
sv
ab

od
a.
or
g

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

The Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

www  .baj.by



The economic, legal, political, and technological resources of 
non-state and state media differ significantly. Talking about 
social and political media, one non-state media outlet falls 
on nine state media outlets in Belarus. Despite the incompa-
rable activity scale of state and non-state media as well as 
their unequal working conditions, the level of confidence in 
these completely different media is quite comparable. It ap-
pears that the state media in our country exert a larger influ-
ence on the society due to their quantity and unequal favora-
ble conditions. It is not an indicator of their quality though.

Aleh Manayeu,  
the founder of Independent Institute  

of Social, Economic, and Political Studies -  
“Your Country’s Tomorrow”

02

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://zautra.by/art.php?sn_nid=14199&sn_cat=24


CONTENTS:

Main Events in Mass Media Field  
in January-March 2014  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  4

Rating Lists, Indexes, Statistics  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 12

03

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



MAIN EVENTS  
IN MASS MEDIA FIELD  
IN JANUARY-MARCH 2014 

The major trends of the second half-year of 2013 
remained in the Belarusian media field in the first 
quarter of 2014. Among other, they included:

• �the obstruction of professional journalistic 
activity by means of detaining journalists, 
issuing official warnings etc.;

• �the use of anti-extremism legislation to restrict 
the freedom of expression;

• �the restriction of Internet freedom. 

On the eve of Local Elections on March 23, 2014, 
there became more frequent the attempts to mis-
inform the population and mass media by means of 
disseminating fake messages on behalf of media per-
sonalities or by means of establishing fake accounts 
in the social media. 

A court verdict in support of ‘Belsat TV’ satellite TV 
channel can be named among the positive events in the 
Belarusian media field at the beginning of 2014. (The 
observers were afraid of links between the claims and 
the attempts of Belarusian official authorities to stop 
broadcasting of Belsat TV programs in the country.)

A Court Verdict in Favour  
of ‘Belsat TV’ 

On January 27, 2014, the Judicial Board for In-
tellectual Property at the Supreme Court of Belarus 
dismissed a claim, filed by the ‘BELSAT plus’ Bela-
rusian private company against the Polish Television 

04

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



(‘SA  TVP’) Stock Company that founded the ‘Belsat 
TV’. The ‘BELSAT plus’ owner Andrei Beliakou tried to 
convince the judge that ‘Belsat TV’ used illegally his 
trademark and demanded to terminate broadcasting 
of ‘Belsat TV’ through the ‘Astra’ satellite. 

The ‘Belsat TV’ has broadcast programs from the 
territory of Poland since the year of 2007. The 
majority of its programs consist of reports and 
other materials, produced by Belarusian journal-
ists for Belarusian residents. The ‘Belsat’ journal-
ists are constantly persecuted by the Belarusian 
official authorities. The latter refer to the Media 
Law that bans foreign media journalists’ activity 
without valid press credentials in the country. The 
law concerns the Belarusian citizens, too. Several 
attempts of ‘Belsat TV’ representatives to get an 
official permit for opening a correspondent’s office 
in Belarus were all in vain. 

The Obstruction  
of Professional Journalistic Activity 

14 journalists were arbitrarily detained in Janu-
ary–March 2014, according to the BAJ media 
monitoring reports. The accidents took place in 
Miory (Vitsiebsk region), Babruysk (Mahilou re-
gion), and different city districts of Minsk. At 
least 7 journalists were detained at the Russian 
Embassy in Minsk on March 2, 2014. The report-
ers were going to cover a protest action against 
the Russian activities in the Crimea. 

In all cases, the journalists were released without 
bringing to administrative responsibilit y. However, the 
police started administrative proceedings against two 
journalists – Maryna Malchanava from Babruysk and 
Aliaksandr Dzianisau from Hrodna. In particular, M. 
Malchanava was accused of taking part in an unau-
thorized picket and A.Dzianisau was accused of illegal 
production and distribution of mass media materials 
(part 2, article 22.9 of Belarusian Code on Adminis-
trative Offences).  In both cases, the journalists were 
persecuted for producing reports for ‘Belsat TV’ with- sv
ab

od
a.
or
g

05

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://belsat.eu/en/o_nas/


out valid press accreditations, issued by the Ministry 
of Foreign Affairs of Belarus. 

