
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

October 6 – 19, 2014 
 
Two more freelancers were fined for large sums for work with foreign mass media. State bodies 
kept answering BAJ with ordinary formal letters. 
 
October 7, the Hrodna district court fined Andrey Mialeshka for 35 basic amounts (around 500$) 
for violating art. 22.9, part 2 of the Administrative Code (illegal production and distribution of mass 
media products). 
The article under consideration was published on the website of the Belarusian Radio Racyja at the 
end of August, without the name of the author. The article was neutral and told about foundation 
of a biological reserve in the region. The chair of botany department of Hrodna State University 
acted as a witness and confirmed that it was Andrey Mialeshka who had interviewed him. It took 
five minutes for Judge Hanna Liavusik to issue the verdict. 
This is the second fine that Andrey Mialeshka received for work, the first one imposed on him on 
June 16 for article about a healthcare action of doctors in Hrodna “For healthy heart”. He failed to 
overturn the ruling in the first court of appeal, and is preparing an appeal to the Supreme Court. By 
analogy, doctors were witnesses confirming that it was Mialeshka who had interviewed them. 
 
On October 8, freelance journalist Aliaksandr Burakou was fined 6 million Belarusian rubles 
(around EUR 450) on administrative charges of 'illegal production and distribution of mass media 
production' (article 22.9, part 2 of Belarusian Code on Administrative Offences); the decision was 
taken by judge Alena Volkava from the Leninski City District Court in the Belarusian regional centre 
of Mahilou. 
The journalist was accused of "producing and distributing" the article under the title of «Along the 
Smuggler's Trail. Do the Russian Sanctions Work in the Border Area?» published with indication of 
his authorship on the DW.de website on August 25, 2014 as well as some other publications of the 
kind. Moreover, the journalist's articles on the website of Deutche Welle Russian service had been 
used as a pretext for conducting searches at the journalist's private apartment as well as at the 
journalist parents' flat on September 16, 2014. He is going to appeal against the sentence. 
 
On October 8 Siarhei Niarouny, the editor of the low-circulation regional newspaper Volny Horad, 
was summoned to the Krychau district court as a defendant in a lawsuit to defend honor, dignity 
and business reputation, filed against him by Maryna Maximava, the head of the ideological 
department of the Krychau district executive committee. 
The grounds for lawsuit was the article “Not in the right chair?” published in print and online 
versions of the newspaper on September 14. The journalist Vasil Chub raised brought the 
authorities and official media to book for keeping silence about consequences of the accident 
when a wall in a school building collapsed. 
The official representative demands to refute the information which, in her opinion, defame her 
and spoil her business reputation. She demands moral compensation of 10 million rubles and 
compensation of legal expenses. 
 
On October 9 in Barysaw journalists faced with obstacles when covering the football match Belarus 
– Ukraine. Police officers forced the journalist of Nasha Niva Iryna Arakhouskaya to delete the 
video of detaining a football fan with a scarf of Pahonia (national coat of arms). The cameraman 
Aliaksandr Barazenka was detained for ID check after he recorded how security guards did not 



allow fans to enter the stadium with the scarf “Belarus. We will win”. 
In all 41 people were detained in that evening. 16 were released after ID check, 25 people were 
brought to Barysaw district court on October 10; 14 of them were Ukrainians. The official reasons 
were: being drunk in a public place and minor hooliganism. Unofficially, they are said to have been 
detained for song about Putin (containing obscene language) and for clothes with national 
symbolic of both the countries. 
 
On October 13, Pavel Seviarynets, BAJ member and political activist, former political prisoner, was 
taken off the regular bus on the border with Poland at Bruzgi border point. The customs officers 
seized 20 books by Zianon Pazniak and sent them for examination to the commission on 
extremism of the Hrodna Region Executive Committee. 
 
On October 13 BAJ received a reply from the Supreme Court regarding its petition against the 
administrative prosecution of freelance journalists. 
We remind that on September 26 BAJ adopted a statement demanding to stop administrative 
prosecution of freelance journalists and stop pressurizing them if they publish their materials in 
foreign mass media; to bring protests against the judicial decisions delivered against journalists 
under part 2 of art. 22.9 of the CoAV; and to bring legal acts related to the sphere of free 
expression in compliance with the Constitution and the ICCPR. The statement was sent to the 
General Prosecutor's office, to the Ministry of the Interior, to the Permanent commission on 
human rights, national relations and mass media of the House of Representatives and to the 
Supreme Court. 
The General Prosecutor's office replied that these were the aggrieved journalists who had to file 
complaints of the kind. The Ministry of the Interior addressed BAJ to courts and to the Information 
Ministry. The Supreme Court replied that a court's decision can be appealed by the journalists or 
their representatives; also reminded that there is a procedure of prosecutorial protest; and 
indicated that consideration of lawfulness of police's actions lies beyond their sphere of 
competence. The House of Representatives said that “there is no need to introduce corrections 
into “legislative acts of the Republic of Belarus in the sphere of freedom of expression”. According 
to the reply, the parliamentary commission discussed the issue jointly with the Ministry of 
Information. 
 
On October 15 there was a powerful DDoS attack on charter97.org website. 
The server received a large number of requests for 10 minutes that slowed down the site's work 
and led to problems with the access. 
This kind of attack is typical for hackers who look for vulnerabilities to choose targets for their 
further attacks. The attack was repealed. A complaint was sent to the American ISP that owns the 
IP address, reported Charter'97. 
 


