
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info-posting March 24 –30, 2014 

Within the period monitored, most violations were reported from the regions of the country: denied 

access to information (including information related to the local elections), administrative prosecution 

for contribution to foreign media without accreditation, distribution of low-circulation outlets etc. 

March 24, an independent journalist from Hrodna and BAJ member Ales’ Dzianisau was summoned to 

the police where he was charged with illegal production and distribution of mass media (art. 22.9, part 

2). The journalist got a report and was informed that the case would be passed over to court. According 

to testimonies of Aleh Zhuhzhda, director of the Hrodna Regional Puppets Theater, on March 6 the 

journalist made a report about a new play of the theater “Faust.Sny”. The report was shown on Belsat. 

The journalist faced a fine of 20 to 50 basic amounts. Earlier, Ales’ Dzianisau had received prosecutorial 

warnings for journalistic work without accreditation. 

On March 24 coordinators of the election observation campaign reported about a big number of law 

violations in the agitation period, some of them related to mass media issues. 

Since the law does not oblige newspapers to provide place for candidates at local elections, many 

oppositional candidates were denied an opportunity to publish their programs on pages of state-run 

newspapers. Also, there were facts of censoring candidates’ speeches on the radio. 

“In this regard the absolute majority of voters were deprived of the possibility to get full and precise 

information about all candidates,” claimed the observers. 

As became known on March 24, the chairperson of the Brest regional organization of the Belarusian 

Socio-Democratic Party (Hramada) Ihar Maslouski filed complaints on behalf of 37 party candidates to 

the Central Electoral Committees, city and regional electoral commission, the prosecutor’s office in 

Brest region. The complaint dealt with an article in the regional state-run newspaper Zarya dated 

20.03.2014 in issue No31, authored by journalist Yauhen Litvinovich. 

Ihar Maslouski finds that the article has obvious agitation character; it gives negative assessment of the 

party electoral program as well as of the candidates’ activities. By publishing the article, the claimant 

thinks, the newspaper violated several articles in the Electoral Code. 

On March 25 an activist and journalist in Hrodna Ales’ Kirkevich was summoned to the police for a 

prophylactic talk. From the department, the policemen went to the journalist’s flat and searched it. 

They were looking for sticky posters of Putin that allegedly started to appear in the district, but found 

nothing. 

Ales’ Kirkevich had to give his fingerprints and saliva samples. He also got an official warning. He says 

there were no grounds for that because no violations on his behalf had been registered. 

Ales’ Kirkevich is a former political prisoner: he was arrested for participation in street protests after 

electoral elections in 2010, sentenced to 4 years imprisonment, was pardoned and released in 2011. 

On March 25, during a sanctioned mass event on Liberty Day, police employees interfered with 

journalistic work. Before the action started, policemen tried to detain Alena Yakzhyk, a correspondent 

of the online newspaper Solidarity, because she was taking photos of police vans that parked near the 

venue of the manifestation. 

Aliaksandr Barazenka, cameraman of Belsat, met people in plain clothes when he wanted to go up to 

the terrace of the Kastrychnik cinema to get a better view of the demonstration. They did not allow him 

to go there, but refused to introduce themselves, behaved in a rude way and threatened with detention. 

On March 25, the website of Nasha Niva newspaper nn.by was blocked from 7.15 pm till 11.30 pm 

while a demonstration proceeded in Minsk on the occasion of the national holiday Liberty Day. 



2 

The website was supposed to make live coverage of the procession and demonstration organized by 

opposition leaders and sanctioned by Minsk authorities. “We did not have access to the website from 

anywhere, except for the data-center. It is likely due to some intentional blockade by Beltelecom” wrote 

NN. The newspaper offered to follow the events via social nets. 

The website of the Radio Svaboda also informed that the signal of live broadcasting was blocked for 

Belarusian territory. 

On March 25 police officers questioned Ales’ Dzerhachou, editor of the low-circulation bulletin 

Smarhonski Grak, and Uladzimir Shulzhytski, distributor of the bulletin. The questions were about how 

the outlets function and if they send the obligatory issues to state bodies and archives. No reports were 

drawn up. 

