
The Belarusian  
Association  

of Journalists

E - NE  W SLE   T T ER

April –  June 2012

www.baj.by



E - NE  W SLE   T T ER 02

April – June 2012

“The print media [in Belarus – BAJ] face enormous 
challenges, concerning both the possibilities to 
print newspapers that remain the only independent 
media in the country and distribute them. The offi-
cial authorities in Belarus have managed to margin-
alize the print media to a great extent.  

If over ¾ or even 80% of population receive the news 
and other information from TV, it makes a pressing 
problem for the alternative media – firstly, on-line 
media, – to create an alternative to the media he-
gemony in such a country as Belarus.”

Christopher Walker,  
Vice President for Strategy and Analysis,  

Freedom House
http://www.svaboda.org/ 

content/article/24565047.html

http://www.freedomhouse.org/expert/christopher-walker
http://www.svaboda.org/content/article/24565047.html
http://www.svaboda.org/content/article/24565047.html


E - NE  W SLE   T T ER 03

April – June 2012

Development of Situation  
in the Belarusian Media Field

T
he situation in Belarusian mass media field somewhat 
stabilized at the extremely low level in April and the 
first half of May 2012. However, the pressure on inde-

pendent journalism increased again since the end of May 
2012. Taking into consideration the absence of any signifi-
cant socio-political events in the country during the period 
under review, it can be suggested that the toughening of 
Belarusian governmental policies in relation to independ-
ent media is connected with the foreign-policy factors. 

The imprisonment and criminal proceedings against 
an independent journalist Andrzej Paczobut from 
Hrodna constituted the most serious violation of free-
dom of speech within the reporting period. The report-
er was accused of defaming the President of Belarus.



E - NE  W SLE   T T ER 04

April – June 2012

The other worrying events and negative trends in the 
Belarusian media field in April – June 2012 included:

- continuation of pressure on the journalists, who co-
operate with foreign media;

- countrywide detentions of journalists, seizure or 
breakage of professional equipment.

CRIMINAL PROSECUTION  
AGAINST ANDRZEJ PACZOBUT 

A
ndrzej Paczobut, a ‘Gazeta Wyborcza’ daily’s (Poland) 
correspondent in Hrodna and a member of BAJ was tak-
en into custody on June 21, 2012. The police conducted 

a search of his apartment. The reporter’s PC was seized. 

On June 27, 2012, another search within the criminal 
case was conducted in the premises of the Union of Poles 
in Belarus, unrecognized by the Belarusian official authori-
ties. (A. Paczobut is among the Union leaders.) 9 system 
units were seized from the office during the search.

A. Paczobut is charged with the repeated defamation 
of the President of Belarus (article 367, part 2 of Belarusian 
Criminal Code). The criminal case was grounded on A. Pac-
zobut’s articles, published on the “Belarusian Partisan” 
and “Charter’97” Web-sites. More information about the 
publications can be found under the link: http://baj.by/en/
node/12844. 

It’s worth mentioning that both popular information-
al Web-resources have been included into the ‘black lists’ 
of Web-sites by Belarusian authorities. Consequently, the 
public access to the Web-pages is denied from the majority 

http://www.belaruspartisan.org/
http://charter97.org
http://baj.by/en/node/12844
http://baj.by/en/node/12844


E - NE  W SLE   T T ER 05

April – June 2012

of governmental bodies and state organizations as well as 
from educational and cultural establishments in Belarus.

The situation is aggravated by the fact that A. Pac-
zobut was criminally prosecuted for the same charg-
es and sentenced to three years of imprisonment in 
the recent past. (The punishment was delayed for 
two years then.) Presently, the journalist can be sen-
tenced to up to 5 years of jail to be added to the previ-
ously pronounced prison term. 

The criminal case against A. Paczobut caused a broad 
response both in Belarus and abroad. Apart from the Be-
larusian Association of Journalists and the Union of Poles 
in Belarus, a range of VIP politicians and decision-makers, 
including Catherine Ashton, Baroness Ashton of Upholland, 
High Representative of the Union for Foreign Af fairs 
and Security Policy, the Prime-Minister of Poland Donald 
Tusk, the OSCE Representative on Freedom of the Media 
Dunja Mijatović as well as a number 
of international organizations, in-
cluding the International Federation 
of Journalists, ‘Reporters without 
Borders’, the Committee to Protect 
Journalists etc. The organizations 
and politicians regarded the charg-
es against the media worker as po-
litically motivated. In response, the 
Ministry of Foreign Affairs of Bela-
rus pointed at the pressure on the 
part of Poland and other Western 
democracies and noted that A. Paczobut didn’t enjoy im-
munity. Nevertheless, the journalist was released from 
jail on June 30th on recognizance not to leave the place 

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Representative_of_the_Union_for_Foreign_Affairs_and_Security_Policy
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Representative_of_the_Union_for_Foreign_Affairs_and_Security_Policy


E - NE  W SLE   T T ER 06

April – June 2012

of his residence. However, A. Paczobut had been officially 
arraigned under article 367, part 2 of Belarusian Criminal 
Code before that.

