
Belarusian Association of Journalists
w w w . b a j . b y

Post-election Situation  
in Belarusian Media Field

January – March 2011

#1 (21) 2011

photo.bymedia.net



2

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 1  ( 2 1 )  2 0 1 1

The contents of this publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ) PL Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus  
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98 E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

“The authorities continue to intimidate and harass critical media. This worri-
some trend, which strengthened after the 19 December 2010 presidential 
election, has reached a  critical point. These actions are a  flagrant violation 
of Belarus OSCE commitments…” 

Dunja Mijatović, the OSCE Representative on Freedom of the Media

“Belarus has become an information battlefield. We were opposed by well-
trained domestic, Western, and, unfortunately, Russian ill-wishers... At the 
same time, the state-owned printed and electronic media confirmed their 
maturity and responsibility, since they managed to ensure praiseworthy 
coverage of political campaign. The President of Belarus Alaksandr 
Lukashenka gave high praise to their work.” 

Aleh Pralaskouski, Minister of Information of Belarus



3

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 1  ( 2 1 )  2 0 1 1

MASS MEDIA IN BELARUS:  
BEGINNING OF THE YEAR 

The first months of 2011 were characterized by the growing pressure of govern-
mental authorities on independent media and journalists that dramatically increased 
in the aftermath of the Presidential election on December 19, 2010.

The most blatant violations of journalists’ and media rights within 
the period were as follows: 

- continuation of criminal and administrative prosecution of journalists in connec-
tion with the Presidential election; 

- institution of criminal proceedings against a journalist, allegedly, for ‘defaming 
the President of Belarus’;

- KGB searches at editorials and journalists’ private apartments, seizure of profes-
sional technical equipment; 

- issuance of letters of caution to independent media by the Ministry of 
Information of Belarus that endanger their existence; 

- revocation of “Autoradio” broadcast license; 

- return of “black lists” of actors, literary men, and musicians to Belarus (i.e., their 
concerts and presentations are banned and their mentioning in the state-owned 
media is forbidden);

- detentions and arrests of journalists on the eve of the Liberty Day, celebrated on 
March 25th 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



4

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 1  ( 2 1 )  2 0 1 1

Continuation of criminal and administrative prosecution of 
journalists in connection with the Presidential election 2010

Alaksandr Atroshchankau, a journalist and a spokesman for a former presidential 
candidate Andrei Sannikau was sentenced to four years of imprisonment in a rein-
forced regime colony on March 2, 2011. He had contributed to the DELFI Web-portal 
(Lithuania). The Frunzenski City District Court of Minsk found him guilty of taking 
part in “mass riots” (part 2, article 293 of Belarus’ Criminal Code). The court of appeal 
left the initial verdict in force. 

Six journalists and members of Belarusian Association of Journalists are still regarded 
as the alleged offenders. The list includes Iryna Khalip, a “Novaya Gazeta” (Russia) news-
paper correspondent, Natallia Radzina, the “Charter’97” Editor, Siarhei Vazniak, the 
“Tovarisch” newspaper’s Editor-in-chief and a BAJ Board member as well as a columnist 
Alaksandr Fiaduta, a BAJ Council member Pavel Seviarynets, and Dzmitry Bandarenka. 

The charges in relation to five media workers, mentioned above, apart from N. 
Radzina, were mitigated at the beginning of April 2011. Currently, they are accused 
of “arranging and preparing the actions that blatantly violate the public order” (ar-
ticle 342, part 1 of Belarusian Criminal Code). They are threatened with up to three 
years of imprisonment. 

A.Fiaduta, P. Seviarynets, and D. Bandarenka were kept in custody within the re-
porting period. N. Radzina was released from the KGB investigatory isolation ward on 
January 28, 2011. She had been forced to sign a recognizance not to leave the place of 
her permanent residence in Kobryn, Brest region, located in more than 300 km from 
Minsk. (N. Radzina managed to flee Belarus at the end of March 2011. Reportedly, she 
has entered one of the EU member-states and begged for asylum there.)

S. Vazniak was released from pre-trial custody on signing a recognizance not to 
leave the place of his permanent residence on March 29, 2011. On the same day, 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



5

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 1  ( 2 1 )  2 0 1 1

I. Khalip was placed under house arrest with severe conditions. (Two KGB officers are 
constantly present in the journalist’s private apartment. She is banned to leave the 
flat, to meet people, to approach windows, and use her PC.)

