
ГА  «БелАруская  
асАцыяцыя  

журнал істаў»

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

w w w.baj.by Ліпень–жнівень 2014

СМI
ў БЕЛАРУСІ



Я лічу, што патрабаванне абавязковай акрэдытацыі па-
вінна быць адменена, бо яно рэальна абмяжоўвае маг-
чымасці для журналістаў. І адмена гэтага патрабавання 
магла б значна спрасціць становішча, каб праваахоўныя 
органы не пераследавалі журналістаў, калі апошнія паве-
дамляюць пра тое, што адбываецца на вуліцах... Пакуль 
абавязковая акрэдытацыя не адмененая, мы не можам 
казаць пра свабоду для СМІ ў Беларусі.

Дуня Міятавіч, 
прадстаўнік Арганізацыі па бяспецы і супрацоўніцтву  

ў Еўропе (АБСЕ) па пытаннях свабоды СМІ

02

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

Ліпень–жнівень 2014

http://naviny.by/rubrics/politic/2014/09/16/ic_articles_112_186761/
http://naviny.by/rubrics/politic/2014/09/16/ic_articles_112_186761/
http://naviny.by/rubrics/politic/2014/09/16/ic_articles_112_186761/


ЗМЕСТ:

Становішча ў сферы СМІ  
ў ліпені–жніўні 2014 г.  . . . . . . . . . . . . . . . . . .                   4

Статыстыка  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                          8

03

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

Ліпень–жнівень 2014



СТАНОВІШЧА Ў СФЕРЫ СМІ  
Ў ЛІПЕНІ-ЖНІЎНІ 2014 г. 

Становішча ў сферы СМІ за апошнія два месяцы 
лета не змянілася. Найбольшую заклапочанасць у 
гэты перыяд выклікалі: 

• �працяг ціску з боку ўладаў на журналістаў-
фрылансераў, якія супрацоўнічаюць 
з замежнымі СМІ; 

• �стварэнне рэспубліканскай камісіі па ацэнцы 
інфармацыйнай прадукцыі на прадмет 
наяўнасці ў ёй прыкметаў экстрэмізму; 

• �блакаванне і ўзломы сайтаў і пераслед 
інтэрнэт-актывістаў.

Стварэнне камісіі па ацэнцы 
інфармацыйнай прадукцыі на прадмет 
наяўнасці ў ёй прыкметаў экстрэмізму 

Паводле Пастановы Саўміна №810 ад 21 жніўня 
2014 г. у Беларусі створаная экспертная камісія 
па ацэнцы інфармацыйнай прадукцыі на прадмет 
наяўнасці (адсутнасці) у ёй прыкметаў праявы экс-
трэмізму.

Аблвыканкамам рэкамендавана стварыць падоб-
ныя камісіі ў кожнай з абласцей і зацвердзіць іх 
склад.

Эксперты лічаць, што стварэнне экспертных 
камісіяў па ацэнцы інфармацыйнай прадукцыі пе-
раносіць пытанне пра прызнанне матэрыялаў 
экстэмісцкімі з прававой у бюракратычную плос-
касць. Пры гэтым асноўную пагрозу для свабоды 
выказвання яны бачаць не ў стварэнні камісіяў, а ў 
надзвычай шырокай трактоўцы паняцця "экстрэмізм" 
і "экстрэмісцкія матэрыялы" ў беларускім заканадаў-
стве.

04

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

Ліпень–жнівень 2014

http://pravo.by/main.aspx?guid=12551&p0=C21400810&p1=1&p5=0
http://naviny.by/rubrics/society/2014/09/17/ic_articles_116_186785/


Найбольш гучнай справай у гэ-
тай сферы было прызнанне ў 
2013 г. экстрэмісцкімі матэры-
яламі фотаальбома "Прэс-фота 
Беларусі 2011". Фотаальбом 
быў выдадзены паводле выні-
каў конкурсу прэс-фатаграфіі 
Беларусі, які ладзіцца з 2010 
г. У журы конкурсу ўваходзілі 
вядомыя фатографы з розных 
краінаў свету.

