
September–October 2014

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

The Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

www  .baj.by



As far as I know, none of reporters can be found in Belarusian 
prisons at the moment. However, it is insufficient for saying 
that we are moving forward. I don't see any intention to 
loosen the strictly regulated media legislation.

Dunja Mijatoviс', 
OSCE Representative on Freedom of the Media

The Committee members believe that none of changes in the 
Belarusian legislation in the field of freedom of expression 
are required nowadays.

Andrei Naumovich,  
Head of Standing Committee  

on Human Rights, National Relations,  
and Mass Media at the Chamber of Representatives  

of the National Assembly of Belarus

02

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

September–October 2014

http://www.dw.de/%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D0%BE%D0%B1%D1%81%D0%B5-%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D1%8C-%D0%BE%D1%82-%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2-%D0%B2-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%81%D0%B8-%D0%B0%D0%BA%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8E-%D0%BD%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%BE/a-17979112
http://www.dw.de/%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D0%BE%D0%B1%D1%81%D0%B5-%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D1%8C-%D0%BE%D1%82-%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2-%D0%B2-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%81%D0%B8-%D0%B0%D0%BA%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8E-%D0%BD%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%BE/a-17979112
http://baj.by/be/node/26742


CONTENTS:

Situation in the Belarusian Mass Media Field  
in September-October 2014 (review) .  .  .  .  .  .  .  .  .  4

Main Events in the Mass Media Field  
in September-October 2014 .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  4

Rating Lists, Indexes, Statistics  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  8

03

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

September–October 2014



SITUATION IN THE BELARUSIAN  
MASS MEDIA FIELD  
IN SEPTEMBER-OCTOBER 2014  
(REVIEW)

Since the beginning of the autumn 2014, special 
concern has been caused by persecution of Belaru-
sian journalists for publication of their materials in 
foreign mass media. Among other, the reporters are 
fined the sums that equal the average monthly salary 
in Belarus. 

Among other, it is necessary to underscore the fol-
lowing events that exerted influence on the freedom of 
mass media in Belarus in September-October 2014:

• �a court verdict, depriving the 'Belsat' TV 
channel of the right to use the title on the 
territory of Belarus;

• �arbitrary detentions of journalists.

MAIN EVENTS IN THE MASS MEDIA FIELD 
IN SEPTEMBER-OCTOBER 2014

Fines to Journalists for Publication  
of Their Materials in Foreign Mass Media

On September 16, 2014, the police conducted 
examination of apartments, owned by an independent 
journalist Aliaksandr Burakou and his parents, in the 
city of Mahilou. (The inspection had been sanctioned 
by the local public prosecutor.) Consequently, the po-
lice officers seized the computers and system units, 
belonging to the reporter and his relatives. These ac-
tions were reasoned by the appearance of an article 
on "Deutsche Welle" Web-site, signed by the journalist.sv

ab
od

a.
or
g

04

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

September–October 2014

http://www.dw.de/


It's worth mentioning that the examination of pri-
vate apartments, the seizure of computer equipment 
as well as the arbitrary detention of thee journalists 
in Minsk happened, when Dunja Mijatovic, OSCE Rep-
resentative on Freedom of the Media, paid a visit to 
Belarus.   

On September 30, 2014, two confiscated laptops 
and one computer system unit were returned to the 
journalist. However, the other system unit remained 
in the police.

On October 8, 2014, A. Burakou was fined 6 mil-
lion Belarusian rubles (around EUR 450) by the Len-
inski City District Court of Mahilou. The judge found 
the journalist guilt y of breaking the Belarusian Mass 
Media law by means of publishing his article on the 
Russian version of “Deutsche Welle” Web-site without 
press credentials from the Ministry of Foreign Affairs 
of Belarus. 

