
 

 

E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS 

No.5 (November – December 2007) 
 

 

Court session on M. Charhinets’ claim 

 

 

 

 

 

Belarusian Association of Journalists  

www.baj.by 

http://www.baj.by


 2 

 
 
 
 
 

The print-runs of newspapers will be seized and the journalists’ activity 
will be hindered. I treat these hardships in cold blood as the trade outlay and 

the production costs. Even the policemen, who come to seize the “Tovarisch” 
print-runs, can’t help laughing and regard all this as a parody. 
There is no reason to expect any positive changes in the field. 

 
 

Siarhei Vazniak, 
“Tovarisch” newspaper Editor-in-Chief (about his New Year 2008 expectations) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cover Photo: Court session on M. Charhinets’ claim 

 
The contents of this publication are copyrighted. It is obligatory to refer to the 
Belarussian Association of Journalists, when using the E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS materials. 
 
Publisher: Belarusan Association of Journalists (BAJ) 

Pl. Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus 
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by 
 

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman 
 
 
 
 
 

mailto:baj@baj.by
http://www.baj.by


 3 

 
 

Table of Content: 
 
 

 
1. Mass Media in Belarus. Results – 2007 .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   

 
p. 4 

2. Statistics .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    p. 8 
   

3. Situation Development in the Belarusian Media Field (November 01 –
December 31, 2007) .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  
 

 
p. 10 

 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 4 

1. Mass Media in Belarus. Results – 2007 

The refusal of state monopolist enterprises 

«Belposhta» and «Belsayuzdruk» to distribute 

numerous independent newspapers through their 

networks continued exerting negative influence 

on the situation in the Belarusian media 

field in 2007. The situation has been remaining unchanged since the eve 

of Presidential elections at the end of 2005, when the majority of independent 

newspapers were excluded from the «Belposhta» subscription catalogues and 

got pitched out of «Belsayuzdruk» news-stalls. 

At the end of 2007, the repressed Belarusian periodical editions were 

joined by some Russian newspapers («Kommersant», «Moskovskiy 

Komsomolets», «Novaya Gazeta», «Niezavisimaya Gazeta»). They 

weren’t included in the Belarusian monopolist press distributor’s Subscription 

Catalogue 2008 either. 

Like in case with Belarusian periodicals, «Belposhta» explained its 

actions by «economic inexpediency». The courts refused to consider the 

claims against «Belposhta», filed by the discriminated newspapers’ editorials 

and the periodicals’ readers. At that, the subscription to newspapers got 

announced a licensed kind of activity. The Belarus’ Ministry of Communication 

and Informatization is responsible for issuing the licenses. Surprisingly, the 

«Belposhta» state enterprise is subordinate to the Ministry.  

The exceeding attention to independent 

journalists and media outlets on the part of the law 

machinery, including the police, the Public 

Prosecutors’ offices and the KGB made another 

characteristic feature of situation in the Belarusian 

media field last year. The police officers were detaining journalists and private 

distributors of independent newspapers in all Belarusian regions during the 

whole year 2007. Especial public response was caused by an incident 

in Baranavichy (Brest region), when a number of accredited foreign 

correspondents got detained by the police, as well as by another event at the 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 5 

Belarusian-Ukrainian border, when a group of journalists got detained on their 

way back home from «The Right to Be Free» Rock Festival in Ukraine. 

A lot of independent journalists were summoned to the KGB offices. The 

special services pressurized independent journalists and persecuted 

correspondents and authors, contributing to the foreign media. The KGB 

Departments for Homiel and Hrodna regions were especially active in this 

respect in 2007. 

The Internet remained in the focus 

of attention in Belarus last year. Thus, the 

Belarusian government issued regulations, 

concerning the work of Internet cafes and clubs. 

The web-sites reporting on-line from the opposition 

protest actions in the spring were temporarily disabled by the state monopolist 

provider. The head of state mentioned in summer that «the anarchy» in the 

Internet had to be stopped. «We can’t let turning this technical achievement 

into the informational rubbish dump», A. Lukashenka emphasized in his 

speech. As a follow up, the Belarus’ Ministry of Information announced 

founding an interdepartmental working group on studying the international 

experience in the field of putting control over the Internet. China was the first 

country the Ministry officials referred to. A politician and a publicist Andrei 

Klimau was sentenced to two years of imprisonment for publishing his article 

on the Web. The civil activist was put behind bars on April 3, 2007.  

