
Freedom of speech violation and media situation conflict’s cases monitoring in Belarus 
Analytical survey 

(December 16, 2005 – February 1, 2006) 
 

Calling election. Nomination of candidates to the Presidency. 
Setting up of election committees. 

 
Contents: 

1. Short description of the first phase of election process. 
2. The latest rends in media situation. 

 
1. Short description of the first phase of election process  
 
On December 16, 2005 the Chamber of representatives of the National Assembly of the 
Republic of Belarus adopted an edict “On Calling Election of the President of the Republic of 
Belarus. The voting day was appointed on March 19, 2006 (it should be known here that the 
latest period previewed by the Belarusian Constitution for appointing a voting date is July 
2006). 
 
Moreover, the issue of calling the election was not planned for a discussion at the session of 
Chamber of representatives held at the end of the year. The issue was included into agenda on 
December 16th only and it was solved on the same day. As a result potential pretenders to the 
Presidency turned out in an extremely difficult situation as regards the time (till December 
23rd) allocated for establishing their initiative groups. 
 
On December 27, 2005 the Central Election Commission of the Republic of Belarus registered 
8 initiative groups for nominating candidates to the Presidency. To compare, in 2001 23 groups 
were registered. 
 
Since December 29, 2005 till January 27, 2006 there had been taking place the process of 
collecting signatures needed to register prospective candidates. And as in 2001, 4 initiatives 
groups managed to collect more than 100 000 signatures, a necessary minimum needed to 
nominate a candidate. Currently the Central Election Commission verifies the collected 
signatures. 
 
At the monitored period there were also set up territorial and divisional commissions on 
election of the President of the Republic of Belarus as well as polling stations. 
 
 
2. The latest trends in media situation 
 
According to the data of Ministry of Information of the Republic of Belarus, as of January the 
1st 2006, there existed 1 187 periodicals, newspapers, magazines, bulletins, catalogues, 
almanacs as well as news agencies’ outputs included. In the meantime, as of beginning of 
2005, 1 221 periodicals were registered and at the end of 2003 there existed 1 492 periodicals. 
Thus, by nowadays the number of periodicals has decreased by 305. 
 
It was just during two last months of 2005 that the number of printed periodicals in the country 
decreased by 70, of which 22 was newspapers. And during last year the number of registered 
newspapers decreased by 36 (the loss is partly set off by an increased number of other printed 



media such as magazines and catalogues, which, as a rule, are specialized editions not covering 
political or social issues). 
 
Although the majority of periodicals disappeared from the market because of financial reasons, 
the pre-election period witnessed also an increased number of extrajudicial closures of 
newspapers by State bodies. Thus, on October 24, 2005 Ministry of Information declared non-
valid the registration certificate of Kurier iz Borisova (one of the most influential regional 
newspapers). In this case the Ministry referred to the fact of liquidation of its founder (Press 
Service Company) initiated by another State body, Minsk regional Executive Committee. In the 
meantime the liquidation of both newspaper and its founder has not been completed yet, which 
makes the lawfulness of order given by the minister of information problematic. 
On November 11, 2005 after having had twice suspended the publication of the other 
newspaper Molodiozhnyj Prospekt Ministry of Information closed it. By the words of 
newspaper’s responsible employees, the second order, which on September 16, 2005 
suspended the newspaper’s publication, had become known to them only from the Ministry 
document declaring the newspaper’s certificate non-valid. And on October 24, 2005 Ministry 
of Information took the same decision as regards the Navinki newspaper. 
 
It should be known that the vast majority of registered printed media are either commercial 
publications or editions making their appearance one or two times per year in order to preserve 
the registration certificate. Those printed periodicals, which cover political and social issues 
and which have no State bodies as their founders or are not subsidized from the State budget, 
are around 30 (their cumulative circulation, according to the estimate of the Belarusian 
Association of Journalists (BAJ) is 2000 copies per week). And two thirds of them had 
problems with printing and distribution on the eve of election campaign. 
 
At that period the most circulated independent daily Narodnaja Volia joined those independent 
newspapers (5 of them), which have been enforced to print abroad. State owned printing 
houses having cancelled printing agreements with these newspapers gave an example to do the 
same for the State monopolist-distributors Belposzta and Belsajuzdruk and their regional 
departments. Later on the same State owned enterprises refused to cooperate with a number of 
other independent newspapers. According to BAJ, 16 independent newspapers were excluded 
from the subscription catalogues of Belposzta. And 19 independent newspapers are not sold in 
retail by Belsajuzdruk news-stalls. Claims by founders and readers of the newspapers against 
State owned distributors are not however accepted by the courts. 
 
With the announcement of Presidential election the legislation on freedom of expression has 
become tougher. In particular, there were made some changes to the Criminal Code previewing 
criminal proceedings against non-registered organizations as well as for discredit of the 
Republic of Belarus. It is really striking that the activities of different branches of power and 
different authorities, State bodies, courts and enterprises submitted to different Ministries are 
well coordinated. It makes to conclude that these activities are controlled from one and the 
same center. 