On September 25, 2014, Maryna Mauchanava, an 
independent journalist from Babruysk (Mahilou region) 
was prosecuted for her professional activity without 
valid press credentials. The police regarded publica-
tion of her material on the Web-site of 'Belsat TV' 
channel as 'illegal creation and distribution of mass 
media production'. Consequently, the journalist was 
fined 4,800,000 Belarusian rubles (approx. EUR 350).

On October 7, 2014, the Kastrychnitski City Dis-
trict Court of Hrodna fined a local independent re-
porter Andrei Mialeshka 5,250,000 Belarusian rubles 
(around EUR 400) for his publication on the 'Belaru-
sian Radio Racyja' Web-site (Poland). It was for the 
second time within the year that the journalist was 
fined for conducting his professional activities. (In par-
ticular, on June 16, 2014, the Leninski City District 
Court of Hrodna had fined the journalist 4,500,000 
Belarusian rubles (around EUR 340) for his coopera-
tion with the 'Belarusian Radio Racyja'.)

It should be stressed that the mere fact of pub-
lication of journalistic materials in the foreign 
media was regarded as a proper reason for the 
persecution of the independent reporters by the 

sv
ab

od
a.
or
g

sv
ab

od
a.
or
g

05

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

September–October 2014



On September 26, 2014, the Belarusian Associa-
tion of Journalists declared unlawful the persecution 
of reporters, whose names and publications appeared 
in the foreign media. According to BAJ, the legal prac-
tice violated the domestic legislation of Belarus and 
the international obligations of the Belarusian state in 
the field of freedom of expression.

Moreover, Dunja Mijatovic, OSCE Representative on 
Freedom of the Media and the Swedish Union of Jour-
nalists protested against the persecution of Belaru-
sian journalists for publication of their materials in 
the foreign media.

The Supreme Court Bans 'Belsat TV' Satellite 
Channel to Use the Title in Belarus 

On September 4, 2014, the Supreme Court of 
Belarus banned the Telewizja Polska company that 
founded the 'Belsat TV' channel to use the 'Belsat' 
trade mark on the territory of Belarus. Thus, the 
supreme judicial authority satisfied a claim, filed by 
Andrei Beliakou, the owner of 'BELSATplus' company 
(Belarus).

It should be reminded that the Board of the Su-
preme Court on Intellectual Property dismissed A. 
Beliakou's claim and took a decision in support of 
'Belsat TV' channel at the beginning of the year. How-
ever, the Presidium of the Supreme Court of Belarus 
cancelled the initial verdict and sent the case for revi-
sion. Consequently, the same Supreme Court issued a 
contrary verdict and banned the TV channel to use its 
name, i.e. “Belsat TV”, while broadcasting programs 
to the territory of Belarus as well as mention it on 
the TV channel's Web-site that can be accessed by 
the Belarusian Internet users. 

The TV channel director Agnieszka Romaszewska-
Guza is convinced that the trial against 'Belsat' was 
politically biased. She believes that the decision to 

judicial authorities. The latter were not interested 
in the content of the publications at that. 

06

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

September–October 2014

http://baj.by/ru/node/26450
http://baj.by/ru/node/26450
https://www.sjf.se/nyheter/201410/stod-till-vitryska-frilansjournalister
https://www.sjf.se/nyheter/201410/stod-till-vitryska-frilansjournalister
http://belsat.eu/be/wiadomosci/a,21722,dyrektarka-kanalu-zabaranits-vykarystannie-laghatypu-bielsat-naurad-tsi-maghchyma.html


ban the usage of 'Belsat TV' trade mark in Belarus 
proves true that the case was strictly controlled by 
the Belarusian official authorities.

 “Belsat” is an independent satellite TV channel. 
It was founded on agreement between the Minis-
try of Foreign Affairs of Poland and the Polish TV 
(Telewizja Polska) in 2007. The TV broadcasting is 
aimed at the Belarusian audience. Since the mo-
ment of “Belsat” foundation, the Polish TV man-
agement has had several attempts to obtain legal 
status for the TV channel in Belarus. However, all 
these efforts were in vain. The Belarusian journal-
ists, who cooperate with the TV channel as well 
as the journalists, who contribute their reports to 
other foreign media, have received a number of of-
ficial warnings from the public prosecution bodies 
and the KGB. Since the spring of 2014, they have 
been repeatedly fined for conducting journalistic 
activity without valid press credentials, issued by 
the Ministry of Foreign Affairs of Belarus. 

