
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

January 12 – 25, 2015 
 
The first month of the year went on with one more fine to a journalist for contribution 
to foreign mass media without accreditation; also, several journalists’ complaints were 
dismissed; a blogger was fined for insulting an official on duty; and the Supreme Court 
upheld the warning issued by the Information Ministry to the independent newspaper 
Narodnaya Volya. 
 
On January 13, the Lenin district court of Brest found journalist Alina Litvinchuk guilty of 
violating art. 22.9 (illegal production and distribution of products of mass media): she 
violated the law by making a publication about the local department of youth Christian 
organization YMCA. The article was published on the Belarusian Radio Racyja. 
The journalist refused to testify against herself. Judge Sviataslau Kalina heard the witness 
Aliaksandr Drachuk, representative of the YMCA, confirming the identity of the journalist. 
The judge did not even leave for the consultation room and read out the ready-made 
judicial ruling: she was fined 30 basic amounts (5 400 000 rubles). Alina Litvinchuk said 
her constitutional rights were violated and she would appeal against the decision. 
 
On January 13 the Pershamayski district court of Minsk dismissed the appeal of human 
rights activist Elena Tonkacheva against the police’s decision to deport her and ban entry 
to Belarus for three years. 
We remind that on November 5 the department on citizenship and migration annulled 
Elena Tonkacheva’s residence permit and ordered to leave the country within a month. The 
grounds for the decision were minor speed limit violations, registered by video cameras. 
Elena Tonkacheva tried to dispute the decision in the chief police department of the Minsk 
City Executive Committee and then in court. Elena Tonkacheva has lived in Belarus for 30 
years. She runs the Legal Transformation Center (Lawtrend), an NGO dealing with freedom 
of association and freedom of assembly, access to information for people with disabilities, 
and people’s access to information of state bodies.  
Judge Natallia Petukh considered the case in three hearings. The police insisted that 
Tonkacheva drove a car which was a source of increased danger, so, violating the speed 
limit, she created threat to public safety, might have caused injuries or deaths. In her turn, 
Elena Tonkacheva remarked that the law enforcement agencies did not present evidence 
that it was her who drove the car at the moments of violations; she presented proofs she 
had shared the car with her friend and a colleague. She also underlined that she had a 
daughter, of Belarusian citizenship, a job, and private property in Belarus, and nowhere 
else.  
Before the trial, 7000 signatures were collected under electronic petitions not to expel 
her from the country. There were also 700 written petitions in her defense. Civil society 
representatives consider the actions disproportionate and treat it as persecution for 
human rights activities. 
 
On January 14, the journalist from Brest Ales Liauchuk received a reply from the Brest 

http://www.lawtrend.org/


prosecutor’s office. The journalist wanted to initiate a check-up into procedural violations 
that the police had made while drafting an administrative report against him under art. 
22.9, part 2. The report was taken as grounds to fine him for work without accreditation 
on Belsat. As follows from the reply, signed by Ivan Chaychyts, prosecutor’s deputy, the 
prosecutor’s office dismissed the complaint. 
 
On January 15, BAJ received a reply from the General Prosecutor’s office regarding 
troubles with access to several websites at the end of December. 
We remind that on December 22 BAJ requested information from the General Prosecutor’s 
office, the department on IT crimes of the Ministry of Home Affairs, the Operative 
Analytical Center. Websites naviny.by, charter97.org, udf.by, gazetaby.com and some 
others had experienced troubles with access since December 19. BAJ requested to hold an 
inquiry, restore access and bring trouble-makers to responsibility. 
The General prosecutor’s office said it was not involved in the matter, did not know 
anything about decisions to block the websites from other state bodes, and redirected 
BAJ’s request to the Ministry of Communications and Informatization. 
 
On January 16 the Kastrychnitski district court of Mahilou heard the suit of the 
independent newspaper Novy Chas against a security officer of a shop Dzmitry Prokharau. 
The newspaper sued the guard for that he had offended an individual distributor of the 
newspaper Viktar Charavukhin: the distributor said the guard had called him a fascist. The 
defendant did not plead guilty, saying he did not call the distributor a fascist. Meantime, 
he admitted he considered the newspaper to be fascist, Nazi and nationalist. The judge 
ruled the guard would not be brought to administrative liability because his guilt had not 
been proved. 
 