PRESSURE ON JOURNALISTS,  
CONTRIBUTING TO FOREIGN MASS MEDIA 

T
he official authorities continued to put pressure on 
journalists, cooperating with foreign media within the 
period under review. 

The reporters, who contribute to the Polish media, 
suffered most of all. 

Three media organizations purposefully broadcast 
their programs from Poland to Belarus – ‘BelSat’ TV chan-
nel, ‘Radio Racyja’, and ‘The European Radio for Belarus’.

Only the last of them has the official status in Belarus 
that enabled the radio-station to open a correspondents’ 
office and accredit journalists in the country. All attempts 
of two other media outlets to obtain the official registra-
tion in Belarus were all in vain, owing to refusals from the 
Ministry of Foreign Affairs of Belarus. 

On May 2, 2012, the police examined the office premis-
es, where the ‘Radio Racyja’ correspondents work in Minsk. 
They seized a laptop and a system unit “for inspection”. It 
is possible that the incident was undeliberate and connect-
ed with the general check of private apartments, located in 
a close distance from the place of the planned official mili-
tary parade in the city center of Minsk, dedicated to the Vic-
tory Day, celebrated on May 9th. The seized property was 
returned to owners on June 4, 2012.



E - NE  W SLE   T T ER 07

April – June 2012

As opposed to the abovementioned episode, the jour-
nalists, cooperating with the locally legalized ‘European 
Radio for Belarus’, were intentionally persecuted within 
the reporting period. Thus, the radio correspondent Pavel 
Sviardlou was detained close to his home on June 22, 2012. 
On the same day, he was sentenced to 15 days of admin-
istrative arrest, allegedly for curses. The police officers 
witnessed to the case. The plain-clothes law enforcement 
agents made an attempt to detain another correspondent 
of ‘European Radio for Belarus’ Vital Ruhain on the same 
day. They were waiting for the journalist next to the ERB 
office in Minsk almost for a whole day. However, Vital’s col-
leagues helped the reporter to escape and flee to Warsaw. 

The ERB management links the arrest of P. Sviardlou 
http://baj.by/ru/node/12877 and the attempt of spe-
cial services to detain V. Ruhain with a critical video report 
about the police activity, published on the ERB Web-site a 
day before.  

DETENTIONS OF JOURNALISTS 

D
etentions were the main form of pressure on journal-
ists, cooperating with foreign and Belarusian media 
within the period under review. 

Around 20 journalists were detained by police and 
special services in April – June 2012. 

In particular, two journalists were detained without 
any good reason in Minsk on May 1, 2012. (One of them 
didn’t find a memory stick from his video camera, following 
the search. The other found his laptop blocked.)  

http://baj.by/ru/node/12877
http://www.belradio.fm


E - NE  W SLE   T T ER 08

April – June 2012

Four reporters were detained in Svietlahorsk district 
(Homiel region) on May 23, 2012. Two more journalists were 
detained in the same district on May 31, 2012. Two corre-
spondents were detained in Minsk on June 1, 2012. Four jour-
nalists were detained in Hrodna on the same day. As men-
tioned above, P. Sviardlou was detained in Minsk on June 22, 
2012. Two reporters were detained in Minsk on June 29, 2012.

The journalists were released from custody in two-
three hours after the moment of detention. However, 
Grazhyna Shalkievich and Yulia Kalada from Hrodna were 
fined for ‘participation in a non-authorized meeting’. Also, 
P. Sviardlou was sentenced to 15 days of administrative ar-
rest, as mentioned above. 

Two more journalists – Natallia Vierashchagina and 
Marina Koktysh – were detained at a border-crossing on 
May 25, 2012 and May 26, 2012 correspondingly. The cus-
toms officers made them pass through the personal cus-
toms examination. A laptop computer and cash money 
were seized from N. Vierashchagina “for examination” af-
ter the search. 

OTHER EVENTS IN APRIL – JUNE 2012 

A 
BAJ member Dzmitry Bandarenka was released from 
a colony on April 14, 2012. He was among the key fig-
ures in the former presidential candidate Andrei San-

nikau’s election team. The media worker was sentenced to 
two years of jail for participation in mass protest actions 
on December 19, 2010. D. Bandarenka was released from 
prison by virtue of a Presidential pardon. 