The norms of Belarusian media legislation that ban 
any kind of foreign correspondents’ journalistic ac-
tivity in Belarus without valid press credentials 
from the Ministry of Foreign Affairs of Belarus 
contradict to the Constitution of Belarus and the 
international obligations, signed by the country. 
(In particular, it concerns Article 19 of Interna-
tional Covenant on Civil and Political Rights.) Nev-
ertheless, the legal norms have been repeatedly 
applied for persecution of Belarusian journalists, 
contributing to foreign media outlets. 

The Public Prosecutors’ Of fices for Lida district 
(Hrodna region), Homiel region, and Brest region is-
sued official warnings to four freelance journalists, 
cooperating with different media outlets, on the same 
grounds, within the reporting period. 

The Restriction of Internet Freedom

On February 7, 2014, the Department of Inter-
nal Affairs at Mahilou Regional Executive Commit-
tee reported on filing a criminal case by Babruysk 
Public Prosecutor’s office in relation to a blogger 
Aleh Zhalnou for his posts that, allegedly, ‘offend-
ed public officers’ (article 369 of Criminal Code of 
Belarus). Among other, it was noted that a series 
of offending materials in relation to a police officer 
had been published on the personal Web-site under 
the title of ‘Aleh Zhalnou’s blog’ in 2012-2013. If 
convicted on these charges, the blogger can be 
imprisoned for the term of up to three years.

A.Zhalnou states that he published audio- and video-
materials with the actions of police officers that he 
considered to be illegal. According to the blogger’s cal-
culations, 14 cases were filed in relation to him within 
the recent year, including one civil case, nine adminis-
trative proceedings, and four criminal cases. Moreover, 
the blogger has noted that he was summoned more 
than 40 times to the police and complained about the sp

rin
g9

6.
or
g

06

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://spring96.org/ru/news/69266


On March 17, 2014, Babruysk District Court fined 
A.Zhalnou 45 base amounts (over EUR 4,300) for 
publishing a video recording of reception of citizens 
by Aliaksandr Vasilyeu, the Head of Department of In-
ternal Affairs at Babruysk City Executive Committee. 
The court regarded the blogger’s actions as ‘disobey-
ing a public officer’s lawful order or request’ (article 
23.4 of Belarusian Code on Administrative Offences). 
In particular, it was said that the blogger had ignored 
the officer’s-on-duty demand to give all audio- and 
video-recording equipment, including mobile phones, 
to him for the time of reception. The police and the 
judge accused A. Zhalnou of posting the records on 
the Web.

On February 18, 2014, the Central City District 
Court of Minsk dismissed a claim, submitted by Val-
iantsin Stefanovich, Deputy Chairperson of ‘Viasna’ 
Human Rights Center. The human rights activists com-
plained against the General Prosecutor’s decision to 
restrict public access to the www.spring96.org Web-
site. The judge noted that V. Stefanovich couldn’t be 
regarded as a plaintif f, since he wasn’t the owner of 
the Web-resource. Consequently, it was stated that 
the human rights defender’s personal rights hadn’t 
been violated by the fact of including the Web-site to 
the ‘black list’ of Web-resources. 

One of the largest Belarusian oppositional Web-
media “Charter-97”  reported on the Web-site hacking 
on March 13, 2014. The unidentified attackers tried 
to crack the site server for a few hours and started 
a DDoS-attack later on. The Web-site editorial con-
nected the attack with ‘the active coverage of events 
in Ukraine and the Russian aggression against the 
southern neighbor [of Belarus]’ by charter97.org. It 
is worth mentioning that the Web-site faced severe 

arbitrary seizure of 13 items of video equipment and 
other professional devices from him.

ph
ot
o.
by

m
ed

ia
.n
et

07

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.spring96.org
http://charter97.org/


The ‘Nasha Niva’ newspaper’s Web-site couldn’t be 
accessed within several hours on March 25, 2014. 
The traditional annual rally of democratic forces, dedi-
cated to the Liberty Day, was held on this day. “It 
looked like a purposeful blocking of access to the 
Web-site by ‘Beltelecom’ [state-owned monopolist enter-
prise  – author’s remark]”, the ‘Nasha Niva’ journalists 
noted. The Web-site couldn’t be accessed even through 
TOR then. Apparently, the official authorities are prac-
tising new ‘working methods’ on the eve of the coming 
Presidential election in 2015.

