
July – September 2013

Ra
di

o 
Sv

ab
od

a 
(s

va
bo

da
.o

rg
)

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

The Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

www  .baj.by



I welcome the court’s ruling to drop all charges against Pac-
zobut and I hope that this was the last time a media work-
er faces criminal prosecution in Belarus because of his or 
her profession.

Dunya Mijatovic, OSCE media freedom representative

It is deeply worrying that authorities in Belarus are using a 
law against extremism to censor a collection of prize win-
ning images from across Belarus... Moreover, the withdraw-
al of the license for producing a publication that was only a 
year later declared extremist on spurious grounds punishes 
a reputable publishing house for a crime it could not have 
known was being committed at the time.

Jim Boumelha, IFJ President

The legislation that has been used to strip the highly respect-
ed Lohinvau publishing house of its license has been gross-
ly abused to censor photography and instill a climate of fear 
among all media professionals.

Mogens Blicher-Bjerrega°ard), EFJ President

02

July – September 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.osce.org/fom/105451
http://www.ifj.org/en/articles/ifj-efj-call-for-review-of-absurd-decision-to-strip-belarus-publishing-house-of-license


Contents:

Main events in mass media field  
in July-September 2013  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  4

Rating lists, indexes, reports  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 10

03

July – September 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



Main events  
in mass media field  
in July-September 2013 

• �Termination of criminal prosecution of the 
journalists S. Vazniak, A. Fiaduta, I. Khalip, 
and A. Paczobut ;

• �Detentions and notes of warning to journalists;

• �Internet activists’ prosecution;

• �The use of law against extremism for 
restricting the freedom of expression.

Termination of journalists’  
prosecution

In July 2013, the journalists Siargey Vazniak and 
Iryna Khalip as well as a political analyst and jour-
nalist Aliaksandr Fiaduta were released from serv-
ing criminal sentences. They had been convicted in 
2011 for participating in protest demonstration 
after president elections 2010. In all cases the 
release from criminal prosecution was the result 
of the end of sentence or expiration of a suspend-
ed sentence. 

On July 19, Iryna Khalip, the wife of the former 
candidate for presidency Andrey Sannikau, was re-
leased from the criminal liability of two-year suspended 
imprisonment. This happened as a result of expira-
tion of the suspended sentence. For two years Iryna 
Khalip was forced to follow strict limitations, set by 
the court (in particular, she was forbidden to leave 
the house after 10 p.m).

On July 23, conviction and criminal record were 
removed from A. Fiaduta and S. Vazniak, who had 

04

July – September 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



worked during the presidential elections at headquar-
ters of another candidate for presidency, Uladzimir Ni-
akliayeu. They were sentenced to two-year suspended 
imprisonment in May 2011. The court ruling came 
into legal force in two months, after the hearing 
of the appeal by Minsk City Court. On July 23, the 
suspended sentence in relation to A. Fiaduta and 
S.Vozniak ended.

On September 23, the Belarusian reporter of the 
Polish “Gazeta Wyborcza” Andrey Pachobut was re-
leased from the sentence of three-year suspended 
imprisonment for “slander against the President of the 
Republic of Belarus”. The ruling to release the journal-
ist from liability on the grounds of the suspended sen-
tence expiration was received by the Court of Lenin 
District in the town of Hrodna. A. Pachobut was con-
victed on July 5, 2011, and before the hearing had 
spent several months behind the bars. In the summer 
of 2012, he was sued again for slander against the 
President of the Republic of Belarus. But on March,15  
2013 the case was dismissed for lack of evidence.

Detentions of journalists

Since the beginning of 2013, BAJ has traced 25 
cases of journalists’ detentions. Four of them end-
ed with administrative arrests for the terms of 3 
to 12 days. At least 7 journalists have been de-
tained during the period under review.

On July 25, the reporter of Internal Politics depart-
ment at the weekly newspaper “Belarusians and Mar-
ket” Ihar Ilyash was detained by the police and kept 
at Maskousky District Department of Internal Affairs 
in Minsk for longer than an hour. He was suspected 
of having committed an offense.