 

Ціск на журналістаў-фрылансераў, 
якія супрацоўнічаюць з замежнымі СМІ

18 жніўня незалежнага магілёўскага журналіста 
Аляксандра Буракова па тэлефоне выклікалі ў апор-
ны пункт міліцыі ў якасці асобы, у адносінах да якой 
была ўзбуджаная адміністрацыйная вытворчасць "за 
працу на замежнае СМІ без акрэдытацыі". Маёр Рус-
лан Марозаў узяў з яго тлумачэнні наконт сюжэту, 
які выйшаў на "Белсаце" ўвосень 2013 г. Сюжэт 
распавядаў пра аварыйны стан аднога з дамоў у 
Магілёве. 

Як вынікала з дакументаў справы, якія пака-
залі Буракову, пасля выхаду сюжэту Упраўленне 
КДБ па Магілёўскай вобласці правяло аператыўна-
розшукавыя мерапрыемствы для ўсталявання асобаў 
журналістаў, якія гутарылі з фігурантамі сюжэту,  - 
Аляксандра Буракова і відэааператара Міхаіла Ар-
шынскага.

19 жніўня маёр міліцыі Руслан Марозаў правёў 
гутарку з журналістам-фрылансерам Міхаілам 
Аршынскім. Быў складзены пратакол апытання.

Міліцыянт высвятляў, ці меў М.Аршынскі адносіны 
да здымкаў сюжэту пра камунальныя праблемы ў 
горадзе Магілёў і якім чынам гэты сюжэт патрапіў 
на тэлеканал "Белсат".

ga
ze
ta
by
.c
om

05

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

Ліпень–жнівень 2014

http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/brief_2013_mass_media_in_belarus_ru.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/brief_2013_mass_media_in_belarus_ru.pdf


Афіцыйны прадстаўнік тэлеканала "Белсат" у 
Беларусі Міхась Янчук не выключае, што павышаная 
ўвага да журналістаў звязаная з набліжэннем пера-
гляду справы  пра тарговы знак "Белсат". Сустрэча 
бакоў у судзе была запланаваная на 4 верасня. 

"Белсат" – незалежны спадарожнікавы ка-
нал, створаны ў 2007 г. паводле дамовы па-
між польскім Міністэрствам замежных спраў і 
Польскім тэлебачаннем. Вяшчанне тэлеканала 
разлічанае на беларускую аўдыторыю. З моман-
ту стварэння "Белсат ТВ" Польскае тэлебачан-
не шматкроць спрабавала атрымаць легальны 
статус у Беларусі, аднак гэтыя спробы апынулі-
ся марнымі. Беларускія журналісты, якія супра-
цоўнічаюць з тэлеканалам (роўна як і з іншы-
мі замежнымі СМІ) неаднаразова атрымоўвалі 
папярэджанні пракуратуры і КДБ, а з вясны 
2014 г. іх пачалі штрафаваць за дзейнасць без 
акрэдытацыі Міністэрства замежных спраў. 

Блакаванне і ўзломы сайтаў 

У ліпені-жніўні 2014 г. былі зафіксаваныя некаль-
кі спробаў абмежаваць распаўсюд інфармацыі ў 
Інтэрнэце. 

31 ліпеня рэдакцыя сайту Міжнароднага кансор-
цыюму "ЕўраБеларусь" заявіла пра хакерскую атаку 
на рэсурс. На працягу некалькіх дзён невядомыя 
размяшчалі на сайце www.eurobelarus.info правака-
цыйныя матэрыялы пра падзеі ва Украіне і актыўна 
распаўсюджвалі іх у сацыяльных сетках. 

Паводле словаў рэдактара выдання Андрэя 
Александровіча, атака на сайт пачалася 24 ліпеня. 

Супрацоўнікі сайту звязваюць гэтыя падзеі з 
актыўнай пазіцыяй рэдакцыі ў асвятленні расійска-
ўкраінскага канфлікту: з першых дзён супрацьста-
яння на сайце актыўна напаўняецца адмысловая 
рубрыка "Падзеі ва Ўкраіне. Погляд з Беларусі".