Arbitrary Detentions of Journalists 

The Belarusian Association of Journalists registered 
7 cases of arbitrary detention of journalists by police 
officers in September-October 2014. Three of them 
were detained on the days, when Dunja Mijatovic, 
OSCE Representative on Freedom of the Media, paid a 
visit to Belarus. (It is worth mentioning that a special 
OSCE seminar on coordination of activities between 
mass media and law enforcement agencies was ar-
ranged by Ms Mijatovic in Minsk in the framework of 
her visit to Belarus.) 

All in all, the BAJ has registered 26 short-term de-
tentions of journalists since the year start. In all the 
cases the media workers were released from custody 
within three hours since the moment of their deten-
tion without making police reports. The number is a 
bit less than in the previous years. (Over 50 and 60 
cases of detention of journalists were registered in 
Belarus in the years of 2013 and 2012 correspond-
ingly.)

07

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

September–October 2014

http://naviny.by/rubrics/society/2014/09/04/ic_articles_116_186559/
http://naviny.by/rubrics/society/2014/09/04/ic_articles_116_186559/


RATING LISTS,  
INDEXES, STATISTICS 

Belarus continues to hold the last position in the 
Mass Media Freedom rating list for the Eastern Part-
nership states. 

According to the report for the first half-year 2014, 
Belarus and Azerbaijan have the worst situation in the 
mass media freedom field for the EaP states. (The 
document was published in September 2014.) Georgia 
continues to keep leadership in the list. The second 
position is held by Moldova. The third position is held 
by Ukraine that has changed position with Armenia. 

The experts believe that a range of continuously 
poor indexes prevents Belarus from leaving the last 
position in the rating list. In particular, it concerns the 
repressive Mass Media law, the absence of public TV 
broadcasting as well as total state control over TV 
and radio broadcasting in the country. 

Presentation of quarterly Indexes on Mass Media 
Freedom in the EaP region is a part of the EaP 
Media Freedom Watch project, implemented by 
“Internews-Ukraine” International Public Organiza-
tion in cooperation with NGOs from other five EaP 
states. The index is calculated by means of sum-
ming up the scores from the participating states 
within four categories: ‘Policies’, ‘Implementation 
practice’, ‘TV and Radio broadcasting”, and ‘In-
ternet and new media’. Around 60 media experts 
take part in preparing the rating list. 

Expression of Opinion Gets More Frequently 
Violated by Belarusian Authorities

The Belarusian citizens are more and more fre-
quently persecuted by national authorities for expres-
sion of their views and opinions. This conclusion has 
been drawn by the Centre for Strategic Litigations 
(Homiel), following their analysis of all decisions on 

08

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

September–October 2014

http://mediafreedomwatch.org/ru/ukraine-has-improved-its-position-in-media-freedom-index-georgia-in-the-lead/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ukraine-has-improved-its-position-in-media-freedom-index-georgia-in-the-lead/
http://litigation.by/29-glavnaya-novost/757-statya-dlya-sajta
http://litigation.by/29-glavnaya-novost/757-statya-dlya-sajta


Belarusian cases, taken by the UN Human Rights 
Committee.

The Center’s Head Leanid Sudalenka noted that 
every second Belarusian case, regarded in Geneva, 
had relation to persecution of citizens for their ex-
pression of opinions. By now, the UN Committee for 
Human Rights has taken 68 decisions on Belarusian 
cases. The applicants' right to freedom of expression 
was found violated in 34 of them. 

09

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

September–October 2014



The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

The  Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

www  .baj.by


