
Belarusian Association of Journalists
w w w . b a j . b y

# 2 (13) March – April 2009

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



2

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  2  ( 1 3 )  M a r c h  –  A p r i l  2 0 0 9

The contents of this publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ) PL Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus  
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98 E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

“A new media law… in any case mustn’t impede the freedom of speech in 
Belarus. However, we state that it is regularly used against the mass media 
that wish to get press credentials in the country.” 

Jean-François Juillard, General Secretary, RSF

“We are incensed by the Belarusian authorities’ punishment of Andrzej 
Poczobut for his critical reporting by denying him press credentials… 
Instead of going after a journalist for doing his job, the government 
should investigate the harassment against him and his family.”  

Nina Ognianova, Europe and Central Asia Program Coordinator, 
”Committee to Protect Journalists” (USA)



3

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  2  ( 1 3 )  M a r c h  –  A p r i l  2 0 0 9

Contents

1. Statistics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                        4

2. �Situation Development in the Media Field  
in March – April 2009  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                           5

3. Rating Lists and Events . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                        7



4

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  2  ( 1 3 )  M a r c h  –  A p r i l  2 0 0 9

1. Statistics

Re-registration of massia media or-
ganizations has been taking place in 
Belarus since February 8, 2009, when 
a new law “On Mass Media” came 
into force. 132 printed periodical 
editions, including 66 newspapers, 
63 magazines and 3 newsletters, 
passed the re-registration proce-
dure as of April 1, 2009. Particularly, 
there were officially re-registered 32 
state-owned media and 100 non-
state media. Moreover, the Ministry 
of Information of Belarus registered 
6 new printed periodical editions. 
Thus, all in all, 138 printed periodicals 
were included in the State Registry 
of Mass Media as of April 1, 2009. 
More than 1,180 printed periodicals 
haven’t passed the re-registration 
procedure yet. However, they still 
have some time to apply. Media out-
lets have one year to get officially re-
registered, according to the law. 

Similar situation can be seen in the TV and radio broadcasting media market. Thus, 
only 4 radio broadcasters and 9 TV broadcasters got re-registered by April 1, 2009. In 
addition, two new radio broadcasters were registered by the Ministry of Information 
of Belarus. It means that 216 TV and radio broadcasting media still have to pass the 
official re-registration procedure. 

According to the Gemius Company’s survey results, the number of Internet users 
in the age of 15 and older amounts to 2.16 million people (21.66% of all population 
of Belarus). The majority of users (44.5%) are young people in the age group from 15 
to 24 y.o. 37% of Internet users reside in Miensk. 

According to the data, provided by the Independent Institute of Socio-Economic 
and Political Studies, 28.9% of adult population of Belarus uses the Internet at least 
several times a month, 9.1% of adult users appear on-line every day and 12.1% of 
them enter Web-resources ar least several times a week. This information was re-
ceived during a survey, implemented by IISEPS in March 2009. However, the sur-
vey results showed that only 7.3% of Internet users surf Web-sites in order to get 
actual social and political information. The majority of respondents make use of 
the Internet to get professional or entertaining information or in order to use of 
e-mailing services.  

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



5

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  2  ( 1 3 )  M a r c h  –  A p r i l  2 0 0 9

2. �Situation Development in the Media Field 
in March – April 2009 

The European Parliament hailed 
a resolution on Belarus with a ma-
jority of votes on April 2, 2009. The 
document evaluated the results of 
the dialogue between the EU and 
Belarus, held within the recent half 
a year. In particular, it focused on 
the situation with the media free-
dom in the country. 

The European Parliament en-
listed several points that could be 
regarded as hallmarks of changes 
to the better. They included:

- provision of equal rights to all media outlets by means of lifting a ban on dis-
tribution of independent printed periodical editions through the “Sayuzdruk” and 
“Belposhta” state-owned press distribution networks;

- exclusion of articles 367, 368, 369, and 369-1 of Belarus’ Criminal Code that envis-
age liability for libel and offense in relation to the President of Belarus, governmental 
officials as well as for defamation of Belarus that appear to be frequently misused in 
order to persecute journalists for implementing their professional activity;

- simplification of procedure of getting press credentials for the local and foreign 
media representatives. 

Moreover, the European Parliament called upon the 
European Commission to render financial assistance to the 
Belarusian independent “Belsat” TV Channel, broadcasting 
its programs from the territory of Poland and urged the 
Belarusian government to have the TV channel officially 
registered in the country.

Similar recommendations had been included in the EP resolution on situation with 
the media, adopted on January 15, 2009. However, no progress can be seen in differ-
ent fields, mentioned in the previous EP resolutions. 

13 independent media still cannot be distributed through the “Sayuzdruk” and 
“Belposhta” state-owned press distribution systems. Several periodical editions, includ-
ing “Gazeta Slonimskaya”, “Otdushina”, and “Volhaye Hlybokaye” received repeated refus-
als to distribute the periodicals from the state monopolist institutions, mentioned above. 
Moreover, Babruysk branch of “Belpostha” terminated a contract with the “Bobruyskiy 
Kuryer” local independent newspaper on distributing the periodical by subscription in 
the city and in the vicinity (the newspaper used to enjoy this opportunity in the past). 
The Criminal Code of Belarus still contains the repressive articles, mentioned above. 

w
w
w
.e
u2

00
7.
d
e



6

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  2  ( 1 3 )  M a r c h  –  A p r i l  2 0 0 9

The Ministry of Foreign Affairs of Belarus has suspended the procedure of regard-
ing an application package for opening the “Belsat” TV Channel’s representation in 
Belarus, referring to mistakes in the package. At the same time, two Belarusian jour-
nalists received official warnings from the Public Prosecutor’s office for cooperation 
with “Belsat”. The Belarusian Ministry of Foreign Affairs refused to issue press cre-
dentials to a “Radio Racyja” (Poland) correspondent Ivan Roman and nullified a press 
accreditation of another journalist from Hrodna Andrei Pachobut, who used to work 
as a “Gazeta Wyborcza” newspaper correspondent. 

