzianis 
Ivashyn was convicted in a closed trial under two articles of 
the Criminal Code: Article 365 (‘interference in the activities 
of an internal affairs officer’) and part 1 of Article 356 (high 
treason). The KGB accused the journalist of collaborating 
with Ukrainian intelligence through Ukrainian diplomats. 

The media worker was sentenced to 13 years and 1 month in prison 
and fined 4800 Belarusian rubles (approximately, EUR 1845). Also, the 
journalist was obliged to reimburse moral damages in the amount 
of 2000 Belarusian rubles to each of nine offended people. The 
personalities of the alleged ‘victims’ remain unknown to the public. All 
in all, the media worker will have to pay over USD 9000 in damages3. 

On September 28, 2022, Minsk City Court pronounced a sentence 
of eight years of imprisonment to Kseniya Lutskina, a former 
journalist of Belarusian TV and Radio Company and a laureate 
of governmental awards for achievements in her trade. 

She was detained on December 22, 2020. On the same day, the 
employees of Press Club Belarus were taken into custody.

Initially, all these people were accused of tax evasion. However, 
as soon as the Press Club case was closed and all its defendants 
who wrote pleas for mercy, were released, Lutskina was 
presented other charges. This time, she was blamed for ‘plotting 
conspiracy to seize state power by unconstitutional means 
(Article 357 of the Criminal Code). Allegedly, she ‘headed a 

2	  �https://spring96.org/be/news/108974
3	  �https://news.zerkalo.io/economics/11593.html

https://baj.by/en/content/belarus-journalist-denis-ivashin-shockingly-sentenced-13-
years-prison

www.baj.by

5

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://spring96.org/be/news/108974
https://news.zerkalo.io/economics/11593.html
https://baj.by/en/content/belarus-journalist-denis-ivashin-shockingly-sentenced-13-years-prison
https://baj.by/en/content/belarus-journalist-denis-ivashin-shockingly-sentenced-13-years-prison
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


media support group, aimed at counteraction to the state media’ 
in the Coordinating Council of the Belarusian opposition4. 

After four months of court 
hearings behind the closed 
doors, the trial on the 
BelaPAN case ended. (BelaPAN 
is an independent news 
agency that was ruined by 
the security forces in the 
summer of 2021 and later 
recognized as an “extremist 
formation”.). Media manager 
Andrei Aliaksandrau was 
sentenced to 14 years of 
imprisonment in a penal 
colony. His wife Iryna 

Zlobina was sentenced to 9 years in prison. Dzmitry 
Navazylau, former director of the BelaPAN News Agency and 
Iryna Leushyna, the editor-in-chief and director of BelaPAN 
were sentenced to 6 and 4 years in prison respectively:

 ̂Andrei Aliaksandrau and Iryna Zlobina were charged under 
part 2 of Article 342, for the alleged preparation of “at least 
260 persons to participate in group actions that grossly 
violate public order” (the legal investigation interpreted 
their payment of fines and lawyers’ bills etc. for people 
who participated in post-election protests this way),

they were also charged under part 1 of Article 356 of the 
Criminal Code (‘high treason’) for assisting the ByHelp 
Foundation in activities, which were allegedly “aimed at causing 
harm to the national security of the Republic of Belarus”,

4	  �https://baj.by/en/content/journalist-ksenia-lutskina-sentenced-8-years-prison 

www.baj.by

6

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/palitznyavolenuyu-zhurnalistku-kseniyu-luckinu-asudzili-na-8-gadou-kalonii
https://baj.by/en/content/journalist-ksenia-lutskina-sentenced-8-years-prison
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Andrei Aliaksandrau, Dzmitry Navazhylau, and Iryna 
Leushyna were accused of ‘creating an extremist 
formation from among the BelaPAN employees and 
other people, as well as of leading such a formation’ 
under part 1 of Article 361-1 of the Criminal Code; 

Andrei Aliaksandrau and Dzmitry Navazhylau were accused 
of tax evasion in the BelaPAN News Agency under part 2 of 
Article 243 of the Criminal Code. (The legal investigative 
committee stated that the BelaPAN employees allegedly 
evaded taxes in the amount of BYN 449,000 over six years 
and received hidden funding from foreign organizations 
in the amount of at $1.6 million since 2014)5.

