
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

November 23 – December 12, 2014 
 
Two events worthy of the title “events of the year” took place in the last fortnight of 2014. 
These were the detention of Aliaksandr Alesin, analyst of Belorusy I Rynok weekly, under 
suspicions of treason and spying, and the adoption of amendments to the law on mass media, 
made on the sly without any public discussion. 
 
On November 24, Russian border guards detained an independent journalist from Homel, BAJ 
member Larysa Shchyrakova and the driver Kastus Zhukouski when they were making a video 
report on inspection of cargoes moving across the Belarusian and Russian border, introduced 
since November 24. The incident took place in Novozybkov district, Bryansk region, at the point 
of transport control. 
The detainees were questioned by people in plain clothes for two hours and a half. They looked 
through the recorded materials and made the journalist delete 10 seconds showing two Russian 
border guards. No detention reports were produced. 
 
On November 24, the journalist of the informational agency BelaPAN Uladzimir Laptsevich was 
denied access to an extraordinary sixth session of the Mahilou Region Council of Deputies of the 
27 convening. The representative of the Council Yauhen Nalhachau said the correspondent was 
not on the list of the invitees. It should be mentioned that in October Laptsevich was kicked out 
of the congress hall of the Mahilou Regional Council during a session of the Council of Deputies. 
On November 19, the journalist had a personal meeting with the chairperson of the Council 
Anatol Isachanka who assured he personally did not ban anyone from attending the session. 
Laptsevich filed a complaint regarding actions of Yauhen Nalhachau claiming the official 
representative violated the media law, the law on information and the law on local governance. 
 
On November 25, BAJ members Uladzimir Khilmanovich and Mikhail Karnevich from Hrodna 
were found guilty of participation in an unsanctioned event and fined 35 and 15 basic amounts 
respectively. The event under consideration was a commemorative demonstration on October 
24 in Svislach town and dedicated to 1863 uprising of Kastus’ Kalinouski. The administrative cases 
were heard in the Lenin district court of Hrodna, judge Alena Piatrova. According to police’s 
reports, the fault of Uladzimir Khilmanovich was that he was photographed at the background of 
the national white-red-white flag. Mikhail Karnevich, accredited journalist of the Radio Svaboda, 
was on assignment and his fault was that he really was near the monument to the national hero 
and that he was accompanying “the organized group”. He usually does report on this event every 
year; so he has done this time. Uladzimir Hilmanovich was fined for 35 basic amounts (art. 23.34 
of the Administrative Code – violating the procedure of holding mass events); Mikhail Karnevich 
– for 15 basic amounts (2 mln 250 thousand rubles, or around 208$). On December 16 the Hrodna 
regional court (judge Mikalay Rachynski) dismissed the cassation appeal of Uladzimir 
Khilmanovich, and on December 18 – appeal of Mikhail Karnevich. 
Participants and activists of the action have also been summoned to courts with the same 
charges. 
 
On November 25, Aliaksandr Alesin, the military observer of Belorusy I Rynok weekly, was 
detained by special services. The same day his flat was searched. The fact became known to the 
public on December 4. The KGB spokesperson refused to comment on the situation. 

http://www.svaboda.org/content/article/26692128.html


On December 8 the detainee’s relatives reported he had been charged with treason (art. 356 of 
the Criminal Code) and cooperation with special services of a foreign state (art. 356-1); he faced 
imprisonment of 7 to 15 years. He was not the main suspect of the crimes (the main one was a 
foreign diplomat, they told). The journalist was provided with a lawyer. 
On December 10, the journalist was released under recognizance not to leave the country, due 
to deteriorating health. The treason charge was dropped. 
Aliaksandr Alesin works as an observer for Belorusy I Rynok weekly, specializes in economy, 
military issues. He is the receiver of the Grand Prix of the Golden Pen for journalists covering 
automobile topics in business and national media (2008). 
 
