
 

 

E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS 

No.4 (September – October 2007) 
 

 

Media Convergence: Transformation from the Press to Digital Media 
Alaksandr Nikalajchuk "Yezhednievnik" 
"Business Internet" Conference, 2007 

 

 

 

 

Belarusian Association of Journalists  

www.baj.by 

http://baj.by


 2 

 
 
 
 
 

Governments should demonstrate more clearly that they are ready 
to defend the freedom of speech not only by empty statements, 

but also by concrete actions. There has to be a well-defined policy 
in the mass media field, based upon the principle of freedom of speech. 

Political leaders should stop pointing to the criticizing journalists 
as the enemies of the government or the state. It has to be admitted 

on the top governmental level that journalism is not aimed at playing up to the 
officials or being their messengers. The objective of mass media is 

to perform a role of "a watchdog of society" and to inform about 
significant processes, taking place in the society, including those that may 

embarrass and worry the mighty of this world. 
 
 

Thomas Hammarberg 
CE Commissioner for Human Rights 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cover Photo: Media Convergence: Transformation from the Press to Digital Media. 
Alaksandr Nikalajchuk "Yezhednievnik". "Business Internet" Conference, 2007 

 
The contents of this publication are copyrighted. It is obligatory to refer to the 
Belarussian Association of Journalists, when using the E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS materials. 
 
Publisher: Belarusan Association of Journalists (BAJ) 

Pl. Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus 
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by 
 

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman 
 
 
 
 
 

http://baj.by


 3 

 
 

Table of Content: 
 
 

 
1. Statistics .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    

 
p. 4 

2. Situation Development in Belarusian Media Field  
(September 01 – October 31, 2007) 
 

 
p. 5 

3. The Main Problem .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
 

p. 9 

4. Ratings and Events .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 
 

p. 11 

 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.4 (September – October 2007) 

 4 

1. Statistics 

1247 printed periodical editions (701 

newspapers, 508 magazines, 34 newsletters, 3 

catalogues and 1 almanac) and 9 news agencies 

were officially registered in the Republic of Belarus 

on October 1, 2007. The number of registered 

periodical editions remained practically the same in comparison with the 

previous three months under review: 2 newspapers were closed down and 5 

magazines got officially registered. 

One new radio broadcaster got registered at the beginning of autumn 

2007. Consequently, the general number of registered radio companies 

amounted to 175 (including 136 state-owned broadcasters) on October 1, 

2007. The number of TV companies totaled 60 (including 27 state-owned 

broadcasters) on the same date. However, it should be emphasized that non-

state TV and radio broadcasters are rigidly controlled by the national 

authorities (firstly, the Ministry of Information) and the local state executive 

institutions. 

The role of the Internet as a source of non-

censored information has been confirmed by the 

data, presented during the “Business Internet” 

conference in Minsk on October 4-5, 2007. 

According to the sociological data available, 21% 

of adult population of Belarus admitted the Internet to be one of most 

preferable sources of information. Though the majority of Belarusian Internet 

users give preference to foreign Internet-resources, the number of popular 

Belarusian Web-sites is growing as well. Their number has increased by 5,000 

and reached 25,000 in the year of 2007. The number of Internet portals has 

increased to 234 to be compared with 82 last year. The number of Web-sites 

of printed media outlets is 260 (to be compared with 239 in the year of 2006). 

The daily audience of the Internet users has increased by 29% in the year of 

2007. Presently, it totals 180,000 people. Still, a considerable part of this 

audience enters the Interned in the search of ork, essays and mobile phones, 

the “Akavita” Web-portal reports. 

http://di.by


E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.4 (September – October 2007) 

 5 

2. Situation Development in Belarusian Media Field (September 01 – 

October 31, 2007) 

Numerous facts of counteraction to professional journalist activity and 

out-of-court seizures of print-runs of independent newspapers by the police 

took place in Belarus within the reporting period. They were supplemented 

with the wide-spread cases of economic and legal discrimination of non-state 

media outlets. 

Detentions and Arrests of Journalists 

There continued persecution of journalists, contributing to foreign media 

outlets that broadcast to Belarus in different regions. Thus, the Public 

Prosecutor’s Office for Hrodna region issued official warnings to free-lance 

journalists Natalia Makushyna and Ivan Roman on September 3, 2007 for 

their cooperation with foreign mass media without valid journalist 

accreditations. A free-lance journalist from Homeil Ales Karniayenka received 

a similar warning from the Public Prosecutor’s Office for Homiel region on 

September 21, 2007. 

