
ГА  «БелАруская  
асАцыяцыя  

журнал істаў»

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

w w w.baj.by красавік–чэрвень 2014

СМI
ў БЕЛАРУСІ



Акрэдытацыя не павінна пераўтварацца на дазвол на пра-
цу, і яе адсутнасць не павінна абмяжоўваць магчымасці 
журналістаў працаваць і свабодна выказваць сваё мер-
каванне. Усе журналісты павінны мець тыя ж прафесій-
ныя правы, што і журналісты, якія працуюць у афіцыйна 
зарэгістраваных СМІ, уключаючы права шукаць і распаў-
сюджваць інфармацыю.

Дуня Міятавіч,  
Прадстаўнік АБСЕ па пытаннях свабоды СМІ

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

02

красавік–чэрвень 2014

http://www.osce.org/ru/fom/119891
http://www.osce.org/ru/fom/119891


ЗМЕСТ:

Становішча ў галіне СМІ  
ў красавіку–чэрвені 2014 г. (агляд) . . . . . . . . .          4

Асноўныя падзеі ў сферы СМІ  
ў красавіку–чэрвені 2014 г.  . . . . . . . . . . . . . .               5

Рэйтынгі, індэксы, статыстыка  . . . . . . . . . . . .            10

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

03

красавік–чэрвень 2014



СТАНОВІШЧА Ў ГАЛІНЕ СМІ  
Ў КРАСАВІКУ–ЧЭРВЕНІ 2014г.  
(агляд) 

Сітуацыя ў галіне СМІ і, шырэй, свабоды выказ-
вання меркавання ў Беларусі знаходзілася ў “замаро-
жаным” стане з канца 2012 г. Напрыканцы другога 
квартала 2014 г. у ёй пачалі праяўляцца адмоўныя 
тэндэнцыі. 

Сярод падзеяў, якія негатыўна ўплываюць на сва-
боду выказвання СМІ ў краіне, трэба назваць:

• �узбуджэнне крымінальнай справы за абразу 
Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь; 

• �вяртанне на перагляд справы супраць 
тэлеканала “Белсат”; 

• �стварэнне прэцэдэнтаў выкарыстання 
арт. 22.9 Кодэкса аб адміністратыўных 
правапарушэннях (“Парушэнне заканадаўства 
пра СМІ”) у дачыненні да журналістаў, якія 
супрацоўнічаюць з замежнымі СМІ без 
акрэдытацыі.

С З другога боку, у гэты перыяд зменшылася коль-
касць затрыманняў журналістаў у сувязі з іх прафе-
сійнай дзейнасцю. За другі квартал бягучага года 
ГА “Беларуская асацыяцыя журналістаў” зафіксавала 
толькі адно затрыманне трох журналістаў. Пры гэ-
тым усе яны былі вызваленыя з-пад варты пасля 
ўмяшальніцтва кіраўніцтва мінскай гарадской мілі-
цыі. Усяго з пачатку 2014 года ў краіне былі затры-
маныя за прафесійную дзейнасць 17 журналістаў, а 
за ўвесь 2013 г. – каля 50 асобаў.

Чэмпіянат свету па хакеі ў Мінску (9-25 траў-
ня 2014 г.) меў нязначны ўплыў на свабоду СМІ 
ў Беларусі.

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

04

красавік–чэрвень 2014



У чэрвені адбылася змена міністра інфармацыі 
Рэспублікі Беларусь. Алесь Праляскоўскі быў вы-
звалены з гэтай пасады 4 чэрвеня 2014 г. Вы-
конваючым абавязкі міністра, а потым і міністрам 
была прызначаная Лілія Ананіч, якая раней займа-
ла пасаду першага намесніка міністра інфармацыі. 
(Спадарыня Ананіч працуе ў сістэме дзяржаўнага кі-
равання СМІ з 1992 г., а ў Міністэрстве інфармацыі 
Рэспублікі Беларусь з моманту яго заснавання.) 
Большасць экспертаў сыходзіцца ў меркаванні, што 
змена міністра інфармацыі не скіраваная на дэма-
кратызацыю стасункаў у галіне СМІ і не будзе мець 
уплыў на становішча ў гэтай сферы. 