On October 26, 2022, Minsk City Court announced the 
verdict of eight years of imprisonment in a high security 
penal colony to Siarhei Satsuk, investigative journalist and 
the editor-in-chief of Yezhednevnik online publication. He 
was found guilty of ‘accepting a large bribe’ (part 2 of Article 
430 of the Criminal Code), ‘abuse of power’ (Article 426), and 
‘inciting social hatred’ (Article 130 of the Criminal Code)6. 

On October 27, 2022, a freelance journalist Ales Liubianchuk, 
who previously collaborated with the ‘Belsat’ TV channel, 
was found guilty by Minsk City Court under Article 361-
1 of the Criminal Code (‘creating an extremist formation or 
taking part in it) and sentenced to 3 years in prison7. 

5	  �https://baj.by/en/content/defendants-belapan-case-sentenced-4-14-years-prison
6	  �https://baj.by/ru/content/zhurnalista-sergeya-sacuka-prigovorili-k-vosmi-godam-

kolonii-usilennogo-rezhima
7	  �https://baj.by/en/content/journalist-ales-lubianchuk-sentenced-3-years-prison 

www.baj.by

7

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/ru/content/ot-chetyreh-do-14-let-kolonii-v-minske-oglasili-prigovor-po-delu-belapan
https://baj.by/en/content/defendants-belapan-case-sentenced-4-14-years-prison
https://baj.by/ru/content/zhurnalista-sergeya-sacuka-prigovorili-k-vosmi-godam-kolonii-usilennogo-rezhima
https://baj.by/ru/content/zhurnalista-sergeya-sacuka-prigovorili-k-vosmi-godam-kolonii-usilennogo-rezhima
https://baj.by/en/content/journalist-ales-lubianchuk-sentenced-3-years-prison
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Criminal persecution of journalists continued. 
New criminal cases were filed 

Ivan Murauyou, a journalist, a cameraperson, and a photo reporter 
was detained by the Legal Investigation Committee representatives 
in Minsk on August 29, 2022. He was presented charges upon Article 
361-1, part 3 of the Criminal Code (‘participation in an extremist 
formation’). The journalist is being held in pre-trial detention8. 

A freelance journalist Yauhien Merkis was detained in Homiel on 
September 14, 2022. Initially, it was reported that his case concerned 

alleged calls for sanctions. 
Later it appeared that the 
journalist was charged 
under Article 361-4 of the 
Criminal Code (‘assistance 
to extremist activities’)9. 

A journalist couple, 
Aliaksandr Lychauka and 
Sniazhana Inanets, were 
detained on October 6, 
2022. They were presented 
charges under Article 
342 of the Criminal Code 
(‘arrangement and preparation 

of actions grossly violating public order, or active participation 
in them’) in connection with participation in protests in 2020 
and subscription to “destructive” Telegram channels10. 

8	  �https://prisoners.spring96.org/ru/person/ivan-murauiou
9	  �https://www.svaboda.org/a/32035665.html
10	 �https://mediazona.by/news/2022/10/07/journalists

https://baj.by/en/content/police-affiliated-telegram-channel-published-video-
detained-journalists-aliaksandr-lychauka

www.baj.by

8

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://prisoners.spring96.org/ru/person/ivan-murauiou
https://www.svaboda.org/a/32035665.html
https://mediazona.by/news/2022/10/07/journalists
https://baj.by/en/content/police-affiliated-telegram-channel-published-video-detained-journalists-aliaksandr-lychauka
https://baj.by/en/content/police-affiliated-telegram-channel-published-video-detained-journalists-aliaksandr-lychauka
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


A criminal case has been filed against Dzmitry Semchanka, a 
former ANT TV employee, for ‘inciting hatred’ (part 1 of Article 130 
of the Criminal Code). On September 16, 2022, he was detained 
and sentenced twice to administrative arrest. Consequently, he 
was presented the criminal charges. In August 2020, Semchanka 
resigned from the state-owned ANT TV channel in protest against 
violence. He used to lead the presidential pool of journalists there11.