Counteraction to Distribution of the Press  

Police officers conducted a double search of the house, belonging to 

Ales Yazvinski, the Editor of non-registered “Brama” newspaper in Niasvizh 

(Minsk region) on September 19, 2007. They seized 170 copies of this 

periodical edition and made an attempt to seize the Editor’s personal 

computer.  

The police officers from Zhlobin District 

Department of Interior (Homiel region) detained 

two cars with a part of print-run of “Tovarisch” 

newspaper (around 7,000 copies) on September 

26, 2007. Moreover, 10,000 copies of this 

periodical were seized by the police at Minsk-located editorial office of 

“Tovarisch” newspaper on September 27, 2007. The newspaper issue was 

dedicated to the oppositional ‘Social March’, planned to be held in November 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.4 (September – October 2007) 

 6 

2007. The newspaper copies were returned to the publisher at the end of 

November 2007, in reply to a special request to the Public Prosecutor’s office. 

The police seized around 400 copies of “Narodnaya Vola” non-state 

social and political newspaper from the Conservative and Christian BPF Party 

activists Ales Pazniak and Ales Yemielyanau in Vitsiebsk on October 30, 

2007. Reportedly, the private distributors were detained by the police as soon 

as they took the copies of “Narodnaya Vola”, passed from Minsk for 

distribution on the territory of Vitsiebsk region, from a left-luggage office at the 

railway station. Among other, the police officers were interested if the 

newspaper issue contained any information about the coming oppositional 

‘Social March’ in Minsk. While seizing the newspaper copies, the policemen 

started calculating their quantity; then they got tired and made up their minds 

to weigh the arrested copies instead. ‘They got 15 kilos,’ – Ales Paznyak said. 

Economic Discrimination of the Independent Press  

As before, the majority of non-state social and political periodicals are 

excluded from subscription catalogues of “Belposhta” state monopolist press 

distributing enterprise for the year to come.  

Brest Branch of “Belposta” state enterprise refused again to include a 

non-state “Hantsavitski Chas” newspaper in its Subscription Catalogue. The 

monopolist distributing company considered cooperation with the non-

governmental periodical edition to be “inexpedient”. The Branch Director G. 

Tsitova signed a letter in reply with this statement, dated by October 3, 2007. 

It should be mentioned that the newspaper was among three periodicals 

for Hantsavichy district with the largest circulations in the year of 2005. 

However, on the eve of Presidential elections at the end of 2005, “Belposhta” 

terminated cooperation with the newspaper editorial. “Hantsavitski Chas” was 

excluded from the state distributor’s subscription catalogue 2006. 

The newspaper publisher “IntexPress-Region” Private Unitary Enterprise 

addressed to the “Brestablsayuzdruk” state enterprise with a request to 

resume distribution of “Hantsavitski Chas”. No reply has been received so far. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.4 (September – October 2007) 

 7 

The Monitoring Service of Belarusian Association of Journalists 

witnessed several cases of compulsory subscription for the state-owned press 

within the current subscription campaign 2008.  

Baranavichy city authorities obliged the heads of all local enterprises and 

organizations to arrange subscription of their subordinates to a local state-

owned 'Nash Kraj' newspaper "in connection with the complicated financial 

state of the media outlet" and "in order to foster the workers' spiritual and 

moral development". A corresponding official instruction was signed by the 

Head of Baranavichy City Executive Committee on September 6, 2007. The 

state official explained his instruction by the necessity "to increase the 

newspaper's circulation by 20%" as well as "to broaden the information field". 

State-financed organizations and state-owned enterprises in Karelichy, 

Hrodna region, made their employees subscribe to a package of state-run 

papers for the final quarter of 2007, threatening not to pay them their bonuses 

otherwise 

The package for compulsory subscription included Sovetskaya 

Belorussia, a district paper Polymia and the so-called ‘trade’ periodicals: 

Meditsinskiy Vestnik (“Medical Newsletter”) for doctors, Nastaunickaja Hazeta 

(“Teachers’ Newspaper”) for teachers, etc. 

‘Miascovy Chas’, an independent newspaper 

circulating in Pinsk region, said good-bye to its 

readers on September 27, 2007. The weekly 

covering social and political issues had been 

published for four years. It had to close down for 

financial reasons.  

