
ATTACKS ON JOURNALISTS, 
BLOGGERS AND MEDIA 
WORKERS IN 2021-2022

BELARUS 

Photo: Belarusian Association of Journalists



CONTENTS

3
Authors of the report

3
Belarus

key findings 3 the political situation and the media 
in Belarus 3 general analysis of attacks in 2021-
2023 5 physical attacks and threats to life, liberty, 
and health 5 non-physical and/or cyber-attacks 
and threats 6 attacks via judicial and/or economic 
means 7.

10
Annexes



3

AUTHORS OF THE 
REPORT
The Belarusian Association of Journalists (BAJ) 

The Belarusian Association of Journalists (BAJ), is a non-
governmental, non-profit and non-partisan association 
of media workers, promoting freedom of expression and 
independent journalism ideas in Belarus.

The main goal of BAJ is to facilitate the exercise of 
civil, social, cultural, economic and professional rights 
and the pursuit of legitimate interests of its members, 
help to develop expertise and get a chance for creative 
self-fulfillment, as well as to create conditions that 
enable freedom of the press, including the journalists 
right to obtain and impart information without any 
interference. 

The main tasks of BAJ activities are:

• BAJ protects journalists' rights and legitimate 
interests in state bodies and international 
organizations;

• BAJ helps to create material, technical, 
organizational and other facilities, vital for 
improving journalist proficiency;

• BAJ is drawing up an effective program to 
develop mass media so that it would create 
favorable conditions for their functioning in 
Belarus;

• BAJ establishes relations with journalist 
organizations all over the world.

Justice for Journalists Foundation (JFJ) 

Justice for Journalists Foundation (JFJ) is a London-
based charity (Registered Charity Number 1201812) 
whose mission is to fight impunity for attacks against 
media. Justice for Journalists Foundation monitors 
attacks against media workers and funds investigations 
worldwide into violence and abuse against professional 
and citizen journalists. Justice for Journalists 
Foundation organises media security training and 
creates educational materials to raise awareness 
about the dangers to media freedom and methods of 
protection from them. 

The activity of Justice for Journalists Foundation 
consists of four main components: 

• Grants for investigating violence and abuse 
against professional and citizen media workers;

• Media risk mapping via monitoring, analysing and 
publicising violence and abuse against media 
workers;

• Training and education via online and offline 
media safety trainings in Orkhan Dzhemal Media 
Safety Academy;

• Raising public awareness about the realities 
of media work worldwide via visual and print 
materials, and conferences, roundtables, 
and seminars in support of such initiatives 
and activities conducted by other charitable 
organisations involved in the protection of the 
right to free expression.

All activities of the Foundation are subject to our 
freedom of expression criteria set out here. 

ATTACKS ON 
JOURNALISTS, 
BLOGGERS AND 
MEDIA WORKERS IN 
BELARUS IN 2021-2022

1/ KEY FINDINGS
In Belarus, 1,432 cases of  attacks/threats against 
professional and citizen media workers and editorial 
offices of both traditional and online publications 
were identified and analysed in the course of the 
research for 2021-2022. Data for the study were 
collected using open source content analysis in 
Belarusian, Russian, and English. A list of the main 
sources is presented in Annex 1.

1. Traditionally, as in previous years, attacks via 
judicial and/or economic means were the 
most common method of exerting pressure 
on media workers. 

2. As of May 2023, 33 media workers remained in 
custody in Belarus. 

3. Counter extremism legislation has been wide-
ly employed to restrict access to independent 
media.

4. So-called “repentance” videos, showing de-
tained journalists confessing under duress for 
their crimes and apologising to the authori-
ties, were broadcast on state TV and Telegram 
channels. 

2/ THE POLITICAL 
SITUATION AND THE 
MEDIA IN BELARUS 
In the Reporters Without Borders Press Freedom 
Index for 2022, Belarus ranked 153rd out of 180, 
placing the country between Tajikistan and Azerbaijan. 
In 2023, Belarus’ ranking dropped to 157th.

https://baj.by/en/aboutbaj
https://jfj.fund/
https://jfj.fund/investigative-grants/
https://jfj.fund/risk-map/
https://jfj.academy/
https://jfj.academy/
https://jfj.fund/freedom-of-expression-criteria/
https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-i-medyya-u-2023-godze-spis-znyavolenyh
https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-i-medyya-u-2023-godze-spis-znyavolenyh
https://baj.by/en/analytics/mass-media-belarus-2022-annual-review
https://rsf.org/en/index
https://rsf.org/en/index
https://rsf.org/en/country/belarus


4

The repressions brought against Belarusian 
independent media, two years on from the 2020 
protests, have been long-lasting and brutal. 