АСНОЎНЫЯ ПАДЗЕІ Ў СФЕРЫ 
СМІ Ў КРАСАВІКУ-ЧЭРВЕНЮ 
2014 года
Уплыў чэмпіянату свету  
па хакеі – 2014 на становішча  
са СМІ ў Беларусі

Напярэдадні правядзення чэмпіянату свету бела-
рускія ўлады абвясцілі, што журналісты, якія атры-
маюць акрэдытацыю Міжнароднай федэрацыі хакея, 
будуць вызваленыя ад неабходнасці афармлення бе-
ларускай візы і акрэдытацыі ў МЗС Рэспублікі Бела-
русь. Пры гэтым адзначалася, што журналісты не 
будуць абмежаваныя падрыхтоўкай матэрыялаў на 
тэмы, якія звязаны з хакеем. 

На пачатку чэмпіянату стала вядома, што журна-
лісты “Радыё Свабода”, “Бі-Бі-Сі” і некаторых іншых 
замежных СМІ (у тым ліку і тыя, хто меў акрэды-
тацыю ў Беларусі) не здолелі атрымаць акрэдыта-
цыю Міжнароднай федэрацыі па хакеі, нягледзячы 
на свой сваечасовы зварот у гэту арганізацыю.  
Беларускія арганізатары спартовага мерапрыемства 

ph
ot
o.
by

m
ed

ia
.n
et

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

05

красавік–чэрвень 2014

http://www.belta.by/ru/all_news/president/Ananich-naznachena-ministrom-informatsii-Belarusi_i_673803.html
http://www.gazetaby.com/cont/art.php?sn_nid=76026
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-zhurnalistov-nekotoryx-smi-ne-akkreditovali-na-chempionat-mira/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-zhurnalistov-nekotoryx-smi-ne-akkreditovali-na-chempionat-mira/


Большасць журналістаў, акрэдытаваных МФХ, не 
сутыкалася з перашкодамі ў сваёй прафесійнай 
дзейнасці. Тым не менш, у Мінску, дзе адбываліся 
гульні хакейнага чэмпіянату, былі зафіксаваныя не-
калькі беспасярэдне звязаных з чэмпіянатам кан-
фліктаў у галіне СМІ. 

8 траўня супрацоўнікі міліцыі перашкодзілі працы 
здымачнай групы фінскага тэлеканала “Yleisradio”. 
Міліцыя забараніла журналістам праводзіць апытанне 
пра становішча ў краіне, якое не мела адносінаў да 
хакейнага першынства. 9 траўня падчас правядзення 
вулічнага апытання былі затрыманыя акрэдытаваныя ў 
краіне журналісты беларускай службы “Радыё Свабо-
да”. Іх вызвалілі праз дзве гадзіны пасля затрымання 
пасля ўмяшання кіраўніцтва ГУУС Мінгарвыканкама. 
12 траўня Міністэрства інфармацыі Рэспублікі Бела-
русь вынесла папярэджанне рэдакцыі “Снплюс. Сво-
бодные новости плюс” за артыкул пра ЧС-2014 па 
хакеі, які, на погляд міністэрства, фарміруе адмоўнае 
стаўленне да чэмпіянату. (Варта заўважыць, што, 
паводле беларускага заканадаўства пра СМІ, два 
папярэджанні на працягу года могуць прывесці да 
закрыцця СМІ ў судовым парадку.) 

За межамі Мінска становішча ў сферы СМІ ў пе-
рыяд правядзення чэмпіянату не змянілася.

Новая крымінальная справа за абразу прэзідэнта 

19 чэрвеня ў Беларусі была ўзбуджана новая кры-
мінальная справа за абразу Прэзідэнта Рэспублікі 
Беларусь (ч.2 арт.368 КК РБ) у адносінах да 68-га-
довай Кацярыны Садоўскай. Падставай для гэтага 
стаўся яе запіс у Кнізе скаргаў і прапаноў суда Са-
вецкага раёна г. Мінска. У сваім запісу спадарыня 
Садоўская выказала абурэнне з прычыны адвольных 
арыштаў актывістаў напярэдадні чэмпіянату свету 
па хакеі, як сцвярджалася пазоўнікам,“з выкарыс-
таннем абразлівых словаў, словазлучэнняў і фразаў, pa
lit
vi
az
ni
.in
fo

сцвярджаюць, што не маюць ніякіх адносінаў да гэ-
тых рашэнняў МФК.