Prosecution of journalists for coverage of events during a protest action on 
December 19, 2010 continued with application of administrative law. (It is worth 
reminding that 21 journalists had been detained on the Election Day. 11 of them 
were taken into custody for 10 – 15 days on administrative charges at once.) Barys 
Haretski, a journalist from Minsk, was sentenced to 14 days of custody under the 
administrative law on January 18, 2011. Andrzej Paczobut, a journalist from Hrodna 
and a correspondent of “Gazeta Wyborcza” (Poland) was sentenced to 15 days of 
custody on February 13, 2011, i.e. two months after the polling day and the mass pro-
test actions. Prior to the arrest, A. Paczobut had been fined, but the punishment was 
toughened, following the public prosecutor’s objection. 

V. Marozau, the Public Prosecutor for Hrodna region, initiated criminal proceed-
ings against A. Paczobut on charges of ‘Defamation of the President of Belarus’ (arti-
cle 368, part 1 of Belarus’ Criminal Code) on March 18, 2011. According to the Public 
Prosecutor’s office, A. Paczobut offended the head of state in his publications, con-
tributed to the “Gazeta Wyborcza” daily (Poland) and “The Belarusian Partisan” Web-
site as well as in his articles at poczobut.livejournal.com in the years of 2010 – 2011. 
The officers from KGB Department for Hrodna region attached A. Paczobut’s prop-
erty and seized his PC on March 29, 2011. It was the third computer, seized from the 
journalist after the Presidential election 2010. 

KGB searches at editorial offices and journalists’ private 
apartments. Seizure of professional technical equipment 

According to the BAJ media monitoring results, the KGB has conducted searches 
at least at three editorial offices and at 12 journalists’ private apartments since the 
Presidential election 2010. Consequently, the special services seized no less than 114 
items of professional technical equipment, not to mention the information carriers, 
as of February 2011. 

The seizure of information carriers and professional technical equipment from 
journalists testifies to the attempts of official authorities to restrict dissemination 
of unbiased information about the dramatic events that have been taking place in 
Belarus since December 19, 2010 by means of complicating the professional activity 
of mass media and journalists. 

Thus, the police conducted a search at the “Borisovskiye Novosti” newspaper edito-
rial and at the private apartment, owned by Anatol Bukas, the newspaper’s Editor-in-
chief, on January 10, 2011. According to the Editor’s calculations, the law enforcement 
officers seized all office equipment, including 12 PCs with monitors and even mice, 
3 fax machines, a scanner, 3 photo cameras, A. Bukas’ personal laptop etc. A kettle 
pot was the only electrical appliance, remaining in the newspaper’s office after the 
search. 

http://www.belaruspartisan.org
http://poczobut.livejournal.com/


6

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 1  ( 2 1 )  2 0 1 1

According to the KGB Department for Minsk region, the abovementioned searches were 
conducted in the framework of investigative actions within a criminal case on “mass riots” 
in Minsk on December 19, 2010 with the aim of revealing “the instruments of the crime”. 
The following issue of “Borisovskiye Novosti” was published only due to the kind assis-
tance, rendered by colleagues and readers, who lent their PCs to the newspaper editorial. 

Independent media outlets warned by the Ministry of Information 
of Belarus. “Autoradio” deprived of a broadcast license 

The Ministry of Information of Belarus issued the third letter of caution within 
a year’s course to the “Narodnaya Vola” newspaper editorial on January 14, 2011. 
(According to the Belarus’ Media Law, the Ministry of Information can lodge a claim to 
terminate functioning of a media outlet that received two letters of caution within a 
year.) The warning was issued to the newspaper editorial for distribution of informa-
tion on behalf of a non-registered organization. (Such publications are banned by the 
Belarus’ Media Law.) Particularly, the Ministry of Information accused the newspaper 
editorial for publishing an extract from an interview with Zmitser Dashkievich, “The 
Young Front” leader. The editorial took efforts to contest the warning. However, the 
Supreme Economic Court of Belarus dismissed the appeal on March 28, 2011. 

On the same day of March 28, 2011, the Supreme Economic Court of Belarus dis-
missed another appeal, submitted by “Autoradio” against the Ministry of Information 
of Belarus. In particular, “Autoradio” requested the court to cancel an official warning, 
issued by the Ministry of Information on January 10, 2011. The letter of caution was 
used by the National Committee on TV and Radio Broadcasting at the Ministry of 
Information of Belarus as a cause to deprive the FM radio station of its broadcast license 
and suspend its work. Particularly, the Ministry accused the “Autoradio” editorial of dis-
seminating information that allegedly “contained public appeals to extremist activities.”

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



7

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 1  ( 2 1 )  2 0 1 1

To be more precise, the Ministry of Information considered an expression by a 
presidential candidate Andrei Sannikau – “the fate of your country is not decided 
in the kitchen, it is sealed in the Square” – delivered in his campaigning radio 
presentation to be a call to extremist activity. (It is extremely significant that for 
the first time, political advertizing was permitted in Belarusian media during the 
Presidential election 2010 with the purpose of showing the liberalization of elec-
toral procedures.)