On November 28 Chyhunachny district court of Vitebsk heard cases of three people out of seven 
who posed in the photo at the background of the famous graffiti in Vitebsk on November 5. All 
three were found guilty of violating article 23.34 of the Code of Administrative Offences – the 
procedure of organizing or holding mass events. The photo was part of the campaign of BAJ to 
support independent journalists who are prosecuted for cooperation with foreign mass media 
without accreditation, the campaign was held within the Stand up for Journalism campaign of the 
EFJ members. 
The cases were heard in three separate trials, judges Alena Tsyhankova and Dzianis Hubanau. The 
witness was the policeman who wrote the administrative reports. 
Journalists Zmitser Kazakevich and Alena Stsiapanava got fines of 20 basic amounts (3 million 
rubles, or around 280$), Alena Shabunia was fined for 18 basic amounts (with the consideration 
that she has three children, two underage). 
On December 1, the same judge also fined Kastus Mardzvintsau, for 20 basic amounts, and 
Tatsiana Seviarynets for 25 basic amounts. Journalists willing to attend the trial had to address 
the chairperson of the court to allow them entry to the court room (five people only). Also, on 
December 3, a passer-by Piotr Berlinau, who joined the photo session on the spot, was punished 
with three days’ arrest (he had spent them in pre-trial detention). 
 
On December 1, it became known about facts of compulsory subscription to the local Salihorsk 
state-run newspaper Shakhter. According to information from local enterprises, the chairperson 
of the Salihorsk District Executive Committee recommended to heads of all enterprises to 
subscribe their organizations to the paper and to encourage their employees to subscribe, too. 
Also, there was a letter from the chief editor of the newspaper requiring at least 50% of 
organizations’ employees to subscribe, with reference to the chairperson’s recommendations. 
Organizations will have to report on successful subscription campaign to the ideological 
department of the executive committee. 
 
On December 2, the Lenin district court of Hrodna fined journalist Andrei Mialeshka for 40 basic 
amounts (six million rubles, or around 580$) for violating art. 22.9 of the Administrative Code; 
this is the third fine imposed on the journalist over the course of six months. The hearing was 
held in the judge’s cabinet (Judge Yury Kazakevich) and lasted an hour and a half, without 
witnesses. The interview under consideration was politically neutral, telling about publication of 
a book on famous people of the Hrodna region. 
Journalist Andrei Mialeshka had been fined twice for publications on the Radio Racyja. The articles 
under consideration are politically neutral and cover issues of public significance (healthcare, 
ecology, culture heritage). The total sum of the fines makes around 1,500$. 
 
On December 4, the Minister of Home Affairs Ihar Shunevich spoke about urgent necessity to 
amend Internet-related legislation. In particular, he said that it was necessary to ban access of 

http://baj.by/en/node/26923
http://www.racyja.com/kultura/u-garodni-prezentavali-albom-400-imyon/
http://baj.by/en/node/26567


all users to websites that were on the list of restricted access. The issue was discussed at a 
meeting dedicated to counteraction to illegal trade of drugs and psychotropic substances. 
 
On December 6, the freelance photographer, BAJ member Uladz Hrydzin was briefly detained in 
Minsk, near Kamarouski market, when he was taking photo of a civil action of distributing ribbons 
with national ornament. He, as well as the actioners were taken to the Soviet district police 
department, where they left explanations and were released without any administrative reports. 
 
On December 8, the Krychau district court (judge Alena Azaranka) ordered that journalist Mikalay 
Herdziy, the editor of the newspaper Volny Horad Siarhei Niarouny and the founder Uladzimir 
Kudrautsau had to pay moral damages compensation of 7 million rubles to Maryna Maksimava, 
head of the ideological department of the local executive committee. They also had to cover legal 
expenses. The official representative had filed the lawsuit for publication “Not in the right chair?” 
dated September 14, 2014. The editorial office think there is no offence in the article and will 
appeal against the decision. 
 
On December 11, the Slonim district court (judge Andrei Likhach) fined journalist Ales Zaleuski 
6,000,000 Belarusian rubles, which is around $550. The judge found him guilty of violating article 
22.9 of the Administrative Code (illegal production and distribution of mass media products). The 
prosecutor used a video on YouTube showing the journalist’s report on Belsat about power abuse 
and corruption of the city communal services. 
This was the second fine to the journalist this year. The first one was imposed him in May by 
Karelichy district court for a program about a private museum in Mir. He failed to overturn the 
decision on appeal.  
Ales Zaleuski is an on-staff journalist of Belsat TV, author and newscaster of programs Liudskija 
Spravy (People’s Affairs) and Zaleuski’s Reportage. 
 