On January 19 by the Kastrychnitski district court of Minsk heard the case filed by a 
policeman against a blogger. Alena Stohava was fined for 3 600 000 rubles (around 
250USD) for insulting the police officer in a blog, under charges “insulting an official while 
on duty”.  
The police officeer did not allow the woman to enter the subway because she was drunk. 
The disappointed blogger later wrote a blog using words “menty”, “mentovskaya strana” 
(informal word for policeman, has slightly derogative meaning, but is widely used by 
population and in the movies), “I hate you with all my soul”. The blog went viral, and the 
subway employees decided to publish the video compilation of the blogger’s behavior. 
The police officer filed a lawsuit, stating he had been insulted. The main argument was 
that she had taken a photo of him and published in the blog, too, so all the words were 
addressed to him personally. 
It has become quite common recently to bring people to administrative liability for 
defamation and insult on the Internet. In July 2013, a man was fined for insulting a police 
officer in negative comments on TUT.by portal. The same year, another fine was imposed 
on a young man who had used unpleasant comments against his examiner at the traffic 
police. In November 2013, a judge was offended by online comments, for which the 
offender paid a pretty large fine. 
As for criminal cases, there have been two of the kind – against Andzej Poczobut, who had 

http://baj.by/en/node/27284
http://baj.by/en/node/21944
http://baj.by/en/node/23059
http://baj.by/en/node/22326


become famous also by conviction for defaming the president of Belarus in 2011, and 
against Aleh Zhalnou, a blogger from Babruysk. 
Although, ordinary citizens usually lose in media-related insult cases. The journalist from 
Brest had her appeal turned down by the Supreme Court; courts considered that the words 
“piggy” and “ungifted foolish young people” were quite OK and these were somebody’s 
opinions that can exist. At the end of 2014, activists from Mahilou requested the police to 
find owners of a defamatory website obviously aimed at discrediting political and civil 
activists of the region. The police replied the website was registered abroad so they were 
helpless here, and recommended trying courts of the country (or countries) where the 
website was located. 
 
On January 19, the Minsk city court dismissed the complaint filed by Viktar Parfionenka 
who has tried for years to get accredited as a journalist of Radio Racyja, but the MFA 
denies accreditation. 
Viktar Parfionenka seven times has applied for accreditation as a journalist of 
the Belarusian Radio Racyja, broadcasting from Poland for Belarusian audience; last time 
he applied on May 23 and got refusal with reference to the Law on Mass Media and 
the Ruling on the procedure of accreditation of journalists of foreign mass media in 
Belarus. The journalist filed the complaint to the Lenin district court of Minsk (this is the 
district where the MFA is located). The court (judge Iryna Brolishs) dismissed the 
complaint without consideration. The journalist appealed to the Minsk city court, but the 
appeal was dismissed, too. 
The journalist drew parallel with the case of Maryna Koktysh whose right to accreditation 
and Belarus’s obligation to issue the accreditation has been reaffirmed by the decision of 
the UN HRC. Unfortunately, neither Parfionenka’s claims nor the precedent of Maryna 
Koktysh influenced the decision of the judges’ panel of the Minsk city court. Now the 
journalist plans to appeal to the Supreme Court and to the UN HRC. 
 
On January 21, the Mahilou Regional Court dismissed the cassation appeal of the 
independent newspaper Volny Horad (Krychau). The newspaper asked to overrule the 
decision of the Krychau district court dated December 8, 2014, which found that the 
newspaper inflicted damage to honor, dignity and business reputation to Maryna 
Maximava, head of the ideological department of the district executive committee. The 
editor was fined 7 million rubles to the benefit of the ideologist. The chief editor Siarhei 
Niarouny said he would file a supervisory appeal. 
 
On January 21, the Lenin district court of Mahilou dismissed the complaint of Uladzimir 
Lapcevich, a journalist of the informational agency BelaPAN, against actions of official 
representatives of the Mahilou Regional Council. The journalist was not allowed to follow 
a session of the Council. In court, he argued that journalists, and even ordinary citizens, 
have the right to attend open sessions of representatives’ bodies. The chief specialist 
Yauhen Nalchau claimed that journalists have to apply for an invitation to cover sessions 
in the Council. 
 
