
MASS MEDIA IN BELARUS IN 2022  

 

CONDITIONS OF INPEPENDENT MEDIA SECTOR ACTIVITY  

 

CHANGES IN LEGISLATION 

 

VIOLATIONS OF JOURNALISTS AND MEDIA RIGHTS  

 

Criminal Cases 

The case of Siarhei Satsuk 

The case of Kseniya Lutskina  

The case of Katsiaryna Andreyeva (Bakhvalava) and Darya Chultsova 

The case of Dzianis Ivashyn 

The case of Andrzej Poczobut 

The case of TUT.by 

The case of Valeriya Kastsiuhova 

The case of Aliaksandr Ivulin 

The case of Nasha Niva 

The case of BelaPAN 

The case of Henadz Mazheika  

The case of Iryna Slaunikava  

The case of Andrei Kuzniechyk  

The case of Aleh Hruzdzilovich  

The case of Dzmitry Luksha  

The case of Sviatlana Garda  

The case of Ihar Kazmerchak  

The case of Aksana Kolb  

The case of Yury Hantsarevich  

The case of Kanstantsin Zalatykh  

The case of Ales Lyubianchuk  

The case of Yury Hladchuk and Yulia Mudreuslaya  

The case of Ivan Murauyou  

The case of Inna Mozhchanka  

The case of Yauhien Merkis  

The case of Dzmitry Semchanka  

The case of Aliaksandr Lychauka and Snezhana Inanets 

Criminal prosecution of bloggers  

Prosecution of informal press distributors  

 

Detentions and administrative prosecution of journalists  

 

Application of legislation on counteraction to extremism  



Restriction of access to information  

 

Events in the state media sector  

 

 

 

CONDITIONS OF INPEPENDENT MEDIA SECTOR ACTIVITY  

 

Repressive policies of Belarusian authorities in relation to the Belarusian 

independent journalists and mass media continued in 2022. They were implemented 

in the form of a broader scope of activities that had features of censorship and fight 

with dissent. The full-scale military aggression of Russia against Ukraine since 

February 24, 2022 was supported by the Belarusian authorities. It had an impact on 

the applied policies. In particular, the authorities suppressed dissemination of 

information about the reasons and the progress of military actions that differed from 

the Russian point of view. Also, they persecuted people for expression of support to 

Ukraine and anti-war statements.  

The continuous repressions against the Belarusian independent media sector were 

characterized by consistency and cruelty. The methods of pressure included: 

• criminal prosecution of journalists,  

• obstruction of their activities by law enforcement agencies, 

• application of legislation on countering extremism to limit the influence of 

independent media,  

• administrative measures to restrict access to information. 

Belarus ranked 153 out of 180 in the "Press Freedom Index 2022", published on the 

eve of the World Press Freedom Day. It was the worst result among the states 

located in Europe (alongside Russia). 

 

17 sentences were passed in media-related criminal cases during the year of 2022. 

Journalists and other media workers were sentenced to 1.3 - 14 years of 

imprisonment.  

 

It was shortly before the end of her prison term that journalist Katsiaryna 

Andreyeva, who was sentenced to two years in prison in 2020, was also found 

guilty of ‘high treason’ (article 356 of the Criminal Code) and sentenced 

additionally to eight years of imprisonment, on top of the initial sentence. 11 new 



criminal cases against journalists and other media workers were filed in 2022. 

They are still to be considered by courts.   

33 journalists were imprisoned at the end of 2022. According to the ‘Reporters 

Without Borders’ international non-governmental organization, Belarus closes the top 

five countries in the world with the largest number of journalists behind bars and 

holds the 4th position as for the number of imprisoned female journalists (9) in the 

country. 

The law enforcement agencies continued to put pressure on independent 

media representatives. In 2022, the BAJ registered 43 cases of detention of 

journalists and 55 searches. The journalists were fined four times and sentenced 

20 times to different terms of administrative arrest. In addition, representatives of 

law enforcement agencies summoned journalists for questioning, visited relatives 

and searched the homes of journalists, including those who had left Belarus. 

As before, anti-extremist legislation was used by the regime in power as a 

weapon in the fight against the independent press. Primarily, it was used as a 

basis for restricting access to the content of independent media and persecuting 

people for any participation in their activities. 

 

Thus, the first criminal case under the new “extremist” article of the Criminal Code 

130-2 (‘denial of the genocide of the Belarusian people’) was initiated in connection 

with publications in independent media - “Flagstock” and “Zerkalo”. Also, military 

expert Yahor Lebiadok was charged with assisting extremist activities under Article 

361-4 of the Criminal Code for his comments to the European Radio for Belarus. (It 

should be underscored that the radio station was recognized as an “extremist 

formation” after the interview). 

Over 5,000 "extremist crimes" were registered by the Prosecutor General's Office 

during the first eleven months of 2022. 76% of this number were posts on the 

Internet at that. They were usually connected to the events of 2020. The online 

statements were defined by the authorities as ‘slandering the state and top 

leadership’, ‘insulting government officials’, ‘deliberate incitement of hatred’, and 

‘discreditation of the Republic of Belarus’. 

On June 14, 2022, the Supreme Court of Belarus recognized the ‘TUT BY MEDIA’ 

Ltd., which used to be the largest online resource of Belarus, as an ‘extremist 

organization’. The company employees are under criminal investigation now. 

The authorities continued to include Websites and pages of independent publications 

on social media in the list of extremist materials. Their employees, who were under 

criminal investigation and presented charges under certain articles of the Criminal 

Code, were included in the lists of “extremists” and “terrorists”. Also, 9 independent 

https://baj.by/be/content/za-nyapouny-2022-god-silaviki-zavyali-5000-sprau-za-ekstremizm-i-kipuchaya-dzeynasc-ne
https://t.me/supremecourtofbelarus/243


media outlets were recognized as “extremist formations” by the regime in power 

during the year of 2022. 

All in all, publications of approximately 1,500 Web-resources (mostly Telegram-

channels and groups) were recognized as ‘extremist materials’ by courts in 2022.  

Also, more than 100 Web-resources were recognized as ‘extremist formations’ 

by the KGB or the Ministry of Internal Affairs.  

As before, this decision entailed the mass prosecution of Internet users for the 

alleged dissemination of “extremist” media content. 

 

The Ministry of Information continued their repressive activity on restricting 

access to the ‘undesirable’ information, banning the independent mass media 

activities and acting as a censor.  

According to official reports, the regime in power restricted access either fully or 

partially to 3,002 Web-resources (mainly, Telegram channels and chats) within the 

period of January – November 2022. (To be compared to a bit more than 5,000 

Web-resources, subjected to such restrictions during seven preceding years.)  

The list of blocked mass media included ‘Viacherni Babruysk’, ‘Babruyski Kuryer’, 

‘Narodnaya Volya’, Polish Radio, CityDog.io, s13.ru, ‘Journalists for Tolerance’ et al. 

The VK social media blocked a range of pages and groups of Belarusian 

independent mass media, including ‘Charter’97’ and ‘Flagstock’, following a 

complaint of the Ministry of Information of Belarus, as well as ‘Zerkalo’ and the 

Belarusian edition of ‘Media Zone’ on demand of the General Prosecutor's Office of 

Russia. 

As a result of this policy, Belarus worsened by three points its position in the global 

‘Freedom on the Net - 2022’ annual ranking, compiled by the ‘Freedom House’ 

human rights organization, getting 28 points out of 100. The preceding year of 2021 

had been far from being easy at that.  