Criminal prosecution is often used to pressure 
journalists and media workers, with 33 journalists 
imprisoned at the end of 2022. According to Reporters 
Without Borders, Belarus has one of the largest 
numbers of imprisoned journalists in the world, and is 
in fourth place for the number of imprisoned female 
journalists. 

Journalists are subjected to harassment in the form of 
arrests, fines and searches. State security forces often 
summon journalists for interrogation and threaten 
their relatives.

Counter extremism legislation has been widely 
employed to restrict access to independent media. 
Authorities threaten criminal action against anyone 
who grants interviews to so-called “extremist” media 
organisations, shares their material online, or subscribes 
to their social media pages and Telegram channels. 

In 2022, the Prosecutor General’s Office recorded 
more than 5,000 “extremist crimes”, 76 percent of 
which came as a result of online posts, which were 
deemed to be insulting towards either the Republic of 
Belarus, its leadership, or deliberately inciting hatred. 

Most independent print media outlets were banned 
from distributing their materials. Authorities also 
restricted access to independent online media. In 
2022, more than 3,000 online resources were blocked 
in Belarus. 

Other media organisations have also been targeted. 
Authorities stripped the Belarusian Association of 
Journalists (BAJ) of their legal status and persecuted 
their leadership and members. They continued 
their work despite this. In February 2023, the State 
Security Committee of the Republic of Belarus 
(KGB) recognised BAJ as another so-called extremist 
organisation. 

The pressure from the authorities, as well as the 
forced relocation of media organisations, were 
exacerbated by the economic problems faced 
by editorial offices. This included reductions in 
advertising revenue, reduced income from content 
sales, staff taking other opportunities to earn money, 
and seizures of equipment. Many media organisations 
relocated outside of Belarus to continue operations, 
thus incurring even higher expenditures. 

The main factors determining the political and media 
situation in Belarus in 2021-2022 were:

• Increased repression against political opposition, 
civil society and the media following the 2020 
presidential election and the subsequent 
crackdown on mass protests; 

• The increase in Western sanctions against the 
country following the forced landing of a Ryanair 
flight on May 23, 2021. As a result of the forced 
landing, former editor-in-chief of the NEXTA 
Telegram channel, Roman Protasevich, was 
arrested. His partner, Russian citizen Sofia Sapega, 
was also detained. The government of Belarus 
responded to the sanctions with a “cleansing” of 
civil society and independent media; 

• The creation of opposition centres in exile, 
the most influential of which are the Office of 
Sviatlana Tsikhanouskaya, which conducts various 
international activities, and the Joint Transitional 
Cabinet, which was founded by Tsikhanouskaya 
in August 2022; 

• The relocation of independent media outlets 
abroad;

• Russia’s invasion of Ukraine supported by the 
Lukashenko regime that allowed the Russians to 
use Belarusian territory, caused an uproar from 
civil society, as well as the political opposition 
and so-called “Belarusian partisans”;

• The amplification of Kremlin narratives by 
Belarusian state media, as well as the use of hate 
speech against political opponents by both the 
authorities and state media. 

Independent media outlets faced significant and 
sustained repression in 2021 and 2022. A de facto ban 
on independent print media was introduced, alongside 
the mass blocking of online resources, the introduction 
of the “extremist organisation” label, forced relocations 
(often occurring multiple times due to the war in 
Ukraine), and the loss of advertising money. Despite 
this, the majority of independent media outlets of 
all kinds have continued their work providing their 
audience with high-quality objective information, 
which remains key in the fight against state propaganda 
and misinformation from both Russian and Belarusian 
state media. 

A number of independent media organisations 
continue to operate in Belarus, albeit under more 
complicated conditions. They remain an important 
source of information both for, and about, the country. 
Additionally, these organisations highlight social issues 
and represent the interests of the local population.

