
JULY–AUGUST 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

THE BEL ARUS IAN  
ASSOC IAT I ON  

OF  JOURNAL I STS

W W W.BAJ.BY



Accreditation should not be a license to work and the lack 
of it should not restrict journalists in their ability to work 
and express themselves freely... All journalists should have 
the same professional rights as journalists employed with 
registered media outlets, including the right to seek and 
disseminate information.

Dunja Mijatoviс', 
OSCE Representative on Freedom of the Media

We cannot start talking about freedom of mass media in 
Belarus until the obligatory press accreditation is canceled.

Dunja Mijatoviс', 
OSCE Representative on Freedom of the Media

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

02

JULY–AUGUST 2014

http://www.osce.org/fom/119875
http://www.osce.org/fom/119875
http://naviny.by/rubrics/politic/2014/09/16/ic_articles_112_186761/
http://naviny.by/rubrics/politic/2014/09/16/ic_articles_112_186761/


CONTENTS:

Main events in mass media field  
in July-August 2014  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  4

Statistics  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  8

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

03

JULY–AUGUST 2014



MAIN EVENTS  
IN MASS MEDIA FIELD  
IN JULY-AUGUST 2014 

FOUNDATION OF COMMITTEE ON EVALUATION 
OF INFORMATIONAL PRODUCTION ON PRESENCE 
OF SIGNS OF EXTREMISM 

The National Expert Committee on Evaluation of 
Informational Production on Presence of Signs of Ex-
tremism was founded by resolution of the Council of 
Ministers of Belarus #810 on August 21, 2014.

The Regional Executive Committees were advised to 
found similar committees in the corresponding Bela-
rusian regions and approve their structure. 

Experts believe that foundation of such expert com-
mittees transfers the task of considering materials 
to be extremist from the legal to the bureaucratic 
plane. At the same time, they believe that the main 
danger is not connected with foundation of commit-
tees. It is rather connected with the excessively broad 
interpretation of notions of ‘extremism’ and ‘extremist 
materials’ in Belarusian legislation. 

Recognition of ‘Press-photo Belarus 2011’ photo 
album as extremist materials appeared to be the 
most sensational case in 2013. The publication 
included the best press-photos of Belarus, select-
ed by an international jury, consisting of famous 
photographers from different states. The contest 
has been arranged annually since 2010.

ga
ze
ta
by
.c
om

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

04

JULY–AUGUST 2014

http://pravo.by/main.aspx?guid=12551&p0=C21400810&p1=1&p5=0
http://naviny.by/rubrics/society/2014/09/17/ic_articles_116_186785/
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/brief_2013_mass_media_in_belarus_en.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/brief_2013_mass_media_in_belarus_en.pdf


PERSECUTION OF FREELANCE JOURNALISTS, 
WHO COOPERATE WITH FOREIGN MEDIA

On August 18, 2014, an independent journalist 
Aliaksandr Burakou was called by phone to the local 
police station. He was informed that administrative 
proceedings for ‘illegal work for a foreign media out-
let without valid press credentials’ had been initiated 
in relation to him. Major Ruslan Marozau asked the 
media worker to provide explanations, regarding a 
TV-report on BelSat in the autumn of 2013. The re-
port dwelt upon the emergency condition of one house 
in the city of Mahilou. 

The case materials were shown to A. Burakou. 
According to them, the KGB Department on Mahilou 
region had conducted investigative and search activ-
ities, aimed at the identification of journalists, who 
interviewed the report figurants, i.e. A. Burakou and 
M. Arshynski.

On August 19, 2014, a police major Ruslan Maro-
zau had a talk with a freelance journalist M. Arshyn-
ski. He composed the interrogation report. The police 
officer wondered if M. Arshynski had any connection 
to producing the video report about housing problems 
in Mahilou and inquired the media workers as for the 
possible ways the video file could reach the BelSat 
TV channel. 