In August 2022, Andrzej Paczobut, a journalist and an activist of 
the Union of Poles of Belarus, was presented additional charges of 
‘calling for restrictive measures (sanctions), aimed at causing harm to 
national security’ (Article 361 of the Criminal Code). Initially, he had 
been accused of ‘inciting hatred’ (Article 130 of the Criminal Code)12. 

Pressure on journalists  
and mass media 

The BAJ recorded 13 detentions and 12 searches that affected 
journalists in August – October 2022. The journalists were 
sentenced 8 times to different terms of administrative 
arrest and once fined. Moreover, the representatives of law 
enforcement agencies summoned journalists for questioning, 
and visited the homes of journalists, who had left Belarus13.

11	 �https://mediazona.by/news/2022/10/26/crimesemchenko
12	 �https://baj.by/ru/content/andzheyu-pochobutu-predyavili-obvinenie-v-prizyvah-k-

sankciyam-ili-inym-deystviyam
13	 �https://baj.by/en/analytics/repressions-against-journalists-belarus-2022-list-

colleagues-prison

www.baj.by

9

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://mediazona.by/news/2022/10/26/crimesemchenko
https://baj.by/ru/content/andzheyu-pochobutu-predyavili-obvinenie-v-prizyvah-k-sankciyam-ili-inym-deystviyam
https://baj.by/ru/content/andzheyu-pochobutu-predyavili-obvinenie-v-prizyvah-k-sankciyam-ili-inym-deystviyam
https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-u-2022-godze-tablica-spis-znyavolenyh
https://baj.by/en/analytics/repressions-against-journalists-belarus-2022-list-colleagues-prison
https://baj.by/en/analytics/repressions-against-journalists-belarus-2022-list-colleagues-prison
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


On August 23, 2022, Siarhei Serabro, the editor of ‘Vitsebsk 
People’s News’ Website was summoned to the Vitebsk Regional 
Department of the GUBOPiK (Main Department for Combating 
Organized Crime and Corruption of the Ministry of Internal Affairs), 
where he was interrogated for an hour. Then he was forced to 
provide explanations in the written form about his coverage 
of protest rallies after the presidential elections in 202014.

The ‘Babruyski Kuryer’ independent online publication and its editor-
in-chief Anatol Sanatsenka suffered from large-scale persecution 

at the beginning of 
autumn 2022. Anatol 
Sanatsenka was detained 
and sentenced twice to 
administrative arrest in 
mid-September 2022. 
His private apartment as 
well as the apartments 
of his colleagues were 
searched. And the technical 
equipment was seized. 

On September 19, 2022, 
the authorities blocked 
public access to the 
‘Babruyski Kuryer’ Website. 

Consequently, on September 26, 2022, Babruysk Municipal and 
District Court recognized its content as ‘extremist materials’. 

On October 6, 2022, a defamatory five-minute story about 
the ‘Babruyski Kuryer’ newspaper its employees appeared on 
the Telegram channel of ZefirFM, a local state-owned radio 

14	 �https://baj.by/be/content/u-syargeya-serabro-uzyali-pismovyya-tlumachenni-yak-
yon-asvyatlyau-padzei-2020-ga-na-svaim

www.baj.by

10

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/u-syargeya-serabro-uzyali-pismovyya-tlumachenni-yak-yon-asvyatlyau-padzei-2020-ga-na-svaim
https://baj.by/be/content/u-syargeya-serabro-uzyali-pismovyya-tlumachenni-yak-yon-asvyatlyau-padzei-2020-ga-na-svaim
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


station in Babruysk. Its text was read by Mikalai Silkou, the 
editor-in-chief of pro-governmental ‘Babruyskaye Zhytstsio’ 
newspaper. The main attention in the story was given to Anatoly 
Sanatsenka, who was serving an administrative arrest at that 
moment of time. In particular, he was groundlessly accused 
of ‘begging for money’ from the United States and Germany, 
publishing ‘fakes’ about the terrorist attack in the Minsk metro, 
and his connection with the ‘Belsat’ TV channel, recognized 
as an “extremist formation” by Belarusian authorities15.