The periodical was launched on September 25, 2003. Alaksiej Biely, its 

Editor-in-Chief, said ‘Miascovy Chas’ had been facing problems ever since it 

opened its office in Pinsk. The weekly had been denied accreditation, which 

entailed complications not only with renting an office, but also obtaining 

information from official institutions.  



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.4 (September – October 2007) 

 8 

In 2003 the managers of a state-owned printing house in Pinsk refused 

to print ‘Miascovy Chas’. The paper had to be printed in Baranavichy and then 

transported from there. The same year the managers of ‘Brestablsajuzdruk’, 

the state monopolist delivering periodicals, refused to include ‘Miascovy Chas’ 

into its subscription catalogue or to sell the paper via the state newsagents.  

‘Some top officials did not like the region to have a paper that tells the 

truth, centers on social problems, interviews prominent public and political 

figures, whose views differ from those of the government,’ said Alaksiej Biely, 

‘Miascovy Chas’ Editor-in-Chief to BAJ monitoring service. ‘Even private 

businessmen, whose problems ‘Miascovy Chas’ covered more than once, 

have decided against taking the risk of signing contracts to sell our 

newspaper.’  

According to Alaksiej Biely, even those who considered the MC readers 

their target group and were longing for social transformations were scared to 

advertise in ‘Miascovy Chas’. ‘But a newspaper is a business. If it receives no 

revenues from adverts, it is very difficult to survive,’ says the Editor-in-Chief. It 

all led to a dramatic fall in circulation from 2500 to 1300 copies. 

Most Significant Legal Suits 

The Leninski district court of Minsk ruled to exact 25 million BRB from 

the newspaper "Narodnaya Vola" and another 2 million from its journalist 

Maryna Koktysh in favour of Alieh Praliaskouski, the head of the Central 

Ideological Department of the presidential administration on October 1, 2007. 

This decision was rendered on October 1 by judge Zhulkouskaja, who 

considered Praliaskouski's claim for the protection of his honour, dignity, 

business reputation and moral damages.  

The claim was provoked by an article named "Vladimir Holod is still 

under custody" published in "Narodnaya Vola" on August, 2 2007. The article 

was placed in the "Sensational Cases" section and covered the detention for 

bribery of a high-ranking official of the presidential administration. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.4 (September – October 2007) 

 9 

According to Maryna Koktysh, Praliaskouski's complaints stem from the 

fragment which reads about the hearsay in the power lobby, related indirectly 

to his personality. 

On October 2, 2007, the Board of Appeal at Minsk City Court left 

unchanged the sentence to Andrei Klimau, a politician and a writer of political 

essays. The court session was closed to public. 

It should be reminded that the public activist Andrei Klimau got detained 

in Minsk on April 3, 2007. The public prosecution accused him of breaking 

article 361 of the Criminal Code of Belarus (Public appeals for violent 

subversion of a political system). Consequently, the democratic activist was 

convicted to two years of imprisonment for an article, published in the Internet 

(www.ucpb.org) this summer. 

 

3. The Main Problem 

The problem of arbitrary detentions of journalists was especially 

acute within the reporting period.  

The journalists of non-state periodical 

editions – Vasil Fiadosenka (Reuters), Viktar 

Drachou (“France-Presse”) and a free-lance “Nasa 

Niva” correspondent Arsien Pahomau were 

detained in Baranavichy on September 10, 2007. 

They had come to Baranavichy City Court in order to cover a trial over a youth 

democratic activist Jaraslau Hryshchenia.  

The journalists were preliminary accused of “participation in an 

unauthorized meeting and rowdy behaviour”. All of them, apart from a free-

lance correspondent Arsien Pahomau, were released on showing their press 

cards to the police authorities.  

Arsien Pahomau, a “Nasha Niva” free-lance photographer was kept at 

Baranavichy regional police station for about 7 hours, despite the fact that his 

journalist certificate and passport were on him. Policemen drew up a report 

http://www.ucpb.org


E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.4 (September – October 2007) 

 10

blaming him for “petty hooliganism”. Being presented the framed-up charges, 

the journalist was fined on September 21, 2007.  

On September 23, 2007, when independent journalists were coming 

back from ‘The Right to Be Free’ rock festival, the Belarusian customs officers 

at the Belarus-Ukrainian border copied information from their cameras and 

listened to the tape records without the journalists’ permission. 

