
Belarusian Association of Journalists
w w w . b a j . b y

December 2008
A  S P E C I A L  I S S U E

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



2

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  6  ( 1 1 )  D e c e m b e r  2 0 0 8
A  S P E C I A L  I S S U E

The contents of this publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ) PL Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus  
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98 E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

“It was the greatest surprise to learn last year that the authorities had taken a 
decision to get back two non-state newspapers to their state-owned press 
distribution systems. On the one hand, we feel happy for our colleagues, but 
on the other hand we understand that the independent newspapers became 
a subject of trading, held by the Belarusian state authorities and the EU 
structures.” 

Siarhei Vazniak, Editor-in-chief, “Tovarisch” weekly 

“To my mind, the adoption of a new law “On Mass Media” was the most im-
portant event for journalists last year. It is the law we will have to comply with 
in the years to come. Unfortunately, it appears to be even more rigid that the 
present one.”

Andrei Bastunets, Deputy Chairman, BAJ  

“The Belarusian Internet has remained free so far. In my opinion, it is the 
main event of the year of 2008. Also, the “BELSAT” TV channel is working as 
before. It is another important event indeed.”

Ales Antsipenka, a media expert 

After the Web-site of Belarusian Association of Journalists

http://www.camarade.biz/
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-6230.html


3

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  6  ( 1 1 )  D e c e m b e r  2 0 0 8
A  S P E C I A L  I S S U E

Contents

1. Mass Media Field in Belarus – Results 2008  . . . . .     4

2. Statistics  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                          8

3. �Situation with the Media in Belarus in 2008 – 
Rating Lists of International Organizations . . .   9



4

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  6  ( 1 1 )  D e c e m b e r  2 0 0 8
A  S P E C I A L  I S S U E

1. Mass Media Field in Belarus – Results 2008

The year of 2008 appeared to be highly complicated and controversial for the 
Belarusian journalism. Despite some positive changes at the end of the year, 
the main problems in the media field, including economic discrimination of in-
dependent periodicals, non-compliance of media-related legal norms with the 
democratic standards as well as restriction of access to information, weren’t 
solved in 2008. 

The beginning of 2008 was especially worrying. 

Alaksandr Zdvizhkou, the “Zhoda” newspaper’s 
Deputy Editor-in-Chief was sentenced to three 
years of imprisonment for “stirring up religious 
strife” (part 2, article 130 of Belarus’ Criminal Code) 
on January 18, 2008. 

The newspaper had been closed down by 
court upon a claim, submitted by the Ministry 
of Information of Belarus, for re-printing some 
“Danish caricatures” of Mohammed the Prophet 
in 2006. 

On February 22, 2008, the Supreme Court of 
Belarus considered the penalized journalist’s ap-
peal and reduced the term of his imprisonment 
to three months. A. Zdvizhkou was released from 
custody on the same day. 

The “Nasha Niva” newspaper correspondents 
Andrei Liankievich and Siamion Piechanko were 
detained during a peaceful rally, held by the Belarusian democratic opposition on 
March 25, 2008. A. Liankievich was beaten black and blue by the riot police at the 
moment of detention. A crew from the Lithuanian TV and Radio Company (LTR) was 
detained with the use of force in Miensk on the same day. The Lithuanian journalists 
were kept at Miensk City Center Police Department for nearly two hours. A video 
cassette with recordings was seized from them. Their professional video camera was 
badly broken at the moment of detention. 

The KGB officers held searches in 13 
journalists’ private apartments and 4 
offices, authorized by Miensk Public 
Prosecutor’s Office, on March 27-28, 2008. 
During the searches, the KGB representa-
tives were seizing technical equipment, 
documents and even cash. The intrusions 
were officially reasoned with a criminal 
case, filed in 2005. The action was started 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



5

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  6  ( 1 1 )  D e c e m b e r  2 0 0 8
A  S P E C I A L  I S S U E

upon a fact of libel in relation to the President of Belarus, carried out by means of 
distributing satirical flash-animation on the Web. 

However, the suspects on the case have been well-known since long ago. All of 
them live abroad. 

Another version was articulated by the Belarus’ Ministry of Foreign Affairs. The Ministry 
officials stated that the KGB had held a special operation against the people, who coop-
erated with foreign media outlets without official journalist accreditations in Belarus.  

Legal investigation within the criminal case that reasoned the searches at the jour-
nalists’ apartments was suspended further on. The KGB started returning the seized 
personal belongings to the journalists since August 2008.   

However, at the same time, KGB initiated cases on recognizing some publications 
to be extremist materials and destroying some books, non-registered newspapers 
and video records of films and concerts. The actions were grounded by legal norms 
from the Belarus’ Law “On Counteraction to Extremism”, adopted in 2007. Several 
trials on the matter were held in September 2008. Consequently, a video recording 
of “Solidarity with Belarus” concert in Warsaw, held in 2006, a famous Polish docu-
mentary “Lekcja Bialoruskiego” (“A Lesson of Belarusian”) that won several interna-
tional cinema festivals, an issue of “Svaboda” non-registered newspaper etc. were 
declared “extremist materials”. However, these decisions got cancelled by the courts 
of appeal for procedural reasons later on. Also, Kastrychnitski City District Court 
of Hrodna left without consideration some other similar claims, filed by the KGB 
Department for Hrodna region on admitting some articles in the “Glos znad Niemna 
na uchodzstwie” non-registered newspaper of the Belarusian Poles’ community, 
the “Violations of Human Rights Violations in Belarus in 2004” review and some 
other publications to be extremist materials some time later. 

