
№ 3 (49) 

ЛІПЕНЬ–ВЕРАСЕНЬ

2016

WWW.BAJ.BY

Становішча ў галіне СМІ ў перыяд 
выбарчае кампаніі 2016 г.	 2

Асноўныя падзеі ў галіне СМІ  
ў ліпені–верасні 2016 г.	 4

Рэйтынгі, індэксы, статыстыка	 7

................................................................................................................................................

СМІ ў перыяд выбараў 
у Палату прадстаўнікоў

...............................................................................................................

...............................................................................................................

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

ў БЕЛАРУСИСМI

ГА «БЕЛАРУСКАЯ  
АСАЦЫЯЦЫЯ  

ЖУРНАЛІСТАЎ»

http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


................................................

................................................

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

№ 3 (49) 
ЛІПЕНЬ–ВЕРАСЕНЬ 
2016

ў БЕЛАРУСИСМI

Становішча ў галіне СМІ  
ў перыяд выбарчае  
кампаніі 2016 г.

11 верасня ў Беларусі адбыліся выбары 
ў Палату прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу 
Рэспублікі Беларусь. 

У перыяд выбарчае кампаніі ціск на беларускія 
СМІ і журналістаў крыху зменшыўся. Так, не 
было зафіксавана новых выпадкаў прыцягнення 
да адміністрацыйнай адказнасці журналістаў за 
супрацоўніцтва з замежнымі СМІ без акрэдытацыі, 
што з’яўляецца адной з найбольш сур’ёзных 
праблемаў беларускай незалежнай журналістыкі 
апошняга часу, масавых перашкодаў працы 
журналістаў падчас выбараў, іншых формаў 
непрыхаванага ціску на недзяржаўныя медыі. 

Магчыма, гэта звязана з імкненнем беларускіх 
уладаў атрымаць станоўчую ацэнку выбараў 
з боку міжнародных структураў. 

З другога боку, некалькі незалежных друкаваных 
выданняў не былі дапушчаныя ў дзяржаўныя 
сістэмы распаўсюду, працягваўся крымінальны 
пераслед стваральніка сайту 1863x.com Эдуарда 
Пальчыса, некаторыя матэрыялы, размешчаныя 
на гэтым сайце, былі прызнаны экстрэмісцкімі. 

У цэлым становішча ў сферы СМІ заставалася пад жорсткім 
кантролем дзяржавы. У прамежкавай справаздачы Місіі па 
назіранні за выбарамі Бюро па дэмакратычных інстытутах і 
правах чалавека/АБСЕ, прадстаўленай 31 жніўня, адзначаецца: 
“У той час як Канстытуцыя гарантуе свабоду слова, забараняе 
цэнзуру і вызначае права на атрыманне, захоўванне і распаўсюд 

..............................................................................................................................................................

2

https://baj.by/be/content/229-kaap
http://naviny.by/new/20161007/1475830426-lukashenko-my-hoteli-ponravitsya-nashimi-vyborami-vsem
ucpb.org
http://www.osce.org/odihr/elections/belarus/261741
http://www.osce.org/odihr/elections/belarus/261741


................................................

................................................

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

№ 3 (49) 
ЛІПЕНЬ–ВЕРАСЕНЬ 
2016

ў БЕЛАРУСИСМI

інфармацыі, Крымінальны кодэкс утрымлівае нормы пра 
дыскрэдытацыю, паклёп і абразу. З 2014 года інтэрнэт-СМІ 
надзеленыя тымі ж абавязкамі, што і традыцыйныя СМІ, 
акрамя неабходнасці дзяржаўнае рэгістрацыі. У выпадку 
ўзнікнення падазрэнняў у парушэнні закону Міністэрства 
інфармацыі мае права абмяжоўваць доступ да вэб-сайтаў 
без рашэння суду… Асноўнай крыніцай інфармацыі лічыцца 
тэлебачанне. Дзяржаўная Белтэлерадыёкампанія (БТРК) 
з’яўляецца найбуйнейшай інфармацыйнай кампаніяй, што 
дамінуе як сярод тэлерадыёвяшчальных, гэтак і сярод 
друкаваных крыніцаў. Прыватныя СМІ маюць абмежаваны 
ўплыў і, паводле словаў шматлікіх суразмоўцаў МНВ БДІПЧ/
АБСЕ, часцяком патрапляюць пад ціск уладаў. Журналістам 
патрабуецца акрэдытацыя для працы на замежныя і беларускія 
СМІ, якія базуюцца за мяжой, таксама яны не могуць адначасова 
працаваць на нацыянальныя і замежныя СМІ. Грамадзянскія 
журналісты, блогеры і фрылансеры не лічацца журналістамі, 
і яны могуць атрымаць штраф за асвятленне падзеяў без 
акрэдытацыі. Невялікая колькасць незалежных СМІ і паступовае 
пашырэнне сеткі Інтэрнэт дазваляе анлайн-СМІ пашыраць сваю 
прысутнасць у якасці альтэрнатыўнай крыніцы палітычнай 
інфармацыі і інфармацыі, што датычыцца выбарчага працэсу”.  