It was a new phenomenon in 2022 that the Web-audience from Russia was deprived 

of access to a number of Belarusian news Websites, since the latter covered the 

military conflict in Ukraine. In particular, the General Prosecutor's Office of the 

Russian Federation blocked access to the news Websites Zerkalo.io, Nasha Niva, 

European Radio for Belarus, Media-Palessie, Salidarnasts et al., by decision of the 

Federal Service for Communications, Information Technology and Mass 

Communications (Roskomnadzor). 

Practically all major independent news Web-resources continued their work from 

abroad. Some media outlets were forced to relocate their editorial teams once again 

after the outbreak of war in Ukraine at that. 

https://baj.by/be/content/za-nyapouny-2022-god-silaviki-zavyali-5000-sprau-za-ekstremizm-i-kipuchaya-dzeynasc-ne
https://t.me/viasna96/13809
https://citydog.io/post/citydog-blakujuc/
https://j4t.info/2022/10/04/u-belarusi-zablakavanyi-sayt-j4t-info-naystareyshay-arganizatsyii-yakaya-pratsue-na-zmyanshenne-movyi-varazhnechyi-i-nyanavistsi-u-medyiyah/
https://freedomhouse.org/country/belarus/freedom-net/2022
https://freedomhouse.org/report/freedom-net


The Belarusian Association of Journalists also continued its activity in exile.  

The Belarusian Association of Journalists was awarded with the UNESCO/Guillermo 

Cano World Prize for Contribution to Press Freedom in Montevideo on May 3, 2022.  

“By awarding the prize to the BAJ, we are standing by all journalists around the world 

who criticize, oppose and expose authoritarian politicians and regimes, by 

transmitting truthful information and promoting freedom of expression”, said Alfred 

Lela, Chair of the Prize‘s international jury. “Today we salute and praise them; we 

find a way to say: we are with you, and we value your courage”. 

 

CHANGES IN LEGISLATION 

 

On February 27, 2022, a republican referendum on introducing amendments and 

additions to the Constitution of the Republic of Belarus was held. As a result, the 

notion of 'ideology of the Belarusian state' was introduced into Article 4 (for which there 

is no definition). The ideology of the Belarusian state is now the only ideology that is 

not covered by the constitutional ban on establishing it as obligatory for the citizens. 

Article 4 now reads as follows:  

 

"Democracy in the Republic of Belarus is carried out on the basis of the ideology of 

the Belarusian state, as well as the diversity of political institutions and opinions. 

The ideology of political parties, religious or other public associations, and social 

groups may not be established as obligatory for citizens.” 

 

Article 54 was supplemented with part 2: “Preservation of the historical memory of the 

heroic past of the Belarusian people, patriotism is the duty of every citizen of the 

Republic of Belarus”, which in fact restricts freedom of opinion, in particular regarding 

historical events, and should be considered in the context of the application of the laws 

“On preventing Nazism rehabilitation” (of May 14, 2021) and “On the genocide of the 

Belarusian people”. 

 

The law of January 5, 2022 “On the genocide of the Belarusian people” legislated 

the concept of “genocide of the Belarusian people: these are “atrocities committed by 

Nazi criminals and their accomplices, nationalist formations during the Great Patriotic 

War and the post-war period, aimed at the systematic physical destruction of the 

Belarusian people by murder and other acts recognized as genocide in accordance 

with legislative acts and norms of international law”. At the same time, the “post-war 

period” means the time before December 31, 1951, and the “Belarusian people” are 

Soviet citizens who lived on the territory of the BSSR during the specified period. This 

ignores the provisions of the Convention on the Prevention and Punishment of the 

Crime of Genocide of 1948, which is referred to in the preamble of the Law: according 

to Article 2 of the Convention, genocide can only be directed against “a national, 

ethnic, racial or religious group as such”. This law also includes a new article 130-2 

https://news.un.org/en/story/2022/04/1117102
https://news.un.org/en/story/2022/04/1117102


“Denial of the genocide of the Belarusian people” in the Criminal Code, according to 

which public denial of the legally fixed interpretation of the historical events of 1941-

1951 is a crime and is punishable by up to 10 years in prison. This innovation is also 

a violation of international standards for freedom of expression. 

 

On March 31, the presidential decree No 131 "On development of mass media" 

was signed. The aim of its adoption was stated to be to ensure sustainable economic 

position of the national mass media and production of the necessary amount of high-

quality Belarusian content, and the reason was stated to be the imposition of sanctions 

against Belarus in the conditions of the geopolitical conflict. The decree establishes a 

10% advertising fee for outdoor and transport advertising, and a 20% advertising fee 

in other cases. The fee is to be paid by advertisers and is to be used to subsidize state 

media. In addition, the value added tax rate for data transmission services has been 

changed from 25% to 26%. 

 

Decree No. 269 of the Council of Ministers of April 29, 2022 “On measures to 

implement Decree No. 131 of the President of the Republic of Belarus of March 

31, 2022” defines how the extra percentage of tax introduced by Decree No. 131 will 

be spent. For this purpose, the Ministry of Information creates a Commission to 

determine the recipients of subsidies to finance the production (reimbursement of 

production costs) of Belarusian (national) content and the amount of these subsidies, 

which is to work "on a voluntary basis". This body is to form "unified approaches to the 

determination of recipients of subsidies and their amounts" and to consider quarterly 

applications of media editorial offices. 

 

On March 22, presidential Decree No. 116 "On news aggregators on the global 

computer network Internet" was signed, aimed at preventing the distribution of 

materials from Internet resources, access to which is limited. This document 

introduces a new concept of a "news aggregator": an internet resource owned by a 

legal entity or individual entrepreneur, which hosts at least 50 news items per day for 

five consecutive days, and the number of news items borrowed from various sources 

exceeds 50 percent of the total number of items per day. Exceptions are state media 

and online retailers. The news websites are obliged, under threat of being blocked by 

a decision of the Ministry of Information, to prevent distribution of materials from 

"blocked" resources and hyperlinks to them, as well as to provide the Ministry of 

Information with "the information it needs to analyse the information" within five 

working days.  

 

On 19 September, the Operative Analytical Centre under the President (OAC), the 

Ministry of Communications and Informatization of the Republic of Belarus and 

the Ministry of Information issued Decision No. 5/14/15, which changed the 

procedure for restricting (resuming) access to Internet resources. Whereas previously 

Internet providers would check the restricted list once a day, they are now required to 



do so every three hours during the day and to restrict access to a particular "banned" 

internet resource within four hours of its inclusion in the list. 

 

On 18 October, presidential Decree No 368 "On interaction between 

telecommunication operators, telecommunication service providers and 

owners of Internet resources with bodies engaged in operational and 

investigative activities" was signed, which provides for the creation of a special 

information system of electronic interaction with special services. The OAC and the 

KGB have been identified as those who can monitor users. Whereas previously real-

time surveillance was carried out only on users of telecommunications operators, now 

it will become mandatory for telecommunications service providers and owners of 

Internet resources. Those identified by the OAC and the KGB will be required to 

register with the system within three months and set up their resources for unimpeded 

online access by security services. Failure to comply with these requirements will 

result in the blocking of access to "offending" websites. 

 

VIOLATIONS OF JOURNALISTS AND MEDIA RIGHTS  

 

Criminal cases 

 

During the year 17 criminal cases were adjudicated: journalists and media workers 

received prison sentences from 1.3 to 14 years. During the year, 11 new criminal cases 

were initiated.  

At the end of December 2022, 33 journalists were imprisoned. According to the 

international non-governmental organisation Reporters without Borders, Belarus was 

in the bottom five countries with the largest number of journalists behind bars and was 

in fourth place for the number of imprisoned female journalists (9). 