Many independent publications work in a “hybrid” 
manner: management and several of the journalists 
have left Belarus, but some, often anonymous, editorial 
staff remain in the country. Belarusian independent 
media organisations continue to show a high level of 
solidarity and cooperation with one another. 

https://rsf.org/sites/default/files/medias/file/2022/12/RSF_Bilan2022_EN.pdf
https://rsf.org/sites/default/files/medias/file/2022/12/RSF_Bilan2022_EN.pdf
https://baj.by/en/analytics/mass-media-belarus-2022-annual-review


5

3/ GENERAL ANALYSIS OF 
ATTACKS IN 2021-2022

Following the suppression of the 2020 protests, the 
number of attacks on Belarusian journalists and media 
organisations fell, but their nature became more brutal. 
In 2021 and 2022, the combined number of recorded 
attacks was 1,432 compared with 1,558 in 2020. 

The decrease in the total number of attacks is due to 
the “Turkmenization” of the situation in Belarus: there 
are fewer journalists legally operating in the country 
upon whom pressure can be exerted. Some were 
arrested, others fled the country, while others left the 
profession. However, the severity of the attacks on 
media workers has increased. 

Attacks via judicial and/or economic means remain the 
most common method of exerting pressure on media 
workers and organisations. Such attacks accounted for 
90 percent of the total in 2021, and approximately 94 
percent in 2022. 

The highest number of physical attacks and threats 
against journalists was recorded in 2020. For the 2021 
to 2022 period, the number of physical attacks dropped 
six-fold. 

4/ PHYSICAL ATTACKS AND 
THREATS TO LIFE, LIBERTY, 
AND HEALTH
The decrease in the number of physical attacks against 
journalists in 2021 and 2022 was not due to any kind 
of improvement in journalists’ safety. On the contrary, 
this was due to increased pressure on independent 
media, which led to many journalists leaving both the 
profession and the country. All recorded attacks in 
2021 and 2022 were non-fatal and were committed by 
government officials. 

In the past, physical attacks on journalists were 
associated with their arrest during their coverage of 
mass protests. However, in 2021 and 2022, the vast 
majority of recorded cases took place during their time 
in custody. 



6

Human rights activists often accuse conditions in 
detention centres in Belarus of being tantamount 
to torture. Political prisoners, including journalists, 
are forced into overcrowded cells, deprived of basic 
amenities like bedding or sanitary products, subjected 
to violence, kept in freezing conditions without warm 
clothes, frequently strip searched, deprived of sleep, 
prevented from contacting relatives, and denied 
medical care. Incidents of this nature include: 

• On June 2, 2021, it was revealed that journalist 
Andrzej Poczobut was deprived of medicine 
for his heart condition, while he was in prison 
in Minsk. Poczobut had been held in custody 
since March 25, 2021, on accusations of “inciting 
hatred” (Article 130 of the Criminal Code).

• On July 18, 2021, it became known that journalist 
Andrej Skurko, head of the Nasha Niva marketing 
and advertising department, was diagnosed with 
pneumonia while held in a pre-trial detention 
centre. Prior to this, the journalist was detained 
for 13 days at the Akrestsina prison. He had no 
mattress or bedding and was not permitted to 
leave his cell for exercise. The lights were kept on 
in his cell at all times, and he was denied medical 
treatment for his diabetes. According to journalist 
Oleg Gruzdilovich, who shared a cell with him, on 
July 18 Andrej had a fever and began to cough, 
but he was only given paracetamol. According 
to Skurko’s correspondence with his wife, his 
insulin, which must be kept in the refrigerator, 
was kept on the floor. 

• On July 28, 2022, police detained journalist 
Tatyana Matveyeva at a train station as she 
returned from a business trip. Her apartment was 
searched, during which two phones, a computer, 
storage devices, books and postcards were 
seized. Matveyeva was taken to a temporary 
detention centre, where she was held for 72 
hours. She was released on August 31 with 
a court summons under Article 24.23 of the 
Administrative Code (“holding an unauthorised 
protest”). The conditions in the temporary 
detention centre were tantamount to torture. 
There was no bedding, they had to sleep on a 
metal frame, bright lighting was on in the cell 
around the clock, and they were not allowed to 
sit down during the day.