Fakes on the Web 

The practice of sending fake messages on behalf 
of famous people and organization as well as cre-
ating fake accounts became widespread in Belarus 
within the period under review. 

Thus, a fake message was received by the BelaPAN 
News Agency on March 5, 2014. The unidentified 
offender sent the statement on behalf of the ‘Fair 
World’ oppositional leftist party, condemning ‘the un-
constitutional coup d’etat in Ukraine’. The ‘Fair World’ 
party leader notified the BelaPAN Editor-in-chief that 
the party leadership hadn’t adopted any statements 
of the kind. The sender’s e-mail address differed from 
the party address by one character. Kaliakin assumed 
that intelligent services could have been involved in 
the provocation.  

Two ‘Tell the Truth’ opposition candidates at the local 
election to Babruysk City Council received e-mails with 
threats on behalf of Maryna Malchanava, a ‘Babruyski 
Kuryer’ non-state newspaper journalist. The journalist 
has stated that the unknown person or organization 
has created a fake e-mail account to conduct the 
provocation. She suspected participation of special 
services in the incident.

repressions after the Presidential election 2010. Its 
editorial has been working from Warsaw since 2012. 

ph
ot
o.
by

m
ed

ia
.n
et

08

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://nn.by/?c=ar&i=125397&lang=ru
http://nn.by/?c=ar&i=125397&lang=ru
http://naviny.by/rubrics/politic/2014/03/06/ic_articles_112_184808/
http://naviny.by/rubrics/politic/2014/03/06/ic_articles_112_184808/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-chem-blizhe-vybory-tem-shire-diapazon-narushenij/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-chem-blizhe-vybory-tem-shire-diapazon-narushenij/


Two articles with offending and discrediting materi-
als about opposition candidates from Mahilou region 
appeared on ‘Svabodny farmat’ independent Web-site 
on March 14, 2014. They were written on behalf 
of the Web-domain owner Ales Lianeuski. Also, all 
records on www.formats.by disappeared since Sep-
tember 9, 2013. 

The ‘Svabodny farmat’ editorial has stated that 
the offensive materials were published by the un-
known malefactors, who hacked the Web-site.

On these days, an independent journalist from Ma-
hilou Aliaksandr Burakou reported on provocative ac-
tions of unknown malefactors, who sent out provoca-
tive e-mail messages from a fake e-mail account on 
his behalf. A.Burakou urged the police to identify the 
author of these letters and bring the criminal to jus-
tice. Also, he asked the providers to block the e-mail 
address. 

“Nasha Niva” reported on creation of a false edi-
torial Twitter account by the unknown malefactors 
in March 2014. The newspaper editorial complained 
against distributing information that didn’t have any 
relation to the periodical edition with the use of the 
newspaper title, content, and formatting by the uni-
dentified offenders.

09

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.formats.by


The Use of Anti-extremism Legislation  
to Restrict the Freedom  
of Expression

On February 11, 2014, the judge of Ashmiany 
District Court Tatsiana Yemelyanovich took a decision 
to ban the import of ‘The Baptized with Belarusian Af-
fairs’ book, written by a human rights defender Ales 
Bialatski. 

Thus, the court dismissed a complaint concerning 
the actions of Ashmiany customs officers, submitted 
by a human rights defender Tatsiana Reviaka. (The 
customs officers had seized 40 copies of the above-
mentioned publication from the human rights activist 
at the Lithuania – Belarus border crossing.) The court 
invalidated the appointment and holding of designated 
customs examinations for the presence of appeals 
to extremism in the book. However, the judge took 
a decision to ban the import of the book to Belarus, 
“according to the personal convictions”. Moreover, she 
obliged Tatsiana Reviaka to take the already imported 
copies of the book abroad. 