 

 

The case of Siarhei Satsuk 

 

On March 25, 2020 Siarhei Satsuk, a well-known investigative journalist and the editor 

of “Yezhednevnik” online media outlet, was detained. One of his high-profile 

investigations was a series of articles in “Yezhednevnik” about corruption in the 

Belarusian healthcare system. Later, a number of high-ranking officials of the Ministry 

of Health were found guilty of corruption. On March 23, 2020, the "Yezhednevnik" 

website (ej.by) published a column by Siarhei Satsuk "Who is sowing panic around 

the coronavirus, the president or websites and channels?" In this piece the author 

questioned the official statistics on the incidence of coronavirus in Belarus. Two days 

afterwards, on 25 March, he was detained and taken into custody. The reason for the 

criminal prosecution under Article 430 of the Criminal Code (bribery) was the alleged 

receipt of money by Siarhei Satsuk for preparing and publishing an article about 

corruption. Satsuk's detention and the initiation of the criminal case against him 

provoked sharp criticism from the Belarusian and international community. On the 

https://rsf.org/sites/default/files/medias/file/2022/12/RSF_Bilan2022_EN.pdf


tenth day after his arrest, the General Prosecutor reversed the decision to place him 

in custody. The journalist was released, but the criminal case against him was not 

dropped. 

 

On December 8, 2021, Siarhei Satsuk was detained again. On the same day he was 

searched and interrogated by the Investigative Committee. The ej.by website was 

blocked at the same time. After the interrogation on the old bribery case the journalist 

was taken into custody. Later he was charged with two more charges: incitement of 

racial, national, religious or other social enmity or discord and abuse of power or official 

authority. Minsk City Court pronounced the sentence on Siarhei Satsuk on October 

26, 2022. He was sentenced to eight years' imprisonment in a strict regime penal 

colony, having been found guilty of receiving a large-scale bribe (Article 430, part 2 

of the Criminal Code), abuse of power (Article 426), as well as of inciting social hatred 

(Article 130).   

 

 

The case of Kseniya Lutskina 

 

Kseniya Lutskina, a former employee of the state-owned Belteleradiocompany and 

winner of state awards for achievements in her profession, was arrested, together with 

the staff of the Belarusian Press Club, on  December 22, 2020 by officers of the 

Financial Investigation Department. On December 31 they were charged with an 

offence under Article 243 (part 2) of the Criminal Code (tax evasion on a particularly 

large scale). After the Press Club case was dropped in August 2021 and all of its 

defendants, who had petitioned for clemency, were released, a new criminal case was 

brought against Lutskina, who suffered from a growing tumour in her brain but 

remained in custody. She was charged with conspiracy to seize state power by 

unconstitutional means (Article 357 of the Criminal Code), motivated by the fact that 

she "headed a group of information support and counteraction to state media" in the 

Coordination Council of the Belarusian opposition, and tried to create a public 

Belarusian interactive television to "conceal and distort the real facts, escalate the 

protest activity, stimulate a split in the Belarusian society, form a negative opinion 

among people about the activities of state bodies”. On September 28, 2022, Minsk 

City Court sentenced Kseniya Lutskina to eight years in prison. 

 

 

The case of Katsiaryna Andreyeva (Bakhvalava) and Darya Chultsova 

 

On February 18, 2021, journalists of the Belsat TV channel Katsiaryna Andreyeva and 

Darya Chultsova) were sentenced to two years in prison for allegedly organizing 

actions that grossly violate public order (Article 342 (part 1) of the Criminal Code), for 

having conducted a live broadcast of the violent dispersal of peaceful demonstrators 

who came to pay tribute to Roman Bandarenka in the yard of his apartment building 

on November 15, 2020. On April 7, 2022, it became known that five months before her 



release from prison, Andreyeva had been charged with "treason against the state" 

(Article 356 (part 1) of the Criminal Code). Her case was considered in camera by the 

Gomel Regional Court, and on July 13, 2022 a second sentence of eight years and 

three months in a reinforced regime penal colony was handed down.  

 

Darya Chultsova was released on  September 3, 2022, having served her entire 

sentence. 

 

 

The case of Dzianis Ivashyn 

 

Investigative journalist Dzianis Ivashyn was arrested on March 12, 2021 in Hrodna and 

charged under Art. 365 of the Criminal Code (interference in the activities of a police 

officer), which carries a maximum penalty of three years imprisonment. Ivashyn 

worked for the Novy Chas newspaper. He was also the author and editor of the 

Belarusian service of the InformNapalm website. The last article he published in the 

Novy Chas was about former members of the Ukrainian Berkut special unit allegedly 

involved in violence against peaceful protesters in 2014 in Kyiv, who had taken a job 

with the Belarusian police (the article was written using data from open sources). On 

September 2, 2021, he was charged again. On September 14, 2022 Ivashyn was 

convicted in a closed trial under two articles of the Criminal Code: 365 (interference in 

the activities of an internal affairs officer) and 356 (part 1) (high treason). The State 

Security Committee accused the journalist of cooperation with the Ukrainian 

intelligence service, Ukrainian diplomats. He was sentenced to 13 years and 1 month 

in prison and fined 4,800 rubles. He must also pay compensation to nine victims in the 

amount of 2,000 rubles each. Who these victims were was not known to the public. In 

total, the journalist has to pay more than 9000 dollars. 

 

 

The case of Andrzej Poczobut 

 

Andrzej Poczobut, a journalist of Polish descent from Hrodna, an employee of the 

Polish newspaper Gazeta Wyborcza as well as the newspaper Nad Niemnem, was 

arrested together with several other members of the Union of Poles in Belarus on 

March 25, 2021. He was taken into custody and charged under Article 130 (part 3) of 

the Criminal Code (incitement of racial, national, religious or other social hatred or 

discord). He faced five to 12 years' imprisonment. According to the official version, 

since 2018 members of the Union of Poles held a series of illegal events with the 

participation of minors in Hrodna and other cities of the region "to honour members of 

anti-Soviet gangs who acted during and after the Great Patriotic War, committing 

robbery, killing peaceful population of Belarus, destructing property". These actions of 

the authorities took place against the background of the anti-Polish propaganda 

spread by the state media, which described Poland as an aggressor that allegedly had 

territorial claims to the Republic of Belarus. In August 2022, Andrzej Poczobut faced 



a new charge: he was additionally charged with "calling for restrictive measures 

(sanctions) aimed at causing damage to national security" (Article 361 of the Criminal 

Code).  

On February 8, 2023, Hrodna Regional Court sentenced Andrzej Poczobut to 8 years 

of imprisonment to be served in a maximum security penal colony. 

 

 

The case of TUT.by 

 

On May 18, 2021 the Belarusian authorities launched an unprecedented attack on 

tut.by, the most influential independent news resource in Belarus (earlier, on January 

19, TUT BY Media Ltd was stripped of its media status by a court decision). The 

Department for Financial Investigations opened a criminal case against its employees 

under Article 243 (part 2) of the Criminal Code (large-scale tax evasion). On that day, 

searches were conducted in the offices of tut.by in Minsk, Brest, Vitebsk, Mahiliou and 

Hrodna, as well as in the offices of the associated companies hoster.by, av.by and 

rabota.by in Minsk and in the homes of a number of employees. On the same day, the 

Ministry of Information of the Republic of Belarus blocked tut.by for access both from 

Belarus and from abroad. The decision was taken on the basis of the notification of 

the General Prosecutor's Office, which found "numerous facts of violation of the Law 

on mass media" and, in particular, referred to the publication of materials originating 

from the BYSOL Foundation, an initiative to raise funds to support victims of political 

repression in Belarus (legislation prohibits media to distribute materials on behalf of 

non-registered organizations).  