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

06

красавік–чэрвень 2014

http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-v-den-otkrytiya-chempionata-mira-po-xokkeyu-v-minske-zaderzhivali-zhurnalistov/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-v-den-otkrytiya-chempionata-mira-po-xokkeyu-v-minske-zaderzhivali-zhurnalistov/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-gazeta-poluchila-preduprezhdenie-gazete-za-formirovanie-negativnogo-otnosheniya-k-chempionatu-mira-po-xokkeyu/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-gazeta-poluchila-preduprezhdenie-gazete-za-formirovanie-negativnogo-otnosheniya-k-chempionatu-mira-po-xokkeyu/
http://naviny.by/rubrics/society/2014/06/27/ic_articles_116_185906/
http://naviny.by/rubrics/society/2014/06/27/ic_articles_116_185906/
http://naviny.by/rubrics/society/2014/06/27/ic_articles_116_185906/


якія ўтрымліваюць прыніжальную і непрыстойную 
ацэнку Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь”.

Частка 2 артыкула 368 КК РБ (“Публічная абра-
за Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь, здзейсненая 
асобай, якая раней была асуджана за абразу 
або паклёп, або ў спалучэнні з абвінавачаннем ў 
здзяйсненні цяжкога або асабліва цяжкога зла-
чынства”) прадугледжвае пакаранне ў выглядзе 
штрафу або папраўчых працаў на тэрмін да двух 
год, або абмежавання волі на тэрмін да трох год, 
або пазбаўлення волі на такі ж самы тэрмін.

Раней, у кастрычніку 2006 г., Кацярына Садоўская 
ўжо прызнавалася віноўнай у здзяйсненні злачын-
ства, прадугледжанага гэтым артыкулам. Тады яна 
была асуджаная да двух год пазбаўлення волі і вы-
зваленая ўмоўна-датэрмінова ў траўні 2007 г.

Вяртанне на перагляд справы  
супраць тэлеканала “Белсат” 

24 чэрвеня Прэзідыум Вярхоўнага суда Рэспублікі 
Беларусь адмяніў рашэнне, якое было вынесена ка-
легіяй Вярхоўнага суда па інтэлектуальнай уласнасці 
на карысць спадарожнікавага тэлеканала “Белсат 
ТВ”. Позва ўладальніка беларускай фірмы “БЕЛСАТ-
плюс” Андрэя Белякова супраць кампаніі “Польская 
тэлевізія”, што з’яўляецца заснавальнікам “Белсат 
ТВ”, была накіраваная на паўторны разгляд у сувязі 
з недастатковым, на думку Прэзідыума ВС, вывучэн-
нем доказаў па справе.

Позва ў абарону правоў на гандлёвы знак была 
пададзеная А. Беляковым яшчэ ў траўні 2013 г., 
а 27 студзеня 2014 г. калегія Вярхоўнага суда па 
інтэлектуальнай уласнасці яе адхіліла. Гэтае судовае 
рашэнне было апратэставанае намеснікам старшыні 
Вярхоўнага суда Аляксандрам Федарцовым амаль 
праз пяць месяцаў пасля вынясення рашэння па 
справе і праз тры дні пасля правядзення беларуска-
польскіх кансультацыяў на ўзроўні МЗС Беларусі і 
Польшчы. 

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

07

красавік–чэрвень 2014

http://belsat.eu/be/o_nas/
http://belsat.eu/be/o_nas/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B0-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D1%81%D0%B0%D1%82-%D1%8F-%D0%BF/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B0-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D1%81%D0%B0%D1%82-%D1%8F-%D0%BF/
http://mfa.gov.by/press/news_mfa/a0605db04595e284.html
http://mfa.gov.by/press/news_mfa/a0605db04595e284.html


Штрафы за працу без акрэдытацыі

На працягу красавіка-чэрвеня суды Гродна і 
Гарадзенскай вобласці тройчы прыцягвалі да 
адміністратыўнай адказнасці журналістаў за супрацу 
з замежнымі СМІ без акрэдытацыі. 

4 красавіка суд Ленінскага раёна г. Гродна пры-
знаў незалежнага журналіста Аляксандра Дзянісава 
вінаватым у незаконным вырабе прадукцыі СМІ (час-
тка 2, артыкул 22.9 Кодэкса аб адміністратыўных 
правапарушэннях). 16 чэрвеня суд Кастрычніцкага 
раёна г. Гродна аштрафаваў іншага гарадзенскага 
журналіста Андрэя Мялешку на такой самай падста-
ве. 27 траўня Карэліцкі раённы суд (Гарадзенская 
вобласць) прыцягнуў да адказнасці паводле арты-
кула 22.9, частка 2 КаАП РБ Алеся Залеўскага, 
аўтара і вядучага праграм тэлеканала “Белсат”. 
Кожны з журналістаў быў аштрафаваны на 30 ба-
завых велічыняў (прыблізна 330 еўра). Незаконным 
вырабам прадукцыі СМІ суд палічыў супрацоўніцтва 
журналістаў без акрэдытацыі МЗС Беларусі з за-
межнымі медыямі (тэлеканал “Белсат”, “Беларускае 
Радыё Рацыя”). Пры гэтым нараканняў на характар 
і змест распаўсюджанай журналістамі інфармацыі 
не было. 