A media worker Andrei Famin was detained at the end of 
October 2022. He publicly admitted being the editor and author 
of publications for for the ‘Vestniki’ protest newspaper network, 
produced and distributed by activists of local initiatives. (The network 
merged into the ‘Belarusian Vesnik’ newspaper in March 2022)16. 

Application  
of anti-extremist legislation 

On August 26, 2022, the Belarusian authorities filed the first 
criminal case in the country under the new Article 130-2 (‘denial 
of genocide of the Belarusian people’) against the Flagpole 
and Zerkalo.io online media. The criminal persecution was 

15	 �https://baj.by/be/content/galounaga-redaktara-bobruyskogo-kurera-asudzili-drugi-
raz-cyaper-na-14-sutak
https://baj.by/be/content/prapagandysty-babruyska-znyali-abrazlivy-videasyuzhet-
pra-nezalezhnuyu-gazetu-bobruyskiy

16	 �https://baj.by/ru/content/zaderzhali-muzhchinu-kotorogo-obvinyayut-v-sozdanii-
protestnogo-samizdata

www.baj.by

11

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/galounaga-redaktara-bobruyskogo-kurera-asudzili-drugi-raz-cyaper-na-14-sutak
https://baj.by/be/content/galounaga-redaktara-bobruyskogo-kurera-asudzili-drugi-raz-cyaper-na-14-sutak
https://baj.by/be/content/prapagandysty-babruyska-znyali-abrazlivy-videasyuzhet-pra-nezalezhnuyu-gazetu-bobruyskiy
https://baj.by/be/content/prapagandysty-babruyska-znyali-abrazlivy-videasyuzhet-pra-nezalezhnuyu-gazetu-bobruyskiy
https://baj.by/ru/content/zaderzhali-muzhchinu-kotorogo-obvinyayut-v-sozdanii-protestnogo-samizdata
https://baj.by/ru/content/zaderzhali-muzhchinu-kotorogo-obvinyayut-v-sozdanii-protestnogo-samizdata
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


reasoned by a publication, which stated that on one of the 
maps of Homiel, published on the website of local authorities, 
there is a note about the place of mass graves of victims of 
political repressions in 1937, while, according to the Public 
Prosecutor’s office, the Nazi victims are buried there. The 
‘resonant’ map was deleted shortly afterwards. However, the 
criminal case was filed against two media outlets at that17. 

A military expert Yahor Lebiadok was initially detained in 
Smaliavichy (Minsk region) on July 13, 2022 and arrested 
for 15 days on administrative charges. However, he was 
presented criminal charges under Article 361-4 of the Criminal 
Code for the alleged facilitation of extremist activities for 
his comments to the ‘European Radio for Belarus’, which 
had been recognized as an extremist formation.

17	 �https://baj.by/be/content/genprakuratura-raspachala-kryminalnuyu-spravu-suprac-
flagshtoka-i-zerkala

www.baj.by

12

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/genprakuratura-raspachala-kryminalnuyu-spravu-suprac-flagshtoka-i-zerkala
https://baj.by/be/content/genprakuratura-raspachala-kryminalnuyu-spravu-suprac-flagshtoka-i-zerkala
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


In October 2022, pro-government sources reported that another 
criminal case was initiated against the military expert on the 
grounds of repetition. (Allegedly, the authorities claimed that 
‘interviews with extremists form a separate crime’. Apparently, 
they meant part 2 of the same Article of the Criminal Code.) 
However, Yahor Lebiadok was detained a week before this radio 
station received the status of an “extremist formation”18. 