 

A criminal case for tax evasion on a particularly large scale was opened (Article 243 

of the Criminal Code). Allegedly, being a resident of the Hi-Tech Park, TUT BY Media 

received revenues for about a year without having the right to do so. As part of the 

case, 13 employees of TUT.by and related companies were placed under detention or 

house arrest: 

 

1. editor-in-chief Maryna Zolatava; 

2. general director Liudmila Chekina 

3. chief accountant Angela Asad (released on March 11, 2022, but remained charged) 

4. deputy director Iryna Rybalka (released on March 11, 2022, but remained charged); 

5. chief engineer Ala Lapatka; 

6. editor-in-chief Volha Loika; 

7. journalist Alena Talkachova; 

8. deputy chief accountant Maryja Novik (released on March 11, 2022, but remained 

charged);  

9. deputy general director for technical issues Aliaksandr Daineka; 

10. manager Andrei Audziejeu;  

11. director of hoster.by Siarhei Pavalishau (released on September 1, 2021); 

12. general director of RocketData Darya Danilava; 



13. lawyer Katsiaryna Tkachenka (house arrest); 

14. former lawyer Iryna Kastsiuchenka (house arrest). 

After some time, the company paid the damages calculated by the investigation - more 

than EUR 1,120,000. Nine of the defendants in the case applied for exemption from 

criminal liability, and their cases did not go to trial.  

 

In October 2021 the Investigative Committee of Belarus informed that a new criminal 

case was brought against employees of TUT.by - for incitement of hatred (part 3 Article 

130 of the Criminal Code).  

 

Five employees were charged under other articles. In January 2022 editor Volha Loika 

and journalist Alena Talkachova were released from pre-trial detention due to the 

change of preventive measure. They secretly left the country and were put on the 

wanted list, as was the lawyer Katsiaryna Tkachenka. 

  

On April 25, 2022, Darya Danilava was sentenced to 1 year and 4 months 

imprisonment under Article 342 (part 1) of the Criminal Code (participation in acts 

grossly violating public order). She was released in the courtroom, as she had served 

her entire sentence while under investigation. 

 

On January 9, 2023 the chief editor Maryna Zolatava and the general director Liudmila 

Chekina stood trial. Both were charged under part 3 of Article 130 of the Criminal Code 

(incitement of racial, national, religious or other social hatred or discord on racial, 

national, religious, linguistic or other social belonging, committed by a group of 

persons or resulting in grave consequences) and part 3 of Article 361 (calls to actions 

aimed at damaging the national security of the Republic of Belarus, committed through 

mass media or the Internet global computer network). Liudmila Chekina was also 

charged with large-scale tax evasion (Article 243 part 2 of the Criminal Code). The trial 

was held behind closed doors. On March 17, 2023, Judge Valiantsina Ziankevich 

sentenced both former employees of TUT.by to 12 years of imprisonment. Liudmila 

Chekina was also ordered to pay a fine of 37,000 rubles. 

 

 

The case of Valeriya Kastsiuhova 

 

On June 30, 2021 Valeriya Kastsiuhova, political scientist, analyst, founder and editor 

of the expert community website "Nashe Mnenie", editor and author of “Belarusian 

Yearbook”, head of the expert group for monitoring "Belarus in Focus", was detained 

after a search of her home by KGB officers. Her arrest was preceded by an 

appearance on Euroradio, where she answered questions about whether the release 

of political prisoners could be achieved by sanctions and whether a rift with the West 

would provoke a rapid deepening of Belarus' integration with Russia. Since then she 

has been in custody. Kastsiuhova was charged under three articles of the Criminal 

Code: Article 357, part 1 (aiding and abetting acts aimed at seizing power), Article 361, 



part 3 (calling for acts harmful to national security) and Article 130, part 3 (inciting other 

social enmity and discord). On March 17, 2023, she was sentenced (together with 

researcher Tatsiana Kuzina) to ten years" imprisonment.  

 

 

The case of Aliaksandr Ivulin 

 

On June 3, 2021 Aliaksandr Ivulin, a sports journalist and contributor to Tribuna.com 

and the author of the Youtube channel Chestnok, was arrested. He was charged under 

Article 342 part 1 of the Criminal Code (organisation and preparation of actions that 

grossly violate public order, or active participation in them) and sentenced by judge 

Siarhei Shatyla to two years in prison on January 19, 2022. 

 

 

The case of Nasha Niva 

 

On July 8, 2021 the Ministry of Information completely blocked the access to the 

website of the online weekly newspaper "Nasha Niva" (nn.by) on the basis of a 

notification from the Prosecutor General's Office "for distribution of information which 

is prohibited by Article 38 part 1 of the Law on Mass Media". The offices and homes 

of four of its employees were searched. Two of them, Yahor Martsinovich and Andrei 

Skurko, were charged with causing property damage without signs of theft (Article 216 

of the Criminal Code) and taken into custody -- they allegedly paid utility bills for the 

editorial office at the residential rate. On March 15, 2022 they were both sentenced to 

two and a half years' imprisonment at Zavodsky district court in Minsk (judge Angela 

Kastsiukevich). 

 

 

The case of BelaPAN 

 

On 18 August 2021 searches were conducted at the office of the independent news 

agency BelaPAN and the homes of its staff in Minsk as part of a criminal investigation 

under Article 342 of the Criminal Code (organization and preparation of actions that 

grossly violate public order, or active participation in them). BelaPAN websites 

(belapan.by and belapan.com) were completely blocked. Six staff members were 

questioned by the Investigative Committee's Office. On the evening of the same day 

the Investigative Committee published a statement that a tax inspection of BelaPAN 

had been initiated and violations of tax legislation had already been revealed. 

BelaPAN director Iryna Leushyna and its former director Dzmitry Navazhylau, who 

became the defendants in the case under part 2 of Article 243 (tax and duties evasion) 

of the Criminal Code, were taken into custody. On November 18, 2021 it became 

known that both journalists were also charged with "establishment of an extremist 

formation" (Article 361 part 1 of the Criminal Code). This was preceded by the 



recognition as an extremist formation of "a group of citizens of Belarus from among 

the staff of BelaPAN news agency". 

 

Andrei Aliaksandrau, a former BelaPAN employee, media manager and founder of 

the online edition journalby.com, has been in custody since January 12, 2021 (as has 

his partner Iryna Zlobina, whom he married already behind bars). Initially they were 

both charged under Article 342 of the Criminal Code (organisation and preparation of 

events grossly violating public order or active participation in them) for "financing 

persons involved in mass disorder and other protests". On August 31, 2021, following 

the arrest of Aliaksandrau's former BelaPAN colleagues, he was additionally charged 

with tax evasion. Aliaksandrau and Zlobina were also involved in the BelaPAN case, 

which was tried in camera for four months. On October 6, 2022, the court sentenced 

media manager Andrei Aliaksandrau to 14 years in prison, his wife Iryna Zlobina 

to 9 years, former BelaPAN agency director Dzmitry Navazhylau to 6 years and 

BelaPAN editor-in-chief and director Iryna Leushyna to 4 years: 

 

● Andrei Aliaksandrau and Iryna Zlobina were charged under Article 342 (part 2) of 

the Criminal Code for preparing "at least 260 persons to take part in group actions that 

grossly violate public order" (this is how the investigation interpreted their payment of 

fines, lawyer's bills, etc. They were also charged under Article 356 (part 1) of the 

Criminal Code (treason against the state) for assisting the ByHelp Foundation in 

activities "aimed at harming the national security of the Republic of Belarus"; 

● Andrei Aliaksandrau, Dzmitry Navazhylau and Iryna Leushyna were accused of 

creation and leadership of an extremist group of BelaPAN workers and other persons 

under Article 361 (part 1) of the Criminal Code; 

● Andrei Aliaksandrau and Dzmitry Navazhylau were accused of tax evasion under 

Article 243 (part 2) of the Criminal Code (the Investigative Committee stated that 

BelaPAN employees allegedly evaded taxes by 449 thousand rubles for six years and 

received concealed funding from foreign organizations in the amount of 1.6 million 

dollars since 2014).  

