
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

March 23 – April 6, 2015 

The OSCE Representative on Freedom of Speech Dunja Mijatović raised the issue of 

numerous fines for “illegal production and distribution of mass media products”, in 

fact, for that journalists contribute to foreign mass media without accreditation in 

Belarus. “The authorities have to stop imposing restrictive measures on freelance 

journalists, hindering them to do their job in a free and safe manner,” Mijatović said 

on April 3. “A constructive solution to this issue should be reached. My Office stands 

ready to assist the authorities in any way necessary in order to reverse this 

destructive trend, as well as facilitate a dialogue and joint activities of government 

institutions and media organizations on the topic.” 

On March 16, the Ministry of Information registered Lohvinau bookstore in the 

Register of Distributors of Printed Products. The confirming letter reached Lohvinau on 

March 23. We remind that the absence of registration in 2014 was used as a pretext to 

charge Lohvinau bookstore with illegal trade and impose confiscation of almost a 

billion rubles. Before that, the bookstore had applied for registration to the 

Information Ministry more than six times. 

On March 24 BAJ received a reply to its request filed at the end of February to the 

Ministry of Information asking to tell what books the Republican commission on 

extremism considered to be extremist. The reply dated March 20 and signed by the 

Information Minister’s Deputy Uladzimir Matusevich informs that “among the 

materials where signs of extremism were revealed are books by A.Hitler, G.Rockwell, 

A.al-Badr, manuals on warfare and others.” 

On February 5, the Minister of Information Liliya Ananich reported that by that time 

the Republican commission on assessment of information products regarding 

extremist contents had viewed over 100 materials, and in 25 of them had found 

“features falling under definitions “extremism, propaganda of ideas of Nazism, racial, 

religious intolerance” or “literature which could be used with terrorist aims”. 

On March 25 the Minister of Information Liliya Ananich reported that amendments 

have been prepared to the presidential decree No 60 “On measures to improve the 

use of the national segment of the Internet”. According to the Minister, the 

amendments were aimed to close the gaps for website owners for responsibility for 

comments on their websites. 

According to p.12 of Decree No 60, responsibility for comments on websites was placed 

on their authors. Meantime, the amendments made to the Law on Mass Media shift 

the liability on website owners. 



As became known on March 25, the Ministry of Foreign Affairs denied accreditation 

to BAJ member Andrei Mialeshka as a correspondent of the Radio Racyja. The 

application for accreditation was filed in November 2014, the official reply appeared 

only now. The refusal refers to points 10 and 15.4 f the Ruling on Accrediting Journalists 

of Foreign Mass Media meaning he had not filed all necessary documents and had 

worked for the mass media before. 

On March 26 the Maskouski district court of Brest heard the case of BAJ member Ales 

Liauchuk, without his participation. The journalist learnt about the hearing on the next 

day by hone that he had been fined for 21 basic amounts (3 mln 780 thous rubles) for 

“illegal production and distribution of mass media products” (administrative art. 22.9). 

The charges were based on a report on the website of Belsat signed AL. 

On March 26, the Deputy Minister of Home Affairs Mikalay Melchanka refused to talk 

with BAJ chairperson Zhanna Litvina and deputy chair Andrei Bastunets, although these 

were official reception hours of the Deputy Minister. BAJ leaders wanted to clarify 

issues with the unpublicized ban to take photos of administrative buildings. The 

Ministry representatives answered that there had been an official statement and there 

was no necessity to discuss it any more. 

On March 26, reports appeared that some Belarusian providers blocked access to 

Charter’97, Belaruspartisan, Viasna etc. The notice of blocking said that the websites 

had been blocked under presidential edict No 60 dated February 1, 2010. On March 

28, access to Charter’97, belaruspartisan.org, prokopovi.ch, spring96.org was restored, 

without intelligible official comments. According to the website electroname.com, 

which quoted an anonymous source from the sphere of telecommunications, the 

blocking occurred because two lists of websites with restricted access were unified. 

The first list, under edict No 60, restricted access to oppositional and human rights 

websites to users in buildings of public institutions, state-run establishments. The other 

list was enforced in January 2015 under the latest amendments to the media law and 

aimed at anti-drug trafficking and antiterrorism; the list restrict access to some 

websites for all users. It looks like the websites from the earliest list “fell under 

amnesty”. 

On March 30, the Barysau district court held another hearing into the lawsuit of a 

nurse against the newspaper Borisovskiye Novosti. The plaintiff confirmed her claims 

and motioned to attach to the case mass media publications on analogical incidents, 

and presented her personal characteristics from the place of employment. She 

rejected a compromise offer. The newspaper representative made a non-guilty plea 

and motioned to dismiss the additional documents of the plaintiff. The hearing will 

continue in April 16. 



We remind that the lawsuit for defense of business reputation was filed against 

Borisovskiye Novosti for the article “Who is guilty of the death of a patient in the 2nd 

polyclinics?” dated December 24, 2014. 

On March 30, the independent journalist from Mahilow Aliaksandr Burakou filed a 

supervisory appeal to the chair of the Supreme Court of Belarus. We remind that on 

October 8, he was fined 6 million Belarusian rubles (around EUR 450) on administrative 

charges of 'illegal production and distribution of mass media products (article 22.9, part 

2 of Belarusian Code on Administrative Offences); he was guilty of making the article 

under the title of «Along the Smuggler's Trail. Do the Russian Sanctions Work in the 

Border Area?» published with indication of his authorship on the DW.de website on 

August 25, 2014. The journalist's private apartment as well as at the journalist parents' 

flat were searched on September 16, 2014, and two laptops and two flash cards were 

confiscated. The court of appeal upheld the sentence. 

On April 1, the Maskouski district court of Brest fined Ina Khomich for 30 basic 

amounts for cooperation with the Radio Racyja without accreditation, under art. 22.9. 

The journalist argued that she had the right to gather and disseminate information, 

which is guaranteed by the Constitution. 

On April 2, the judge of the Chyhunachny district court of Homel fined Kastus 

Zhukouski, freelancer and BAJ member, for 30 basic amounts (5.4 million rubles) under 

art. 22.9. He was found guilty of producing a report on Belsat dated February 6 and 

titled “Teachers and medics get punished for a murdered child”. The article was signed 

with a pen name. A police captain questioned the school employees to find out who 

was shooting the video report. Before the court hearing the judge turned down the 

motion that the freelancers’ interests were represented by the jurist, BAJ member 

Leanid Sudalenka. 

On April 4, it became known that the Brest Regional Court sent the case of Tamara 

Shchapiotkina for review. The judge admitted that the court of first instance held the 

hearing with violations. On March 6, Tamara Schapiotkina, from Biaroza town, Brest 

region, was fined for 40 basic amounts (7 million 200 thousand rubles) for work without 

accreditation for the Belarusian Radio Racyja. The grounds for prosecution was an 

interview with a traffic officer made on January 8 and later published on the Radio 

Racyja. Allegedly, it was Tamara who had taken the interview. The case had been sent 

to court, but on February 27, the Lenin district court of Brest sent the administrative 

protocol for completion. On March 5, the journalist received a court summons in an 

SMS. On March 6, she came to court before 9am, with a lawyer. However, the lawyer 

was informed that the hearing had already been over and the journalist did not appear 

at court as the summons requested. The judge said the journalist would learn the court 

decision in a letter that would be sent to her by post. 


