
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

January 26 – February 2, 2015 
 
Within the reporting period, two journalists were found guilty of participating in the 
street action which they covered; it became known how many informational materials 
were examined by the commission on extremism; and state agencies kept answering to 
BAJ what they thought about websites blocking in the last decade of December. 
 
As became known on January 28, the journalist from Homel Larysa Shchyrakova and 
cameraman Kastus Zhukouski were fined 900 000 rubles each under charges of violating 
the procedure of holding mass events (23.34 of the Administrative Code). 
The administrative case was heard in absentia by the Svetlahorsk district court. The 
judicial rulings, dated January 23, were sent to the journalist by post on January 28. 
The case dealt with a picket staged on November 25 in Svetlahorsk: Yury Liashenka, who 
moves in a wheel chair, staged a one-man picket in front of the local executive committee, 
demanding to start capital repair works of his house. Before he managed to unwrap the 
banner, an ambulance appeared. He was forcefully brought to a hospital, where he was 
given an injection, and then the police drew up a report for violation of holding the 
procedure of holding mass events. He was fined for two basic amounts. The journalists 
reported about the picket in the media. 
On January 16, the journalist was questioned. Larysa Shchyrakova confirmed she had 
known about the picket before and came to Svetlahorsk intentionally to report about the 
picket. She knew the picket had not been sanctioned by the local authorities. She 
underlined she did not take part in the picket, but only covered it as a journalist. She only 
helped the activist to get into the car, because he had troubles with his health. The 
journalist says that the two-page ruling has been sent only on one page, so she suspects 
the mistake was made intentionally for the journalists to miss the deadline for appeal. 
 
On January 29, BAJ received replies from the Ministry of Home Affairs and from the 
Operative Analytical Center regarding troubles with access to several websites at the end 
of December. 
We remind that BAJ requested information from the official agencies on December 22; 
websites naviny.by, charter97.org, udf.by, gazetby.com and some others had experienced 
troubles with access since December 19. BAJ requested to hold an inquiry, restore access 
and bring trouble-makers to responsibility. 
The OAC replied that it did not take any actions to limit access to the websites mentioned. 
Besides, operators of data communications network said they had not taken any such 
actions, either. Operators claim that on December 19 a massive attack on data 
communications was registered, but defensive measures did not influence the websites’ 
accessibility. 
The department of investigations of IT crimes of the MFA replied that, according to 
information provided by Beltelecom, there were no restrictions on access to the 
mentioned websites. The reply says technical resources of the websites are located in 
foreign states, the USA, Ireland and Russia. The department found it impossible to 

http://baj.by/en/node/27284


establish the reasons for the access troubles. The department informed that information 
about blocking, grounds for such actions can be obtained from the State inspection on 
electro communications of the Ministry of Communications and Informatization. The 
inquiry is over because “the events do not bear public danger and do not contain 
constituents of administrative violations or criminal offence”. 
 
On February 10, the Supreme Court of Belarus heard the appeal of Lohvinau against the 
decision to fine the bookstore for “illegal entrepreneur’s activities”. 
The absence of the registration as a distributor of print products in 2014 ended up with a 
tax inspection at the end of the year. The tax inspectors sued Lohvinau in Economic Court, 
which ruled to fine the bookseller 30 basic amounts (5.4 million rubles) for work without 
registration and to confiscate profits of the year which was claimed to be 961 million 
rubles. 
Lohvinau pleaded for public help to raise the funds to compensate the fine and 
confiscation. The bookseller said the sum of money was not the profit, but the annual 
turnover, and the bookstore would go bankrupt, and he might face personal criminal 
liability. The public and literary community are keeping a marathon of solidarity; almost 
fourth part of the fine has been collected by now. The bookstore keeps work under 
another legal entity. 
Last year Lohvinau applied six times to get registered as a distributor of print products 
(BAJ note – the obligation to register as such was introduced with the new law on 
publishers and distributors of print products enacted on January 1, 2014; the registration 
should have been obtained within a year). The last of the refusals was due to incorrect 
postal code indicated in the application form. Lohvinau tried to dispute the last refusal of 
registration of his bookstore as a distributor of print products; however, the Supreme 
Court supported the standing of the registering body. On January 30, the Judge of the 
Supreme Court Aliaksandr Pautau supported the Ministry’s point of view. 
Earlier, in 2013 the Ministry of Information terminated Lohvinau’s license as a publisher. 
The pretext for the sanction was decision of Ashmiany district court that the photo album 
Belarus Press Photo 2011, published by Lohvinau, contained extremist contents. The court 
decision on the photo album was denounced by reporters’ professional community. 
 
