
 

 

E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS 

No.2 (April – May 2007) 
 

 

No place for the serious press… 

 

 

 

Belarusian Association of Journalists  

www.baj.by 



 2 

 
 
 
 
 

“The authorities appear to be worried that soon independent satellite television will 
start broadcasting programs to Belarus from Poland. Therefore the order to carry 

out the so-called inventory of private satellite dish aerials, aimed 
at cutting down the number of independent information receivers 

was issued in advance. In my opinion, the situation in the town of Lida 
was a sign of beginning  the all-state campaign on extermination 

of another source of independent information – satellite TV.” 
 

Mikhail Pastukhou, Doctor of Law, 
a former Judge of Constitutional Court of Belarus, 

Head of BAJ Law Centre for Media Protection 
http://www.baj.by , May 16, 2007 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cover Photo: No place for the serious press… 

 
The contents of this publication are copyrighted. It is obligatory to refer to the 
Belarussian Association of Journalists, when using the E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS materials. 
 
Publisher: Belarusan Association of Journalists (BAJ) 

Pl. Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus 
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by 
 

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman 
 
 
 
 
 



 3 

 
 

Table of Content: 
 
 

 
1. Statistics .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    

 
p. 4 

2. Situation Development in Belarusian Media Field (April – May 2007) 
 

p. 5 

3. The Main Problem .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
 

p. 7 

4. Ratings and Events .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 
 

p. 8 

 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.2 (April – May 2007) 

 4 

1. Statistics 

1,230 printed periodical editions (704 newspapers, 489 magazines, 33 

bulletins, 3 catalogues and 1 almanac) and 9 news agencies were officially 

registered in the Republic of Belarus on June 1, 2007. The list includes 388 

state-owned editions (among other, 217 newspapers and 157 magazines) and 

842 non-state printed periodicals (among other, 487 newspapers and 322 

magazines). Thus, the number of officially registered printed media in Belarus 

increased to a certain extent in April – May 2007. However, according to 

calculations of Belarusian Association of Journalists, the number of social and 

political non-state media in Belarus with the print-run exceeding 1,000 copies 

is around thirty. 

Only one state TV program was registered in April – May 2007 and 

another one changed the form of ownership to the state one. Consequently, 

there were 211 officially registered TV and radio broadcasting programs, 

including 155 radio programs and 56 TV programs, on June 1, 2007. The 

majority of registered TV and radio broadcasting media (159) belongs to the 

state. Only 52 of them have non-state proprietors. 

The number of Internet users in 

Belarus amounts to nearly 30% of adult 

population of Belarus. The sociological 

survey was held by the Independent 

Institute of Social, Economic and Political 

Studies (Lithuania) on May 5-15, 2007. 

The survey showed the following results: 5.2% of inquired people use the 

Internet every day; 9.9% of inquired people enter the World Web several times 

a week and 10.9% - once a month; 4% of polled people use the Internet 

several times a year. At the same time, 58.3% of respondents never use the 

Internet and 10.5% of respondents do not know anything about its existence. 

24.6% of Belarusian Internet users visit Russian sites and 20.2% 

respondents visit Belarusian sites. 9.9% of inquired people visit European 

sites, while 1.3% of respondents express their preference to the Web-

resources from the United States of America. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.2 (April – May 2007) 

 5 

2. Situation Development in Belarusian Media Field (April – May 2007) 

A range of new facts of prosecution of citizens for expression of their 

opinions took place in April – May 2007. 

A publicist and a politician Andrei 

Klimau was arrested in Minsk on April 3, 

2007. The Public Prosecutor’s Office 

accused him of public appeals to 

overthrow the political system (article 

361 of Belarus’ Criminal Code). The 

criminal case was caused by an Internet 

publication, signed by A. Klimau. The Board of Belarusian Association of 

Journalists expressed decisive protest in connection with the criminal 

prosecution of A. Klimau on April 10, 2007. BAJ appealed to the authorities to 

release the political from the police ward and stop the practice of criminal 

prosecution for expression of private opinions. “Reporters without Borders” 

condemned the arrest of Andrei Klimau in their statement of April 23, 2007. 