The BelSat official representative in Belarus Mikhail 
Yanchuk didn’t exclude the connection between the 
increased attention to journalists with the approaching 
review of the case on ‘BelSat’ trade mark in court. 
A meeting of the parties in court was scheduled for 
September 4, 2014. 

“BelSat” is an independent satellite TV channel. It 
was founded in 2007, following a treaty between 
the Ministry of Foreign Affairs of Poland and the 
Polish public TV. The TV channel broadcasting is 
aimed at the Belarusian audience. Starting from 
the moment of its creation, BelSat TV was try-
ing repeatedly to obtain the legal status in Be-
larus. However, all of them were in vain. The Be-
larusian journalists, who cooperate with the TB 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

05

JULY–AUGUST 2014

http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/2362014_mass_media_in_belarus_en.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/2362014_mass_media_in_belarus_en.pdf


WEB-HACKING AND DISABLING ACCESS  
TO WEB-SITES

There were registered several attempts to restrict 
dissemination of information in the Internet in July-Au-
gust 2014.

On July 31, 2014, the Web-editorial of ‘EuroBela-
rus’ International Consortium stated that the Web-re-
source had faced a hacker attack. A range of highly 
provocative materials about the events in Ukraine was 
posted on the Web-site - www.eurobelarus.info and ac-
tively disseminated in the social media for a few days. 
The Web-site editor Andrei Aleksandrovich noted that 
the attack had started on July 24, 2014.

The Web-site editorial team members connect 
the incident with the active position of ‘EuroBelarus’ 
Web-resource in the coverage of the conflict between 
Russia and Ukraine. A special Web-section ‘Events in 
Ukraine as viewed from Belarus’ has been actively 
updated since the first days of confrontation between 
the neighboring countries. 

On August 14, 2014, a state-owned monopolist 
Internet-provider disabled access to the Charter’97 
Web-site from the territory of Belarus. 

The Web-site users informed the editorial that they 
couldn’t access the Web-resource in the regular way, 
but note that they could cope with the task with the 
use of proxy-servers. The problems with access to 
Charter’97 Web-site were registered during the whole 
day then.

channel alongside with other independent media) 
received repeated warnings from the public pros-
ecution and KGB. Since the spring of 2014, the 
journalists faced prosecution and fines for activity 
without accreditations at the Ministry of Foreign 
Affairs of Belarus. 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

06

JULY–AUGUST 2014

http://www.eurobelarus.info
www.charter97.org
www.charter97.org
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/2362014_mass_media_in_belarus_en.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/2362014_mass_media_in_belarus_en.pdf


BLOGGER’S FAMILY FACES CRIMINAL CHARGES

On July 15, 2014, a blogger Aleh Zhalnou from 
Babruysk (Mahilou region) learned that a criminal case 
had been filed against his wife on criminal charges 
(art. 364 of Belarus Criminal Code- ‘Violence or threat 
of violence in relation to an officer of the Interior’). 

The blogger states that his wife became a victim of 
aggressive actions of police officers from the local De-
partment of Internal Affairs, who conducted a search 
in the Zhelnous’ private apartment in May 2014. 
According to him, the wife was trying to prevent the 
policemen from entering the apartment, since the 
latter intended to burst into it without presenting the 
search order. The woman was thrown to the floor. 
One of policemen from the group of intruders accused 
her of the use of violence. (In particular, he stated 
that she had bitten him.) 

On July 22, 2014, Babruysk City Court finished 
a trial on charges against Aleh Zhalnou’s son Aliak-
sei Zhalnou. The judge Yuliya Beraziuk sentenced the 
young person to three years of confinement in the 
open-type penal colony. Also, Aliaksei was obliged to 
pay a fine in the amount of 50 million Belarusian ru-
bles (approx. 3,500 EUR). 