• On December 2, 2022, it was revealed that 
journalist Katsyaryna Andreeva was subjected 
to torture-like conditions while she was held in 
Gomel penal colony No. 4. She was placed in a 
so-called “press hut”, where her cellmates were 
encouraged to mock and abuse her. She was 
also forbidden from communicating with other 
“political” prisoners. 

Another method of pressure, which was particularly 
widespread in 2022, was the use of “repentance” 
videos. Law enforcement agencies forced detained 

media workers to film their confessions under duress 
and apologise to the government. These videos were 
then broadcast on state TV and Telegram channels. 
Such incidents include: 

• On June 13, 2022, photographer Evgeny Erchak 
was arrested. In one photo, he is seen wearing 
a military helmet and a white-red-white protest 
sticker, as well as a Nazi emblem. Erchak was 
called a “fascist” and accused of collaborating 
with an “extremist” organisation, namely the 
most popular news site in Belarus, TUT.BY 
(now named Zerkalo.io). Later, pro-government 
Telegram channels posted a repentance video 
featuring Erchak, as well as pictures taken during 
his apartment search. In the video, Erchak says 
that he worked as a freelance photographer for 
TUT.BY, and that in 2020 he “took part in protests 
and was subscribed to extremist Telegram 
channels.” On June 29, after 15 days in custody 
for “disobeying the police”, he was released, but 
remains at risk of further persecution while 
police examine his photo and video archives. 

• On June 23, 2022, police detained Vitaly 
Andros, the director of the dev.bu portal, which 
writes about the IT industry in Belarus and 
around the world. Accountant Elena Andros 
was also arrested. A repentance video featuring 
them appeared on pro-government Telegram 
channels. In the video, Vitaly claims that they 
took part in protests in August 2020 and were 
involved in extremist Telegram channels as 
well as the “Plan Pobeda” chat bot. According 
to government reports, “the couple played an 
important role in the operation of the channel, 
which incited hatred towards their country in 
favour of so-called European values.” 

5/ NON-PHYSICAL AND/
OR CYBER-ATTACKS AND 
THREATS
2022 was characterised by a sharp decrease in non-
physical attacks. Since 2021, the number of attacks 
in this subcategory decreased nine fold. The main 
methods of exerting pressure on journalists were 
deprivation of access to information, harassment, 
intimidation, threats of violence and hacking journalists’ 
social media accounts. 

In 2021, the number of cyber-attacks sharply 
increased, including the hacking of emails and 
journalists’ Telegram channels, and DDoS attacks. 
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Nasha 
Niva, Onliner, Charter 97, Narodnaya Volya, Brestskaya 
Gazeta, Avtobiznes, and others were all subjected to 
such attacks. 



7

• On February 18, 2021, the Newgrodno.by 
Telegram channel was hacked by unknown 
individuals. Editors lost control of the channel 
entirely. The publication’s editor, Igor Bublikov, 
claims his personal Telegram channel was 
hacked on the same day. Two weeks prior to 
these events, employees of the Leninsky District 
Department of Internal Affairs in Grodno seized 
a computer while searching the editorial office.

• On March 26, 2021, hackers temporarily gained 
access to the Nasha Niva Telegram channel 
by hacking the accounts of three employees, 
including Editor-in-Chief Dmitry Pankovets. The 
name of the channel was changed to an obscene 
word, all news from March 25 was deleted, and a 
number of subscribers were blocked. 

• On November 25, 2021, the Radio Svaboda 
Belarus Telegram channel was hacked, during 
which time links were posted to pro-government 
resources. The publication later regained control 
of the channel and deleted the messages.

Damage to property was a particularly common type 
of attack. This typically took place while journalists’ 
apartments and offices were searched in a deliberately 
destructive manner. Such incidents include: 

• On July 14, 2021, police broke down the door 
of the Belarusian Association of Journalists 
offices, conducted a search, damaged and 
seized property, then sealed the premises. 
The organisation’s bank account was blocked. 
The Investigative Committee claimed that the 
searches of media organisations and NGOs 
offices, which took place for several days across 
the country, were connected with illegal financial 
activity, tax evasion and the financing of protests. 

