THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS
Mass Media Week in Belarus

February 16 — March 1, 2015

Law enforcement agencies keep following work of independent journalists contributing to
foreign mass media. Besides, a new trend appeared: the Ministry of Information started issuing
warnings to independent regional newspapers for minor insufficiencies in publishing data.
Editors consider it to be a renewed approach aimed to place newspapers in vulnerable position
before the forthcoming presidential elections.

As became known on February 18, political prisoner Yauhen Vaskovich, after having a long-term
meeting with his mother in Mahilou colony No15 (February 15 — 16) was banned to take along
with him legal texts, like the Criminal Code and the Code of Criminal Procedures. The colony
guards did not explain why the texts were banned for him.

On February 19, the panel on civil cases of the Minsk City Court dismissed the appeal of the
human rights defender Elena Tonkacheva. We remind that the department on citizenship and
migration annulled her residence permit and ordered to leave Belarus within a month. After the
decision of the Minsk City Court, the decision came into legal force. She had to leave the country
before February 21, with the ban to enter the country for three years.

On February 20, the photographer for Nasha Niva Siarhei Hudzilin was detained in Minsk. He
was detained together with activists who were sticking out placards dedicated to the Mother
tongue Day. The journalist was set free three hours later without procedural reports.

On February 20, the Barysau district court held the first hearing into the case to defend business
reputation filed by a nurse against the independent newspaper Borisovskiye Novosti. The
grounds for the suit was the article Who is guilty of death of a patient in the 2nd polyclinique?
published on December 24, 2014. The article was a letter of a reader whose husband died after
visiting the clinique. The same article also had an answer of the doctor-in-chief of the clinique
stating that a check-up found no confirmation to the facts alleged by the woman.

The plaintiff, a nurse of the clinique, demands refutation and 50 million rubles of moral
compensation. The defendants are the chief editor of the newspaper and the reader, author of
the letter. The next hearing is scheduled for March 11.

On February 23 Siarhei Niarouny, the editor of the low-circulation newspaper Volny Horad,
reported that the Ministry on Taxes and Duties demanded that he file a tax declaration for 2011
— 2014 as late as February 24. The editor thinks the authorities would want to press on the
independent outlet to silence the too critical view of the local vertical. Last time the Ministry on
Taxes disturbed the editor in 2011. The newspaper Volny Horad has been published since 2009,
with circulation less than 300 copies, because the editor is denied the registration of the mass
medium, although it is quite popular in Mahilou region.

On February 24 BAJ member Pavel Seviarynets received a reply from the Hrodna customs office
stating that none of the books seized from him earlier had any signs of extremism.

On October 13, 2014 the customs office seized 20 books by Zianon Pazniak, including “Hard time
— continuation”, “Independence of Belarus. 20 years”, “Declaration — the first step to
independence”, “Mensk city council in the period of the national revolution (1990 —1991)”, “Terra



Dei”, “Parsival”, “Meditations” etc.

On February 25 a civil activist from Hrodna Pavel Sevastian also received a letter from the Hrodna
region customs office stating there were no signs of extremism in the books seized from the
activist on July 27 on the Belarusian-Polish border (these were newspapers, magazines about
political prisoners, and a Belarusian-Polish dictionary).

On February 25, the National legal portal published the ruling of the Operative Analytical Center
introduced Ruling No6/8 dated February 19, establishing the procedure of restricting access to
websites of mass media. The ruling envisages procedures on how to restrict or unblock websites.
Now not only a state body, but also any citizen will be able to submit requests to enter any website
into the black list. The lawyer and deputy chair of BAJ Andrei Bastunets draws attention that the
procedures are all extra-judicial, and the ruling does not envisage an appeal to court against the
decision to block a website. Also, the ruling envisages blocking anonymizers. The lawyer
underlines how different the terms are for restricting a website and lifting the ban. “The
restriction can be applied within three days or even 24 hours (this is the time given for a provider
to block a website). As for restoration of access to the website, the Ministry of Information has a
whole month to consider the request. It illustrates vividly the approach to regulation of the issue.”