A draft law «On Information, Informatization and Information Security» 

was adopted after the first reading by the Lower chamber of Belarusian 

Parliament on December 12, 2008. The independent experts believe 

it is aimed at restricting the free distribution of information in the country 

through the traditional media and the Internet. 

Simultaneously, the Belarusian authorities 

made attempts to control installations of satellite 

dishes in the country. Among other, the local 

authorities started dismantling the «unauthorized» 

satellite dishes in Pinsk, Minsk and other 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 6 

Belarusian cities and towns. Independent observers believe these steps were 

connected with opening the «TV Belarus» («BelSat» Trademark) satellite 

TV channel, broadcast from the territory of Poland since December 10, 2007. 

According to the TV Channel’s Web-site (www.belsat.home.pl), «BelSat» aims 

at presenting «independent and accurate information about the events 

in Belarus, Europe and the world." The «BelSat» TV programs are 

broadcast in Belarusian. 

According to discussions in the press and the Internet, a meeting of the 

«banned» rock musicians with Aleh Pralyaskouski, the Head of Chief 

Ideological Department at the Presidential Administration appeared to be the 

most stirring public event in the year of 2007. It should be reminded that 

as soon as a group of famous Belarusian rock musicians took part 

in an opposition protest action in the summer of 2004, all of them appeared 

in the so-called «black lists». Consequently, the majority of Belarusian TV and 

radio stations refused to broadcast their tracks, referring to some private 

regulations. The musicians weren’t permitted to arrange concerts either. 

During the meeting with the leaders of the «banned» rock bands, A. 

Pralyaskouski let them understand that all non-official bans will be lifted if the 

musicians avoid playing at the opposition protest actions. 

On the eve of the meeting with the oppressed rock-musicians with Aleh 

Pralyaskouski, a court verdict on the claim, initiated by the top state official, 

came into force. Accordingly, the «Narodnaya Vola» newspaper and its 

journalist Maryna Koktysh had to pay out moral damages to the Chief 

President’s ideologist in the amount of 27 million Belarusian rubles (around 

USD 13,000). 

The enormously large sum of moral damages — 51 million Belarusian 

rubles (around USD24,000) was exacted by court upon the claim, submitted 

by a politician, senator and general Mikalai Charhinets against the «Novy 

Chas» weekly and its journalist Alaksandr Tamkovich. 

It has to be noted that initially, M. Charhinets had valued his moral 

damages at 600,000,000 Belarusian rubles. However, he made up his mind 

to diminish the demanded sum later on. M. Charhinets’ claim caused large 

http://www.belsat.home.pl


E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 7 

response both in Belarus and abroad that, probably, led to reducing the 

claimed sum. 

Thus, Christina Gallah, spokeswoman for Xavier Solana, the EU High 

Commissioner for Foreign Policy and Security stated that the EU Council 

«was following attentively the case development." In her opinion, the 

plaintiff’s claims were exaggerated and proved true the case was politically 

motivated and aimed at the closure of «Novy Chas» weekly. 

The State Budget of Belarus 2008 was approved by the Parliament 

on December 26, 2007. Accordingly, it is planned to spend around USD 74 

million in order to provide financing of state-owned and state-supported media 

outlets. Just to compare: the sum equaled 60 million USD in 2006, 40 million 

USD in 2005 and less than 30 million USD in 2004. 

The Belarusian Association of Journalists carried out monitoring 

of situation in the Belarusian media field in 2007. Accordingly, the BAJ experts 

witnessed the following facts and tendencies in the area: 

− the continued economic and legal discrimination of independent 

media outlets; 

− violations of media freedoms, mainly committed by the state 

institutions and officials, aimed at restricting the circulation of non-

censored information in the society; 

− restriction of non-censored information flows by means of putting 

economic pressure upon non-state media outlets and minimizing 

their distribution possibilities, on the one hand, and providing open 

financial and administrative support to the state-owned / state-

controlled media, on the other hand; 

− the stimulated by hardships independent journalism in search 

of alternative ways to their audiences/readerships (foundation 

of know-how distribution networks; creation of Internet versions 

of newspapers; development of on-line periodicals without paper 

versions; broadcasting from abroad; small-circulation non-

registered newspapers’ publishing; multi-media projects etc.). 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 8 

2. Statistics 

1264 printed periodical editions (710 

newspapers, 515 magazines, 35 newsletters, 3 

catalogues and 1 almanac) and 9 news agencies 

were officially registered in the Republic of Belarus 

on December 1, 2007. 13 printed periodical 

editions were officially registered in November 2007. Thus, the number 

of periodicals had risen by 40 publications since the previous year start. 