The Belarusian authorities continued to include the Websites 
of independent periodicals and their pages in social media 
in the list of extremist materials. At the same time, their 
employees, who have been subjected to criminal investigation 
and conviction under certain articles of the Criminal Code, were 
continuously included in the lists of ‘extremists’ and ‘terrorists’. 

The ‘mirror’ Website and social media of the Charter’97 Web-
resource, the Facebook group and the YouTube channel of 
Hrodna.life online publication, the Website Borisov-info, the ‘page 
of EX-PRESS.BY in the Odnoklassniki social media, the Telegram chat 
and social media of Flagpole online publication, Telegram channels 
of Media Palessie and Piershy Region online periodical editions, the 
Website of Babruyski Kuryer online newspaper as well as the ТОК 
| TALK channel that belons to the Nasha Niva periodical edition 
and publishes interviews with the civil society members, were 
recognized as ‘extremist materials’ by the Belarusian authorities. 

Bobruisk Courier website, as well as a channel belonging 
to the Nasha Niva publication «TOK | TALK, which 
features interviews with members of civil society.

The list also includes two Websites of the PolskieRadio radio 
broadcaster from Poland. A Website that publishes a feed of regional 

18	 �https://baj.by/be/content/novaya-sprava-suprac-lebyadka-na-vayskovaga-
aglyadalnika-hochuc-pavesic-use-intervyu

www.baj.by

13

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/novaya-sprava-suprac-lebyadka-na-vayskovaga-aglyadalnika-hochuc-pavesic-use-intervyu
https://baj.by/be/content/novaya-sprava-suprac-lebyadka-na-vayskovaga-aglyadalnika-hochuc-pavesic-use-intervyu
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


news that can be seen in the Belarusian segment of Telegram, while 
not subscribing to the channels themselves, has been banned, too.

The video footage of Belarusian Investigative Center 
about the ‘case of orthopedists’, the Telegram channel of 
Ekodom environmental NGO, and the Green Portal News 
Website were classified as ‘extremist materials’ by the 
Belarusian authorities within the period under review.19

The Ministry of Interior of Belarus took a decision on recognizing 
‘a group of citizens united through Web-sites, Telegram channels 
and social media of the Charter’97 Web-resource’, as well as ‘a 
group of citizens united, among other, through the Belsataushchyna 
Telegram chat’, which is apparently linked to the Belsat TV 
channel, as ‘extremist formations’ during the reporting period. 

The journalist Katsiaryna Andreyeva and the philosopher 
Uladzimir Matskevich were classified as “persons involved 
in extremist activity” within the period under review.20 

The KGB included Andrzej Paczobut, a journalist and one of the 
leaders of the Union of Poles in Belarus, as well as former TUT.BY 
employees under investigation: Editor-in-chief Maryna Zolatava, 
Director Lyudmila Chekina, journalists Volha Loika and Alena 
Talkachova in the list of ‘persons involved in terrorist activities.’21

19	 �https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-
sentyabr-2022/
https://baj.by/be/content/video-belorusskogo-rassledovatelskogo-centra-o-dele-
ortopedov-priznali-ekstremistskim

20	 �https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642
21	 �http://kgb.by/ru/perechen-inf-ru/

www.baj.by

14

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-sentyabr-2022/
https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-sentyabr-2022/
https://baj.by/be/content/video-belorusskogo-rassledovatelskogo-centra-o-dele-ortopedov-priznali-ekstremistskim
https://baj.by/be/content/video-belorusskogo-rassledovatelskogo-centra-o-dele-ortopedov-priznali-ekstremistskim
https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642
http://kgb.by/ru/perechen-inf-ru/
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Restriction of access  
to information 