On January 30, the Deputy of Information Minister Uladzimir Matusevich reported that 
in 2015 another attempt would be made to launch the single Internet portal for state 
mass media. He thinks the portal will be an aggregator for state media on the web. Now 
the portal is being tested. 
The political observer and media expert Aliaksandr Klaskouski thinks this way the 
Belarusian state wants to expand its influence online. 
 
On February 2, the Supreme Court informed that there would be no court hearings into 
cases of four activists who had staged an action of solidarity Je Suis Charlie near the French 
Embassy in Minsk. According to the press release, the hearing tabled for February 4 was 
cancelled, and the administrative reports were sent back to the police department for 
correction of flaws. 
We remind that the news about administrative prosecution of some people who had 

http://baj.by/en/node/27407
http://baj.by/en/node/27539
http://baj.by/en/node/27725
http://court.by/justice/press_office/bd9b09d4e7d8f971.html


taken part in the action of solidarity appeared on January 21. They had been accused of 
violating the procedure of holding mass events. 
A new development occurred on January 29 when Alexander Lukashenka was giving a 
seven-hour press conference to Belarusian journalists. Tatsiana Melnichuk, BBC 
correspondent and member of the Board of BAJ, called on the authorities to react 
adequately and not to detain people with views different from the official ones. 
“I totally support this,” said Lukashenka and readdressed the question to Aliaksandr 
Kosinets, head of the President’s Administration, and the latter promised to settle the 
issue. 
 
On February 3, the head of the department on ideological work, culture and youth issues 
of Babruysk city executive committee Halina Charnova denied information to Bobruyskiy 
Courier. A journalist phoned to find out about developments with the Museum of Ales 
Hlusha, in Babruysk district. The official representative answered she would not give 
information to this outlet. When the journalist argued it was against the law, the official 
representative admitted she knew it, but would not talk. 
 
On February 5, journalists from Brest Milana Kharytonava and Ales Liauchuk were not 
allowed to enter premises of Warburg Colony, a history and culture heritage site facing 
destruction. A security guard did not let them go across the fence without the permit of 
the owner. Then another man came up, he behaved aggressively and threatened with 
beating. 
 
On February 5, the ministry of Information Liliya Ananich informed that the Republican 
expert commission (created on September 27, 2014) had examined more than 100 
materials regarding extremism contents. 25 of the works had features falling under 
definitions of extremism, propaganda of Nazi ideas, racial, religious intolerance, or 
literature that could be used with terroristic aims. “The state has the leverage to follow 
print flows,” remarked the Minister. 
 
On February 5, the political prisoner, member of BAJ, Yauhen Vaskovich was allowed the 
first in four years long-term meeting with his mother. She said he works in sewing factory, 
reads the press and books in leisure time. He hopes for early release, if he does not get 
penalties until September 2015. 
We remind that Yauhen Vaskovich, journalist of Bobruyskiy Courier, was sentenced to 7 
years of colony for putting fire to the Babruysk KGB building. Only façade was slightly 
damaged, and it was compensated (the sum was 253 thousand rubles). However, Yauhen 
Vaskovich was sentenced under article envisaged for large damage. He serves the 
sentence in Mahilou colony No 15. 

http://baj.by/en/node/27556