However, the quantity of registered newspapers decreased by 8 publications 

within the same period under review.  

The number of registered state-owned printed periodical editions totaled 

393 publications, including 219 newspapers and 160 magazines. The number 

of non-state printed periodical editions amounted to 871 publications, 

including 491 newspapers and 355 magazines.  

However, the overwhelming majority of non-state media in Belarus have 

the exceptionally entertaining or advertising character. Some of them appear 

irregularly.  

According to the BAJ statistics, the number of social and political non-

state printed media outlets in Belarus totals around 30 publications. Nearly 

a half of them have been excluded from the state-owned press distribution 

systems. Consequently, it is impossible to subscribe to the oppressed 

periodicals in the usual way. Also, the publications cannot be found at the 

state monopolist’s news stalls.  

Only 79 officially registered printed periodical editions are published 

in Belarusian. 280 more publications use both Belarusian and Russian. Still, 

the majority of printed periodical editions in Belarus (525 publications) are 

published in Russian. The number of Belarusian media in other languages 

(Polish, Ukrainian, English) is nine only.  

The «Sovietskaya Byelorussia» daily, founded by the Presidential 

Administration, has the largest circulation in Belarus. It amounted to around 

500,700 copies in the 4th quarter of 2007. Circulations of other nation-wide 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 9 

state newspapers are much smaller — around 30,000 copies (newspaper 

«Respublika» is published in around 50,000 copies).  

One-time print-run of all state-owned local media in the country (136 

regional, city, district and inter-district newspapers) in the 4th quarter of 2007 

totaled 844.4 thousand copies, i.e. 24,000 copies less in comparison with the 

beginning of the year under review.  

The state-owned regional press had the largest total print-run 

in Vitsiebsk region (173.5 thousand copies) and the smallest total print-run 

in Hrodna region (108.1 thousand copies). There is only one independent 

social and political periodical left on the territory of Hrodna regions. The only 

survived «Vitsiebskiy Kuryer» weekly got suspended from publishing in the 

spring 2007.  

Total weekly print-run of all non-state social and political press is less 

that the daily print-run of «Sovietskaya Byelorussia» only. (It should 

be stressed that the overwhelming majority of non-state printed periodical 

editions are weeklies and «Sovietskaya Byelorussia» is published five 

times a week.) 

60 TV and 156 radio broadcasting media outlets had the officially 

registered status in Belarus on December 1, 2007. The majority of officially 

registered TV and radio broadcasting media (183) belong to the state. The 

number of non-state broadcasting media outlets totals 53 only. Six new 

TV companies and one radio company have been registered since the 

beginning of 2007. All of them belong to the state. It should be emphasized 

that all TV and radio companies act in line with regulations of corresponding 

licenses, issued by the Ministry of Information of Belarus. Consequently, they 

are strictly controlled by the state authority.  

129 cable TV operators worked on November 

1, 2007, including 23 state-owned organizations 

and 106 non-state companies. All of them have 

corresponding licenses, issued by the Ministry 

of Communication and Informatization 

of Belarus. The largest number of cable TV operators can be found in Hrodna 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 10

region (28 companies). The smallest number of cable TV operators is located 

in Minsk (11 companies) and Homiel region (11 companies). 

The obligatory social TV package the cable TV operators have 

to propose to the clients includes the following Belarusian TV channels: «The 

First Channel», «Lad», «All-national TV», «The Capital TV» as well 

as «NTV-Belarus» and «Russia-Belarus».  

31 FM radio stations broadcast their programs in Belarus. 15 of them are 

located in Minsk. 

 

3. Situation Development in the Belarusian Media Field (November 01 –

December 31, 2007) 

A number of important events in the Belarusian media field took place 

in November-December 2007. All of them attracted general public attention. 