The period was marked by changes in the procedure for blocking 
access to the undesired Websites well as in arranging the access of 
special services to the content of Internet resources. On September 
23, 2022, a resolution of the Operational and Analytical Center under 
the President (OAC) was published. (It came into force a month 
after its official publication). If earlier Internet providers checked 

the list of Web-resources 
with restricted access 
once a day, now they are 
required to do so every 
three hours during the 
day. Moreover, they are 
obliged to restrict access 
to the ‘forbidden’ Web 
resource within four hours 
from the moment they 
were added to the list.22 

On October 18, 2022, 
Aliaksandr Lukashenka 
signed Decree No. 368 “On 

the interaction of telecommunication operators, telecommunication 
service providers and owners of Internet resources with operational 
and search bodies”, which provides for the creation of a special 
information system for electronic interaction with special services.

22	 �https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=T22205145&p1=1&p5=0

Вася Ложкин «Родина слышит»  
Источник: reform.by

www.baj.by

15

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=T22205145&p1=1&p5=0
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


The OAC and the KGB have been empowered to follow Web-
users. If earlier real-time surveillance was carried out only in 
relation to the users of telecommunications operators, now 
it will become mandatory in relation to telecommunication 
service providers and owners of Internet resources. Those of 
them who are determined by the OAC and the KGB will be 
required to register in the system and set up their resources 
for the unimpeded online access of security forces within three 
months of the moment of their notification by the latter23. 

The Belarusian authorities continued blocking access to 
independent online media and Websites of non-governmental 
organizations and civil society groups. Thus, there was blocked 
access to the Web-sites of ‘Viacherni Babruysk’, ‘Babruyski Kuryer’, 
‘Narodnaya Volya’, CityDog.io, the news Websites belprauda.соm 
and s13.ru, the Website of ‘Polish Radio’ as well as a Web-site of 
‘Journalists for Tolerance’ Human Rights Initiative (j4t.info) and 
a ‘mirror’ Website of Belarusian Association of Journalists24.

The news Website about Minsk and Belarus Blizko.by was 
temporarily blocked by the decision of the Ministry of 
Information of Belarus due to mentioning a blogger Anton 
Matolka in one of their publications. (Anton Matolka has 
been included in the list of ‘terrorists’ by the Belarusian 

23	 �https://reform.by/334565-vladelcev-sajtov-zastavjat-podkljuchitsja-k-sorm
24	 �https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-

sentyabr-2022/ 
https://nashaniva.com/297671
https://citydog.io/post/citydog-blakujuc/
https://baj.by/be/content/dostup-da-internet-resursu-s13ru-abmezhavany-
mininfarmam
https://j4t.info/2022/10/04/u-belarusi-zablakavanyi-sayt-j4t-info-naystareyshay-
arganizatsyii-yakaya-pratsue-na-zmyanshenne-movyi-varazhnechyi-i-nyanavistsi-
u-medyiyah

www.baj.by

16

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://reform.by/334565-vladelcev-sajtov-zastavjat-podkljuchitsja-k-sorm
https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-sentyabr-2022/
https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-sentyabr-2022/
https://nashaniva.com/297671
https://citydog.io/post/citydog-blakujuc/
https://baj.by/be/content/dostup-da-internet-resursu-s13ru-abmezhavany-mininfarmam
https://baj.by/be/content/dostup-da-internet-resursu-s13ru-abmezhavany-mininfarmam
https://j4t.info/2022/10/04/u-belarusi-zablakavanyi-sayt-j4t-info-naystareyshay-arganizatsyii-yakaya-pratsue-na-zmyanshenne-movyi-varazhnechyi-i-nyanavistsi-u-medyiyah
https://j4t.info/2022/10/04/u-belarusi-zablakavanyi-sayt-j4t-info-naystareyshay-arganizatsyii-yakaya-pratsue-na-zmyanshenne-movyi-varazhnechyi-i-nyanavistsi-u-medyiyah
https://j4t.info/2022/10/04/u-belarusi-zablakavanyi-sayt-j4t-info-naystareyshay-arganizatsyii-yakaya-pratsue-na-zmyanshenne-movyi-varazhnechyi-i-nyanavistsi-u-medyiyah
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


authorities.) As soon as the ban was lifted, the Website 
lacked all political news, including archival publications25. 