Маніторынг асвятлення выбараў у СМІ 
традыцыйна праводзілі Місія па назіранні 
за выбарамі БДІПЧ/АБСЕ (з 11 жніўня) 
і ГА “Беларуская асацыяцыя журналістаў” 
(з 4 ліпеня да 21 верасня).

З уласным дакладам па выніках маніторынгу 
асвятлення ходу выбарчае кампаніі ў перыяд з 
15 да 29 жніўня ўпершыню выступіла грамадскае 
аб’яднанне “Беларускі саюз журналістаў”, якое 
аб’ядноўвае супрацоўнікаў дзяржаўных СМІ. 

3

https://baj.by/be/analytics/yak-zrabic-vybary-nezauvazhnymi-bazh-prezentavau-manitoryng-asvyatlennya-parlamenckay
http://bsj.by/wp-content/uploads/2016/09/monitoring_smi.pdf
http://bsj.by/wp-content/uploads/2016/09/monitoring_smi.pdf


................................................

................................................

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

№ 3 (49) 
ЛІПЕНЬ–ВЕРАСЕНЬ 
2016

ў БЕЛАРУСИСМI

Асноўныя падзеі ў галіне СМІ  
ў ліпені–верасні 2016 г. 

Справа  
Эдуарда Пальчыса

25 жніўня суд Цэнтральнага раёна Мінска прызнаў экстрэмісцкімі 
матэрыяламі 9 артыкулаў з сайту 1863х.com. Суд быў закрытым. 
Заснавальнік і аўтар сайту Эдуард Пальчыс на працэсе не 
прысутнічаў. Ён знаходзіцца ў следчым ізалятары Мінска і 
абвінавачваецца ў распальванні расавае, нацыянальнае або 
рэлігійнае варажнечы (ч. 1 арт. 130 Крымінальнага кодэкса 
Рэспублікі Беларусь) за распаўсюд у інтэрнэце артыкулаў, 
якія 25 жніўня былі прызнаныя экстрэмісцкімі, а таксама за 
распаўсюд парнаграфічных матэрыялаў (ч. 2 арт. 343 КК).

Сайт 1863х.com быў створаны каля двух год 
таму. Ягоны ўладальнік вёў рэсурс на ўмовах 
поўнай ананімнасці і хаваўся пад нікам Джон 
Сільвер. Ён рэзка крытыкаваў “рускі свет” і 
расійскія ўлады. Справа ў дачыненні Пальчыса 
была ўзбуджаная яшчэ ў 2015 годзе, пасля чаго 
ён пакінуў Беларусь. У студзені 2016 г. ён быў 
затрыманы ў Расіі, а ў траўні экстрадаваны ў 
Беларусь. 5 кастрычніка 2016 г. некалькі 
беларускіх праваабарончых арганізацыяў 
прызналі Э. Пальчыса палітзняволеным.

Ціск  
на журналістаў-фрылансераў 

28 ліпеня Лоеўскі раённы суд аштрафаваў гомельскага 
журналіста-фрылансера Кастуся Жукоўскага за дробнае 
хуліганства (арт. 17.1 Кодэкса аб адміністрацыйных 
правапарушэннях) на тры базавыя велічыні (63 беларускія 
рублі, што прыблізна адпавядае 30 еўра).

..............................................................................................................................................................

4

http://1863x.com/
http://spring96.org/be/news/85124


................................................

................................................