• On December 23, 2021, masked security 
personnel forcibly took Aleh Hruzdzilovich, a 
journalist for RFE/RL’s Belarus Service, from 
his home after breaking the door down. The 
journalist was held in a pre-trial detention centre 
in Minsk. 

• On May 23, 2022, it was revealed that security 
forces had searched Homel journalist Maria 
Bulavinskaya’s rural home. According to local 
witnesses, police entered the property by force, 
before removing a number of items. No official 
documentation was provided to justify the 
search. The door was sealed shut with tape.

In addition to this, journalists faced constant illegal 
obstruction while performing their professional 
duties during court hearings. In 2021, 30 such 
incidents were recorded. By 2022, this number had 
decreased. This is due to a decrease in the number 
of legally operating independent journalists and 
media organisations in Belarus, as well as journalists 
increasingly considering such violations as being less 
important compared to others, and thus not reporting 
them.

6/ ATTACKS VIA JUDICIAL 
AND/OR ECONOMIC 
MEANS



8

Attacks of this nature were primarily committed 
by government officials. Individuals who were not 
representatives of the authorities were responsible for 
a mere 6 out of the 938 cases in 2021, and one out of 
365 in 2022. However, compared to previous years, the 
main types of attacks on journalists have shifted.

In 2020, the most common type of attack was short-
term detentions (297 incidents). After the suppression 
of protests, numerous journalists were detained. The 
number of arrests decreased to 39 in 2021, before 
falling to 8 incidents in 2022. 

Criminal penalties against media workers have 
become tougher, with the duration of the sentences 
exceeding those given for violent crimes, such as 
murder. The increase in the number of criminal cases 
against media workers is due to the prosecution of 
so-called extremism, inciting hatred, treason, calling 
for the overthrow of the constitutional order, and the 
rehabilitation of Nazism. The number of such cases 
in 2021 and 2022 was significantly higher than in the 
“crisis” year of 2020. As of May 2023, 33 media workers 
remain in custody in Belarus.

• On February 5, 2021, Minsk City Court sentenced 
blogger Pavel Spirin to 4.5 years in a penal colony. 
He was found guilty of inciting racial, national, 
and religious hatred (Article 130 of the Criminal 
Code). This was a result of two videos Spirin 
posted on YouTube. 

• In February 2021, Belsat TV journalist Katsyaryna 
Andreeva, was sentenced to two years in prison 
for violating the public order (Article 342 of 
the Criminal Code) following her live stream 
of a peaceful protest on the so-called “Square 
of Changes” in Minsk. Five months before her 
release, the journalist was charged again, this 
time for treason (Part 1 of Article 356 of the 
Criminal Code of Belarus) and on July 13, 2022, 
was sentenced to eight years in prison. 

• On December 14, 2021, the Gomel Regional 
Court sentenced Ihar Losik, admin of the 
“Belarus Brain” Telegram channel and RFE/RL 
consultant, to 15 years in a maximum security 
prison. Losik was accused of inciting social hatred 
“against representatives of the authorities and 
law enforcement agencies” (Part 3 of Article 130 
of the Criminal Code) and of organising riots (Part 
1 of Article 293 of the Criminal Code). The court 
also issued fines amounting to 2.5 million BYN 
(nearly 800,000 GBP) for “criminal damage” to 
Losik and other politicians, activists and bloggers 
accused in the same case: Sergei Tikhanovsky, 
Mikola Statkevich, Vladimir Tsyganovich, Artem 
Sakov and Dmitry Popov. The trial was held 
behind closed doors at the Gomel pre-trial 
detention centre. Losik was detained on June 
25, 2020, and was kept behind bars until the trial 
began. 

• On December 17, 2021, the Minsk City Court 
sentenced blogger Eduard Palčys to 13 years in 
a maximum security penal colony. Palčys was 
found guilty under four articles of the Criminal 
Code: Article 130 (“causing social enmity on the 
basis of a different social affiliation”), Article 293 
(“organising riots”), Article 342 (“gross violations 
of public order”), and Article 361 (“inciting damage 
to national security”). Palčys was detained in 
September 2020, and remained in custody until 
the trial began. 