The VKontaktie social media blocked access to a number of 
pages and groups of Belarusian independent media. Thus, 
they blocked public access to ‘Charter’97’ and ‘Flagpole’ pages, 
having received a complaint from the Ministry of Information 
of Belarus within the period under review. Also, they disabled 
access to the ‘Zerkalo’ and Belarusian ‘Mediazone’ pages at 
the request of the Russian Prosecutor General’s Office26. 

The BelBusinessChannel TV broadcaster terminated its 
operation without explanation or motives on August 1, 2022. 
The corresponding post appeared on the company page in 
Facebook. It was the only TV channel about business in Belarus, 
which dealt with rebroadcasting the programs of the RBC TV 
(Russia) and filming its own programs on Belarusian topics27.

The last issue of ‘UzHorak’ newspaper (Horki, Mahilou region) was 
published on September 22, 2022. The editorial decided to suspend 
the publication of the local periodical edition after 12 years of work. 
The reasons for the closure were not publicly disclosed at that28. 

25	 �https://baj.by/be/content/mininfarm-razblakavau-sayt-blizkoby-cyaper-tam-nyama-
palityki

26	 �https://baj.by/be/content/gruppu-hartii-97-i-gomelskogo-flagshtoka-v-vkontakte-
blokiruyut-po-zhalobe-mininforma
https://baj.by/be/content/po-trebovaniyu-genprokuratury-rf-vkontakte-zablokiroval-
stranicu-zerkala
https://baj.by/be/content/vkontakte-zablokiroval-stranicu-belorusskoy-mediazony-v-
rossii

27	 �https://baj.by/be/content/prekratil-veshchanie-telekanal-belbizneschenel
28	 �https://horki.info/news/21017.html

www.baj.by

17

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/mininfarm-razblakavau-sayt-blizkoby-cyaper-tam-nyama-palityki
https://baj.by/be/content/mininfarm-razblakavau-sayt-blizkoby-cyaper-tam-nyama-palityki
https://baj.by/be/content/gruppu-hartii-97-i-gomelskogo-flagshtoka-v-vkontakte-blokiruyut-po-zhalobe-mininforma
https://baj.by/be/content/gruppu-hartii-97-i-gomelskogo-flagshtoka-v-vkontakte-blokiruyut-po-zhalobe-mininforma
https://baj.by/be/content/po-trebovaniyu-genprokuratury-rf-vkontakte-zablokiroval-stranicu-zerkala
https://baj.by/be/content/po-trebovaniyu-genprokuratury-rf-vkontakte-zablokiroval-stranicu-zerkala
https://baj.by/be/content/vkontakte-zablokiroval-stranicu-belorusskoy-mediazony-v-rossii
https://baj.by/be/content/vkontakte-zablokiroval-stranicu-belorusskoy-mediazony-v-rossii
https://baj.by/be/content/prekratil-veshchanie-telekanal-belbizneschenel
https://horki.info/news/21017.html
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Events in the state-owned  
media sector 

On August 26, 2022, Uladzimir Piartsou, Minister of Information 
of Belarus stated that the experience of creating a media holding 
in the Minsk region would be implemented in all regions of 
the country, since, according to his words, “it is the only way 
to keep the audience of respective districts under the current 
conditions of transformation.” Accordingly, the editorial offices of 
district state-owned newspapers will be enlarged. They will have 
centralized management and a unified editorial policy for all29. 

The notoriously odious Belarusian propagandists were subjected 
to restrictions by Apple, which blocked access through the App 
Store to the Telegram channels of CTV employee Ryhor Azaronak 
and ‘Belarus-1’ TV employee Ksenia Lebedzieva due to the 
presence of “slanderous, discriminatory or vile content” there. Also, 
Meta company blocked Ryhor Azaronak’s page on Facebook. 