The Leninski City District Court in Hrodna sentenced an independent 

journalist Ivan Roman to 5 days of administrative arrest on October 10, 2007. 

The media worker was allegedly accused of committing misdemeanor (article 

17.1 of Belarus’ Code on Administrative Torts). The press representatives 

weren’t permitted to attend the court session.  

Ivan Roman believes he has been included in the 

police ‘black list’ since the recent Presidential election. On 

the eve of mass public actions, the authorities usually 

detain their potential participants. It should be reminded 

that Ivan Roman was arrested twice on similar charges 

after the Presidential election 2006 and the Freedom Day 

on March 25, 2006. 

Leninski District Court in Hrodna sentenced Ihar Bancar, Editor of 

“Magazyn Polski na uchodzstwie”, published by the Independent Union of 

Poles in Belarus, to a 10-day arrest, allegedly, for ‘cursing’ on October 11, 

2007. As soon as the sentence got pronounced, the journalist declared he 

was going on hunger strike.  

The court session was close to public. Neither journalists nor civil 

representatives were permitted to enter the courtroom.  

Ihar Bancar got released from jail ahead of time on October 17, 2007. 

The journalist’s colleagues are sure it was done in order to prevent a mass 

protest action in support of Ihar Bancar, planned to be held near the prison 

building. 

The police detained about 27 people, who gathered at the place of mass 

murders of Stalin times near the village Palai close to Vitsebsk on October 30, 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.4 (September – October 2007) 

 11

2007. Some journalists and BAJ members were detained as well: Alena 

Stsiapanava, Leanid Svetsik, Vadzim Barshcheusky, and Siarhej Piatrenka.  

Reportedly, the requiem action participants, having commemorated the 

victims of Stalinism, were preparing to get back to Vitsiebsk, when policemen 

detained their bus and drove it off to a building of the regional police 

department. The detained were informed there that they were suspected in 

participation in an unauthorized public action. 

The police released Alena Stsiapanava and Vadzim Barshcheusky just 

after they had shown their BAJ membership cards. 

Transcripts of interrogation were drawn up on Siarhej Piatrenka, a 

freelance correspondent of “Narodnaya Volya” newspaper and Leanid Svetsik, 

an author of “Za Prava Chalaveka” (“For Human Rights”) human rights 

newsletter, who hadn’t press cards with them. 

 

4. Ratings and Events  

Owing to the witnessed systematic violations of media freedoms in 

Belarus, “Reporters without Borders” placed the country on the 151st position 

out of 169 available in the Worldwide Press Fredom Index 2007. The same 

poor record of Belarus had been stated by the international organization a 

year before. The report was published on October 16, 2007.  

Three Belarusian journalists – Hienadz 

Barbarych, Anatol Hatouchyts and Natalia 

Makushyna received Dzmitry Zavadski Memorial 

Awards “For Courage and Professionalism” on 

September 10, 2007. The award is annually 

presented to the most worthy media professionals 

by the First Channel (Russia) and the Belarusian 

Association of Journalists.  

Moreover, Ihar Hiermianchuk Memorial 

Diploma “For Adherence to the Principles of Freedom of Speech” was 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.4 (September – October 2007) 

 12

presented to Iosif Syaredzich, the “Narodnaya Vola” Editor-in-Chief. The 

Honorary Diploma was founded by the Norwegian PEN-center and the 

Norwegian Human Rights House together with BAJ. This year, the awarding 

ceremony has been dated to the International Solidarity Day of Journalists, 

globally celebrated on September 8. 

It was a year on September 4, 2007, since 

the first issue of Ezhednevnik had appeared. It is 

the first and so far the only e-newspaper in 

Belarus, which is distributed via the Internet 

exclusively. Having subscribed to Ej at www.ej.by, 

every morning the reader finds its free PDF-version in their inbox. Thus Ej 

avoids complications with being included into the subscription catalogues or 

printing, so a lot of people call it a ‘Belarusian paper of the future.’  

‘It took enormous effort to convince our readers and advertisers that the 

project is viable and we can really offer a quality product. But in six months all 

the doubts were gone,’ says Ej’s Editor-in-Chief Siarhiej Sacuk in his interview 

to BAJ Press Service. Today, by Ej’s reckoning, it has about 12,000 

subscribers. 

http://www.ej.by
http://www.baj.by