Артыкул 22.9 быў выкарыстаны ў дачыненні да 
журналістаў, што супрацоўнічаюць з замежны-
мі СМІ, упершыню. 17 чэрвеня Прадстаўнік АБ-
СЕ па пытаннях свабоды СМІ Дуня Міятавіч вы-
казала заклапочанасць з прычыны павелічэння 
спагнанняў з журналістаў за працу без 
акрэдытацыі. 

“Я заклапочана, бо гэта практыка можа фактычна 
азначаць забарону на журналісцкую дзейнасць,” – 
заўважыла Міятавіч. Яна паведаміла, што 5 чэрве-
ня накіравала зварот да міністра замежных спраў 
Беларусі Уладзіміра Макея, у якім узняла пытанне 
пра неабходнасць рэфармавання патрабаванняў, да-
тычных акрэдытацыі журналістаў. 

Раней праца без акрэдытацыі часцяком прыводзіла 
да вынясення ў адрас журналістаў папярэджанняў 

ev
re
is
ki
y.
ki
ev
.u
a

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

08

красавік–чэрвень 2014

http://www.osce.org/ru/fom/119891
http://www.osce.org/ru/fom/119891


пракуратуры. Падобная практыка працягваецца і ў 
цяперашні момант. У чэрвені пракуратура Віцебскай 
вобласці вынесла пісьмовае папярэджанне мясцовай 
журналістцы сп-ні Сцяпанавай, а пракуратура Брэсц-
кай вобласці – незалежнаму журналісту Максіму 
Хлябцу. Паводле звестак Беларускай асацыяцыі 
журналістаў, з пачатку года незалежныя журналіс-
ты атрымалі не менш як шэсць папярэджанняў за 
супрацу з замежнымі СМІ. За мінулы год органы 
пракуратуры, паводле звестак БАЖ, вынеслі папя-
рэджанні дзевяці журналістам. 

Пераслед выдаўцоў маланакладнай прэсы 

Частка 2 артыкула 22.9 Кодэкса аб адміністра-
цыйных парушэннях Рэспублікі Беларусь “Парушэнне 
заканадаўства аб сродках масавай інфармацыі” вы-
карыстоўвалася таксама для прыцягнення да адказ-
насці выдаўцоў і распаўсюднікаў маланакладных СМІ. 

У адпаведнасці з законам РБ “Аб сродках маса-
вай інфармацыі” выданні накладам да 300 асоб-
нікаў вызваленыя ад дзяржаўнай рэгістрацыі. 
Аднак супрацоўнікі міліцыі і суды нярэдка пры-
цягваюць за адсутнасць рэгістрацыі да адказнас-
ці іх выдаўцоў і распаўсюднікаў.

2 красавіка Бешанковіцкі раённы суд (Віцебская 
вобласць) аштрафаваў у максімальна прадугледжа-
ным часткай 2 арт.22.9 Кодэкса аб адміністратыўных 
правапарушэннях памеры 50 базавых велічыняў 
(каля 550 еўра) мясцовага настаўніка і паэта 
Георгія Станкевіча за выраб і распаўсюд газе-
ты “Крывінка”, якую грамадскі актывіст выдае за 
ўласныя сродкі. Спадар Станкевіч быў прыцягнуты 
да адміністратыўнай адказнасці паводле памянёнага 
артыкула ўжо ў трэці раз за некалькі апошніх год. 
Ягоная скарга на судовую пастанову, якая была вы-
несеная ў 2010 годзе, чакае разгляду ў Камітэце 
па правах чалавека ААН.

