
Belarusian Association of Journalists
w w w . b a j . b y

#4 (24) 2011

September–November 2011

photo.bymedia.net



2

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 4  ( 2 4 )  2 0 1 1

The contents of this publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ) PL Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus  
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98 E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

“Mass media are an important constituent part of the state information policy. They 
are not the fourth estate, but partners of the authorities.”

Liliya Ananich, First Deputy Information Minister of Belarus 
http://naviny.by/rubrics/society/2011/10/27/ic_news_116_379413/

“It is dangerous to work as a journalist everywhere. The danger is wide-spread all over 
the post-Soviet space. However, sometimes I get amazed at some different things. 
Despite being in opposition to the Russian government, the colleagues of mine from 
Novaya Gazeta get in touch easily with the official authorities and their press-services. 
They have the right to get information, and they make use of this right. The officials do 
not run away from them. They are not afraid of independent journalists, unlike their 
Belarusian colleagues. An independent journalist can’t get any official information here 
in Belarus at all.”

Iryna Khalip, Belarusian journalist 
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-11947.html

http://www.baj.by
http://naviny.by/rubrics/society/2011/10/27/ic_news_116_379413/
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-11947.html


3

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 4  ( 2 4 )  2 0 1 1

Development of Situation 
in Belarusian Media Field

Criminal prosecution of journalists 

The problem of criminal prosecution of journalists in connection with the Presidential 
election 2010 remained in the focus of public attention in the fall of 2011. 

On September 4, 2011, the official authorities released 11 political prisoners, con-
victed for participation in protest actions in Minsk on December 19, 2010, including 
Alaksandr Atroshchankau, a spokesman for a former Belarusian presidential candi-
date Andrei Sannikau. 

“Being guided by the principles of humanity, 
the President of Belarus has pardoned 11 peo-
ple, convicted for participation in mass riots in 
Minsk on December 19, 2010,” A. Lukashenka’s 
press office said. A. Atroshchankau noted that 
he had been persistently proposed to write an 
appeal for mercy to the President, but he re-
fused to follow the advice. 

“I was present at the protest action on 
December 19, 2010 exclusively as a journalist 
and as a spokesman for a presidential candi-
date,” A. Atroshchankau noted. 

As reported on September 8, 2011, Natallia Radzina, ‘Charter’97’ Web-site Editor had 
been granted political asylum in Lithuania. 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

photo.bymedia.net

http://www.baj.by
http://www.charter97.org


4

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 4  ( 2 4 )  2 0 1 1

It is worth mentioning that N. Radzina was arrested on 
charges of ‘arrangement of mass riots’ on December 19, 2010. 
The editor was released from custody under the cognizance 
not to leave the place of her permanent residence, having 
spent one month and a half in jail. She managed to flee the 
country. Reportedly, the criminal proceedings against N. 
Radzina were terminated on August 23, 2011. 

However, N. Radzina hasn’t returned to Belarus for safety 
reasons. The Web-site editorial continues its activity from 
abroad.  

On November 22, 2011, Natallia Radzina received the CPJ International Press 
Freedom Award – 2011. 

Commenting on receiving the award, Natallia Radzina said: ‘The award is 
the world’s acknowledgement of Belarusian journalists’ work in inhumane and 
tough conditions of constant pressure and repressions… I dedicate the award to 
all the repressed and murdered journalists in Belarus – Aleh Biabienin, Dzmitry 
Zavadski, Vieranika Charkasava – as well as to the journalists, who served their 
time in jail, who faced arrests, searches, and fines for their articles, but who still 
continued to work in Belarus, despite all the censorship and repressions. All in-
dependent journalists in Belarus are heroes. Therefore, this award is for all of us.’ 
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-11541.html 

On September 20, 2011, Hrodna Regional Court rejected 
an appeal against a court verdict of Leninski City District 
Court of Hrodna, filed by Andrzej Paczobut, a Gazeta 
Wyborcza correspondent in Belarus. It is worth mention-
ing that the court of original jurisdiction found the jour-
nalist guilty of defaming the President of Belarus (part 1, 
article 367 of Belarusian Criminal Code) in a number of 
critical articles, published in Gazeta Wyborcza as well as in 
his blog http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-10476.html. 
Consequently, the reporter was sentenced to three years of 
jail. The punishment was deferred for two years. It means 

that A. Paczobut can be sent to a correctional labor colony, if he breaks the law. 
The criminal prosecution was preceded by the journalist’s conflict with KGB 
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-9673.html.  