The “Autoradio” Ltd. contested the resolutions, taken by the Ministry of Information 
and the Committee, on March 9, 2011. Consequently, the judge of Supreme Economic 
Court Uladzimir Shobik satisfied the appeal. Particularly, he cancelled the Ministerial 
warning and found the Committee’s decision invalid. However, the Board of Appeal 
at the Supreme Economic Court cancelled this decision and forwarded the case for 
revision later on. Finally, the Supreme Economic Court dismissed the appeal, submit-
ted by the “Autoradio” FM station. 

“The issued decisions mean to all independent media that it is possible to 
close down any periodical edition within one-two days. And the court will disre-
gard all your arguments at that, Yury Bazan, the “Autoradio” Editor-in-chief said. 
(http://naviny.by/rubrics/society/2011/3/29/ic_articles_116_173023/). Thus, e.g., lin-
guists conducted an analysis and arrived at the conclusion that there weren’t dissem-
inated any calls to extremist activities at all. However, the judge Dzmitry Alaksandrau 
simply disregarded the experts’ findings. Presently, it appears that the mere mention-
ing of the word “Square” equals to extremism. 

Return of “Black Lists”  
of the banned performers and literary men 

Another alarming indicator of the real state of affairs with freedom of expression in 
the country was connected with the appearance of “a list of people of Arts and crea-
tive groups,” banned for mentioning in the state-owned media and in the programs 
of FM radio stations (http://gazetaby.com/index.php?sn_nid=34858&sn_cat=32) in 
Belarus. The unofficial ‘black list’ was published in the Internet. It contained Belarusian 
and foreign musicians, artists, writers, and painters, including “DDT” and “Pet Shop 
Boys”, the fiction writers Andrei Bitov and Eduard Uspienskiy, a playwright Tom 
Stoppard, the actors Jude Low and Kevin Spacey and others. 

Some of them stood up in support of political prisoners in Belarus. Others took 
part in the Global Artistic Campaign of Solidarity with Belarus  etc. 

The Belarusian governmental officials deny the existence of any “black lists”. 
However, a series of bans for performances of music groups and musicians, men-
tioned in the list, including “Liapis Trubetskoy”, “Neuro-Dziubel”, “Krambambula”, D. 
Vaytsiushkievich and others, confirms the existence of secret bans. 

It is worth mentioning that similar “black lists” of the banned musicians used to 
exist in Belarus within the period after the previous Presidential election since 2006 
till 2008. Presently, the lists have been broadened. Obviously, it is enough to share 

http://gazetaby.com/index.php?sn_nid=34858&sn_cat=32
http://gazetaby.com/index.php?sn_nid=33004&sn_cat=32


8

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 1  ( 2 1 )  2 0 1 1

your views about the current socio-political processes in the country in order to get 
into the list, to be compared with the period in the past, when it was enough to take 
part in opposition actions in order to be mentioned there. 

Administrative detentions and arrests of journalists  
on the eve of the Liberty Day 

Another round of escalation of tension in relations with independent media was 
connected with the events on the eve of the Liberty Day, traditionally celebrated by 
Belarusian democratic forces on May 25th. The journalists and BAJ members from 
Mahilou – Uladzimir Laptsevich, Ales Asiptsou, and Dzmitry Salauyou – had been 
detained on the eve of this date in their native city and sentenced to 3 – 7 days of 
custody on administrative charges. Alaksandr Lashmankin, the officially accredited 
Russian journalist and the “Svoboda” HR News Agency’s Editor (Samara, Russia) was 
detained by transport police in Vorsha, while travelling by train to Belarus. The jour-
nalist was detained on suspicion of “transportation of drugs.” However, he was sen-
tenced to 3 days of custody as if for “hooliganism” instead.   Consequently, the jour-
nalist was deprived of his press credentials, issued by the Ministry of Foreign Affairs 
of Belarus. A TV reporter Vladimir Staroverov was detained for a couple of hours in 
Vitsiebsk. All detentions were conducted on farfetched charges. 

On March 29, 2011, the Belarusian Association of Journalists http://baj.by/ 
m-p-viewpub-tid-1-pid-10289.html stated that “the events had to be regarded as a hunt 
for media workers. The state demonstrated its complete disrespect for the journalists’ 
professional rights, the freedom of expression, and the freedom of the press.”

The Belarusian Association of Journalists expressed a vigorous protest against pros-
ecution of colleagues and urged the official authorities to terminate immediately their 
pressure on journalists and mass media in the country.

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-10289.html
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-10289.html