Vitsiebsk Regional Executive Committee cancelled its previous decision 

on re-registration of «Vitsiebskiy Kuryer» Publishing House Ltd. 

on November 12, 2007. The organization acted as the publisher and the 

editorial of «Vitsiebskiy Kuryer M» weekly. Consequently, the renewal of the 

newspaper publishing was jeopardized. The Head of Vitsiebsk Regional 

Executive Committee Uladzimir Andreychanka noted that the newspaper 

editorial hadn’t coordinated the allocation of its office premises with the local 

authorities. Moreover, the regional state official declared the editorial premises 

didn’t meet the requirements of President’s Directive No.1 «About the Efforts 

on Strengthening Social Security and Discipline». The newspaper editorial 

is planning to appeal against the latest decision of Vitsiebsk Regional 

Executive Committee. If the appeal is not satisfied, the newspaper will lose 

any opportunity of resuming its publishing. («Vitsiebskiy Kuryer M» got 

administratively suspended from publishing in the spring 2007.)  

The Ministry of Information issued an official warning to the «Bobruyskiy 

Kuryer» newspaper (Babruysk, Homiel region). The periodical edition was 

accused of «distributing incorrect information», as its journalist regarded 

an official outdoor public event, dedicated to the anniversary of October 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 11

Revolution, arranged by Babruysk City Executive Committee, as a «meeting» 

in his newspaper article. As soon as «The holiday that has gone to the past» 

publication appeared in «Bobruyskiy Kuryer», the Head of Ideology 

Department at Babruysk City Executive Committee summoned the 

newspaper’s Editor-in-Chief Anatol Sanatsienka and threatened him with 

possible sanctions and, in particular, the possible response to his appeal 

to the Ministry of Information. Consequently, the Chief Deputy Minister 

of Information Liliya Ananich sent an official warning to the newspaper 

editorial on December 11, 2007. Among other, the governmental official 

noticed that «no meetings were held in the framework of the public event.» 

The strict control of state authorities over the state media content 

resulted in the change of management of «Minsk Courier» state-owned 

newspaper and «Minsk-News» Information Agency.  

The Head of Minsk City Executive Committee Mikhail Paulau dismissed 

Ryhor Novikau, Director General of «Minsk-News» Information Agency, 

founded by Minsk City Executive Committee and Natallia Biazviershanka, 

the «Minsk Courier» newspaper’s acting Editor-in-Chief on December 12, 

2007. The dismissals got apparently reasoned by an interview with 

an opposition politician and a former sportsman Uladzimir Parfianovich, 

published in «Minsk Courier» on December, 4th 2007. The interview titled 

«I Saw Victory in a Dream» was taken on the occasion 

of Mr. Parfianovich’s birthday. 

It should be mentioned that the «Minsk Courier» newspaper and the 

«Radio-Minsk» radio program are subordinate to the «Minsk-News» 

Information Agency. 

The Pershamaisky City District Court of Minsk resolved to exact 50 

million Belarusian rubles from the «Novy Chas» weekly and 1 million 

Belarusian rubles from the journalist Alaksandr Tamkovich in order to cover 

moral damages of a Belarusian general, writer and senator Mikalai 

Charhinets on December 20, 2007. Among other, the list of phrases 

in a «Novy Chas» newspaper article about the general, which were treated 

by him as offensive and declared by court as contradicting the reality, included  



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 12

the journalist’s personal opinion about the quality of stories by M. Charhinets, 

his political aspirations etc. Initially, the claimant demanded the 

unprecedented for Belarus sum of moral damages (600 million Belarusian 

rubles, i.e. around USD 280,000) from the 

respondents that made numerous independent 

experts believe the claim aimed at the closure 

of «Novy Chas». It should be emphasized that 

«Novy Chas» published the literary pages of the 

independent Belarusian Writers’ Union. (M. 

Charhinets is the head of the «official» alternative 

of the mentioned Union.) 

M. Charhinets’ claim caused high response and public protest both 

in Belarus and abroad. The Council of Europe, the Committee to Protect 

Journalists (New York) and other international and Belarusian NGOs and 

structures stood up against the enormous claim, filed by the Belarusian top 

executive, who used to manage A. Lukashenka’s Election Campaign 

Headquarters in 2001.  