On July 26, the reporter of non-governmental agen-
cy BelaPAN Zahar Shcharbakou, BelaPAN cameraman 
Andrey Korsak and press photographer of “Nasha 
Niva” Siargey Gudzilin were detained in the capital city 
of Belarus. All the video and photo materials were 
removed from Korsak’s and Gudzilin’s cameras  – Be-

05

July – September 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



laPAN informed. The journalists were detained with 
the rally participants, who commemorated the anni-
versary of Belarusian Declaration of Independence on 
July 27, 1990.

On September 14, the reporter of Radio “Svaboda” 
Aleg Gruzdzilovich and the “Nasha Niva” newspaper 
journalists Iryna Arakhouskaya and Hanna Badziaka 
were detained by the police in Minsk. The journalists 
were to cover an event in memory of convict Ihar Pt-
sichkin, deceased in the remand centre. The journal-
ists, together with the event participants, were taken 
to the police station, where their fingerprints were 
taken and photo- and video-materials removed. All of 
them were released after three hours of detention.  

Persecution of Internet activists

In July-September 2013, persecution of Internet-
activists (including bloggers, forum commentators, 
etc.) increased. In many cases, it was initiated by 
government agencies or officials.

In July, a playwright Andrey Karelin was sentenced 
by the Court of Frunzensky District of Minsk to a 7 
million-rubles (about 600 euros) fine for his forum 
statements. This happened after Andrey Karelin left 
two negative comments relating Belarusian police on 
TUT.BY forum, and administrative proceedings were 
initiated for insulting an official while performing his 
duties. On August 26, the playwright had to resign 
from the theatre where he had worked as the head 
of literature and drama department. According to his 
words, this happened after a telephone call to the 
theatre director from the Main Office of Ideological 
Work at Minsk City Executive Committee.   

On August 8, there was reportered possibilit y of 
filing new criminal proceedings for slander against 
some users of the pruzhany.net Web-site. The Chair 
of Pruzhansky District Court (Brest region) Uladzi-
mir Sauchuk didn’t like the comments upon one of 
the articles on the site, and asked the prosecutor 
to inspect the actions of the Web-site users as for 

06

July – September 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/be/node/21837


their legalit y. U. Sauchuk believes that some of them 
have carried out "slanderous speculations on charges 
of committing a serious crime” in regard to one of 
judges. The article that inspired the comments at 
pruzhany.net  was called “Court ruling on the case of 
a teenager’s death in Pruzhany announced”. Many of 
the commentators were outraged by the court ruling 
acquitting the accused.

On August 9, Ruslan Mirzoyeu, the author of sen-
sational Bynet video clips “The Factory Chronicles” and 
the “The District Chronicles” was sentenced to a 7-day 
administrative arrest. The official ground for the ar-
rest was obscene language (“petty hooliganism”, art. 
17.1, Code of Administrative Law of the Republic of 
Belarus). “The District Chronicles” show the lowdown 
of the author’s district, interviews with a drug-addict 
and a prostitute and some other characters included.  
Meanwhile, as the state TV channel ONT announced, 
“the prosecutor’s office doesn’t keep it a secret that 
the main reason for the punishment is not obscene 
language”. According to an employee of the prosecu-
tor’s office, R. Mirzoyeu was prosecuted for “manipu-
lating the social or public issues”.

Another criminal case dealing with uploading ma-
terials to the web can be initiated in Svetlahorsk 
(Homel region). After the local blogger and civil activ-
ist Henadz Zhulega had made a video about the house 
of the Chairman of Svetlahorsk Executive Committee 
and placed it in social networks, the official’s wife 
requested that H. Zhulega should be held respon-
sible. She found the video insulting for her family 
and considered the information slanderous. On Au-
gust  17 Zhulega’s apartment was searched by the 
police on prosecutor’s assent, and his computer was 
withdrawn. The police noted that after the computer 
inspection the question of blogger’s criminal liabilit y 
would be considered.

