
April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

The Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

www  .baj.by



Accreditation should not be a license to work and the lack 
of it should not restrict journalists in their ability to work 
and express themselves freely... All journalists should have 
the same professional rights as journalists employed with 
registered media outlets, including the right to seek and 
disseminate information.

Dunja Mijatovic',  
OSCE Representative on Freedom of the Media

02

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



CONTENTS:

Situation in Mass Media Field  
in April–June 2014 (review) .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  4

Main Events in Mass Media Field  
in April–June 2014  . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  5

Rating lists, indexes, statistics  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 10

03

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



SITUATION IN MASS MEDIA  
FIELD IN APRIL – JUNE 2014  
(review) 

The situation in Belarusian mass media field and free-
dom of expression field in general was ‘frozen’ since 
the end of 2012. However, new negative trends were 
noticed again at the end of the second quarter 2014. 

The following events that exerted a negative impact 
on the freedom of expression in Belarus should be 
mentioned in the report:

• �initiation of criminal proceedings for ‘insulting’ 
the President of Belarus; 

• �the return of a criminal case against ‘Belsat 
TV’ channel for revision;

• �precedents of using article 22.9 of Belarus 
Code on Administrative Offenses (“Violation 
of Mass Media Legislation”) in relation to 
journalists for their cooperation with foreign 
media without press credentials.

However, the number of detentions of journalists for 
conducting their professional activit y reduced within 
the period under review. Only one detention of three 
journalists was registered by the Belarusian Associa-
tion of Journalists within the period. All of them were 
released from custody after Minsk police command-
ment had intervened. 17 journalists were detained for 
their professional activity since the beginning of 2014 
till the end of June 2014. (The number of detained 
media workers had totaled 50 people in 2013.)

The Ice Hockey World Championship was held in 
Minsk on May 9-25, 2014. It exerted insignificant 
influence on the situation with mass media freedom 
in Belarus. 

04

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



The Minister of Information of Belarus was changed 
in June 2014. The former Minister Aleh Praliaskouski 
was dismissed by Presidential order on June 4, 2014. 
Liliya Ananich was appointed to hold the position of 
the Acting Minister and then the Minister of Informa-
tion of Belarus. She used to hold the position of the 
First Deputy Minister of Information before that. Ms 
Ananich has been working in the mass media gov-
ernmental administration system since 1992 and in 
the Ministry of Information of Belarus since the mo-
ment of its foundation. Most of experts agree that 
the Minister of Information change was not aimed at 
democratization of relations in the Belarusian mass 
media field and that it could hardly influence the situ-
ation in the area.

MAIN EVENTS IN MASS MEDIA 
FIELD IN APRIL-JUNE 2014
The Influence of Ice Hockey World 
Championship – 2014 on Situation 
with Mass Media in Belarus

Prior to the Ice Hockey World Championship be-
ginning, the Belarusian governmental authorities an-
nounced that the journalists with valid IIHF press 
credentials wouldn’t need to get a Belarusian visa or 
apply for the press accreditation to the Ministry of 
Foreign Affairs of Belarus. It was underscored that 
the journalists wouldn’t be restricted in the choice of 
issues of their reports to the topic of the Ice Hockey 
championship at that. However, it appeared that by 
the time of the Ice Hockey Championship start, the 
journalists of ‘Radio Liberty’, BBC and some other 
foreign media, including the reporters with valid press 
accreditations from the Ministry of Foreign Affairs of 
Belarus couldn’t obtain the press credentials from the 
International Ice Hockey Federation, despite applying 
for the document well in advance.  The Belarusian 

ph
ot
o.
by

m
ed

ia
.n
et

05

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://eng.belta.by/all_news/president/Lukashenko-expects-Ananich-to-bring-new-ideas-to-Information-Ministry_i_74091.html
http://www.gazetaby.com/cont/art.php?sn_nid=76026
http://mediafreedomwatch.org/ru-zhurnalistov-nekotoryx-smi-ne-akkreditovali-na-chempionat-mira/


