
Belarusian Association of Journalists
w w w . b a j . b y

BRIEF ANNUAL REVIEW

Violations of Journalists’ and Mass Media Rights 
in 2011

photo.bymedia.net



2

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 B r i e f  a n n u a l  r e v i e w  f o r  2 0 1 1

The contents of this publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ) Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98 E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

“Foreign oligarchs and some of their controlled media outlets couldn’t help making 
use of the complicated situation. They unleashed a large-scale ideological, informational, 
and psychological war, aimed at discrediting the political leadership and the Belarusian 
model of social and economic development.”

Appeal of Minsk City Council of Deputies ‘To the capital residents’ 
http://minsk.gov.by/ru/actual/view/350/

“The governmental authorities attempt to make use of any cause in order to make si-
lent the few remaining free voices in Belarusian media field…The governmental officials 
continue to address threatening statements to journalists with promises to sue them for 
‘the dances on the bones.’ Obviously, the authorities regard any comments and versions 
they dislike this way.”

Statement of the Belarusian Association of Journalists, April 20, 2011 
http://baj.by/en/node/8975

“Don’t suppress the last island of free word in our country! Leave the people their right 
to have their personal opinion and express it freely through their favorite newspapers!”

Open Letter by Zinaida Bandarenka, People’s Artist of Belarus  
to the President Alexander Lukashenka in connection with the issued ministerial claim  

on closure of ‘Narodnaya Vola’ and ‘Nasha Niva’ newspapers 
http://www.svaboda.org/content/article/16798162.html

http://www.baj.by
http://minsk.gov.by/ru/actual/view/350/
http://baj.by/en/node/8975
http://www.svaboda.org/content/article/16798162.html


3

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 B r i e f  a n n u a l  r e v i e w  f o r  2 0 1 1

The political and economic crisis in Belarus exerted a determining influence on the 
situation with mass media in the country in 2011. It developed after the Presidential 
election on December 19, 2010 and the following wave of repressions against the 
opposition and civil society. 

The most blatant violations of journalists’ and media rights in 2011 were 
as follows: 

- criminal prosecution of journalists;

- numerous detentions of journalists at protest actions during the whole year 2011; 

- revocation of “Autoradio” broadcast license;

- �institution of claims against “Narodnaya Vola” and “Nasha Niva” by the Ministry of 
Information of Belarus, aimed at closure of these independent periodical editions;

- return of ‘ban lists’ of actors, literary men, and musicians;

- restrictions on the free use of the Web;

- aggravation of economic discrimination of independent mass media. 

Criminal Prosecution of Journalists 

Criminal proceedings were initiated against seven journalists and BAJ members 
after the Presidential election on December 19, 2010. The media workers were 
charged with arrangement of mass riots and / or active participation in them. All of 
them were put into the KGB jail in Minsk. The list of detainees included, Iryna Khalip, 
“Novaya Gazeta” (Russia) newspaper correspondent, Alaksandr Atroshchankau, 
spokesman for a former presidential candidate Andrei Sannikau, Natallia Radzina, the 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.baj.by


4

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 B r i e f  a n n u a l  r e v i e w  f o r  2 0 1 1

“Charter’97” Web-site Editor-in-Chief as well 
as the alternative presidential candidates’ 
aides Siarhei Vazniak, the “Tovarisch” news-
paper’s Editor-in-chief, Pavel Seviarynets, 
BAJ Council member, an independent col-
umnist Alaksandr Fiaduta, and a BAJ mem-
ber Dzmitry Bandarenka. The judgments of 
guilty were returned to six of them in April - 
May 2011. Among other, two of them were 
sentenced to real terms of imprisonment. In 
particular, Alaksandr Atroshchankau was sen-
tenced to 4 years of imprisonment in a reinforced regime colony. Dzmitry Bandarenka 
was sentenced to 2 years of imprisonment in a general regime colony.

