
SPECIAL ISSUE

MASS MEDIA  
IN THE PERIOD 
OF PRESIDENTIAL 
ELECTION 
IN BELARUS

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

THE BEL ARUS IAN  
ASSOC IAT I ON  

OF  JOURNAL I STS

W W W.BAJ.BY



CONTENTS:

Brief background information  
about the Presidential Election-2015  
in Belarus  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  3

Situation in Mass Media Field  
on the Eve of Presidential Election-2015  
(Background of Election Campaign)  .  .  .  .  .  .  .  .  .  5

Observation of Journalist and Media Rights  
during the Presidential Election Campaign  .  .  .  .  8

02

SPECIAL ISSUE

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



BRIEF BACKGROUND  
INFORMATION ABOUT  
THE PRESIDENTIAL ELECTIOIN-2015  
IN BELARUS

On June 30, 2015, the Chamber of Representatives 
of the National Assembly of Belarus appointed the 
Presidential election to October 11, 2015. 

On September 10, 2015, the Central Commission 
of Belarus for Elections and National Referendums 
(further – Central Election Commission) registered 
four presidential candidates, nominated by collect-
ing signatures, including the incumbent president Ali-
aksandr Lukashenka, Siarhei Haidukevich, Tatsiana 
Karatkevich, and Mikalai Ulakhovich.

A part of opposition groups initiated the so-called 
‘ignore campaign’ with a call to disregard the vot-
ing. (It is worth mentioning that calls to boycott 
elections are banned in Belarus in line with the 
amendments to the Belarus Electoral Code, adopt-
ed in 2013.)    

The elect ioneering started as 
soon as the candidates got regis-
tered. It lasted until the so-called 
‘day of silence’ on October 10, 
2015. The procedure of using the 
media during the preparation and 
holding the elections was approved 
by the CEC.   

The state-owned TV-channel ‘Bela-
rus 1’ and ‘The First National Chan-
nel of Belarusian Radio’ provided 
each candidate with the possibilit y 
to deliver their election speeches 
free of charge (twice on the radio 
and twice on TV). The presidential 

candidate TV-debates were conducted on October 3, 
2015. But for that, the candidates gained the right 

03

SPECIAL ISSUE

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post_pp.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post_pp.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Soob1.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Soob1.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post49.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post49.pdf


The incumbent president A. Lukashenka didn’t make 
use of the free broadcasting. Also, he didn’t take part 
in the TV-debates. Still, his presence on the state TV 
and Radio broadcasting channels was prevailing. The 
fact was proved by ‘The Coverage of the 2015 Pres-
idential Election in the Belarusian Media’ monitoring 
results. (The research was conducted by the Belaru-
sian Association of Journalists.)  

Early voting started in Belarus on October 3, 2015. 
According to the Central Election Commission reports, 
over 36% of electorate cast their votes early that 
made a peculiar record of presidential elections in 
the country. The ‘Human Rights Defenders for Free 
Elections’ campaign observers registered numerous 
facts of coercion to vote early by the administrations 
of enterprises and universities.

The main part of voters took part in the election on 
October 11, 2015. 

On October 16, 2015, the Central Election Com-
mission announced that the incumbent President of 
Belarus Aliaksandr Lukashenka won the election. 

The preliminary evaluation of Presidential election 
campaign-2015 has been presented in the interim re-
port by the OSCE/ODIHR Election Observation Mission.

to publish their election programs in the print media, 
funded from the state budget. (The selected media 
were outlined in the special ordinance of Central Elec-
tion Commission.)

04

SPECIAL ISSUE

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/en/analytics/monitoring-coverage-2015-presidential-election-belarusian-media-final-report
http://baj.by/en/analytics/monitoring-coverage-2015-presidential-election-belarusian-media-final-report
http://elections2015.spring96.org/ru/news/80709
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Soob3.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Soob3.pdf
http://www.osce.org/odihr/elections/belarus/183996?download=true Among other, it contains information about the conditions for mass media activity within the election period
http://www.osce.org/odihr/elections/belarus/183996?download=true Among other, it contains information about the conditions for mass media activity within the election period


SITUATION  
IN MASS MEDIA FIELD  
ON THE EVE OF PRESIDENTIAL 
ELECTION-2015  
(BACKGROUND OF ELECTION CAMPAIGN) 

The Belarusian mass media legislation as well as 
its application practice toughened considerably in the 
election year.