It became known that a legal 

accusation in accordance with article 189 

of Belarus’ Criminal Code (“Offence”) got 

presented to a journalist and human 

rights defender Valery Shchukin on May 

7, 2007.   

The legal investigation found the journalist guilty of distributing leaflets 

with “offensive information” during the recent local election campaign in 

December 2006. In reality, the leaflets informed the public that the members 

of District Election Committees in Vitsiebsk were violating the legislation. A 

criminal case against V. Shchukin was filed by Public Prosecutors’ Offices for 

Piershamayski and Chyhunachny City Districts in Vitsiebsk in December 

2006. 

A newly introduced Code on Administrative Torts of March 1, 2007 was 

widely applied in April – May, 2007. Journalists and private distributors of 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.2 (April – May 2007) 

 6 

independent press were penalized accordingly in Vorsha (Vitsiebsk region) 

and Svietlahorsk (Homiel region). 

Police officers detained three journalists and two independent press 

distributors during a student protest action against cancellation of discounts 

and benefits on May 22, 2007. However, they were released in an hour. 

Several media outlets managed to uphold their rights in April – May 

2007.  

On April 18, 2007, Siarhei Zamara, Public Prosecutor for Hantsavichy 

district urged the “Hantsavitski Chas” non-state newspaper editorial to direct 

“control copies” of this periodical, verified with the editorial stamp to the Public 

Prosecutor’s Office. The state official had officially warned Aliaksei Biely, the 

newspaper’s Editor-in-chief and Piotra Huzayeuski, the newspaper’s Deputy 

Editor-in-chief in the past. 

The “Hantsavitski Chas” editorial claimed against the Public Prosecutor’s 

demand. 

Consequently, the Public Prosecutor’s Office in Brest region satisfied the 

editorial’s claim and sent a written instruction to S. Zamara to withdraw his 

demand.  In particular, A. Tachko, Deputy Public Prosecutor for Brest region 

asked S. Zamara to take decisions in precise accordance with the current 

legislation. As a result, the Public Prosecutor for Hantsavichy district called 

back his demand. 

The renewal of publishing a non-state social and political newspaper 

“Novy Chas” should be mentioned among the positive events in the 

Belarusian media field in the spring 2007. The periodical’s Editor-in-chief 

Alaksei Karol had been editing the “Zhoda” newspaper, closed down upon a 

claim, submitted by the Ministry of Information in March 26, 2007. A 

presentation ceremony of “Novy Chas” was to take place on May 25, 2007. 

However, it was upset because of the renter’s refusal. 

A draft law “On Information, Informatization and Information Defense” 

was considered precisely by the Belarusian journalist community in April 2007. 

The Belarusian Association of Journalists addressed to the Chamber of 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.2 (April – May 2007) 

 7 

Representatives with a request to get the text of the draft bill for expert 

revision. Consequently, BAJ received the draft law and an invitation to review 

the document on April 2, 2007. The BAJ media experts held a press-

conference, dedicated to the draft law on April 12, 2007. A range of significant 

remarks and proposals on changes in the draft law was presented during the 

event. The BAJ lawyers noted the draft law contained a large number of 

reference rules (109 references to other legal acts in 58 articles). They drew 

the public attention to the fact the draft law was introducing restrictions on 

information receipt, storage and distribution and, thus, it had to be revised. 

Having regarded the draft law and the submitted notes to the document, the 

Committee at the Chamber of Representatives agreed with BAJ and sent the 

draft bill back to the law elaborators for revision. 

 

3. The Main Problem 

Problems with distribution of information in Belarus from abroad as well 

as legal troubles of foreign correspondents in the country were domineering in 

April – May 2007.  