• On September 7, 2022, the Brest Regional 
Court fined BelTA journalist Inna Mozhchenko, 
and sentenced her to three years in prison. 
Judge Vera Filonik found the journalist guilty 
under two articles: “insulting a representative 
of the authorities” (Article 369 of the Criminal 
Code) and “inciting racial, national and religious 
hatred” (Part 1 of Article 130 of the Criminal 
Code). Mozhchenko was prosecuted following 
comments made about the killing of IT worker 
Andrei Zeltser by security forces in September 
2021. 

• On September 14, 2022, Dzianis Ivashyn, an 
investigative journalist from Novy Chas, was 
sentenced to 13 years in a maximum security 
prison. Judge Valery Romanovsky, at the Grodno 
Regional Court, found Ivashyn guilty under two 
articles: “interfering in the activities of a member 
of the ministry of internal affairs” (Article 365 of 
the Criminal Code) and “treason” (Part 1 of Article 
356 of the Criminal Code). The journalist must 
also pay 2,000 BYN (632 GBP) in compensation 
to each of the nine (currently unknown) victims. 
Ivashyn’s trial was held behind closed doors 
following his arrest by the KGB on March 12, 2021. 

• On September 28, 2022, Ksenia Lutskina, who 
previously worked as a journalist for the state-
owned “Belteleradiocompany”, was sentenced 
to eight years in prison. The Minsk City Court 
found her guilty of “conspiring to seize power” 
(Part 1 of Article 357 of the Criminal Code). 
The verdict was handed down by Judge Tatyana 
Falkovskaya. Following the 2020 presidential 
elections, Lutskina left her position at the 
channel and joined the Coordinating Council, a 
public organisation created by the democratic 
opposition to ensure the transfer of power in 
Belarus. Together with her colleagues, Lutskina 
worked on other television projects, but was 
detained on December 22, 2020. According 
to the Prosecutor General’s Office, Lutskina 
“concealed and distorted facts, incited protests, 
aimed to sow discord among Belarusian society, 
and discredited the government.” In a pre-trial 
detention centre, Ksenia’s health deteriorated 
following the discovery of a brain tumour, which 
still requires treatment. 

https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-i-medyya-u-2023-godze-spis-znyavolenyh


9

• On October 26, 2022, blogger and ex-ONT 
TV employee, Vladislav Savin, was sentenced 
to two years in prison for insulting president 
Lukashenko (Part 1 of Article 368 of the Criminal 
Code). Prosecutor Vadim Karachun said that the 
“insult” was found during consideration of Savin’s 
first verdict appeal. “While in prison, I prepared an 
appeal containing an insult towards the President 
of Belarus, after which it was sent on to the Minsk 
City Court,” Savin said. 

• On October 26, 2022, investigative journalist 
Siarhei Satsuk was sentenced to eight years 
in a maximum security prison. Judge Svetlana 
Bondarenko found Satsuk guilty on three counts: 
accepting bribes (Part 2 of Article 430 of the 
Criminal Code), inciting hatred (Part 2 of Article 130 
of the Criminal Code) and abuse of authority (Part 
2 of Article 426 of the Criminal Code). The court 
also imposed a fine of 16,000 BYN (5056.20 
GBP) and banned the journalist from holding 
leadership positions for at least five years. In 
addition, the court seized some of the journalist’s 
property. Satsuk’s colleagues believe he was 
prosecuted due to his high-profile investigations 
related to widespread corruption in the medical 
field. 

• On October 27, 2022, the Minsk City Court 
sentenced journalist Ales Lyubenchuk to three 
years in prison. The journalist was accused of 
founding, or participating in, an extremist group 
(Part 3 of Article 361-1 of the Criminal Code). 
The case was heard by Judge Elena Ananich, but 
the basis of the accusation remains unknown. 
Lyubenchuk told relatives that during his 
pre-trial imprisonment in Minsk, his health 
deteriorated significantly. Previously, Lubenchuk 
collaborated with the Belsat TV channel, which 
in November 2021 was labelled by the Belarusian 
authorities as an “extremist organisation”. The 
journalist also worked in the tourism sector and 
was involved in the restoration of the historical 
and cultural heritage of his region. 