The majorit y of journalists with the IIHF accredita-
tions didn’t face obstacles in their professional activ-
it y. Still, there were recorded several conflicts in the 
mass media field in Minsk at that time. They were 
directly connected to the international Ice-Hockey 
championship. Thus, on May 8, 2014, the police 
prevented the “Yleisradio” TV crew (Finland) from con-
ducting a survey about the socio-political situation in 
Belarus, since it wasn’t connected with the interna-
tional ice-hockey event. Also, the accredited ‘Radio 
Liberty’ correspondents were detained by police, while 
interviewing people in the street, on May 9, 2014.  
The reporters were released after Minsk city police 
commandment representatives had intervened. 

On May 12, 2014, the Ministry of Information of 
Belarus issued an official warning to the ‘SNPlus. Svo-
bodnye Novosti Plus’ newspaper editorial for publishing 
an article on the Ice Hockey World Championship – 
2014. The Ministerial officials stated the article was 
forming a negative attitude towards the championship.  
(It is worth mentioning that a media outlet can be 
closed down judicially on receipt of two official warn-
ings within a year’s course.) 

The situation in the Belarusian regional mass media 
field didn’t change during the Ice Hockey Champion-
ship at all. 

A New Criminal Case for ‘Insulting’ the President 

A new criminal case was filed in relation to Ms. 
Katsiaryna Sadouskaya, 68, for ‘insulting’ the Presi-
dent of Belarus (article 368 part 2 of Belarus Crimi-
nal Code). The criminal proceedings were grounded 
on Ms. Sadouskaya’s note in the Book of Comments 
and Suggestions of Savietski Cit y District Court in 
Minsk. Ms. Sadouskaya was accused of ‘using of-
fensive words, collocations, and phrases’, containing 
indecent and humiliating remarks in relation to the pa
lit
vi
az
ni
.in
fo

organizers claimed that they didn’t have any relation 
to the IIHF decisions. 

06

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://mediafreedomwatch.org/ru-v-den-otkrytiya-chempionata-mira-po-xokkeyu-v-minske-zaderzhivali-zhurnalistov/
http://mediafreedomwatch.org/ru-v-den-otkrytiya-chempionata-mira-po-xokkeyu-v-minske-zaderzhivali-zhurnalistov/
http://mediafreedomwatch.org/ru-gazeta-poluchila-preduprezhdenie-gazete-za-formirovanie-negativnogo-otnosheniya-k-chempionatu-mira-po-xokkeyu/
http://mediafreedomwatch.org/ru-gazeta-poluchila-preduprezhdenie-gazete-za-formirovanie-negativnogo-otnosheniya-k-chempionatu-mira-po-xokkeyu/
http://naviny.by/rubrics/society/2014/06/27/ic_articles_116_185906/


President of the Republic of Belarus’, while expressing 
her indignation at the groundless arrests of civil activ-
ists, conducted on the eve of the Ice Hockey World 
Championship in Minsk.

It is worth mentioning that article 368 part 2 of 
Belarus Criminal Code (‘A public insulting of the 
President of Belarus, committed by the person, 
previously convicted of insult or defamation, or 
connected to a grave or especially grave crime’) is 
punished by a fine or correctional labor for up to 
two years, or restraint of liberty for a term up to 
three years, or imprisonment for the same term.

Ms Sadouskaya used to be prosecuted on similar 
charges in October 2006 and sentenced to two years 
of imprisonment then. However, she was released on 
parole in May 2007.

The Return of a Criminal Case  
against ‘Belsat TV’ Channel for Revision

On June 24, 2014, the Presidium of the Supreme 
Court of Belarus cancelled a verdict in support of ‘Bel-
sat TV’ Channel, issued by the Board on Intellectual 
Property of Supreme Court of Belarus. The claim, 
submitted by the ‘BELSATplus’ commercial company 
owner Andrei Bieliakou against the ‘Polish Television’ 
company that had founded the ‘Belsat TV’ channel, 
was sent for revision in connection to the insufficient 
study of evidence, as stated by the Presidium of Su-
preme Court of Belarus. It is worth mentioning that 
the claim in defense of the trademark rights was 
filed by A. Bieliakou in May 2013. However, it was 
dismissed by the Board on Intellectual Property of 
Supreme Court of Belarus on January 27, 2014.