 

 

The case of Henadz Mazheika 

 

Henadz Mazheika, a journalist for “Komsomolskaya Pravda v Belarusi”, was detained 

in Moscow by special services and deported to Minsk on October 1, 2021. The reason 

for his detention was his article on the website kp.by, published in the evening of 

September 28. In it, a former classmate positively described the programmer Andrei 

Zeltser, a participant in the tragic incident in which a KGB officer and himself were 

killed. Although the editorial board removed the text a few minutes later, the next day 

the site kp.by was blocked by a decision of the Ministry of Information in connection 

with the publication of information "contributing to the formation of sources of threats 

to national security". Henadz Mazheika, placed in custody, was charged under two 

articles of the Criminal Code - 130 (inciting racial, national, religious or other social 



enmity or discord) and 368 (insulting the president of the Republic of Belarus). In 

connection with these events the Russian office of Komsomolskaya Pravda decided 

to close its office of CJSC BelKP-PRESS that had been publishing Komsomolskaya 

Pravda in Belarus since 1994. On March 23, 2023, Minsk City Court sentenced 

Henadz Mazheika to three years of imprisonment. 

 

 

The case of Iryna Slaunikava 

 

Iryna Slaunikava (former employee of the TV channel Belsat) was detained at Minsk 

airport on October 30, 2021, when she and her husband returned from holiday. After 

30 days of administrative detention she was not released and was charged under 

Article 342 of the Criminal Code. On August 3, 2022 Slaunikava was sentenced to five 

years' imprisonment under two criminal articles in the Homel Regional Court: 342 

(organisation of group actions that grossly violate public order or active participation 

in them) and 361 part 1 (establishment of an extremist formation or leadership of such 

formation or a structural subdivision within it). The court's decision was not affected by 

the fact that she cooperated with Belsat TV channel before the Ministry of Internal 

Affairs recognized it as an "extremist formation". 

 

 

The case of Andrei Kuzniechyk  

 

Andrei Kuzniechyk, a freelance journalist for Radio Svaboda, was detained on 

November 25, 2021. After his detention, the security forces briefly managed to gain 

control over the Telegram channel Radio Svaboda. The next day, Kuzniechyk was 

sentenced to administrative detention, then twice more - for a total of 30 days - but he 

was never released. On December 23, Kuzniechyk’s relatives were informed that a 

criminal case was opened against him. While the journalist was under administrative 

arrest, on  December 3, the court recognized as extremist materials the channels of 

Radio Svaboda in Telegram and YouTube, as well as pages in social networks. On 

June 8, 2022 Radio Svaboda journalist Andrei Kuzniechyk was sentenced to six years 

in a strict regime penal colony under Article 361-1 part 1 of the Criminal Code 

(establishment or participation in the extremist formation). The trial was held behind 

closed doors, therefore, the specific circumstances of the case are unknown.  

 

 

The case of Aleh Hruzdzilovich   

 

On December 23, 2021 Aleh Hruzdzilovich, a journalist of Radio "Svaboda" was 

detained. In the summer of 2020 he was actively covering socio-political events in 

Belarus, holding popular Radio Svaboda webcasts from protest actions, although in 

August 2020 he was denied accreditation by the Ministry of Foreign Affairs together 

with the majority of foreign media journalists. Hruzdzilovich was first detained on July 



16, during a mass search of independent journalists in Belarus, and spent ten days in 

custody. Upon his release, the journalist remained a suspect and had to sign an 

undertaking to appear. On December 23, masked men took Hruzdzilovich from his 

home in Minsk, breaking down the doors, after which it became known that his 

preventive measure was changed. The journalist became a defendant in a criminal 

case brought under Article 342 of the Criminal Code (organization and preparation of 

actions that grossly violate public order, or active participation in them) - he was 

charged with participation in an unsanctioned action at a time when he had already 

been stripped of his accreditation as a journalist by the Belarusian Foreign Ministry. 

On 3 March 2022, the court of Savetski District of Minsk sentenced him to one year 

and a half of imprisonment. After nine months behind bars, Aleh Hruzdzilovich was 

released on the basis of a petition for clemency. He immediately left Belarus. 

 

 

The case of Dzmitry Luksha  

On March 11, 2022, Dzmitry Luksha (ex-Belteleradiocompany worker), a freelance 

correspondent of the Kazakh TV channel Khabar 24, was detained and taken into 

custody. A criminal case was brought against him under two articles of the Criminal 

Code - Article 369-1 (discrediting the Republic of Belarus) and Article 342 

(organization or active participation in the group actions that grossly violate the public 

order). It is known that the reason for this was his latest story shown by a Kazakh 

channel. According to the prosecution, Luksha, in order to discredit the country, with 

the help of a cameraman and with the participation of his wife, prepared a series of 

videos containing deliberately false information. On December 2, 2022, the judge 

Natalia Buguk sentenced the journalist to four years in a general regime penal 

colony and a fine of 16,000 roubles. 

 

 

The case of Sviatlana Garda 

 

On March 14, 2022 information about a criminal case against Sviatlana Garda (at that 

time she was out of Belarus), head of the network media outlet Media-Polesie, for 

abuse of power under Article 424 of the Criminal Code (for failure to make tax 

payments and obligatory deductions) was issued by the Luninets district prosecutor's 

office. 

 

 

The case of Ihar Kazmerchak 

 

On April 1, 2022 a criminal case was opened against Ihar Kazmerchak, the founder of 

the regional news website Orsha.eu, who left Belarus (Article 368 of the Criminal Code 

for insulting the president). In December it became known that Kazmerchak was put 

on an interstate wanted list within the CIS. 

 



 

The case of Aksana Kolb 

 

On 20 April 2022, Aksana Kolb, the ‘Novy Chas’ newspaper’s Editor-in-chief, was 

arrested (novychas.by was blocked in Belarus in October 2021, but continued to 

operate). 

On June 15, 2022, she sentenced to 2.5 years of restriction of freedom with a referral 

to an open correctional institution, being found guilty under part 1 of Article 342 of the 

Belarus Criminal Code (arrangement and preparation of actions that grossly violate 

public order or active participation in them). She fled Belarus later. 

 

 

The case of Yury Hantsarevich 

 

Yury Hantsarevich, a correspondent of ‘Intex-press’ periodical (Baranavichy, Brest 

region), was detained on May 5, 2022. A criminal case was filed against him under 

Article 361-4 of the Criminal Code (assistance to extremist activity) afterwards. It 

related to the transfer of photos of Russian military equipment to the ‘Zerkalo’ and 

‘Radio Liberty’ publications. On July 14, 2022, he was sentenced to 2 years and 6 

months of imprisonment.  

 

 

The case of Kanstantsin Zalatykh 

 

Kanstantsin Zalatykh, Director of ‘Belarusy i Rynak’ newspaper, was detained by KGB 

officers on the morning of May 18, 2022. He was charged with committing crimes 

under four articles of the Criminal Code: 426 (abuse of power or official authority), 130 

(incitement of racial, national, religious or other social hatred or discord), 369 (insulting 

a government official) and 368 (insulting the President of the Republic of Belarus). On 

April 6, 2022, Minsk City Court sentenced Zalatykh to four years in prison, having 

heard his case in camera. 

 

 

The case of Ales Lyubianchuk 

 

A criminal police search was carried out at the house of journalist Ales Lyubianchuk in 

the village of Kryvichi, Iuye district, Hrodna region on May 26, 2022. Consequently, he 

was detained as part of a criminal investigation and taken to a temporary detention 

center in Minsk. He was charged under Article 361-1(3) of the Criminal Code 

(establishment of or participation in an extremist formation). The journalist's case was 

heard in Minsk City Court and on October 27, 2022 Lyubianchuk was sentenced to 

three years' imprisonment.  