On September 14, 2011, Alaksandr Atroshchankau was released from jail alongside 
with 10 other political prisoners, convicted for participation in ‘mass riots’ in Minsk 
on December 19, 2010 and pardoned by the 
president of Belarus.

A. Atroshchankau noted that he had been 
persistently proposed to write an appeal for 
mercy to the president in the colony, but he 
refused to follow the advice.

“I was present at the protest action on 
December 19, 2010 exclusively as a journal-
ist and as a spokesman for a presidential can-
didate,” A. Atroshchankau noted.

A journalist Natallia Radzina was charged with ‘arrangement of mass riots’ on 
December 19, 2010 too. However, she managed to flee the country at the end of 
March 2011. Reportedly, the criminal proceedings against her were terminated on 
August 23, 2011. Still, N. Radzina hasn’t returned to Belarus for safety reasons. The 
‘Charter’97’ Web-site editorial continues its activity from abroad. As reported on 
September 8, 2011, Natallia Radzina had been granted political asylum in Lithuania.

Traditionally, the official authorities resorted to criminal prosecution of media 
workers for ‘defaming’ and ‘casting aspersions’ 
on the president of Belarus. Thus, criminal 
proceedings were initiated against a Hrodna 
journalist Andrzej Paczobut for his critical arti-
cles, published in the “Gazeta Wyborcza” daily 
(Poland), on the “Belarusian Partisan” Web-site, 
as well as in his LJ blog poczobut.livejournal.
com in 2010 – 2011. The media worker was 
taken into custody in April 2011.

The court sessions were closed to pub-
lic. The judge of Leninski City District Court 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.baj.by


5

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 B r i e f  a n n u a l  r e v i e w  f o r  2 0 1 1

of Hrodna found the journalist guilty of casting as-
persions on the president of Belarus and sentenced 
him to three years of imprisonment with deferment 
of punishment for two years on July 5, 2011. At the 
same time, the journalist was exonerated from the 
blame of defaming the head of state. He was released 
from custody in the courtroom.

As reported in June 2011, criminal proceed-
ings had been initiated against a blogger Yauhien 
Lipkovich. The civil journalist was charged with ‘defa-
mation of state symbols’ (article 370 of the Criminal 
Code of Belarus) for publishing Photoshop illustra-
tions in the personal LJ blog section – lipkovich.livejournal.com. 

Detentions of Journalists during Protest Actions 

The police and other law enforcement agencies detained the journalists, who re-
ported from mass public actions, all across the country during the whole year of 2011.   

The most numerous detentions of journalists took place during the so-called ‘silent 
protest’ actions, arranged through the social networks.  

Representatives of law enforcement agencies prevented the media workers from 
performing their professional duties. The reporters were detained and penalized 

on administrative charges. No less 
than 95 journalists were detained 
during the ‘silent protest actions’ in 
all Belarusian regions.

The law enforcement agents 
used force against media workers. 
In a number of cases, they battered 
the detained journalists and dam-
aged their professional equipment.

22 journalists stood trials. 13 of 
them were sentenced to differ-
ent terms of administrative arrest. 

Others were fined.

The police acted especially cruelly on July 3 and July 6, 2011. 20 and 28 journalists 
were detained respectively on these days. 

The Belarusian Association of Journalists registered over 150 cases of detentions 
of journalists, while the latter implemented their professional duties in 2011. No less 
than 7 journalists were physically abused. 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.baj.by
lipkovich.livejournal.com


6

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 B r i e f  a n n u a l  r e v i e w  f o r  2 0 1 1

Revocation of “Autoradio” broadcast license and 
institution of claims against “Narodnaya Vola” and “Nasha 

Niva” by the Ministry of Information of Belarus, aimed at 
closure of these independent periodical editions

On January 10, 2011, the Ministry of Information of Belarus issued an official warn-
ing to the “Autoradio” FM radio station.  The letter of caution was used by the National 
Committee on TV and Radio Broadcasting at the Ministry of Information of Belarus 
as a cause to deprive the FM radio station of its broadcast license. In particular, the 
Ministry charged the “Autoradio” editorial with disseminating of information that al-
legedly “contained public appeals to extremist activities.”