• On December 26, 2022, freelance videographer 
Ivan Muravyov was sentenced to two and a 
half years in prison. Judge Elena Shilko, of the 
Minsk City Court, found Muravyov guilty of 
“participation in an extremist organisation” (Part 
3 of Article 361-1 of the Criminal Code). This 
was due to Muravyov’s work with the Belsat 
TV channel, which had been recognised by the 
authorities as an extremist organisation. 

The number of cases related to the closure of 
media outlets, obstructing printed publications, and 
blocking access to online materials in Belarus has 
increased significantly, even compared to 2020. 

• On January 14, 2021, the independent publication 
Brestskaya Gazeta faced problems publishing 
print issues. The Brest printing house terminated 

their contract with the editorial office without 
explanation. Other printing houses in Belarus 
also refuse to work with Brestskaya Gazeta. 

• On December 29, 2021, the Ministry of Information 
blocked the website of the Baranavichy edition of 
Intex-press. The website remains inaccessible in 
Belarus. Minister of Information, Vladimir Pertsov, 
stated that this was due to “violations of mass 
media legislation regarding the dissemination of 
prohibited information.” 

• On December 31, 2021, the editors of First 
Region reported issues accessing the site in 
Belarus. On January 3, 2022, it was revealed that 
the First Region website (1reg.by) was blocked by 
the order of the Brest regional prosecutor Viktor 
Klimov. The website of the Prosecutor General’s 
Office stated that “numerous violations” of laws 
relating to mass media were broken. 

• On June 14, 2022, TUT BY MEDIA LLC, the owner 
of the TUT.BY portal, was labelled an extremist 
organisation. According to the court decision, the 
organisation was to be shut down entirely.

• On August 23, 2022, the Ministry of Information 
announced that the socio-political publication 
Gazeta Slonimskaya and the advertising 
newspaper Otdushina would have their state 
official registration revoked. The ministry claimed 
that these publications had not been published 
for six consecutive months (Part 2 of Article 16 of 
the Law “On Mass Media”). “Neither the Grodno, 
nor the Brest or Pinsk printing houses printed 
Gazeta Slonimskaya or Oddushina newspapers 
due to a busy printing schedule” the editorial 
office explained. 

• On December 1, 2022, the independent economic 
newspaper Belorusy i Rynok ceased publication 
after 32 years. Vladimir Pertsov, of the Ministry 
of Information, annulled their certificate of state 
registration, Citing Part 2.8, Paragraph 2 of Article 
16 of the Law “On Mass Media”.

It is worth emphasising that not all cases of violation 
of journalists’ rights are recorded on the Media Risk 
Map. Often journalists, or their relatives, are afraid of 
publicly disclosing any attacks following intimidation 
from law enforcement agencies. In addition to this, in 
an atmosphere of increasing repression, many media 
workers consider certain types of rights violations, 
such as a restriction of access to information, to be 
insignificant and as such do not report them. 

In 2021 and 2022, we recorded 21 cases of forced 
emigration of media workers due to legal and 
economic pressure. However, many more journalists 
and media workers left Belarus. The majority either do 
not consider temporary relocation to be emigration 
per se, or do not wish to report a change in their place 
of residence for security reasons. 



10

ANNEX 1: OPEN 
SOURCES USED FOR 
GATHERING DATA 
(BELARUS)
• Belorussian Association of Journalists – non-

governmental, non-profit and non-partisan 
association of media workers, promoting freedom 
of expression and independent journalism ideas 
in Belarus.

• Ministry of Information of the Republic of Belarus 
– a national government agency in the field of 
mass media that has serious administrative and 
sanction powers (from registering mass media 
to initiating their closure, as well as extrajudicial 
blocking of Internet resources).

• Belsat – a Polish free-to-air satellite television 
channel aimed at Belarus.

• Belapan – an independent news agency of Belarus.

• Belta – state news agency created to disseminate 
information about the activities of the state 
bodies of Belarus.

• Reporters without Borders – an international non-
profit and non-governmental organization that 
safeguards the right to freedom of information.

• Belarusian and English-language resources that 
are available online. 



11

info@jfj.fund

academy@jfj.fund

@JFJFund jfj.fund

jfj.academy

Photo: Belarusian Association of Journalists


	_GoBack