The court verdict was contested in almost five 
months after its pronouncing and in three days after 
the Belarusian-Polish consultations at the level of For-
eign Ministries of Poland and Belarus by Aliaksandr 
Fedartsou, Deputy Chairperson of Supreme Court of 
Belarus. 

07

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://belsat.eu/en/o_nas/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B0-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D1%81%D0%B0%D1%82-%D1%8F-%D0%BF/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B0-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D1%81%D0%B0%D1%82-%D1%8F-%D0%BF/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B0-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D1%81%D0%B0%D1%82-%D1%8F-%D0%BF/
http://mfa.gov.by/press/news_mfa/a0605db04595e284.html


Fines for Work without Press Accreditations 

Hrodna Cit y and Regional courts subjected three 
journalists to administrative liabilit y for their coopera-
tion with foreign media without valid press credentials 
within the reporting period.

On April 4, 2014, the Leninski City District Court 
in Hrodna found an independent journalist Aliaksandr 
Dzianisau guilt y of illicit manufacture of mass media 
production (article 22.9, part 2 of Belarus Code on 
Administrative Offences). On June 16, 2014, the 
Kastrychnitski City District Court in Hrodna fined an-
other local journalist, Andrei Mialeshka on similar 
charges. On May 27, 2014, the ‘Belsat’ program 
author and presenter Ales Zaleuski was subjected 
to responsibilit y on article 22.9, part 2 of Belarus 
Code on Administrative Offencses by Karelichy District 
Court (Hrodna region). Each abovementioned journal-
ist was fined 30 base amounts (approx. EUR 330 in 
equivalent). The court regarded the media workers’ 
contribution of reports to foreign media (including 
‘Belsat’ and ‘Radio Racyja’) without the Belarus Foreign 
Ministry press accreditations as ‘illicit manufacture of 
media production’. The judicial authorities didn’t have 
any claims concerning the character and contents of 
disseminated media materials at that. 

It is worth mentioning that article 22.9 was ap-
plied for the first time in relation to the journal-
ists, who contribute to foreign media, within the 
reporting period. On June 7, 2014, the OSCE Rep-
resentative on Freedom of the Media Dunja Mi-
jatovic' expressed her concern about the increase 
of penalties, imposed on Belarusian journalists for 
their work without the press accreditations in the 
country.

“I am concerned because this practice can effec-
tively ban journalists from reporting,” Mijatovic' said. 
Also, Ms. Mijatovic' noted that she had sent a letter 
to the Minister of Foreign Affairs of Belarus Uladzimir 
Makey with a request to regard the perspective of 
reforming the requirements, related to the obligatory 
press accreditation.ev

re
is
ki
y.
ki
ev
.u
a

08

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.osce.org/fom/119875
http://www.osce.org/fom/119875


The journalist work without press accreditations 
used to be a frequent reason for the issuance of 
official warnings by public prosecution bodies to in-
dependent media workers in the recent past. Similar 
cases were recorded by the BAJ within the period 
under review. Thus, the Public Prosecutor’s Office for 
Vitsiebsk region issued an official warning to the local 
journalist Ms Stsiapanava and the Public Prosecutor’s 
Office for Brest region issued an official warning to 
the local independent reporter Maksim Khliabiets in 
June 2014.

According to the Belarusian Association of Journal-
ists monitoring results, at least six official warnings 
were issued to independent journalists for cooperation 
with foreign media within the period under review to 
be compared to nine official warnings, issued by public 
prosecution bodies a year before. 

Persecution of Small Circulation Press Publishers 

Article 22.9, part 2 of Belarus Code on Administra-
tive Offenses “Violation of Mass Media Legislation” was 
also used for prosecuting publishers and distributors 
of small circulation press within the reporting period. 