A Homiel journalist Anatol Hatouchyts was called to account for 

continuation of “activity in the interests of foreign media”. He claimed against 

the verdict of Central City District Court of Homiel. However, a superior Homiel 

Regional Court dismissed his appeal on April 27, 2007. Finally, the journalist 

was fined for preparing audio materials for Radio Liberty/RFE without a proper 

accreditation. It should be mentioned, the Public Prosecutor’s Office in Homiel 

region had officially warned the correspondent for similar actions in the past.  

On April 19, 2007, it became known that the Department on Ideology at 

Mahileu Regional Executive Committee ordered to stop broadcasting a 

Russian TV channel “TV-1000” through the cable network and to replace it 

with the “Blagoviest” (‘Annunciation’) Orthodox TV channel (Russia). The 

decision was reasoned with “TV-viewers’ requests”. Allegedly, the latter were 

irritated with erotic programs, presented during the night hours.  



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.2 (April – May 2007) 

 8 

The mechanism of obligatory approval of TV programs, transmitted by 

cable operators, on the part of local ideological authorities is an efficient 

means of putting control upon the contents of TV broadcasting and cable 

networks, widely available to Belarusian TV-viewers.  

Another means of restricting the information flow to Belarus from abroad 

is formed by a permissive procedure of distribution of printed media, 

registered in foreign countries (except Russia). The distributors of such 

periodical editions have to obtain a special license at the Ministry of 

Information of Belarus.  

The Belarusian state authorities paid especial attention to the satellite 

broadcasting in April 2007. Almost simultaneously, local state administrations 

in several cities disseminated a demand to uninstall satellite dishes from 

facades and roofs of houses. In particular, the local ‘anti-satellite’ campaigns 

were started by local authorities in Lida (Hrodna region), Pinsk (Brest region) 

and Minsk. The state officials explained their demands with a necessity of 

keeping city streets tidy and aesthetically-looking. The local dwellers that 

refused to follow the instructions were threatened with fines. Article 21.13 of 

the newly adopted Code on Administrative Torts envisages responsibility for 

installing satellite dishes and other receivers at facades, balconies, loggias, 

and roofs (this norm was absent in the previous version of the Code).  

Many people connect the state campaign on uninstalling satellite dishes 

with the expected introduction of “BELSAT” satellite TV channel that has to 

start broadcasting from the territory of Poland on October 15, 2007. The TV 

channel is aimed at the Belarusian population. It is supposed to become an 

alternative to the Belarusian state TV. The “BELSAT” programs wull be 

prepared by Belarusian journalists. 

 

4. Ratings and Events  

A regular exhibition “Mass Media in Belarus” started its work on May 2, 

2007. The state press of social and political as well as entertaining character 

as well as the state radio stations and TV companies were widely represented 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.2 (April – May 2007) 

 9 

at the event. The non-state social and political newspapers and magazines 

have not been exposed at the special exhibition for several years already  

On May 2, 2007, it became known that a human rights organization 

“Freedom House” put Belarus to the list of countries with the lack of press 

freedom in its annual report 2006. Belarus is holding the 186th position out of 

195 countries of the world. “Freedom House” states that the Belarusian 

authorities make use of the state monopoly on printing and distribution of 

periodical editions. In comparison with Belarus, the situation with the freedom 

of speech and freedom of press is still worse in North Korea, Turkmenistan, 

Libya, Cuba, Eritrea, Uzbekistan, Zimbabwe and Equatorial Guinea.    

On May 3, the Editor-in-chief of 

National non-state social and political 

newspaper “Narodnaya Vola” J. 

Syaredzich became a laureate of Ihar 

Hiermienchuk Honorary Diploma “For 

adherence to principles of freedom of 

speech” in 2007. The award had been 

founded by the Belarusian Association of Journalists in cooperation with the 

Norwegian PEN-center and a Norwegian human rights organization “Human 

Rights House”.  

Andrei Dynko, the “Nasha Niva” Chief Editor was awarded a highly 

prestigious Natalie Lorenzo prize 2006 for writing a prison diary that got 

published in “Nasha Niva” weekly before his release from jail. (Andrei Dynko 

was baselessly sentenced to administrative arrest during the protest actions 

that took place after Presidential election 2006.) 