To be more precise, the Ministry of Information considered an expression by a 
presidential candidate Andrei Sannikau – “the fate of your country is not decided in 
the kitchen, it is sealed in the Square” – delivered in his campaigning radio presenta-
tion to be a call to extremist activity. The “Autoradio” Ltd. made attempts to contest 
the arguable resolutions, taken by the Ministry of Information and the Committee, 
all in vain. 

On April 27, 2011, the Ministry of Information of Belarus filed claims on closure of 
two leading independent periodical editions – “Narodnaya Vola” and “Nasha Niva” – 
to the Supreme Economic Court of Belarus. (It is worth mentioning that Belarusian 
official authorities returned these periodicals to the state-owned “Belposhta” and 
“Belsayuzdruk” press distribution networks as an expression of their readiness to start 
a dialogue with the EU structures in 2008.) The case evoked a large response both in 
Belarus and abroad. 

Consequently, the Ministry of Information withdrew its claims on termination 
of “Nasha Niva” and “Narodnaya Vola” publishing on July 12 and July 13, 2011. 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.baj.by


7

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 B r i e f  a n n u a l  r e v i e w  f o r  2 0 1 1

However, the Ministry initiated administrative proceedings against the “Narodnaya 
Vola” and “Nasha Niva” immediate afterwards. Finally, the periodicals were fined 
14,000,000 Belarusian rubles (approx. EUR 2,000) each for breaking article 22.9, part 
3 of Belarusian Code on Administrative Offences at the end of July 2011. (The article 
determines responsibility for receiving the repeated official warning within a year.)

The Ministry had never applied the legal norm before.

Return of ‘Ban Lists’ of performers,  
musicians, and literary men 

Another alarming indicator of the real state of affairs with freedom of expres-
sion in the country was connected with appearance of a list of people of Arts and 
creative groups, banned for mentioning in the state-owned media and in the pro-
grams of FM radio stations in Belarus. The unofficial ‘black list’ was published in the 
Internet. It contained Belarusian and foreign musicians, artists, writers, and paint-
ers, including “DDT” and “Pet Shop Boys”, the fiction writers Andrei Bitov and Eduard 
Uspienskiy, a playwright Tom Stoppard, the actors Jude Low and Kevin Spacey and 
others.

Some of them stood up in support of political prisoners in Belarus. Others took 
part in the Global Artistic Campaign of Solidarity with Belarus.

The Belarusian governmental officials deny the existence of any “black lists”.

However, a series of bans for performances of music groups and musicians, men-
tioned in the list, including “Liapis Trubetskoy”, “Neuro-Dziubel”, “Krambambula”, D. 
Vaytsiushkievich and others, confirms the existence of secret bans.

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.baj.by


8

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 B r i e f  a n n u a l  r e v i e w  f o r  2 0 1 1

It is worth mentioning that similar “black lists” of the banned musicians used to 
exist in Belarus within the period after the previous Presidential election since 2006 
till 2008. Presently, the lists have been broadened. 

Apparently, it has become enough to share your views about the current socio-
political processes in the country in order to get into the list, to be compared with 
the period in the past, when it was necessary to take part in opposition actions in 
order to be mentioned there.

Restrictions on free activity in the Internet  

The Procurator-General’s office passed a resolution on restriction of public access 
to www.charter97.org and www.belaruspartisan.org Web-sites, referring to their vio-
lation of Belarusian Law “On Mass Events in the Republic of Belarus” in the spring of 
2011. The registered Web-providers were urged to disable access to these Web-sites 
from the state organizations as well as from cultural and educational establishments. 
By the beginning of 2012, the restricted access list included around 60 Web-sites. 
Apart from the Websites with pornographic, terrorist, and extremist materials, the 
ban list includes the abovementioned www.charter97.org, www.belaruspartisan.org 
as well as www.spring96.org (‘Viasna’ Center for Human Rights), www.prokopovich.net, 
www.prokopovi.ch, and Lipkovich’s blog section in LiveJournal.  