According to the Belarus Law “On Mass Media”, 
the periodical editions with the print run of less 
than 300 copies are exempt from state registra-
tion. However, the police officers and judges file 
claims against the publishers and distributors of 
such small-circulation newspapers every now and 
then. 

On April 2, 2014, Beshankovichy District Court 
(Vitsiebsk region) fined a local teacher and poet Geor-
gi Stankievich 50 base amounts (around EUR 550 in 
equivalent) for producing and distributing the ‘Kry-
vinka’ small-circulation newspaper, funded by the civil 
activist from his personal savings. It is worth mention-
ing that it was for the third time that Mr Stankievich 
was prosecuted on these charges within the several 
recent years. His appeal against the judgment ren-

09

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



dered in 2010 is still pending in the UN Committee 
on Human Rights.

On April 17, 2014, Smarhon District Court (Hrod-
na region) fined a public distributor of ‘Smarhonski 
Hrak’ human rights small circulation newsletter Ul-
adzimir Shulzhytski 20 base amounts (around EUR 
216). Like in the case with G. Stankevich, he was 
prosecuted for working without a distribution contract 
with the legal entit y that dealt with the newspaper 
publishing.

“The situation is absurd enough. The judge acknowl-
edged that media outlets with the circulation of less 
than 300 copies were exempt from official registra-
tion and, therefore, the contract with the legal en-
tit y, i.e. the editorial wasn’t necessary to distribute 
such periodical editions. Nevertheless, the judge fined 
Shulzhytski for not having the contract with the legal 
entit y for distributing the newsletter,” the local hu-
man rights activist and ‘Smarhonski Grak’ newsletter 
publisher Ales Dzerhachou noted. 

RATING LISTS,  
INDEXES, STATISTICS 

On April 30, 2014, the Freedom House analytical 
organization published its annual report on the situ-
ation with mass media freedom in 197 countries of 
the world (Freedom of the Press 2014).

Just like in the previous years, Belarus was placed 
on the list of countries with the poorest working 
conditions for journalists alongside with Uzbekistan, 
Turkmenistan, and Iran.

“In these states, independent media are either non-
existent or barely able to operate, citizens’ access to 
unbiased information is severely limited, and dissent 
is crushed,” the FH expert Karin Deutsch Karlekar 
noted about the worst of the worst countries in the 

10

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://mediafreedomwatch.org/ru-ocherednoj-shtraf-za-rasprostranenie-malotirazhnogo-izdaniya/
http://mediafreedomwatch.org/ru-ocherednoj-shtraf-za-rasprostranenie-malotirazhnogo-izdaniya/
http://mediafreedomwatch.org/ru-ocherednoj-shtraf-za-rasprostranenie-malotirazhnogo-izdaniya/
http://www.freedomhouse.org/report-types/freedom-press#.U7rAGnaLWVE
http://www.freedomhouse.org/report-types/freedom-press#.U7rAGnaLWVE


rating list. (The expert coordinated the latest global 
media freedom research.)

The Reporters without Borders international organi-
zation composed a list of “100 Information Heroes” 
for the first time in its history. It included outstand-
ing journalists, aged 25-75, from 65 countries of the 
world. The BAJ Chairperson Zhanna Litvina and the 
journalist, who faced the repeated prosecution on 
criminal charges for ‘libel’ and ‘casting aspersions’ 
on the President of Belarus, Andrzej Paczobut were 
mentioned in the list. 

“Why can Belarus be found on the list of 65 states? 
It is so, since we’ve been living with system problems 
for almost 20 years already,” said Zhanna Litvina. 
Andrzej Poczobut believes that his name was included 
into “the list of 100 journalists”, since the situation 
with journalists in Belarus “remains to be extremely 
tough’, first of all”.

11

April–June 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://mediafreedomwatch.org/ru-sredi-sta-geroev-informacii-dva-zhurnalista-iz-belarusi/


The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

The  Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

www  .baj.by