 

 



The case of Yury Hladchuk and Yulia Mudreuskaya 

 

On 16 June 2022 Yury Hladchuk, editor-in-chief of ABW.by and Yulia Mudreuskaya, 

editor of special projects, were detained.  Yury Hladchuk was kept in custody until his 

trial in December, when he was sentenced to 2.5 years of imprisonment under Article 

342 of the Criminal Code (organization and preparation of actions that grossly violate 

public order, or active participation in them) and Article 368 (insult of the President of 

the Republic of Belarus). Yulia Mudreuskaya. She was charged under Article 342 of 

the Criminal Code and sentenced to a year and a half of imprisonment. 

 

 

The case of Ivan Murauyou 

 

Ivan Murauyou, journalist, cameraman and photographer, was detained on August 29, 

2022 in Minsk by officers of the Investigative Committee; afterwards he was charged 

under Part 3 Article 361-1 of the Criminal Code (establishment of an extremist 

formation or participation in it). The reason for the prosecution was a video for the 

investigation of journalist Stanislau Ivashkevich, which was broadcasted on Belsat TV 

channel in July of the same year - a story titled "Lilia Lukashenko's friend and oligarchs 

became beneficiaries of the orthopedists' case". On December 26, 2022 the Minsk 

City Court sentenced Murauyou to two and a half years in prison.   

 

 

The case of Inna Mozhchanka 

 

On September 6, 2022 Brest Regional Court found the former BelTA journalist Inna 

Mozhchanka guilty on charges of insulting a public officer (Article 369 of the Criminal 

Code) and inciting social hatred (Article 130, part 1 of the Criminal Code) and 

sentenced her to three years in a strict regime colony to be served under the 

general regime. Inna Mozhchanka was detained in September 2021 in connection 

with her negative statements on social media about the deceased KGB officer. 

 

 

The case of Yauhien Merkis 

 

On September 14, 2022, journalist and local historian Yauhien Merkis, who had 

previously worked for the Belsat TV channel, was detained in Homiel. It was reported 

that his case concerned alleged calls for sanctions. Later it became known that the 

journalist was charged under Article 361-4 of the Criminal Code (promotion of 

extremist activity). He remained in custody. 

 

 

The case of Dzmitry Semchanka 

 



On September 16, 2022, Dzmitry Semchanka, a former employee of the ONT TV 

channel, who headed the presidential pool of journalists, was detained and sentenced 

twice to administrative arrest (in August 2020, he resigned in protest against violence, 

after which he worked in the PR sphere, being an employee of Belagro). When 

Semchanka was not released on October 13, 2022, it became known that a criminal 

case was opened against him under Article 130 (part 1) of the Criminal Code for 

inciting hatred. His case was heard in Minsk City Court on 23 March 2023, with the 

judge sentencing him to three years in prison. 

 

 

The case of Aliaksandr Lychauka and Snezhana Inanets 

 

The spouse journalists Aliaksandr Lychauka and Sniazhana Inanets, who were 

detained on October 6, 2022, were charged under Article 342 of the Criminal Code 

(organization and preparation of actions that grossly violate public order, or active 

participation in them) in connection with participation in protests in 2020 and 

subscription to "destructive" Telegram channels. On January 13, 2023, Inanets was 

sentenced to two years' and Lychauka to three years of restricted freedom 

without referral to an open prison.  

 

 

Criminal prosecution of bloggers 

 

In 2022, the institution of "special proceedings" under the new Article 468-27 of the 

Criminal Procedure Code - criminal proceedings against an accused person who is 

outside the Republic of Belarus and evades appearing before the body conducting the 

criminal proceedings - started to be applied. As a result of its introduction it became 

possible to convict political emigrants in absentia, in particular opposition-minded 

bloggers.  

 

On September 27, 2022 the Investigative Committee initiated the first "special 

proceeding" - a case under Article 130 (inciting hatred) and Article 203-1 (illegal 

collection and distribution of personal data) against five "administrators" of the 

Telegram channel Black Book of Belarus, which published information about 

government representatives, accused of being involved in the persecution of the 

opposition. Among them was Dzmitry Navosha, public figure and journalist, co-

founder of Sports.ru. On January 18, 2023 all of the accused were sentenced in 

absentia to 12 years of imprisonment.  

 

On December 30, 2022, the Prosecutor General’s Office announced that the criminal 

case against the bloggers Stsiapan Putsila, Yan Rudzik, and Raman Pratasievich, 

who had been involved in the activities of the NEXTA and ‘Belarus of the Brain’ 



Telegram channels was directed to court. (The Telegram channels actively covered 

the post-election protests of 2020.) 

The case consideration started in February 2023. It was held in the order of special 

proceedings in relation to Stsiapan Putsila and Yan Rudzik, who were outside 

Belarus. Raman Pratasevich was under house arrest in Belarus since he had been 

detained following a forced landing of a Ryanair plane flying from Athens to Vilnius in 

Minsk on May 23, 2021, and appeared before the court. The accused were charged 

with committing at least 1,586 crimes under ten articles of the Criminal Code, 

allegedly, “in order to implement a common conspiratorial plan to seize state power 

in Belarus in an unconstitutional way.” 

 

Prosecution of informal press distributors  

On December 12, 2022, Aleh Haurylau, a trainer from Salihorsk (Minsk region), was 

sentenced to 10 years in prison in a high security colony. He had been detained for 

distributing protest newspapers in December 2021. Initially, he was charged with 

slandering the president (Article 367 of the Criminal Code). However, following the 

results of the “examination” of “Chestnaya Gazeta” publications, the list of charges 

was supplemented by four more articles of the Criminal Code: Article 361 (‘calls for 

actions aimed at causing harm to the national security of the Republic of Belarus’), 

Article 341 (‘defilement of buildings and damage to property’), Article 361- 4 

(‘facilitation of extremist activity’), and Article 130 (incitement of hostility or discord). 

On October 26, 2022, Andrei Fomin was detained, presented charges under Article 

342 of the Criminal Code (‘arrangement and preparation of actions that grossly 

violate public order, or active participation in them’), and placed in custody. The 

person admitted being the editor and author of articles for the ‘Vestniki’ network of 

protest newspapers, published and distributed by activists of local initiatives. (The 

network publications merged into one ‘Belaruski Vestnik’ newspaper in March 2022.) 

 

Detentions and administrative prosecution of journalists 

The Belarusian Association of Journalists registered 40 cases of detention of 

journalists and 55 searches (5 of them were conducted in media editorial 

offices) in 2022. Also, the journalists were imprisoned 20 times and fined four times 

on administrative charges during the year. Moreover, representatives of law 

enforcement agencies summoned journalists for interrogations, visited the relatives 

and searched the homes of journalists who had left Belarus. In fact, all non-state 

media and independent journalists, as alternative sources of information, were under 

close control of law enforcement agencies within the period under review. 



E.g., Siarhei Serabro, the ‘Vitsiebsk People’s News’ Web-site editor and 

photographer was detained at Vitsiebsk railway station on February 28. The 

authorities assumed that he was going to shoot a protest against the war in Ukraine 

there. The media worker’s mobile phone was taken away from him, and he spent 

about two hours at the police station. On August 23, he was also summoned to the 

Vitebsk regional department of GUBOPiK (Main Department for Combating 

Organized Crime and Corruption of the Ministry of Internal Affairs), where he was 

interrogated for an hour, and then they took his written explanations about the 

coverage of protest rallies after the presidential elections in 2020. 