The book is a digest of literary articles and es-
says on Belarusian literature. Moreover, it fea-
tures four texts, written by Ales Bialatski behind 
bars. 40 copies of the book were confiscated from 
Ms. Tatsiana Reviaka at the Belarusian-Lithuanian 
border checkpoint “Kamenny Loh” on her way back 
to Belarus on July 3, 2013. 

The Belarusian customs officers found several cop-
ies of annual reports on the ‘Platform’ human rights 
organization activities at the Lithuania – Belarus bor-
der crossing on February 13, 2014. Despite the 
fact that the report had been published much earlier 
on the ‘Platform’ Web-site and hadn’t caused any 
claims, Ashmiany customs officers took a decision to 
direct the document to a special examination for the 
presence of libels and appeals to extremism.

nn
.b
y

10

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://spring96.org/en/news/70426
http://spring96.org/en/news/70426
http://spring96.org/en/news/70426
http://spring96.org/en/news/70426


Aliaksandr Malochka, an activist of the United Civil 
Party of Belarus learnt on February 18, 2013 that 
a copy of ‘Alexander Lukashenka. A Political Portrait’ 
book that had been seized from him at the Lithuania-
Belarus border crossing in September 2013, was 
directed to the KGB Department for Hrodna region, 
in order to investigate the possibilit y of including 
the publication into the list of goods, which cannot 

be imported/exported to/
from the territory of the 
Custom Union. 

The Chief of Ashmiany Customs Office Ivan 
Niverkievich informed A. Malochka that the 
previous experts’ reply about the absence of 
signs of extremism in the book had been in-
validated. Consequently, the activist couldn’t 
take the publication back.

11

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



RATING LISTS,  
INDEXES, STATISTICS 

According to the results of the national survey, 
conducted by the Independent Institute of Social, Eco-
nomic, and Political Studies in December 2013, 41% 
of respondents confide in non-state media and 46.1% 
of respondents don’t trust them. The state media 
have much worse results in this respect. 31.6% of re-
spondents confide with the state media, whilst 55.3% 
of respondents do not trust them at all.

On February 6, 2014, the Index on Censorship 
delivered a presentation of its analytical report under 
the title of 'Belarus: Time for media reform’. It  was 
timed to the 5th anniversary of bringing the new 
Belarusian media law into force. In the authors’ opin-
ion, Belarus has one of the most repressive media-
landscapes in Europe, just as before. Besides stat-
ing and generalizing the facts, the report contains a 
range of recommendations for reforms, including the 
demonopolization of broadcasting media, foundation 
of public media, termination of arbitrary detentions 
of journalists, elimination of all forms of economic 
discrimination of non-state media outlets, cancellation 
of certain articles from the Criminal Code of Belarus 
that stipulate responsibilit y for defamation etc.

The ‘Reporters without Borders’ human rights organ-
ization published the traditional annual World Press 
Freedom Index at the beginning of February 2014. 
Belarus is holding the 157th position in the list of 
180 countries this year. The last year’s position was 
the same. 

Among other, the ‘Reporters without Borders’ have 
noted that ‘the Belarusian independent journalists 
continue their unequal fight against the propaganda 
of the last dictatorship of Europe. The social and 
political reporters are regularly detained and even 

12

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://iiseps.org/reliz/26
http://www.indexoncensorship.org/2014/02/belarus-time-media-reform/
http://www.indexoncensorship.org/2014/02/belarus-time-media-reform/
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php


arrested. The justice and the KGB refer to the “fight 
against extremism” every now and then, in order to 
make silent everyone, who rejects to follow the offi-
cial ideological policy lines. The ‘Press Photo Belarus 
2011’ photo album was banned for distribution in 
Belarus in 2013. One of leading independent publish-
ing houses was deprived of its license on trumped-
up reasons. The ‘Arche’ magazine and independent 
broadcasting media, such as ‘Belsat TV’, that work 
in exile have faced a broad number of problems, con-
nected with the administrative hassle.’

13

January – March 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://rsf.org/index2014/en-index2014.php


The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

The  Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

www  .baj.by