Apparently, the broad public response led 

to the diminishment of the claimed sum of moral 

damages, as during the court hearings, M. 

Charhinets reduced considerably the requested 

sum to 50 million Belarusian rubles from the 

newspaper editorial and 5 million Belarusian 

rubles from the journalist.  

The court satisfied the corrected claim almost in full, having diminished 

the sum to be exacted from A. Tamkovich to 1 million Belarusian rubles.  

However, even the claimed 50 million Belarusian rubles jeopardize the 

«Novy Chas» newspaper existence, as like many other Belarusian 

independent periodicals, it is excluded from the state monopolists’ press 

distribution systems. The verdict on the claim hasn’t come into force yet, 

as the respondents decided to file an appeal against it to a superior court. 

 

Photo image: M. Charhinets 
 in a court room 

 

Photo image: A. Tamkovich 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 13

Among the positive moments within the period under review, it is worth 

mentioning the termination of a criminal case in relation to Siarhei Panamarou, 

the «Boyki Kletsk» non-registered small-circulation newspaper publisher. 

The criminal case in relation to S. Panamarou was initiated 

in accordance with article 188, part 2 of the Criminal Code of Belarus (libel, 

contained in a public statement or published in media) in May 2007, and it was 

suspended and resumed 6 times since then. Last time, it was resumed by the 

Public Prosecutor’s office for Kletsk district (Minsk region) on November 21, 

2007. However, the case got finally closed owing to the absence of corpus 

delicti by a court decision on November 28, 2007. 

The news about the beginning of broadcasting of two Internet radio 

stations appeared in November — December 2007. 

The «NETRadio» Internet radio station started its work in the test mode 

on November 20, 2007. Its founders claim that it will be the first professional 

Internet-radio in Belarus. The «TUT.BY» Web-portal’s Internet radio, named 

as «Radio TUT» started broadcasting its programs on December 6, 2007. 

Apart from presenting music, the radio channel is planning to broadcast the 

news on-line every half an hour. Taking into account the restricted opportunity 

of wide-band access to the Internet nowadays, the «Radio TUT» founders 

regard its operation as an experiment. 

The «TV Belarus» («BelSat»™) satellite 

TV channel began broadcasting its programs in the 

test mode on December 10, 2007. During the test 

period that may last for a couple of months, the 

TV channel will operate three hours a day. 

Afterwards, it will present its programs 16 hours a day. 

An agreement on founding the «TV Belarus» satellite TV channel was 

signed between the Polish Civil TV and the Foreign Office of Poland. 16 

million PLZ (around EUR 4 million) were issued by the Polish government 

in 2007 in order to fund the «TV Belarus» broadcasting. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #5 (November – December 2007) 

 14

The approved State Budget of Belarus 2008, 

adopted on December 26, 2007, envisages 

158,981,198 thousand Belarusian rubles (around 

USD 74 million) for financing the state-owned 

mass media work in the country. The sum includes 

121,927,423 thousand Belarusian rubles (around USD 56 million) for funding 

TV and radio broadcasters, 15,899,505 thousand Belarusian rubles (around 

USD 7 million) for backing the state-owned periodical press and publishing 

houses and around 21,154,270 (around USD 10 million) for the coverage of all 

other possible expenses of state-owned and state-supported media outlets. 

It should be emphasized that the state subsidies are predominantly directed 

to the state-owned media as well as to the non-state media, chosen by the 

Belarus’ Ministry of Information without free and fair selection procedures. 

Among other documents, considered by the Chamber of Representatives 

at the National Assembly of Belarus, here should be mentioned a draft law 

«About Information, Informatization and Information Security." It was approved 

after the first reading on December 12, 2007. 

At the beginning of work with the legal draft, independent experts noted 

that it was aimed at restricting the freedom of information and contained 

a large number of reference rules that created the necessary pre-requisites for 

holding regulations in the information field with the use of by-laws. 

It has to be admitted that the draft law elaborators accepted numerous 

notes and remarks, delivered by international experts at the BAJ media 

lawyers. Thus, e.g., it was secured that the prospective law wouldn’t apply 

to relations in the media field, including the Internet. Nevertheless, the draft 

law retained its restrictive core. 