Supplementary restrictions were imposed on the journalist after his meeting with 
the Minister of Foreign Affairs of Poland Radoslaw Sikorski in Warsaw on September 
27, 2011. Among other, the media worker was banned to travel abroad. 

The public attention was closely focused on criminal proceedings against a famous 
human rights defender and BAJ member Ales Bialatski in the fall of 2011. 

On November 24, 2011, the judge of Pershamayski City District Court of Minsk 
Siarhey Bandarenka found Ales Bialatski guilty of large-scale tax evasion under Art. 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.baj.by
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-11541.html
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-10476.html
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-9673.html


5

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 4  ( 2 4 )  2 0 1 1

243 (2) of the Criminal Code of Belarus and sentenced him to four and a half years 
of maximum security colony imprisonment with property confiscation. Moreover, the 
human rights activist will have to pay out 721,000,000 Br (around USD 80 thousand) 
and 36,000,000 Br of legal expenses (USD 4.5 thousand). The court verdict hasn’t 
come into force yet. 

On November 25, 2011, the Belarusian Association of Journalists stated 
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-11972.html that it considered the decision to be 
a politically motivated conviction of the head of Viasna, which is one of the most 
influential human rights organizations in Belarus, closed down in 2003. ‘We are sure 
that the money, transferred to the accounts was used to support the repressed peo-
ple in Belarus, and it cannot be regarded as Ales Bialiatski’s personal income,’ BAJ 
leaders emphasized. The Belarusian Association of Journalists called the Belarusian 
court to cancel the sentence in relation to A. Bialatski and demanded the authorities 
to release him immediately from jail. BAJ called other citizens of Belarus, foreign col-
leagues, and partner organizations to support the protest.

Economic Discrimination of Independent Media 

On September 1, 2011, there was published Regulation 
No. 1111 of the Council of Ministers of Belarus ‘On Adoption 
of Provisions on Procedures of Providing Subsidies to 
Certain Legal Entities, Vested with Functions of the Printed 
Mass Media.’ Around EUR 4,500,000 were assigned from the 
state budget to support the printed periodical editions and 
publishing houses in 2011. (All in all, the sum of around EUR 
54,000,000 was assigned to support all state-owned media, 
including TV and radio broadcasters.) 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.baj.by
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-11972.html


6

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 # 4  ( 2 4 )  2 0 1 1

The subsidies are granted without competition to the editorials of state-owned 
media, included in special lists, adopted by the government and local executive 
authorities, as well as to the ‘Sovietskaya Byelorussia’ newspaper editorial, founded 
by the Belarus’ Presidential Administration. The number of subsidized state-owned 
printed periodicals amounted to 25 media outlets in 2011, to be compared to 24 
media outlets in 2010.  

As reported in September 2011, Shklou paper mill started selling newsprint to the 
state-owned and non-state periodicals at different prices. The paper mill marketing 
department specialists noted that the newsprint was sold to the state-owned news-
papers at the prices, reflected in the state order contract. All other periodicals were 
expected to purchase it at the commodity exchange. The difference between the 
newsprint prices for the state-owned and non-state media amounts to nearly 80%. 
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-11520.html

Events / Rating Lists 

According to the results of a public opinion survey, conducted by the Gallup 
Institute, less than 1/3 of Belarusian citizens (30%) regard the mass media of their 
country as free, RFE/RL reports.  http://www.svaboda.org/content/article/24381364.htm

On October 5, 2011, the ‘Third Sector’ NGO started the 15th Young Journalists’ School 
classes in Hrodna. The classes have been conducted since 1997. Around 300 people 
have graduated from the Young Journalists’ School since the time of its foundation.

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.baj.by
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-11520.html
http://www.svaboda.org/content/article/24381364.htm