The international organization ‘Reporters without 
Borders’ expressed protest on the score of the re-
pressive verdict of Babruysk City Court. “Unable to si-
lence Aleh Zhalnou, the authorities are now targeting 
his son,” said Johann Bihr, the head of the Reporters 
Without Borders Eastern Europe and Central Asia 
desk. “We deplore this verdict, which preserves the 
impunity of the local police, and we call on the courts 
to overturn it on appeal.” The ‘Reporters without Bor-
ders’ underscored that Belarus was ranked 157th 
out of 180 countries in the 2014 Reporters Without 
Borders press freedom index.

The court found the blogger’s sun guilty of hit-
ting a police officer in a police station on Septem-
ber 4, 2013 during the scuffle that ensued when 
the police handcuffed and hit him and his father. 
They had been arrested for filming traffic police 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

07

JULY–AUGUST 2014

http://en.rsf.org/belarus-blogger-s-son-sentenced-to-three-24-07-2014,46696.html
http://en.rsf.org/belarus-blogger-s-son-sentenced-to-three-24-07-2014,46696.html
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php


cars illegally parked on a pedestrian crossing. The 
police released them a few hours later but kept 
the video footage they had filmed.

Consequently, the blogger’s sun was accused of 
violating article 364 of Belarus Criminal Code - 
‘Violence or threat of violence in relation to an 
officer of the Interior’.

Also, a criminal case on article 369 of Belarus 
Criminal Code was filed against the blogger himself. 
In particular, he was accused of ‘offending officials in 
his personal blog’.

STATISTICS

The Ministry of Information of Belarus has pub-
lished information about the number of the printed 
and broadcasting media, officially registered in the 
first half-year of 2014. Since January till June 2014, 
the Ministry registered 37 new printed media, includ-
ing 9 state-owned and 28 non-state media outlets. At 
the same time, the Ministry cancelled 16 registration 
certificates, belonging to one state-owned and 15 
non-state print media outlets within the same period 
of time.  

All in all, 1,556 print media could be found in the 
state register as of August 1, 2014. The number of 
state-owned and non-state print media amounted to 
424 and 1,132 media outlets correspondingly. 

264 TV and radio broadcasting media had official 
registration certificates in Belarus as of August 
1, 2014. 179 of them were state-owned and 85 
of them belonged to private owners. One state-
owned and two non-state broadcasting media were 
officially registered in the first half-year of 2014. 
The registration certificate of one non-state broad-
casting company was cancelled by the Ministry of 
Information within the first half-year of 2014. 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

08

JULY–AUGUST 2014

http://mininform.gov.by/ru/kolich-pub-ru/
http://mininform.gov.by/ru/kolich-pub-ru/


Registration of Belarusian print and broadcasting 
media is implemented by the Ministry of Information 
of Belarus. (It is required to receive a permit from the 
governmental body to get officially registered in the 
country.) According to the Minister of Information of 
Belarus Aleh Praliaskouski, the Ministry of Information 
refused to register 105 media outlets in Belarus in 
2010-2012.   

The overwhelming majorit y of non-state print media 
are entertaining, advertising and the like. According 
to BAJ calculations, the number of officially regis-
tered non-state media is less than 30 in Belarus 
nowadays. Almost half of them were ousted from the 
state-owned monopolist press distribution systems 
(i.e. from subscription catalogues and news-stalls) 
in 2005. It happened on the eve of the Presidential 
election 2006. 11 independent periodicals still face 
problems with reaching the audience. Quite a few of 
non-state socio-political media face problems with at-
tracting advertisers. The problem is especially acute 
for nationwide publications. 

As a result of economic discrimination, the ‘Nias-
vizhski Chas’ socio-political newspaper seized to exist 
in July 2014. The weekly had been distributed in the 
town of Niasvizh (Minsk region) and the surrounding 
area for almost 12 years.

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

09

JULY–AUGUST 2014

http://news.tut.by/society/334025.html
http://news.tut.by/society/334025.html


The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

THE  BEL ARUS IAN  
ASSOC IAT I ON  

OF  JOURNAL I STS

W W W.BAJ.BY