06

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

Ліпень–жнівень 2014

http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-delo-protiv-belsata-vernuli-na-peresmotr/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-delo-protiv-belsata-vernuli-na-peresmotr/
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/2362014_mass_media_in_belarus_ru.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/2362014_mass_media_in_belarus_ru.pdf
http://www.eurobelarus.info/


14 жніўня дзяржаўны правайдэр-
манапаліст блакаваў доступ з 
Беларусі да сайту charter97.org.  

Наведнікі паведамлялі ў рэдак-
цыю, што не могуць зайсці на сайт, 
але падчас выкарыстання проксі-
сервера сайт быў дасяжны. Пра-
блемы з доступам рэгістраваліся 
на працягу ўсяго дня. 

Крымінальны пераслед сям'і блогера 

15 ліпеня блогер з Бабруйску (Магілёўская воб-
ласць) Алег Жалноў даведаўся пра ўзбуджэнне су-
праць сваёй жонкі крымінальнай справы паводле 
артыкула 364 "Гвалт або пагроза прымянення гвал-
ту ў адносінах да супрацоўніка органаў унутраных 
спраў". Блогер сцвярджае, што ягоная жонка стала-
ся ахвярай агрэсіўных дзеянняў супрацоўнікаў УУС, 
якія ладзілі ператрус у кватэры Жалновых напры-
канцы траўня бягучага года. 

Паводле ягоных словаў, жонка спрабавала зачы-
ніць дзверы перад міліцыянтамі, якія ўрываліся ў 
кватэру без прад'яўлення ордэру. Жанчыну шпурнулі 
на падлогу, а адзін з міліцыянтаў сцвярджае, што 
яна "прымяніла гвалт" у дачыненні да яго - ўцяла. 

22 ліпеня ў Бабруйскім судзе скончыўся разгляд 
справы па абвінавачанні Аляксея Жалнова, сына 
Алега Жалнова. Суддзя Юлія Беразюк прысудзіла 
маладога чалавека да трох гадоў папраўчае калоніі 
адкрытага тыпу. Таксама Аляксей павінен выплаціць 
штраф у памеры 50 мільёнаў беларускіх рублёў (3,5 
тысячы еўра).

Міжнародная арганізацыя "Рэпарцёры без межаў" 
выказала пратэст у сувязі з гэтым прысудам Ба-
бруйскага суда. "Не маючы магчымасці прымусіць 
Алега Жалнова (блогера, які займаецца выкрыццём 
парушэнняў мясцовых органаў улады) замаўчаць, 
улады цяпер сканцэнтраваліся на ягоным сыне," - 
заўважыла Ёхан Бір, кіраўнік бюро "Рэпарцёраў без 

07

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

Ліпень–жнівень 2014

http://charter97.org
http://en.rsf.org/belarus-blogger-s-son-sentenced-to-three-24-07-2014,46696.html


4 верасня 2013 г. бацька і сын Жалновы 
зафіксавалі на відэа парушэнне правілаў дарож-
нага руху (незаконная паркоўка) супрацоўнікамі 
міліцыі і звярнуліся з гэтай нагоды з вуснай за-
явай да супрацоўнікў ДАІ. У выніку абодва апы-
нуліся затрыманыя. Сына блогера абвінавацілі ў 
парушэнні арт.364 КК РБ - "Гвалт або пагроза 
застасавання гвалту ў адносінах да супрацоўніка 
ўнутраных спраў".

На самога блогера ў лютым 2014 г. таксама 
была ўзбуджаная справа паводле артыкула 369 
Крымінальнага кодэкса Рэспублікі Беларусь паводле 
факту абразы прадстаўніка ўлады ў асабістым блогу.

СТАТЫСТЫКА 
Міністэрства інфармацыі Рэспублікі Беларусь па-

шырыла інфармацыю пра колькасць зарэгістрава-
ных у першым паўгоддзі 2014 г. друкаваных і элек-
тронных СМІ. Са студзеня па чэрвень міністэрства 
зарэгістравала 37 новых друкаваных СМІ, з якіх 9 
дзяржаўных і 28 недзяржаўных. За гэты ж перыяд 
былі ануляваныя 16 пасведчанняў пра рэгістрацыю 
друкавыных СМІ. Адно з іх належала выданню дзяр-
жаўнай формы ўласнасці, а 15 - недзяржаўным СМІ. 