17 красавіка Смаргонскі раённы суд (Гродзенская 
вобласць) аштрафаваў на 20 базавых велічыняў 

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

09

красавік–чэрвень 2014



(каля 216 еўра) грамадскага распаўсюдніка мала-
накладнага праваабарончага бюлетэня “Смаргонскі 
грак” Уладзіміра Шульжыцкага. Як і ў выпадку з 
Г.Станкевічам, ён быў прыцягнуты да адказнасці 
на падставе адсутнасці дамовы на распаўсюд СМІ 
з юрыдычнай асобай, на якую ўскладзеныя функцыі 
рэдакцыі СМІ.

“Становішча даведзена да абсурду. Суддзя прызна-
ла, што СМІ накладам да 300 асобнікаў не падля-
гаюць рэгістрацыі, і таму не патрабуецца стварэння 
юрыдычнай асобы – рэдакцыі для распаўсюду падоб-
ных СМІ. Тым не менш, аштрафавала за тое, што 
Шульжыцкі не меў дамовы з юрыдычнай асобай на 
распаўсюд бюлетэня,” – адзначыў праваабаронца, 
выдавец “Смаргонскага грака” Алесь Дзергачоў. 

РЭЙТЫНГІ, ІНДЭКСЫ, СТАТЫСТЫКА 
30 красавіка амерыканская даследчая арганіза-

цыя Freedom House выдала штогадовы даклад пра 
стан свабоды СМІ ў 197 краінах свету (Freedom of 
the Press 2014). Беларусь, як і ў мінулыя гады, 
разам з Узбекістанам, Туркменістанам і Іранам па-
трапіла ў лік васьмі краінаў, у якіх умовы працы для 
журналістаў найгоршыя. “Ва ўсіх гэтых краінах ася-
роддзе для існавання СМІ неверагодна абмежава-
нае. Там амаль няма прыватных СМІ. Вельмі невялі-
кі ўплыў маюць і інтэрнэт-СМІ. Гэта вельмі закрытае 
асяроддзе нават для інтэрнэту. І дзяржава рэпрэсуе 
і пераследуе ўсіх, хто падае незалежны голас,” – ка-
зала пра краіны, якія атрымалі найніжэйшы Індэкс 
свабоды прэсы спадарыня Карын Карлекар, якая 
ўзначальвала сёлета даследаванне Freedom House. 

Міжнародная арганізацыя “Рэпарцёры без межаў” 
упершыню склала спіс “Сто герояў інфармацыі”. У 
яго ўвайшлі журналісты з 65 краінаў ва ўзросце 
з 25 ла 75 год. Сярод іншых, у прэстыжны спіс 
патрапілі старшыня Беларускай асацыяцыі журна-
лістаў (БАЖ) Жанна Літвіна і журналіст, які неадна-
разова абвінавачваўся ў паклёпе і абразе прэзі-
дэнта Беларусі па крымінальных артыкулах, Андрэй  

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

10

красавік–чэрвень 2014

http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-ocherednoj-shtraf-za-rasprostranenie-malotirazhnogo-izdaniya/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-ocherednoj-shtraf-za-rasprostranenie-malotirazhnogo-izdaniya/
http://www.freedomhouse.org/report-types/freedom-press#.U7rAGnaLWVE
http://www.freedomhouse.org/report-types/freedom-press#.U7rAGnaLWVE


Пачобут. “Чаму ў спіс 65 краінаў патрапіла Бела-
русь? Таму што амаль 20 год мы жывем з сістэм-
нымі праблемамі,” – сказала Ж. Літвіна. На думку 
А.Пачобута ўключэнне ягонага прозвішча ў “спіс ста” 
перадусім азначае, што становішча з журналістамі 
ў Беларусі “застаецца скрайне цяжкім”.

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

11

красавік–чэрвень 2014

http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-sredi-sta-geroev-informacii-dva-zhurnalista-iz-belarusi/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-sredi-sta-geroev-informacii-dva-zhurnalista-iz-belarusi/


Змест гэтага электроннага выдання абаронены нормамі Аўтарскага права.

Спасылка на ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» пры выкарыстанні матэрыялаў 

ЭЛЕКТРОННАГА БЮЛЕТЭНЯ «СМІ Ў БЕЛАРУСІ» з’яўляецца абавязковай.

Выдавец: ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» (ГА «БАЖ »).  

Вул. Камсамольская 7-32, 220030 Мінск, БЕЛАРУСЬ

Тэлефоны: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Факс: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: press@baj.by  Web: www.baj.by

Кантакт: Бастунец Андрэй Леанідавіч, намеснік старшыні ГА «БАЖ »

ГА  «БелАруская  
асАцыяцыя  

журнал істаў»

w w w.baj.by