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

№ 3 (49) 
ЛІПЕНЬ–ВЕРАСЕНЬ 
2016

ў БЕЛАРУСИСМI

Справа была ўзбуджаная 21 чэрвеня, калі міліцыя 
затрымала К. Жукоўскага і ягонага калегу Аляксея 
Атрошчанку падчас вядзення імі відэаздымак 
мясцовага камбінату будаўнічых матэрыялаў. 
Паводле сцверджання К.Жукоўскага, міліцыянты 
ўжылі да яго гвалтоўныя метады ўздзеяння і 
нанеслі цялесныя пашкоджанні. Пасля таго, як 
Жукоўскі звярнуўся ў Следчы камітэт, міліцыя 
склала на журналістаў шэсць пратаколаў, 
чатыры з якіх датычацца К. Жукоўскага: за 
абразу чыноўніцаў райвыканкама, якія заміналі 
відэаздымкам яшчэ да прыезду міліцыі, за 
непадпарадкаванне і абразу начальніка 
раённага аддзялення міліцыі і хуліганства. Тры 
з пратаколаў у адносінах К. Жукоўскага суддзя 
Антаніна Музычэнка вярнула ў міліцыю на 
дапрацоўку, а на падставе чацвёртага прысудзіла 
яму мінімальны штраф. Да цяперашняга 
часу тэрмін прыцягнення журналістаў да 
адказнасці па астатніх пратаколах сышоў. 

У верасні адбыўся яшчэ адзін інцыдэнт з К.Жукоўскім і А. 
Атрошчанкам. Падчас правядзення імі апытання жыхароў г. 
Нароўля пра працу і заробкі ў райцэнтры за імі ехаў аўтамабіль 
“Мерседэс”. Калі А. Атрошчанка падышоў да аўтамабіля, што 
спыніўся насупраць міліцыі, каб высветліць прычыны таго, 
што адбывалася, той нечакана крануўся з месца і штурхнуў 
журналіста на капот. За рулём аўтамабіля апынулася першая 
намесніца старшыні Нараўлянскага райвыканкама Наталля 
Коваль, адказная за ідэалагічную працу. У сувязі з гэтым 
здарэннем А. Атрошчанка напісаў заяву ў міліцыю. Напрыканцы 
верасня судмедэкспертыза зафіксавала ў А. Атрошчанкі лёгкія 
цялесныя пашкоджанні. На пачатку кастрычніка інцыдэнт 
атрымаў нечаканы працяг: К.Жукоўскі быў выкліканы ў раённы 
аддзел міліцыі г. Нароўля для складання пратаколу за незаконны 
выраб і распаўсюд прадукцыі СМІ (частка 2, арт. 22.9 КаАП).

З пачатку 2016 г. суды 10 разоў прыцягвалі 
да адміністрацыйнае адказнасці паводле 
часткі 2, арт. 22.9 КаАП журналістаў за супрацу 
з замежнымі СМІ без акрэдытацыі. Усе 10 
судовых працэсаў адбыліся ў Гомельскай 
вобласці, прычым К. Жукоўскі быў 

5

https://baj.by/ru/analytics/shtrafy-zhurnalistam-po-st-229-koap-tablica-obnovlyaetsya
https://baj.by/ru/analytics/shtrafy-zhurnalistam-po-st-229-koap-tablica-obnovlyaetsya
https://baj.by/ru/analytics/shtrafy-zhurnalistam-po-st-229-koap-tablica-obnovlyaetsya


................................................

................................................

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

№ 3 (49) 
ЛІПЕНЬ–ВЕРАСЕНЬ 
2016

ў БЕЛАРУСИСМI

аштрафаваны 7 разоў. З сярэдзіны красавіка да 
кастрычніка 2016 г. новых справаў па арт. 22.9 
не ўзбуджалася. 

Эканамічная дыскрымінацыя 
незалежных выданняў

На пачатку верасня дзяржаўныя прадпрыемствы “Белсаюздрук” 
і “Белпошта”, якія займаюць дамінуючае становішча на рынку 
распаўсюду друкаваных СМІ па падпісцы і ўраздроб, у чарговы 
раз адмовілі ў распаўсюдзе незалежнаму штотыднёвіку “Новы Час”.  

Варта нагадаць, што ў траўні – чэрвені падобныя адмовы 
на зварот рэдакцыяў аб уключэнні газетаў у падпісныя 
каталогі манапаліста “Белпошта” і / ці продажы выданняў 
праз шапікі прадпрыемстваў сістэмы “Саюздрук”, 
атрымалі баранавіцкая газета “Інтэкс-прэс” (Брэсцкая 
вобласць), «Газета Слонімская» і «Отдушина» (Гродзенская 
вобласць), “Барысаўскія навіны” (Мінская вобласць).