As became known on February 25, Belarusian authorities denied entry visa to David Crawford, a
correspondent of The Wall Street Journal Europe. The journalist was going to take partin a lecture
of the Press Club Belarus. The topic of the lecture and a seminar was journalistic investigation
and work of Berlin-based CORRECT!V, among all their participation in investigation of the
shooting down of the Malaysian plane over Ukraine last summer.

As reported on February 25, several regional newspapers received warnings from the
Information Ministry for minor insufficiencies. Hazeta Slonimskaya received the warning for
missing figures of circulation in the publication data of two February issues. Meantime, as seen
from the PDF, the circulation number was presented on the first page of the newspaper, however,
it was really missing from the publication data usually situated at the bottom of the last page.
The newspaper Hantsavitski Chas and Intex-press (in Baranavichy) were warned for cutting the
name the Republic of Belarus to abbreviation RB in the publication data.

“We will surely appeal against the warning, at least because we had no issue on the day that the
warning mentions. Secondly, some state outlets fail to mention not only the Republic of Belarus,
but also the Information Ministry in their publication data,” said Piotr Huzayeuski, chief editor of
the newspaper.

Note that two warnings within a year give grounds for the Information Ministry to initiate court
proceedings to close down a mass medium.

On February 25 BAJ member and lawyer from Homel Leanid Sudalenka filed a request to the
police of the city executive committee asking to identify the legal or physical person administering
the website gomelbest.com. The lawyer says he was subject to threats and physiological pressure
in an article on the website dated February 20 and named Stars for a human rights defender. He
says the article was aimed to threaten him, including threat to the safety of his children, and such
actions fall under art. 186 of the Criminal Code (threat with murder). He asks to hold an inquiry
and bring the author to responsibility.

On February 26 a photojournalist of Komsomolskaya Pravda v Belarusi Dzmitry Lasko wanted to
take a photo of the Academy of Sciences in the evening, but was detained at 8 pm, and spent
around 4 hours at the police department while the officers inspected his ID, personal belongings



and information carriers. The officers referred to an internal ruling issued by the Deputy Minister
of Home Affairs enumerating public places that can be photographed only with a special permit.
Later Komsomolka found out that the ruling dated February 25, 2015 listed railway stations,
airplanes, etc. as banned for photographs. Interesting enough is that the document is internal
and will not be published.

On February 26 Alina Litvinchuk, journalist from Brest and member of BAJ, found out that she
had been fined for the second time this year for work without accreditation. She learnt about the
trial only when received the court decision by post.

The court ruling of Lenin district court of Brest, dated January 8, states that Alina Litvinchuk took
an interview from the chairperson of the regional Belarusian Peace Foundation; the interview
was published on the Belarusian Radio Racyja, so Alina violated the Law on Mass Media by
preparing an illegal mass media product.

Judge Aliaksandr Semianchuk found the journalist guilty of administrative violation and fined to
40 basic amounts (which is 7.2 million rubles, or around 480 USD).

The journalist says the case has been a surprise because she had not been informed ether about
the police’s report or about the trial. She will file an appeal soon. This has been the second fine
for Alina Litvinchuk this year; on January 13 she was fined to 30 basic amounts under the same
charges (article 22.9 of the Code of Administrative Violations).

Tamara Schapiotkina, from Biaroza town, Brest region, has been accused of work without
accreditation for foreign mass media. The grounds for prosecution was an interview with a traffic
officer made on January 8 and later published on the Radio Racyja. Allegedly, it was Tamara who
had taken the interview.

The case was sent to court, but on February 27, the Lenin district court of Brest sent the
administrative protocol for completion. Tamara Shchapiotkina was already fined on December 17
for 30 basic amounts under similar charges.

On February 27, a police inspector gave a visit to the journalist, BA] member from Brest Ina
Khomich. Before that, she had had a phone call with invitation to come to a talk, but she
demanded an official summons. The inspector asked her about her trip to Motal town, Ivanava
district, on February 5. It turned out that Ivanauski district police department started a case
involving the journalist. She was questioned about where she had been to, who she had talked
to, and if she was working for the Polish Radio Racyja.


http://baj.by/en/node/27222