The independent Web-publication ‘Babruyski Kuryer’ and its Editor-in-chief Anatol 

Sanatsenka were subjected to large-scale persecution in 2022, too. The journalist 

was twice detained and sentenced to administrative arrest in mid-September. Police 

searches were conducted in his and his colleagues’ apartments. The technical 

equipment was seized. Public access to ‘Babruyski Kuryer’ newspaper Website was 

blocked on September 19, 2022. And Babruysk City and District Court labeled its 

content as ‘extremist materials’ on September 26, 2022.  

A five-minute story about the ‘Babruyski Kuryer’ newspaper and its employees 

appeared on the Telegram channel of the ‘ZefirFM’ local state radio on October 6, 

2022. The text of the story was read by Mikalay Silkou, the ‘Babruyskaye Zhytstsio’ 

pro-government newspaper’s editor-in-chief. The main attention in the story was 

given to Anatol Sanatsenka, who was serving an administrative arrest at that time. In 

particular, he was unfoundedly accused of begging for money from the United States 

and Germany, publishing "fake news" about the terrorist attack in the Minsk metro 

and having links with the Belsat TV channel that had been recognized as an 

"extremist formation". 

This approach became typical for liquidation or ‘censoring’ independent media in 

Belarus: searches at editorial offices, seizure of technical equipment, detentions and 

interrogations of employees as well as their prosecution with the practically 

simultaneous recognition of the content as ‘extremist materials’.  

Consequently, it was impossible to continue the activity of the affected media outlets 

either partially or in full.  

 

Application of legislation on counteraction to extremism  

The trend of using anti-extremist legislation to restrict access to information 

distributed by independent media and to hold people accountable for any 

participation in their activities continued and expanded in 2022. 

Thus, on June 14, 2022, the Supreme Court of Belarus recognized the ‘TUT BY 

MEDIA’ Ltd., which used to be the largest online resource of Belarus, as an 

https://t.me/supremecourtofbelarus/243


‘extremist organization’. The company employees are under criminal investigation 

now. Ihar Lutski, the ex-Minister of Information stated in this respect as follows:   

“There took place a direct encroachment on the sovereignty and independence of 

our country. The funding of these non-state media was carried out from abroad, and 

it was also coordinated from abroad. The current verdict on TUT.BY is a vivid 

example of that. They have been recognized as extremist!”   

The Minister’s position concerned practically all non-state mass media that was 

confirmed by the governmental policies. 

The authorities continued to include the content of Websites and pages in the social 

media, owned by independent publications, to the lists of ‘extremist materials’ and 

label the independent media as ‘extremist formations’, as well as include their 

criminally prosecuted employees to the lists of ‘extremists’ and ‘terrorists’. The 

Websites and online communities of the overwhelming majority of Belarusian 

independent mass media (over 40 media outlets, all in all), appeared in the list of 

‘extremist materials’. Moreover, the ‘Church’ Website and social media that covered 

the activities of Greek Catholic congregation in Belarus were included in the 

‘extremist’ list, too.  

The independent media ‘Nasha Niva’, ‘Flagstock’, ‘KYKY.ORG’, ‘Euroradio’, 

‘Charter’97’ as well as the so-called ‘samizdat’, i.e. the printed  protest newspapers, 

which were published and distributed by non-professional journalists (‘Honest 

Newspaper’, ‘Belarusian Newsletter’, ‘Protest Belarus’, ‘Protest Homiel’, ‘The 

Belarusians’ Word’, and ‘‘7Chizhey’ Newspaper’) were labeled as ‘extremist 

formations’ by decisions of KGB and the Ministry of Interior during the year of 2022.  

By March 2023, 18 media organizations were labeled as ‘extremist formations’, 

including the Belarusian Association of Journalists.  

More than 1,500 Web-resources were labeled as ‘extremist formations’ during the 

year of 2022. Moreover, publications of approximately 1,500 Web-resources (mainly, 

Telegram channels and Web-communities) were recognized by courts as ‘extremist 

materials.’  

As before, it entailed mass administrative prosecution of Web-users for the 

distribution of “extremist” media content (in particular, under Article 19.11 of the 

Code of Administrative Offenses, which provides for up to 15 days of administrative 

arrest). The application of this article was peculiar enough, since the authorities 

presented administrative charges to people for reposts of materials, which had been 

published many years earlier and which weren’t included in the list of extremist 

materials at the moment of their distribution.  

The “struggle with extremism” was used as the basis for bringing a large number of 

citizens to criminal responsibility. More than 5,000 "extremist crimes" were recorded 

by the Prosecutor General's Office in the first eleven months of 2022. At the same 

https://baj.by/be/content/eks-glava-mininforma-prokommentiroval-priznanie-tutby-ekstremistskoy-organizaciey


time, 76% of this number of cases were expressions of opinion on the Web, usually 

in the context of the events of 2020, which were defined by the authorities as 

‘slandering the state and top governmental leadership, insulting government officials, 

deliberately inciting hatred, discrediting the Republic of Belarus’. 

The first criminal case under the “extremist” Article 130-2 (‘denial of the genocide of 

the Belarusian people’) included in the Criminal Code in 2022 was filed in connection 

with publications in independent media - “Flagstock” (Homiel) and “Zerkalo” - 

concerning the burial places of the victims of Stalinist repressions. 

The authorities started criminal prosecution for any form of cooperation with 

Internet resources recognized as extremist formations (see more details in 

‘Criminal Cases’). Sharing information, including photos and videos, registration in 

bots, giving an interview, etc. were the grounds for initiating cases under Article 361-

4 of the Criminal Code (‘facilitation of extremist activity’), which provides for 

punishment of up to seven years in prison. Thus, Yury Hantsarevich, a 

correspondent of ‘Intex-Press’ newspaper (Baranavichy, Brest region) was 

sentenced to 2.5 years in prison for sharing photos of Russian military equipment 

with ‘Zerkalo’ and ‘Radio Lberty’. Yahor Lebiadok, a military expert and Darya Losik, 

the wife of Igor Losik (a political prisoner and employee of Radio Liberty), were 

convicted for being interviewed by the media, recognized as “extremist formations”, 

to five and two years in prison, respectively. 

The employees of media outlets recognized as “extremist formations” were often 

prosecuted under Article 361-1 of the Criminal Code (‘creating or participating in an 

extremist formation’), which provides for a sanction of up to 10 years in prison. Most 

of them were detained before the organizations to which they were associated would 

be recognized as "extremist groups", that is, the article is retroactive. For example, 

Andrei Aliaksandrau (detained in January 2021), Dzmitry Navazhylau, and Iryna 

Leushyna (detained in August 2021) were accused of creating an extremist group 

from among the BelaPAN employees and other persons, as well as leading such a 

formation, although the BelaPAN News Agency was labeled by the Ministry of 

Internal Affairs on November 1, 2021 only (see more details in ‘Criminal cases’). 

The List of citizens of the Republic of Belarus, foreign citizens or stateless 

persons involved in extremist activities was published by the Belarusian 

authorities for the first time in history on March 23, 2022. It turned out to include 

bloggers Siarhey Piatrukhin and Aliaksandr Kabanau, who were serving prison 

sentences at that time. A journalist Katsiaryna Andreyeva and a philosopher 

Uladzimir Matskevich were classified as such persons some time later. 

Inclusion in this list imposes a number of restrictions regarding financial transactions, 

as well as the right to engage in certain occupations and hold certain positions. 

