
1 
 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

June 9 - 22, 2014 

 

On June 21, Ales Bialiatski, head of the human rights center Viasna and BAJ member, was released 
from the Babruysk colony No2. He said he was summoned to the administration in the morning 
and informed that he was released under the amnesty. The human rights defender served more 
than two thirds of the imprisonment term – in all 1052 days. 

On June 9 the independent journalist Maryna Malchanava was summoned to the police 
department of the Babruysk City Executive Committee “for a talk”. Major Siarhei Rudzko asked her 
about her professional activities, and then demonstrated photos of participants of an opposition 
action held in the city. The policeman wanted the journalist to identify people in the photo. Maryna 
Malchanva answered she did not attend the action and could not help. We remind that Siarhei 
Rudzko also conducted the administrative case against the journalist under article 23.34 
(participation in an unsanctioned event) for coverage of anti-militarist action in Babruysk. The case 
was closed. 

On June 10 a civil activist from Hotsimsk Valery Karankevich filed a complaint to the Home Affairs 
Minister asking to overturn the ruling of the head of the Hotsimsk district police dated 16.04.2014 
and the ruling of the deputy head of the Mahilou Regional Executive Committee police dated 
23.05.2014. The activist wanted the police to find authors of insulting publications on he website 
voskresinfo.com. However, the police replied that it was impossible to identify the offenders and 
closed the administrative case. 

On June 18 Valery Karankevich was summoned to the Hotsimsk district police to give explanations 
regarding his complaint to the Minister. A police officer questioned the activist about photos on the 
website asking where the photos had been taken, with whom, and on what other resources they 
had been published. No reports of questioning were offered. The officer explained they needed the 
information in their searches of the Internet offenders, said V.Karankevich. 

On June 11 an independent journalist from Brest Maxim Hliabets was summoned to the Brest region 
prosecutor's office where he received a warning dated June 10 for violating the legislation. 
According to the warning, M.Hliabets contributed to the Radio Racyja without accreditation; he was 
admitted to be an author of two articles on the website racyja.com in March 2013. This is the sixth 
warning of the kind this year. We remind that earlier Maxim Hliabets was summoned to the police 
and induced for cooperation claiming that they “knew all” about his professional activities. 

On June 12 in Baranavichy journalists from the independent paper Intex-Press Volha Shyrakastup 
and Dzmitry Makarevich were not allowed to enter the ceremony of awarding best school-leavers 
at the city executive committee. The head of HR department of the committee Tatsiana Chylik did 
not like the appearance of the journalists and the photographer's backpack. 

The editorial office say the journalists looked not worse than the officials, and consider this to be a 
biased treatment and interference with lawful activities of journalists; they are preparing a 
complaint. 

On June 16 a journalist from Hrodna Andrei Mialeshka was found guilty of “illegal production of 
mass media products” and got a fine of 30 basic amounts. The Kastrychnitski district court of Hrodna 
concluded that Andrei Mialeshka prepared a material for the Belarusian Radio Racyja (based in 
Bialystok, Poland); the text was published on the website of the radio on April 17 and signed by a 



2 
 

pen name Ihar Mikalayeu. This way, the court thinks, Andrei Mialeshka violated article 22.9 of the 
Administrative Code (illegal production of mass media products). Police officers gathered 
testimonies that it was Andrei Mialeshka who had been preparing materials later published in the 
article. According to the administrative protocol, the case was based on testimonies of local doctors: 
they staged an action “For healthy heart”, and Andrei Mialeshka was covering the event, with the 
report later published on the website of the radio. The police officers claimed that the journalist had 
no rights to do so because the radio has not been accredited by the Belarusian Foreign Affairs 
Ministry. The trial continued in three separate hearings; previously, on June 4 and June 11 Judge 
Dzmitry Kedal summoned witnesses and verified warnings issued to the journalist previously by the 
prosecutor's office. The journalist is going to file an appeal. This is the third case under the 
administrative article 22.9 (illegal production and distribution of mass media products). 

As reported on June 19, the human rights defender from Hrodna Viktar Sazonau received a letter 
informing that his complaint against prosecution for online photos was registered in the UN Human 
Rights Committee. 

In January 2013 three activists from Hrodna, Viktar Sazonau, Raman Yurgel, Uladzimir Khilmanovich, 
were fined by the Lenin district court for “unsanctioned picket”: on December 10, 2013 the people 
made a photo with Ales Bialiatski’s portrait and published the photos on the Internet. The court 
claimed them guilty of staging an unsanctioned picket, and courts of appeal upheld the decision. 
After exhausting all national legal remedies to seek justice, the human rights defender filed a 
complaint to the UN HRC. 

On June 21 Ales Bialiatski, head of the human rights center Viasna and BAJ member, was released 
from the Babruysk colony No2. He said that he was summoned to the administration in the morning 
and informed that he was released under the amnesty. The human rights defender served more than 
two thirds of the imprisonment term – in all 1052 days. 

We remind that Ales Bialiatski was arrested on August 4, 2011 by the Department of Financial 
Investigations of the State Control Committee. The grounds for the arrest was information about the 
activist's foreign bank accounts obtained by Belarusian authorities from the Justice Ministry of 
Lithuania and General Prosecutor's office of Poland. The money in the bank account was aimed for 
activities of the human rights center Viasna which deals with political persecution, election 
violations, and denied registration in Belarus. On November 24, 2011 the judge of the Pershamayski 
district court of Minsk Siarhei Bandarenka found Bialiatski guilty of large-scale tax evasion (part 2 of 
art. 243 of the Criminal Code) and sentenced him to four and a half years of imprisonment in high-
security prison and property confiscation. Besides, Bialiatski had to pay damage to the state of 757 
million rubles (around 90 thous. Dollars). Bialiatski pleaded not guilty and considered the case 
politically motivated. The damage was raised from donations of the public and paid. On January 24, 
2012 the judges' panel of the Minsk City Court dismissed the appeal against the sentence. 

On January 23 it became known that an independent journalist from Mahilow Aliaksandr Burakou 
received a notification form the inspection on taxes and duties of the Leninski district court of 
Mahilow. The journalist was invited to file a tax declaration for the period 2008 -  2013 before July 
1. The journalist says he still does not know what caused such interest on behalf of the tax inspectors. 