At the end of December 2014, essential amend-
ments and changes were hastily introduced into the 
Belarus Law ‘On Mass Media’ by the legislative au-
thorities without any public discussion. They came 
into force since January 1, 2015. In particular, the 
Ministry of Information was entitled with the right of 
extrajudicial restriction of access to any Web-resourc-
es, even for a single violation of Mass Media law. 
Although the initial scope of information that couldn’t 
be disseminated in the media was vaguely formulat-
ed and gave space for broad interpretation, it was 
still supplemented by another legal norm of the kind, 
banning the dissemination of information “that could 
be harmful to the national interests of the Republic 
of Belarus”. 

Referring to the newly adopted legal norm, the Min-
istry of Information took a decision to restrict access 
to the www.kyky.org Web-site on June 18, 2015. 
(None of official warnings were issued to the Web-site 
editorial at that.)

The Ministry reported that a range of publications 
on the Web-resource “contained humiliating expres-
sions in relation to the Victory Day, officially celebrat-
ed in the Republic of Belarus, as well as the citizens, 
who participated in it, disputed the significance of this 
event in the history of the state, and thereby distort-
ed the historical truth about the Great Patriotic War”. 

05

SPECIAL ISSUE

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf
http://www.kyky.org


The access to www.kyky.org was resumed in 6 
days, as soon as the arguable material was deleted 
from the Web-site. The blocking of access to www.
kyky.org was regarded by specialists as a warning to 
the Belarusian Internet community.  

Among other, the list of amendments to the Belarus 
Law ‘On Mass Media’, hastily adopted in December 
2014, included a demand of obligatory registration 
of mass media production distributors. The Ministry 
of Information was entitled with the right to ban the 
press distribution activit y at that.

The provision came into effect since July 1, 2015, 
i.e. after the appointment of the Presidential election.

Some independent periodical editions that sold a 
considerable part of their print-runs through trade 
enterprises and entrepreneurs, suf fered from the 
decrease in the number of sales points, where their 
periodicals could be found. The trend had the espe-
cially negative impact on the periodicals that couldn’t 
be distributed through the state enterprises with dom-
ineering positions in the press distribution market 
(‘Belposhta’ and ‘Sayuzdruk’ enterprises). 

On the eve of the Presidential election, the editorials 
of ‘Gazeta Slonimskaya’, ‘Intex-press’, ‘Intex-press Plus’, 
and ‘SNPlus. Svobodnye novosti plus’ newspapers re-
ceived once again rejection letters from ‘Belposhta’ 
and ‘Sayuzdruk’ enterprises on their requests to in-
clude them into the subscription catalogue and sell 
the periodicals through the network of news-stalls, 
respectively. 

During the Presidential election campaign – 2015, 
similar rejection letters were received by the ‘Novy 
Chas’ and ‘Borisovskiye Novosti’ editorials.

The Ministry of Information issued 27 official warn-
ings to 26 media outlets for the incorrect mentioning 
of the registering body (‘The Ministry of Information of 
RB’ instead of ‘The Ministry of Information of Republic 
of Belarus’) at the beginning of 2015.   

06

SPECIAL ISSUE

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.kyky.org
http://www.kyky.org
http://www.kyky.org
http://naviny.by/rubrics/society/2015/07/12/ic_articles_116_189294/
http://baj.by/sites/default/files/analytics/files/registraciya_rasprostraniteley_smi_0_0.pdf
http://baj.by/sites/default/files/analytics/files/registraciya_rasprostraniteley_smi_0_0.pdf
http://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
http://mininform.gov.by/ru/stat-ru/
http://mininform.gov.by/ru/stat-ru/
http://mininform.gov.by/ru/stat-ru/


The insignificant reason for issuing official warnings, 
on the one hand, and the fact that the Ministry of 
Information can file a claim to court with a demand 
to close down a media outlet, following two official 
warnings within a year’s course, on the other hand, 
show that, apparently, the ministerial officials warned 
the editorials with the aim of fostering self-censorship 
in the media on the eve of the election campaign.