A blogger and a ‘Radio Liberty’ employee Ihar Losik, who was sentenced to 15 years 

of imprisonment in a high security colony, a journalist and a leader of the Poles’ 



Union in Belarus Andrzej Poczobut, former employees of TUT.BY (Maryna Zolatava, 

Editor-in-chief, Liudmila Chekina, Director, and journalists Volha Loika and Alena 

Talkachova), who were under criminal investigation, as well as Aleh Haurylau, the 

distributor of the "Chestnaya Gazeta" samizdat publication, were included in the List 

of organizations and individuals involved in terrorist activities by the KGB, which 

means a ban on financial transactions with their participation. 

 

RESTRICTION OF ACCESS TO INFORMATION  

The Ministry of Information continued its repressive activity on restricting access to 

the ‘undesirable’ information by taking administrative measures, banning the activity 

of independent media and carrying out the censor’s functions.  

It affected the operation of Belarusian and foreign mass media in 2022. The Russian 

aggression against Ukraine started on February 24, 2022, and it played its role in 

this process.  

Thus, public access to 6 Ukrainian news Web-resources was blocked on the territory 

of Belarus as soon as the war started, including ‘Gordon’, ‘Obozrevatel’, RBK-

Ukraine, InfoResist, ‘Novoye Vremya’ (‘New Time’), and ‘Focus’, since the Web-

resources covered the military conflict in Ukraine in the way that differed from the 

official interpretation of Russian-Belarusian propaganda.  

The blocking of users’ access from Russia to the Belarusian Web-resources for the 

same reason was a new phenomenon in 2022.  

By decisions of the Federal Service for Communications, Information Technology 

and Mass Communications (Roskomnadzor) or the General Prosecutor's Office of 

the Russian Federation, the news websites Zerkalo.io, Nasha Niva, Euroradio, 

Media-Polesie, Salidarnasts and others were blocked on the territory of Russia. The 

"VKontakte" social media blocked a number of pages and groups of Belarusian 

independent Web-resources, including "Charter-97" and "Flagstock" on the 

complaint of the Ministry of Information of Belarus, "Zerkalo" and the Belarusian 

"Mediazone" at the request of the Prosecutor General's Office of Russia. 

According to the official statistics, the government restricted access, to 3,002 Web-

resources (mainly Telegram channels and chats), either in whole or in part, in 

January-November 2022. At the same time, just over 5,000 Web-resources were 

subject to such restrictions over the previous seven years. Among the media that 

suffered from the blockage of public access to their websites were Vecherny 

Bobruisk, Bobruisk Courier, Narodnaya Volya, Polish Radio, CityDog.io, s13.ru and 

others. 



The year 2022 was marked by changes in the procedure for blocking the unwanted 

sites, as well as in arranging the access of special services to the content of Internet 

resources (see more details in “Changes in legislation”). 

 

Censorship was de-facto present in Belarus, including the state media sector  

In March 2022, the Ministry of Information issued warnings to two popular Belarusian 

radio stations, ‘Radio Rocks-M’ and ‘Radio B A’, in connection with the ‘distribution of 

materials that don’t belong to the contents of the specialization, which is outlined in 

the radio outlet’s registration documents.’  

The news Website Blizko.by was temporarily blocked for public access by decision 

of the Ministry of Information of Belarus. As soon as it was unblocked, the Web-

users couldn’t find political news items, including the archived ones, on its pages any 

longer.  

At least three state media workers were fired for making statements deemed disloyal 

by the regime in power, while other employees were subjected to reprimands. 

The BelBusinessChannel TV stopped broadcasting its programs without 

explanation of reasons in 2022. It was the only TV channel on business in Belarus, 

dealing with rebroadcasting the programs of the Russian RBC TV channel and 

filming original programs on Belarusian issues. The ‘UzHorak’ regional newspaper 

(Horki, Mahilou region) terminated its publication, refraining from the explanation 

of reasons in public, in 2022. The oldest Belarusian newspaper ‘Belarusy i 

Rynak’ ceased its publication in 2022, following the order, issued by the Minister 

of Information of Belarus. 

The number of non-state print media registered by the Ministry of Information 

significantly decreased from 764 to 560 media outlets in 2022. (At the same time, 

the number of state-owned media outlets changed from 414 to 403 within the same 

period of time.). It should be noted that the absolute majority of non-state printed 

publications that have retained their registration deal with advertising, commercials, 

represent the so-called “yellow press” and do not deal with socio-political issues. 

 

EVENTS IN THE STATE MEDIA SECTOR  

On March 25, 2022, a governmental meeting was held with the participation of 

Aliaksandr Lukashenka on current issues of the mass media activities. Among other 

topics, the meeting participants discussed the draft Decree No. 131 concerning 

advertising in the media (see more details in “Changes in Legislation”). Lukashenka 

stated that “advertising should be on patriotic pro-government (not in terms of 

ownership) channels that protect the state.” The meeting participants also talked 

https://news.zerkalo.io/cellar/22663.html?tg


about the difficulties of funding state-owned media in the context of international 

sanctions and the need to optimize their activities in the context of a “full-scale 

information war” against the Belarusian state. It was claimed that state-run media 

were increasingly intercepting the agenda on the Internet. However, it was noted that 

they were not domineering there yet.  

On August 26, 2022, Uladzimir Piartsou, Minister of Information of Belarus stated 

that the experience of creating a media holding in the Minsk region would be 

implemented in all regions of the country, since, according to his words, "it is the only 

way to keep the audience of respective districts under the current conditions of 

transformation." Accordingly, the editorial offices of district state-owned newspapers 

will be enlarged. They will have centralized management and a unified editorial 

policy for all. 

Despite the fact that state-owned print media are funded from the budget, the 

practice of compulsory subscription to such publications for employees of state-

owned enterprises and institutions continued in the country. (The employees were 

threatened with non-renewal of their contracts, deprivation of bonuses or 

underpayment in the amount of the subscription cost.) Also, it was reported that post 

offices received assignments on subscribing people to governmental publications 

with the specific planned number of subscriptions indicated there.  

It is planned to spend 162.4 million Belarusian rubles from the state budget on state 

media in 2023. Out of this amount, 133.6 million Belarusian rubles have been 

allocated for television and radio, 9.1 million for print media, and 19.7 million for 

“other” media. 

The funding of CJSC ‘Capital Television’ (CTV channel) will increase 4.7 times. It is 

planned to allocate 4.66 million Belarusian rubles for the needs of the Second 

National TV Channel, which is 44% more than in 2022. The Belarusian TV and 

Radio Company will receive 120.5 million Belarusian rubles. Although compared to 

last year, the increase in its funding amounted to only 5%, according to Resolution of 

the Council of Ministers No. 751, it received the redistributed unspent funds from the 

state budget for 2022, which were initially intended to be used for paying the external 

debt of Belarus but were not spent subject to the refusal of Belarus government to 

pay the debt in foreign currency. 

Supplementary sanctions in relation to the Belarusian state-owned media were 

introduced at the international level in 2022, since the country was considered as 

an aggressor in the Russian – Ukrainian conflict.  

The ‘Globecast’ company took a decision to disconnect ‘Belarus-24’ TV channel from 

satellite broadcasting to a number of countries in the European and Pacific region in 

June 2022. This decision caused outrage from the Ministry of Information of Belarus. 



The same reaction was caused by Telegram’s decision to completely remove the 

odious pro-governmental channels ‘Zheltye Slivy’ (‘Yellow Plums’ / ‘Yellow Leaks’) 

and ‘Vashi Slivy’ (‘Your Plums’ / ‘Your Leaks’), which published ‘repentant’ videos 

with detainees and insults against opponents of the authorities in Belarus.  

The Union of European Football Associations (UEFA) has excluded the Belarusian 

State TV and Radio Company from the list of official broadcasters of the League of 

Nations. Consequently, the matches of the national football team can no longer be 

watched on TV in Belarus. (They used to be broadcast by the ‘Belarus 5’ TV channel 

in the past.)  