Каля 20 незалежных выданняў былі выкінутыя 
з дзяржаўных сістэмаў распаўсюду 11 год таму. 
З таго часу шмат якія з іх спынілі выхад. 

Разам з гэтым дзяржаўныя СМІ не толькі 
атрымліваюць бюджэтнае фінансаванне, 
але і карыстаюцца адміністрацыйнымі 
перавагамі. У верасні журналістам “Радыё 
Свабода” патрапіў ліст з ідэалагічнага 
аддзела Лідскага райвыканкама “Аб 
правядзенні падпіскі на IV квартал 2016 г.”

Кіраўніцтва ідэалагічнага аддзела выканкама 
“звяртае ўвагу” кіраўнікоў прадпрыемстваў 
і арганізацыяў Лідскага раёна на неабходнасць 
забяспечыць падпісную кампанію на шэраг 
дзяржаўных газетаў. Кіраўнікі арганізацыяў маюць 
накіраваць справаздачу пра выкананую працу 
і даслаць ксеракопіі падпісных лістоў. Колькасць 
выпісаных выданняў мае складаць не менш 

6

https://baj.by/be/content/novy-chas-znou-ne-puscili-u-raspausyud
https://baj.by/be/content/novy-chas-znou-ne-puscili-u-raspausyud
https://baj.by/be/content/intex-press-ne-uklyuchyli-u-padpisny-katalog
https://baj.by/be/content/gazece-slonimskay-znou-admovili-u-padpiscy-i-raspausyudze-adkazy-yak-pad-kapirku
https://baj.by/be/content/minablsayuzdruk-usyo-zh-ne-budze-raspausyudzhvac-borisovskie-novosti
https://baj.by/be/analytics/dzesyac-god-bez-prava-raspausyudu-kopii-dakumentau-tablica
https://baj.by/be/analytics/dzesyac-god-bez-prava-raspausyudu-kopii-dakumentau-tablica
http://www.svaboda.org/a/prymusovaja-padpiska/28002619.html
http://www.svaboda.org/a/prymusovaja-padpiska/28002619.html
http://www.svaboda.org/a/prymusovaja-padpiska/28002619.html


................................................

................................................

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

№ 3 (49) 
ЛІПЕНЬ–ВЕРАСЕНЬ 
2016

ў БЕЛАРУСИСМI

за палову ад спісавае колькасці працоўных 
калектываў. У спіс рэкамендаванае прэсы 
ўваходзяць як нацыянальныя, гэтак і абласныя 
і мясцовыя дзяржаўныя выданні «Советская 
Белоруссия», «Рэспубліка», «Звязда», «Народная 
газета», «Знамя юности», «Гродзенская праўда», 
«Лідская газета», «7 дней», «Сельская газета».

Рэйтынгі, індэксы, статыстыка

У Беларусі толькі 32 сродкі масавае інфармацыі выпускаюцца 
на беларускай мове. Пра гэта гаворыцца ў адказе намесніка 
міністра інфармацыі Уладзіміра Матусевіча на запыт прэсавага 
сакратара ГА “Беларуская асацыяцыя журналістаў” Барыса 
Гарэцкага. На расейскай мове выдаюцца 837 выданняў, 
яшчэ 526 СМІ выдаюцца на расейскай і беларускай мове.

..............................................................................................................................................................

7



Змест гэтага электроннага выдання 
абаронены нормамі Аўтарскага права.
Спасылка на ГА «Беларуская асацыяцыя 
журналістаў» пры выкарыстанні 
матэрыялаў ЭЛЕКТРОННАГА БЮЛЕТЭНЯ 
«СМІ Ў БЕЛАРУСІ» з’яўляецца 
абавязковай.

Выдавец: 
ГА «Беларуская асацыяцыя 
журналістаў» (ГА «БАЖ »).  
Вул. Камсамольская 7-32, 220030  
Мінск, БЕЛАРУСЬ

Тэл.: +375 17 203-63-66, 226-70-98. 
Факс: +375 17 203-63-66, 226-70-98.  
E-mail: press@baj.by  
Web: www.baj.by

Кантакт: 
Бастунец Андрэй Леанідавіч, 
старшыня ГА «БАЖ»

ГА «БЕЛАРУСКАЯ  
АСАЦЫЯЦЫЯ  

ЖУРНАЛІСТАЎ»

WWW.BAJ.BY

2016

.......................................................................................................

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by