07

July – September 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/be/node/21837


The use of law against extremism for 
restricting the freedom of expression

During the period under consideration the authori-
ties continued to widely use the law against ex-
tremism for restricting the freedom of expression. 
The law against extremism has had the legal force 
in the Republic of Belarus since the beginning of 
2007. Among the materials, recognized “extrem-
ist” there were CDs with the “Solidary with Bela-
rus” concert recording in Warsaw, a Polish doc-
umentary – prize-holder of international festivals 
“Lekcja Bialoruskiego” (“A lesson of Belarusian”) 
and the discs with pictures from protests demon-
strations after the presidential elections-2006.

A new wave of cases to recognize materials as “ex-
tremist” started with the album “Belarus Press-
Photos - 2011”. On September 20, the Ministry 
of Information of the Republic of Belarus withdrew 
the “Lohvinau” publishing house licence for produc-
ing the album. In September at the Lithuanian-
Belarusian border the Belarusian customs officials 
withdrew a book by Valer Karbalevich “Aliaksandr 
Lukashenka. Political Portrait” for inspection as 
regards extremism. The book by the Belarusian 
human rights defender Ales Bialiatski, that had 
been withdrawn there earlier, “Consecrated by the 
Belarusian Affairs”(“Асьвечаныя Беларушчынай”) 
has already been recognised by the experts com-
mittee as “harmful for the reputation of the Re-
public of Belarus”

On July 17, the Belarusian governmental newspaper 
“Respublika” published the updated “National List of 
Extremist Materials”. Among others, there appeared 
the edition of “Belarus Press-Photos 2011” that was 
recognized extremist by Ashmiansky District Court in 
Hrodna region on April 18, 2013.

41copies of “Belarus Press Photo-2011” album 
were withdrawn from the photographers Yulia 
Darashkievich, Aliaksandr Vasiukovich, and Vadzim 
Zamirouski on November 12, 2012 at “Kamienny 
Log” border crossing. In February, there appeared 
information that the albums were passed over to 

08

July – September 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



KGB. Soon after that the photographers received 
court subpoenas. According to the expertise, per-
formed by ideologists and teachers of Hrodna uni-
versity on KGB request, “the photo album mate-
rials selection reflects in total only the negative 
aspects of the Belarusian people’s life… and un-
dermines trust in the government and authorities 
from the point of view of foreign countries and 
foreign and international organizations”.

On September 14, the activist Aliaksandr Malochka 
was deprived of the book “Aliaksandr Lukashenka. 
Political Portrait”, written by the Belarusian journal-
ist and political analyst Valer Karbalevich, on the way 
from Lithuania to Belarus. The book was taken for 
inspection as regards extremism. The expertise was 
to take place since September 30, and it had to last 
for about 20 days. An expert of the Main Office for 
Ideological Work, Culture and Youth Affairs of Hrodna 
Regional Executive Committee was in charge of the 
expertise. The Head of the Office Pavel Skabko was 
the Chairman of the Committee that recognized the 
album “Belarus Press Photo-2011” as extremist.

On September 20, the Ministry of Information of 
the Republic of Belarus dismissed the “Lohvinau” pub-
lishing house licence. The reason for the action was 
production of the photo album “Belarus Press-Photo  - 
2011”. According to the ruling of Ashmiany District 
Court, the album was recognised to be containing 
extremist materials. 

The “Lohvinau” publishing house is the flagship in 
the field of Belarusian literary publications.

09

July – September 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



RATING LISTS,  
INDEXES, REPORTS 

According to preliminary “Index of Media Freedom in 
Eastern Partnership”, Belarus is the most problematic 
among the six member countries of the project.

The research was held with-
in the project ENP Eap Media 
Freedom Watch. The freedom 
index was prepared on the ba-
sis of interviews with ten media 
experts in each of six Eastern 
Partnership countries: Azerbai-
jan, Armenia, Belarus, Georgia, 
Moldova, and Ukraine. The index 
determines the degree of com-
pliance of regional journalists’ 
rights with fundamental rights 
and freedoms.

According to experts, Belarus showed the worst 
results in all four blocks of issues, including ‘Politics’, 
‘Application Practice’, ‘Broadcasting’, and ‘Internet and 
New Media’.

10

July – September 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

The  Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

www  .baj.by