The Code on Administrative Offences of Belarus was supplemented by article 
22.16 - “Violation of Demands on the Use of the National Segment of the Internet” in 
November 2011. The legal norm came into force in January 2012. It introduced fines 
for the legal entities that violate the law, while providing the Internet-services or 
making use of the Internet for sales, performance of work, or rendering of services. 
Moreover, the Internet providers are punished, if they fail to restrict access to the 
‘banned’ Web-sites from governmental organizations as well as from cultural and 
educational establishments. Also, the Internet providers are penalized, if they fail to 
register their Internet users or identify their modem devices. Common Belarusian 
Web users are not liable to the fines at that. 

The unauthorized intervention into the ‘Charter 97’ Web-site activity took place 
at the end of 2011. The unknown computer hackers stole passwords and started to 
destroy the Web-site materials. Also, they stored a provocative article on the Web-
pages. The ‘Charter’97’ editorial didn’t have any connection to the publication. 

A powerful DDoS-attack on www.charter97.org started, when the Web-site was re-
stored. According to the Web-site Editor Natallia Radzina, the unknown violators were 
trying to crack some other Web-sites too. Also, they made attempts to break into the 
e-mail boxes of some politicians, journalists, and public figures. Independent observ-
ers believe that the malicious acts could have been committed by the Belarusian 
special services.

http://www.baj.by
http://www.charter97.org
http://www.belaruspartisan.org
http://www.charter97.org
http://www.belaruspartisan.org
http://www.spring96.org
http://www.prokopovich.net
http://www.prokopovi.ch
http://www.charter97.org


9

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 B r i e f  a n n u a l  r e v i e w  f o r  2 0 1 1

Economic Discrimination of Independent Mass Media 

The governmental authorities continued to apply 
the policy of economic discrimination of independent 
mass media, on the one hand, as well as material and 
administrative preferences to the state-owned media, 
on the other hand.  

The state-owned media outlets received subsidies 
out of competition from the state budget. The lists of 
editions were approved by the government and the lo-
cal executive authorities. Also, the subsidy was issued 
to the ‘Sovietskaya Belorussia’ daily, founded by the 
Belarusian President’s Office. 

All in all, the sum of around EUR 54,000,000 was as-
signed from the national budget to support all state-

owned media, including TV and radio broadcasters.

At the same time, the non-state media had to pay for the newsprint as well as the 
printing and other serviced that exceeded considerably the tariffs for state media.  
The difference between the newsprint prices at Shklou Printing House for the state-
owned and non-state media totaled nearly 80%.

The paper mill marketing department specialists noted that the newsprint was 
sold to the state-owned newspapers at the prices, reflected in the state order con-
tract. All other periodicals were expected to purchase it at the commodity exchange.

CONCLUSION

The pressure on Belarusian mass media and journalists was exerted in different 
ways in 2011. The list of repressive tools included criminal prosecution, the use of 
violence, searches, administrative arrests, and termination of media activity. The pres-
sure increased considerably in the periods of important public events or in connec-
tion with the general aggravation of situation in the country.

The official authorities made attempts to restrict the freedom of speech in all 
Belarusian regions and in all areas of Belarusian media field. Among other, the repres-
sive steps included termination of ‘Autoradio’ FM station broadcasting, initiation of 
closure of printed periodical editions, endeavors to put the Internet under control 
and restrict the Web-users’ activity, prevention of journalists from implementing their 
professional duties, adoption of ‘ban lists’ with concrete surnames of musicians, per-
formers, literary men etc.

http://www.baj.by