These court verdicts caused positive response on the part of Belarusian and inter-
national community. 

However, the KGB Department for Brest region “discovered” calls to extremist activ-
ity and propaganda of such activity in No.7-8 of “ARCHE. The Beginning” magazine (the 
only Belarusian periodical editions, invited to the “Eurozine” network of European intel-
lectual magazines) and addresed to court with a request to authorize destruction of the 
whole print-run of “ARCHE”. It is unknown, what materials of 1,100-paged jubilee issue of 
“ARCHE” were considered by the 
KGB to be extremist. It is the first 
case in history, when the KGB is 
making attempts to regard an of-
ficially registered periodical edi-
tion as an extremist material.

The return of “Narodnaya 
Vola” and “Nasha Niva” news-
papers to the “Belposhta” and 
“Belsayuzdruk” state-owned p

ho
to
.b
ym

ed
ia
.n
et

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



6

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  6  ( 1 1 )  D e c e m b e r  2 0 0 8
A  S P E C I A L  I S S U E

press distribution systems was among the most positive events in the media field at 
the end of 2008. Also, “Narodnaya Vola” achieved an opportunity of getting printed 
in Belarus (the newspaper had to get printed in Smolensk (Russia) for several years 
as none Belarusian printing houses agreed to sign contracts with the newspaper 
editorial.) 

However, noting this undoubtedly positive fact, it should be stated at the same 
time that more than a dozen of other independent periodical editions (mainly in the 
regions) still have not been included into the “Belposhta” subscription catalogue. 
Also, they cannot be found at the “Belsayuzdruk” state monopolist’s news-stalls. The 
dramatic situation with the media outlets has remained the same since the end of 
2005. Several newspapers still have to get printed abroad (“Tovarisch”, “Vitsiebskiy 
Kuryer”). Also, at the very end of 2009, the “Plutos-Market” printing house cancelled 
one-sidedly a printing contract with the “Borisovskiye Novosti” newspaper editorial. 
Simultaneously, the newspaper publisher was deprived of a license for retail sale, 
used for editorial distribution. (“Borisovskiye Novosti” has been excluded from the 
state-owned press distribution networks since long ago.)

At the same time, the state-owned 
media outlets were getting adminis-
trative support and preferences from 
the state (e.g., the compulsory sub-
scription campaign). Also, they re-
ceived direct support from the state 
budget as before. According to the 
State Budget 2009, finally approved 
on November 13, 2008, 193 211 376.0 
thousand Br (approximately USD 90 
million, according to the official cur-
rency exchange rate on that date) would be directed to meet the goal.  74 million 
USD were allocated for the same purposes in 2007; more than 60 million USD were 
envisaged for the state-owned media support in 2006; less than 30 million USD were 
directed to meet the goal in 2004.  Thus, the state funding of state-owned and state-
supported media outlets has increased three times within the recent five years. 

The broadened broadcasting of “BELSAT” satellite TV channel and the discussion 
of further development of Internet in the country were among the most significant 
events in the year of 2008. 

“BELSAT” celebrated the first year of broadcasting on December 10, 2008. The 
Belarusian state authorities were raising serious difficulties to the channel activity. 
(The “BELSAT” TV programs are created by Belarusian journalists for the Belarusian 
audience and broadcast from the territory of Poland.)

The KGB searches on March 27-28, 2008 affected numerous media workers, coop-
erating with “BELSAT”. The Belarusian local authorities were holding broad campaigns 
on dismantling satellite dishes. In their opinion, the illegally installed dishes were 
spoiling the outlook of facades.  

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



7

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  6  ( 1 1 )  D e c e m b e r  2 0 0 8
A  S P E C I A L  I S S U E

Nevertheless, the “BELSAT” channel management dared submit a packet for 
opening its representation in Belarus to the Belarus’ Ministry of Foreign Affairs on 
December 20, 2008. The Foreign Office representative stated that the decision on the 
matter would be taken at the level of the Belarus’ Council of Ministers within a two 
months’ course, as specified by the law. 

A lot was said at different levels of state authorities about the necessity of re-
inforcing control over the Internet. An inter-departmental group on studying the 
international experience of Web-regulation was created in 2008. The necessity of 
special legal regulation of activity on the Web was grounded by a desire to suppress 
distribution of terrorism, child pornography etc. in the Internet. Initially, it was sug-
gested that the legal base for regulating activity on the Web would be stipulated in 
the Belarus’ law “On Information, Informatization and Information Defense”. However, 
finally, the legal base was included into a new media law.