Усяго на 1 жніўня 2014 г. у дзяржаўным рэ-
естры зарэгістравана 1556 друкаваных СМІ, 424 з 
якіх - дзяржаўнай, а 1132 - недзяржаўнай формы 
ўласнасці. 

З 264 тэлерадыёвяшчальных СМІ (179 - дзяр-
жаўныя, 85 - недзяржаўныя) тры былі зарэгіс-

межаў" у краінах Сярэдняй Азіі і Усходняй Еўропы. 
"Мы шкадуем аб гэтым рашэнні, якое пакідае бес-
пакаранай мясцовую міліцыю, і звяртаемся да суда з 
просьбай перагледзець рашэнне падчас апеляцыі," - 
падкрэсліла сп-ня Бір. "Рэпарцёры" нагадваюць, што 
Беларусь з'яўляецца 157-ай па ліку з 180 краінаў 
свету, прысутных у Індэксе свабоды прэсы за 2014 
год, складзенага гэтай міжнароднай структурай. 

08

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

Ліпень–жнівень 2014

http://mininform.gov.by/ru/kolich-pub-ru/
http://mininform.gov.by/ru/kolich-pub-ru/


траваныя ў першым паўгоддзі 2014 г. (1 дзяр-
жаўнай формы ўласнасці і 2 недзяржаўнай). Па-
сведчанне аб рэгістрацыі адной недзяржаўнай 
тэлепраграмы было ануляванае.

Рэгістрацыя СМІ, у тым ліку і друкаваных, у 
Беларусі ажыццяўляецца органам дзяржаўнага кі-
равання (Міністэрствам інфармацыі) у дазвольным 
парадку. За 2010-2012 г.г., паводле словаў мініс-
тра інфармацыі Алега Праляскоўскага, Міністэрства 
інфармацыі накіравала заснавальнікам СМІ 105 
адмоваў у рэгістрацыі СМІ.

Абсалютная большасць з недзяржаўных друкава-
ных СМІ з'яўляюцца выключна забаўляльнымі, рэ-
кламнымі і да т.п. Паводле падлікаў ГА "Беларуская 
асацыяцыя журналістаў", колькасць зарэгістраваных 
недзяржаўных СМІ грамадска-палітычнай скіраванас-
ці складае на сённяшні момант менш за трыццаць. 
Амаль палова з іх яшчэ ў 2005 г., напярэдадні 
прэзідэнцкіх выбараў 2006 г., была выкінутая з 
дзяржаўных сетак распаўсюду газетаў па падпісцы 
і ў розніцу. Дагэтуль праблемы з распаўсюдам за-
знаюць 11 выданняў. Шмат якія выданні, у пер-
шую чаргу нацыянальныя СМІ, зведваюць цяжкасці 
з атрыманнем рэкламы. У ліпені бягучага года ў 
выніку эканамічнай дыскрымінацыі спыніла выхад 
грамадска-палітычная газета "Нясвіжскі час", якая 
амаль 12 год распаўсюджвалася ў г. Нясвіжы і на-
вакольным рэгіёне.

09

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

Ліпень–жнівень 2014

http://news.tut.by/society/334025.html
http://news.tut.by/society/334025.html


Змест гэтага электроннага выдання абаронены нормамі Аўтарскага права.

Спасылка на ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» пры выкарыстанні матэрыялаў 

ЭЛЕКТРОННАГА БЮЛЕТЭНЯ «СМІ Ў БЕЛАРУСІ» з’яўляецца абавязковай.

Выдавец: ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» (ГА «БАЖ »).  

Вул. Камсамольская 7-32, 220030 Мінск, БЕЛАРУСЬ

Тэлефоны: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Факс: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: press@baj.by  Web: www.baj.by

Кантакт: Бастунец Андрэй Леанідавіч, намеснік старшыні ГА «БАЖ »

ГА  «БелАруская  
асАцыяцыя  

журнал істаў»

w w w.baj.by