On January 22, correspondents of the Ukrainian TV channel 1+1 were stopped on the 

http://baj.by/en/node/25824
http://baj.by/en/node/23281
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/22_12_2014-04_01_2015en.pdf
http://mfa.gov.by/upload/vv/post_2015_accreditation.pdf
http://mfa.gov.by/upload/vv/post_2015_accreditation.pdf
http://baj.by/en/node/26217


Belarusian border; they were coming to cover the anniversary of the death of Mikhail 
Zhyzneuski, Euromajdan activist; questions occurred if the journalists were allowed to 
enter Belarus. 
Two journalists were going to cover the remembrance day in the village Znamya, Homel 
region, where the activist was buried. According to Marichka Padalko, correspondent of 
1+1, Belarusian border guards had questions to journalist Valentina Dobrota. She was 
banned entry to Russia, that’s why Belarusian border guards doubted if she was allowed 
to enter Belarus; although she had been accredited by the Belarusian Foreign Affairs 
Ministry.  
The questions of accreditation were clarified, and three hours later, the team was set free 
and allowed to move on. 
 
On January 23, the Brest Regional Court dismissed the cassation appeals of Tamara 
Schapiotkina from Biaroza and of Ales Liauchuk from Brest. Both of them had been fined: 
Tamara Shchapiotkina on December 17, for 30 basic amounts, and Ales Liauchuk on 
December 24, for 40 basic amounts. The charges are similar: article 22.9, part 2 – for work 
for foreign mass media without accreditation. 
 
 On January 22, the Ministry of Information reported it had restricted access to two 
informational resources that “contained vulgar and tabooed vocabulary and were able to 
inflict harm to interests of the Republic of Belarus.” Later journalists found out what the 
websites were: two trash websites with domain names yahooeu.by, yah.by that were 
registered for a physical person and were not fully functional informational resources. 
 
On January 22, in Minsk Belsat TV reporters were prevented from making a report about 
the commemoration action near the monument of Taras Shevchenko in the memory of 
Nebesnaya Sotnya of Euromajdan. Before the action, people in plain clothes came up and 
claimed the cameraman was not allowed to film because Belsat was not accredited. The 
reporter was dragged away from the venue. 
 
On January 23, the Supreme Court of Minsk dismissed the appeal of the non-state 
newspaper Narodnaya Volya against the warning that the Ministry of Information had 
issued to the outlet last autumn. 
The warning concerned the article by Sviatlana Kalinkina dated October 2, 2014 (full 
text in the archive). The publication was the author’s opinion on ratification by Belarus of 
the treaty on setting up the Eurasian Economic Community. The first hearing of the appeal 
took place on January 14 when both sides were able to voice their standings. 
The Ministry of Information was represented by Yuliya Kochyna, head of mass media 
registration section, and Viktoryja Mialeshka, head of the legal and HR department. 
They presented a conclusion on the EurAsEc, made upon their request by the Ministry of 
Foreign Affairs. They underlined that the Ministry thought that the article by Sviatlana 
Kialinkina not only inflicted harm to state and public interests, but also discredited the 
foreign policy of Belarusian state. The newspaper’s representatives argued that the 
publication contained no untrue information, and the article was just an opinion. Judge 
Alena Kastrama left the warning in force. The editorial office was going to file a cassation 

http://www.nv-online.info/by/518/announcement/91302/%D0%9D%D0%B0-%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%8C!.htm
http://www.nv-online.info/by/523/printed/92119/%D0%9D%D0%B0-%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%8C!.htm?tpl=127
http://www.nv-online.info/by/523/printed/92119/%D0%9D%D0%B0-%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%8C!.htm?tpl=127


appeal to the Panel of Judges of the Supreme Court. 
Narodnaya Volya is a leading print independent newspaper with circulation of 27 000 
copies, published two times a week. It has had troubles with printing and distribution of 
print newspaper, its journalists endured searches and seizures of equipment. In 2011, the 
Ministry of Information sued to close the newspaper in the Supreme Court, but the case 
was dismissed (two warnings may become grounds for closure, more about it 
on Wikipedia). In 2014 its journalist Maryna Koktysh won a case with the UN HRC deciding 
Belarus violated the journalist’s right to seek and impart information. 
 

http://www.nv-online.info/by/523/printed/92119/%D0%9D%D0%B0-%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%8C!.htm?tpl=127
https://en.wikipedia.org/wiki/Narodnaja_Volya_(newspaper)
http://baj.by/en/node/26217