The Belarus’ Law “On Mass Media” was rapidly adopted by both chambers of the 
Parliament in the summer 2008 and signed by the President on July 17, despite nu-
merous protests of international structures and negative expert remarks. The law will 
come into force in February 2009. 

Apart from setting the principles and rules of regulation of on-line media activ-
ity (the elaboration of procedural matters has been delegated to the government), 
the law provides for re-registration of all media outlets in Belarus. Also, it simplifies 

the procedure of closing down 
media outlets by the executive 
authorities and reduces the level 
of legal protection of journalists 
and media in the county. 

Some other legal acts that ex-
erted direct or indirect influence 
on the situation with the media 
development in Belarus were 
adopted in the year of 2008. 

Thus, amendments to the 
Belarus’ Law “On the State Service in Belarus” were adopted on July 15, 2008. In par-
ticular, the law was supplemented with article 22-1 that obliged all state servants to 
submit all their planned publications and speeches, connected with their official du-
ties, for approval to the heads of corresponding state institutions and organizations. 

The Belarus’ Law “On Information, Informatization and Information Defense” 
was adopted on November 10, 2008. Although the law is not related directly to 
the media, it restricts the Belarusian citizens’ right to get and disseminate infor-
mation. Also, it creates grounds for restricting and controlling data distribution 
in information networks. 

The President’s ordinance No. 70 of February 8, 2008 restricted access to the jour-
nalist trade. According to the legal act, all applicants to “Journalism” and “International 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



8

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  6  ( 1 1 )  D e c e m b e r  2 0 0 8
A  S P E C I A L  I S S U E

Journalism” university departments (as well as to departments of Law) have to pass 
professional and psychological interviews in order to be permitted to take entrance 
exams. 

Evaluating situation in the media field in 2008, the Belarusian Association 
of Journalists has noted some positive change at the end of the year (the KGB re-
turned the journalists’ private belongings, seized during the ungrounded searches; 
the courts suspended cases on declaring publications and recordings extremist 
materials; two independent periodical editions were returned to the state monopo-
lists’ press distribution systems). However, the positive steps, mentioned above, led 
to restoration of initial situation before the gross interference of state bodies in the 
journalists’ and media activities. The general situation in the Belarusian media field 
remains to be poor. No system changes to the better have taken place. 

The state authorities continue economic discrimination of independent media 
outlets. Also, the state officials make use of the current legislation (in particular, the 
Belarus’ Law “On Counteraction to Extremism”) in their fight with the non-censored 
information in the country. 

The adoption of a new law “On Mass Media” has worsened the legal base of media 
activity. However, everything will depend on the practice of its implementation. 

It will be possible to assess the readiness of the state authorities to improve 
situation in the media field with the following indicators: 

-	�the return of all independent media to the state-owned press distribution net-
works as well as to the printing houses on the territory of Belarus; 

-	the declarative media re-registration procedure; 

-	the voluntary registration of on-line editions; 

-	�the official permission to open the “BELSAT” TV Channel representation in 
Belarus;

-	�non-restricted official accreditation of foreign media correspondents in 
Belarus.  

2. Statistics 

1307 printed periodical editions (673 newspapers, 586 magazines, 42 newsletters, 
and 6 catalogues) as well as 9 news agencies had official registration certificates in 
the Republic of Belarus on January 1, 2009. 

The number of registered state-owned printed periodical editions totals 409 publi-
cations, including 221 newspapers. A large number of non-state media outlets deals 
with entertainment and advertising. According to the BAJ estimates, less than 30 
non-state social and political periodicals have survived in the country. 



9

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  6  ( 1 1 )  D e c e m b e r  2 0 0 8
A  S P E C I A L  I S S U E

The majority of printed periodical editions are published in Russian (572) and 
in Russian and other languages (357). Only 71 periodicals are published in the 
Belarusian language. 299 more publications appear in Belarusian and other lan-
guages. 8 periodicals are published in other languages (i.e., English, English and other 
languages, Polish, Polish and other languages, Ukrainian).

The Ministry of Information of Belarus cancelled 26 registration certificates of the 
printed media in December 2008. 

Situation in the electronic media market remains practically unchanged. 227 radio 
and TV programs (including 69 TV and 227 radio broadcasting media outlets) had 
the official registration in Belarus on January 1, 2009. 137 radio broadcasting media 
outlets and 28 TV broadcasting media organizations are owned by the state. 113 
state TV and radio programs got founded by local Executive Committees and 60 TV 
and radio broadcasting media outlets got founded by Local Councils. 

3. �Situation with the Media in Belarus in 2008 – 
Rating Lists of International Organizations

The Reporters without Borders Press Freedom Index 

Belarus is holding the 154th position out of 173 countries of the world.

Freedom House – Freedom of the Press 2008 Survey

Belarus is holding the 188th position out of 195 counties of the world.

Freedom House - “Nations in Transit 2008” 

Independence of mass media in Belarus was evaluated with 6.75 points (1 point 
indicates the best level of development, while 7 points indicate the poorest level of 
development).