The lawyer of BAJ Andrei Bastunets says the police misinterpret the law about compulsory issues to be 

sent to archives. The bulletin is not registered as a mass medium (below 299 copies) and the editorial 

office is not registered as a legal entity, so they are not obliged by the law to provide the obligatory free 

copies for archives. 

On March 26, Aliaksei Zhalnou, son of the famous blogger Aleh Zhalnou from Babruysk, was forcefully 

taken to Minsk by investigator’s warrant to undergo a psychiatric examination. The 24-year old man 

appeared at the police department of the Babruysk City Executive Committee by an investigator’s 

summons within a criminal case; the investigator called two special forces officers, and they 

accompanied Aliaksei Zhalnou straight to Minsk in a car of the traffic police. The man was released after 

the psycho examination. 

The blogger Aleh Zhalnou says that this is pressure on him and his family. We remind that on September 

4 the blogger and his son reported to the traffic police about wrong parking, but instead of reacting to 

the violation, the police detained them treating in a rude way. In January a criminal case was initiated 

against Aliaksei Zhalnou under art. 364 (violence of threat of violence against an employee of law 

enforcement agencies): he allegedly hit a traffic police officer Aliaksandr Butouski on the head during 

the detention. Aleh Zhalnou runs a blog with major topic of power abuse by law enforcement agencies. 

On March 28 the editorial office of Baranavichy newspaper Intex-Press prepared a complaint to the 

Central Electoral Committee regarding violations of journalists rights at the local elections. 

On the first day of early vote members of the electoral commissions at polling station No47 demanded a 

journalist to have a “permit signed by the chair of CEC”. The conflict was settled without Lidziya 

Yarmoshyna’s help, but the correspondent’s work was disrupted on that day. 

At polling station No23 the chair of the electoral commission Yury Kryschanovich forbid a IP 

correspondent to take photos while the votes were counted. Only after some consultations on the 

phone he admitted his mistake. 

At polling stations No27 and 26 chairs of the electoral commissions did not announce separately the 

results of early vote, distant vote, and voting on the day of elections. 

On March 24 the chair of Baranavichy City Territory Commission Tamara Shukala refused to provide 

Intex-Press with results on each voting district in the city. She gave only the number of “for” votes for 

each of the elected candidate, and addressed the reporters to see the rest of the results in the state-run 

newspaper Nash Kray. 

On March 28, BelaPAN correspondents in Brest Ales’ Liauchuk and Milana Kharytonava faced with 

obstacles while covering the city commission on the local elections. At first, the chairperson of the 

commission closed the doors on them and refused to let them in. Later they managed to get into the 

meeting, but here the commission members forbid them to take any photo, video or audio records. 

Ales’ Liauchyuk said a member of the commission claimed he would file a report to the police that 

journalists insulted him. The correspondents disagree, saying the officials wanted to create obstacles for 

journalists. 



3 

On March 28 the editor of Bobruyski Courier Anatol’ Sanatsienka got a reply to his request that he had 

filed to the public oversight commission of the Chief Justice Department of the Mahilou City Executive 

Committee. The request dealt with the imprisonment conditions for former journalist of the newspaper 

Yauhen Vaskovich. According to the reply, the chair of the commission and one its representative 

visited Mahilou prison No4, where the prisoner is jailed; they talked to the prison administration to the 

prisoner in person. 

The results of the visit revealed that since October 2011 up till December 2013 Yauhen Vaskovich got 43 

penalties for disciplinary violations, including 27 cases of placement to solitary cell. 

The check-up of arrest in a solitary cell revealed violations of the Standard Minimum Rules adopted by 

the First UN Congress in 1955. The cell is in the basement, does not have windows with daylight. In the 

editor’s opinion, this fact only proves suspicions that Vaskovich is subject to persecution and monthly 

repressions. We remind that Yauhen Vaskovich was sentenced to 7 years in prison for setting fire to 

Babruysk KGB doors. 