A cut hen’s head was thrown to Iryna Khalip’s mail-
box on June 22, 2012. The ‘Novaya Gazeta’ journalist (Rus-
sia) regarded the incident as “a direct death threat” and 

http://charter97.org/ru/news/2012/6/22/54177/


E - NE  W SLE   T T ER 09

April – June 2012

submitted a corresponding statement to the Partyzanski 
City District Police Department in Minsk.  

It’s worth reminding that I. Khalip was sentenced to 
two years of imprisonment with the penalty execution de-
lay for participation in mass protest actions on December 
19, 2010. Consequently, the journalist cannot leave the 
country and has to stay in her private apartment after 10 
pm. She is constantly inspected by police. 



E - NE  W SLE   T T ER 10

April – June 2012

BELARUS MENTIONED AMONG THE ENEMIES OF THE PRESS 

F
reedom House traditionally placed Bela-
rus among the counties with the poorest 
situation with freedom of speech in its 

annual review ‘Freedom of the Press 2012: 
A Global Survey of Media Independence. In 
particular, Belarus was given the 193rd po-
sition among 197 countries and territories, 
where situation with freedom of speech was 
examined. According to the Freedom House 
analysts, the worse situation with freedom 
of the press is only in Eritrea, Uzbekistan, 
Turkmenistan, and North Korea http://www.
svaboda.org/content/article/24565047.html. 

The opinion is shared by the Committee to Protect 
Journalists (USA). The organization placed Belarus on the 
list of 10 countries with the worst censorship in its report, 
dedicated to the World Press Freedom Day http://www.
cpj.org/ru/2012/05/10-1.php. 

THE NUMBER OF INTERNET USERS  
CONSTANTLY GROWS IN BELARUS.  
THE NUMBER OF NEWSPAPER READERS DECREASES  

A
ccording to the National Statistic Committee of Be-
larus (Belstat), the number of Internet-users in Bela-
rus totaled 6.8 million IPs, including 6.1 million indi-

viduals’ IPs at the beginning of 2012, the Interfax News 
Agency reported. The number of Web-users has grown by 
34.2% within a year’s course. Around 4.5 million of Belaru-
sians use Wi-Fi Internet connections. 97.4% of organiza-

Rating  
Lists / Events

http://www.svaboda.org/content/article/24565047.html
http://www.svaboda.org/content/article/24565047.html
http://www.cpj.org/ru/2012/05/10-1.php
http://www.cpj.org/ru/2012/05/10-1.php
http://www.interfax.by
http://www.interfax.by


E - NE  W SLE   T T ER 11

April – June 2012

tions use computers in their activity. 94.6% of them have 
Internet access at that. Computers are owned by approxi-
mately 40.3% of households in the country.  

On the contrary, the number of newspaper readers 
is constantly decreasing. The Independent Institute for 

Socio-Economic and Political Studies 
(IISEPS), registered in Lithuania, con-
ducted a sociological survey, dedicated 
to the newspaper readership in Belarus 
in March 2012. According to the sociological 
survey results, 24.8% of Belarusians don’t 
read newspapers at all. Only 1.7% of re-
spondents did not read newspapers in 1992. 

According to the IISEPS findings, more 
than a half of Belarusians at the age of 18 
and older used the Internet with different 
frequency in December 2011. However, the 

political information didn’t enjoy high popularity with the 
Belarusian Web-users at that.

The contents of this publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  
when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  
Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98  
E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

http://nv-online.info/by/277/society/45221/%D0%A7%D0%B5%D1%82%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%82%D1%8C-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%BD%D0%B5-%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B5%D1%82-%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B5%D1%82!.htm#.T6eCdtlwSn8.facebook
http://nv-online.info/by/277/society/45221/%D0%A7%D0%B5%D1%82%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%82%D1%8C-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%BD%D0%B5-%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B5%D1%82-%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B5%D1%82!.htm#.T6eCdtlwSn8.facebook
http://nv-online.info/by/277/society/45221/%D0%A7%D0%B5%D1%82%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%82%D1%8C-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%BD%D0%B5-%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B5%D1%82-%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B5%D1%82!.htm#.T6eCdtlwSn8.facebook
http://nv-online.info/by/277/society/45221/%D0%A7%D0%B5%D1%82%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%82%D1%8C-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%BD%D0%B5-%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B5%D1%82-%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B5%D1%82!.htm#.T6eCdtlwSn8.facebook
http://nv-online.info/by/277/society/45221/%D0%A7%D0%B5%D1%82%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%82%D1%8C-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%BD%D0%B5-%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B5%D1%82-%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B5%D1%82!.htm#.T6eCdtlwSn8.facebook
http://nv-online.info/by/277/society/45221/%D0%A7%D0%B5%D1%82%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%82%D1%8C-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%BD%D0%B5-%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B5%D1%82-%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B5%D1%82!.htm#.T6eCdtlwSn8.facebook