The Ministry of Information of Belarus, which constantly 
initiates the blocking of websites of independent 
media, regarded these actions as “the smothering of 
freedom of speech” in a special statement30. 

The cases of severe censorship in the 
state media began to appear.

29	 �https://mlyn.by/26082022/opyt-sozdaniya-mediaholdinga-v-minskoj-oblasti-budut-
vnedryat-vo-vseh-regionah-strany-perczov/

30	 �https://mediazona.by/news/2022/09/23/ios https://news.zerkalo.io/cellar/24221.
html?c
https://baj.by/be/content/blakirouka-telegram-kanalau-udushenne-svabody-slova-
mininfarm-zaklapaciusya-svaimi-ruparami

www.baj.by

18

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://mlyn.by/26082022/opyt-sozdaniya-mediaholdinga-v-minskoj-oblasti-budut-vnedryat-vo-vseh-regionah-strany-perczov/
https://mlyn.by/26082022/opyt-sozdaniya-mediaholdinga-v-minskoj-oblasti-budut-vnedryat-vo-vseh-regionah-strany-perczov/
https://mediazona.by/news/2022/09/23/ios
https://news.zerkalo.io/cellar/24221.html?c
https://news.zerkalo.io/cellar/24221.html?c
https://baj.by/be/content/blakirouka-telegram-kanalau-udushenne-svabody-slova-mininfarm-zaklapaciusya-svaimi-ruparami
https://baj.by/be/content/blakirouka-telegram-kanalau-udushenne-svabody-slova-mininfarm-zaklapaciusya-svaimi-ruparami
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Thus, Katsiaryna Varabyova, 
the editor-in-chief of 
‘Adzinstva’ regional newspaper 
(Barysau, Minsk region) 
was forced to resign after 
she complained about the 
problems of district centers 
in an interview with a pro-
government blogger31.

Several employees were 
fired at ‘Homiel City Radio’ within the period under review. Thus, 
radio hosts Artsiom Zabiran and Yaraslau Bychkouski were given 
a sack. They were accused of publishing seditious posts on 
their social media and supporting protesters in 2020 after they 
congratulated Russian independent journalist and video blogger 
Yury Dud on the air on October 11th. (Several videos of this blogger 
have been recognized as ‘extremist materials’ in Belarus)32. 

The ‘Hrodna Plus’ TV broadcaster apologized to the viewers 
on the same occasion. The TV channel reported that on 
October 11, 2022, the video editing engineer aired an archival 
recording of 2019 about Yuri Dud in the ‘Personality of the Day’ 
section. The TV channel expressed gratitude to the viewers ‘for 
their vigilance’, since, according to the TV broadcaster, ‘such 
information has no place on the air of the state TV channel’33.

 

31	 �https://nashaniva.com/297953
32	 �https://baj.by/be/content/v-gomele-uvolili-neskolkih-sotrudnikov-gosradio-odin-iz-

nih-v-pryamom-efire-pozdravil-s-dnem
33	 �https://news.zerkalo.io/life/23905.html?c

www.baj.by

19

№4 (70), August–October 2022

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://nashaniva.com/297953
https://baj.by/be/content/v-gomele-uvolili-neskolkih-sotrudnikov-gosradio-odin-iz-nih-v-pryamom-efire-pozdravil-s-dnem
https://baj.by/be/content/v-gomele-uvolili-neskolkih-sotrudnikov-gosradio-odin-iz-nih-v-pryamom-efire-pozdravil-s-dnem
https://news.zerkalo.io/life/23905.html?c
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


2022

www.baj.by

The contents of this 
publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to 
the Belarussian Association 
of Journalists,  
when using the 
E-NEWSLETTER:  
MASS MEDIA IN BELARUS 
materials.

Contact: 
Mr. Andrei Bastunets

E-mail: press@baj.by  
Web: www.baj.by

THE BELARUSIAN  
ASSOCIATION  

OF JOURNALISTS

http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by