The pressure on journalists for cooperation with for-
eign media without accreditations increased in 2015. 
The courts fined the media workers, using police re-
ports, for breaking the arbitrarily interpreted article 
22.9 part 2 of Belarus Code on Administrative Offens-
es that envisages responsibilit y for the illegal produc-
tion and/or distribution of mass media products. (The 
first cases were regarded by courts in May 2014.) It 
should be noted that the article was used for pros-
ecution of 10 journalists in 2014 and 28 journalists 
within the period since January till August 2015.  

In all the cases, mentioned above, the mere fact of 
appearance of materials in foreign media was used 
for prosecution of journalists. (The content of mate-
rials was disregarded at that.) As soon as the Presi-
dent Aliaksandr Lukashenka promised to look into the 
problem during a press conference for journalists of 
independent mass media at the beginning of August 
2015, none of new cases on article 22.9 of Belarus 
Code on Administrative Offences were started.

07

SPECIAL ISSUE

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html
http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html


OBSERVATION OF JOURNALIST  
AND MEDIA RIGHTS  
DURING THE PRESIDENTIAL  
ELECTION CAMPAIGN 

The main violations of journalist and media rights 
were registered in October 2015.

On October 3, 2015, the Web-server of ‘BelaPAN’ 
News Agency suffered from a large-scale DDoS attack 
that lasted for a couple of days. (The ‘BelaPAN’ Web-
site and its on-line newspaper Naviny.by are stored 
there.) The attack started on the first day of early 
voting at the Presidential election in the country. Be-
laPAN connected the attack with a series of articles 
about ‘The Prayer for Belarus religious and political 
action’, published on Naviny.by Web-site: “The author 
of the articles criticized the methods of arranging the 
event, presented the students’ opinions and noted 
that the latter were obliged to take part in the action 
with participation of the head of state.” 

It was forbidden to conduct photo- and video-record-
ing at some polling stations during the early voting 
period and on the main voting day. 

Thus, on October 9, 2015, the local election com-
mission at the polling station No.29 of Leninski cit y 
district in Minsk accused a ‘Novy Chas’ journalist 
Artsiom Liava of impeding the election process and 
forced him to leave the polling station. 

It is worth mentioning that A. Liava wasn’t permitted 
to enter the premises of another polling station #33, 
located in the same city district, on the main voting 
day – October 11, 2015. 

On October 9, 2015, a ‘Bobruyskiy kuryer’ Web-
site journalist was prevented from carrying out her 
journalistic work at a polling station in the cit y of 
Babruysk (Mahilou region). The Chairperson of the 
local election commission strictly “restricted” the time 

08

SPECIAL ISSUE

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://belapan.com/archive/2015/10/05/805445
http://naviny.by/


of her presence at the polling station to making one 
photo. Consequently, the lady journalist had to leave 
the polling station.  

On October 11, 2015, a journalist of Eastbook.
eu on-line resource wasn’t permitted to film the vote 
counting process at a polling station in Piershamayski 
cit y district of Minsk.

An observer from ‘Belaya Rus’ GONGO made at-
tempts to prevent journalists from filming at a polling 
station in Brest; the TUT.BY video-crew faced numer-
ous obstacles to their professional activity etc.    

It is noteworthy that the actions of members of 
local election commissions directly contradicted 
the instructions, adopted by the Central Election 
Commission. In particular, the specially elaborat-
ed ‘Tentative Scenario of Training Workshops for 
Members of Local Election Commissions at the 
Presidential Election’ contained the analysis of 
cases with participation of journalists at polling 
stations. And it was stated unambiguously that 
media workers had the right to conduct photo-vid-
eo reporting from there. 

Among other violations of journalist rights, con-
nected with the electoral process, there should be 
mentioned numerous refusals to provide them with 
information, related to the election. 

However, it should be noted that the Presidential 
election – 2015 was held in a quite calm atmosphere. 
Apparently, it was connected with the intention of 
Belarusian official authorities to receive the positive 
evaluation of the Presidential election from the inter-
national community, the absence of political tension 
in the country during the election period, as well as 
the ‘cooling’ effect on the mass media, reached due 
to the toughening of legislation and its application 
practice.

09

SPECIAL ISSUE

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/be/analytics/antymetadychka-albo-dlya-kago-pisha-prykladnyya-scenary-cvk
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post19.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post19.pdf


The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy

THE  BEL ARUS IAN  
ASSOC IAT I ON  

OF  JOURNAL I STS

W W W.BAJ.BY