Also, the journalists of Belarusian media have come across numerous refusals 
to get press credentials and be provided with information. The attempts to claim 
against such refusals appear to be unsuccessful in the majority of cases. Moreover, 
the courts even refuse to accept such claims for consideration. On March 26, 2009, 
the Board of Judges on Civil Cases of Miensk City Court declined an appeal against 
a court decision to disregard an application for getting press accreditation at the 
Chamber of Representatives of Belarus, taken by a City District Court in Miensk. 
The claim and the appeal were submitted by the “Narodnaya Vola” editorial and the 
newspaper’s journalist Maryna Koktysh, deprived of her professional right to be ac-
credited at the state body. It was the third abortive attempt to appeal against the 
refusal to provide the media worker with press credentials at the Lower Chamber of 
Belarusian Parliament. 

Rebroadcasting of five Russian TV channels (“The First Channel. Global net-
work”, “RTR-Planet”, “NTV-Mir”, “Ren TV”, and TVCI) by cable network operators has 
been terminated in Belarus since April 1, 2009. This decision was taken by the 
Telecommunicational Branch Union of Belarus (www.tos-by.com). Initially, the discon-
nection of five TV channels was explained by the absence of permits for broadcasting 
in Belarus, issued by the Ministry of Information of Belarus. (According to the new 
Belarusian law “On the Media”, all foreign media outlets are obliged to receive such 
permits. However, the terms of getting them are not stipulated by the law.) Also, the 
disconnection was explained with economic reasons, including high rebroadcasting 
costs and denude of advertising returns from Belarusian TV companies. 

The Director of “TV-Centre” Foreign Broadcasting Department Vladimir 
Kokashvili has disclaimed economic underlying reasons of cutting off the Russian 

TV channels in Belarus, Radio Liberty 
(www.svaboda.org) reports. According 
to him, the TVCI costs were minimal 
(lower than the costs of a number of 
other TV channels, rebroadcast by 
cable TV operators) and hadn’t been 
changed since 2008. V. Kokashvili add-
ed that the TV channel didn’t present 
any advertisements at all. He treated 
as a joke the version of cutting off the 
TV channels on the cable TV operators’ 
initiative. 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.tos-by.com
http://www.svaboda.org


7

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  2  ( 1 3 )  M a r c h  –  A p r i l  2 0 0 9

Thus, despite the started dialogue with the European Union, the Belarusian authori-
ties continued to infringe upon the media freedom in the country in March – April 
2009. On the one hand, the journalists’ access to information was restricted. On the oth-
er hand, the readers’ access to mass media was complicated. The authorities hindered 
distribution of non-censored information inside the country as well as dissemination 
of free information from Belarus to the foreign audiences and from abroad to Belarus. 

3. Rating Lists and Events

Traditional meda are losing popularity with city dwellers in Baranavichy (a district 
center in Brest region, the 8th largest city in Belarus), the “Intex-press” independent 
newspaper reports. Baranavichy residents expended 13% less money to purchase 
newspapers, magazines and other periodicals last year in comparison with the year 

of 2007. The sales of TV-sets in Baranavichy fell almost 
twice – from 11,221 to 6,597 items. At the same time the 
city residents spent 30% more funds to buy nonfoods.  

However, the number of Internet users increased con-
siderably in Baranavichy in 2008. The number of ADSL 
Internet users increased almost four times from 1,000 to 
3,700 clients. Around 11,000 private apartments had dial-
up Internet connection last year. Thus, the number of dial-
up Internet users increased by 500 clients in 2008. 

The first session of the Public Coordination Council on the mass media field took 
place on March 26, 2009. It is worth mentioning, the Council has been founded, bas-
ing upon the legal norms of the new Belarusian law “On Mass Media”. Despite the 
title, the Council members as well as the Council’s statutory notes are adopted by the 
Council of Ministers of Belarus. The Council’s first session was mainly dedicated to 
“procedural” issues as well as to the following session, scheduled for mid-May 2009, 
and its agenda. 

“Journalists for Ecological Welfare” media campaign was started in Miensk on April 
30, 2009. It was initiated by young leaders of Belarusian Association of Journalists. 
The media campaign initiators aim at drawing journalists’ attention to the problems, 
connected with the lack of information about construction of APP in Belarus and 
hushing up the information about alternative energy sources and the consequences 
of Chernobyl disaster in the country. 

Among other, the media campaign includes discussions with the participation of 
supporters and opposers of the idea to build the APP in Belarus, monitoring of cover-
age of this problematic in the media, press-tours to the “problem” areas, information 
support of anti-nuclear activity of civil initiatives and non-governmental organiza-
tions. A special section, dedicated to the “Journalists for Ecological Welfare” media 
campaign has been launched on the BAJ Web-site – www.baj.by. 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://baj.by/m-p-viewpub-tid-20-pid-3.html
http://www.baj.by

	1. Statistics
	2. Situation Development in the Media Field in March – April 2009 
	3. Rating Lists and Events