On December 15, Ales Zaleuski was summoned to the prosecutor's office of Minsk where he 
received an official warning signed by the prosecutor's deputy Kazimir Kezhun. 
The warning concerned a video report on Belsat about the scandalous expulsion of the human 
rights defender Elena Tonkacheva. According to information of the prosecutor, it was Ales Zaleuski 
who interviewed Elena Tonkacheva and the Russian Human Rights Council representative Sergei 
Krivenko on November 5, and later the report was shown in program Objective on Belsat. The 
prosecutor remind that it is not allowed to work for a foreign mass medium without accreditation. 
 
On December 16 the Hrodna region court dismissed the cassation appeal of the civil activist 
Volha Krapotsina. Judge A.Kozel considered the appeal for three minutes. The activist was 
detained on September 19 when giving out leaflets supporting Ukraine. On November 18, she 
was found guilty of “illegal production and distribution of print products” and fined for 30 basic 
amounts (judge of the Lenin district court Dzmitry Bubenchyk). 
 
On December 17, the Chyhunachny district court in Vitebsk heard the case of Pavel Levinau, the 
last person from the photo in front of the graffiti in Vitebsk. He, like all the others, was found 
guilty of holding an unsanctioned picket and fined 25 basic amounts. Judge Alena Tsyhankova 
dismissed all the motions filed by Levinau, also to adjourn the hearing because of his illness. Video 
recording of the process was allowed, but also in case the defendant did it by himself. 
 
On December 17, the Biaroza district court fined Tamara Shchapiotkina 30 basic amounts (4.5 
million rubles) for illegal production of mass media products. 

http://baj.by/en/node/25585


The journalist was found guilty of making an interview with a chief of a drugstore and a school 
principal, the interview was published on the Radio Racyja. The interviewees were questioned 
by police about who had made the interview with them. Judge Natalia Vakulchyk took into 
account that the journalist had been warned against work for foreign mass media without 
accreditation. Tamara Schapiotkina did not deny making the interview. She insists that she has 
the constitutional right to gather and disseminate information, and is going to appeal against the 
court decision. 
 
On December 18, the Horki district court (judge Viktar Yaskevich) ordered that the publisher of 
the independent newspaper UzHorak and the journalist of BelaPAN Uladzimir Laptsevich should 
pay moral damages of 6 million rubles to Tamara Kaltunova, chair of the local organization of 
the Belarusian Society of People with Disabilities. They also have to pay legal expenses. Tamara 
Kaltunova had filed the suit claiming the materials of BelaPAN, later reprinted by UzHorak, 
insulted her honor, dignity and business reputation. Neither the plaintiff nor her legal 
representative came to the hearing. The judge heard witnesses from defense sides who proved 
that the materials correctly presented the words of the plaintiff. However, the judge made the 
conclusion that the plaintiff had been insulted. The editor of UzHorak Halina Budnaya will appeal 
against the decision. 
 
On December 17, the House of Representatives adopted amendments to the Law on Mass 
Media in two hearings. The amendments had not been discussed in any public debate, and had 
not been in the schedule of parliamentary hearings. Moreover, the respective commission of 
Parliament replied to BAJ requests in October claiming that no amendments were needed. On 
December 18, the Council of the Republic approved the draft law; it came into legal force since 
January 1, 2015. The amendments have equated online mass media with traditional once, it also 
contains more vague definitions for grounds to close down a mass medium or to ban a website. 
 
On December 19, dozens of independent websites were inaccessible. Among them: TUT.by 
(technical glitches on  December 19), Charter’97, Belarusian partisan, the website of the online 
newspaper Solidarity (gazetaby.com). On December 20, IP-addresses of the independent news 
agency BelaPAN (naviny.by) were blocked. Also, on that day one of the largest retail trade and 
news portal onliner.by was excluded from the national domain zone by the OAC upon request of 
the Trade Ministry; the website owner solved the issue by transferring the content to online.by 
and redirecting to onliner.ru. (A week or two later the domain name was returned to the 
company.) 
 


