
 

 
E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS 

No.1(6) (January – February 2008) 

 
 

 
A journalist Alaksandr Zdvizhkou on release from colony. 

Press-conference at BAJ. Minsk, February 25, 2008 

 

 

 
 

 
Belarusian Association of Journalists  

www.baj.by 



 2 

 
 
 
 
 

"In 21st century Europe, it is shocking to see an editor arrested, tried behind closed 
doors and punished beyond any acceptable limits only for reprinting cartoons 

produced elsewhere and that have been published everywhere. 
 

Persecution of journalists for trying to inform the public on important issues is a 
misuse of hate speech laws. In fact, the Belarus government has used the 

international controversy around the cartoons as a pretext to eliminate a critical 
voice from public life." 

 
 

Miklos Haraszti, 
the OSCE Representative on Freedom of the Media 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cover Photo: A journalist Alaksandr Zdvizhkou on release from colony. 
Press-conference at BAJ. Minsk, February 25, 2008 
 
The contents of this publication are copyrighted. It is obligatory to refer to the 
Belarussian Association of Journalists, when using the E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS materials. 
 
Publisher: Belarusan Association of Journalists (BAJ) 

Pl. Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus 
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by 
 

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman 
 



 3

 
 

Table of Content: 
 
 

 
1. Statistics .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    

 
p. 4 

2. Situation Development in the Belarusian Media Field 
(January 1 – February 29, 2008) .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 

 
p. 5 

   
3. The Main Problem .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  . 

 
p. 7 

4. Ratings and Events .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  p. 10 
 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #6 (January – February 2008) 

 4

1. Statistics 

1254 printed periodical editions (692 newspapers, 522 magazines, 35 

newsletters, 4 catalogues and 1 almanac) and 9 news agencies had official 

registration certificates in the Republic of Belarus on March 1, 2008. Their 

quantity has decreased by 12 media outlets since the year start.  

All in all, the Belarus’ Ministry of Information has cancelled 1214 media 

registration certificates since 1996. According to the Minister of Information 

Uladzimir Rusakievich, “it is a natural process of registration, depriving of 

certificates and termination of existence” of media outlets. 

Moreover, the Ministry of Information issued 86 written warnings to 76 

periodical editions for violations of media legislation in 2007. Three periodicals 

– “Nedela v Molodechno”, “Stolichnyje kvartiry” and “Fitness and life” – 

were suspended from publishing for a three months’ course. The publishers 

were accused of violating article 11 of the Belarus’ Law “On the Press and 

other Mass Media” (breach of frequency of publishing, publication of materials 

in non-registered languages, publication of advertisements in the volume, 

exceeding the permitted one). 

The number of registered state-owned printed 

periodical editions totals 393 publications, 

including 217 newspapers. The number of non-

state printed periodical editions amounts to 861 

publications, including 475 newspapers. 

However, the overwhelming majority of non-state media in Belarus deal 

with entertainment or advertising. 

According to the BAJ statistics, the number of social and political non-

state printed media outlets in Belarus totals around 30 publications. Nearly a 

half of them have been excluded from the state-owned monopolist systems of 

press distribution by subscription and through the news-stalls. 

62 TV and 156 radio broadcasting media outlets had the officially 

registered status in Belarus on March 1, 2008. The majority of officially 

registered TV and radio broadcasting media (164) belong to the state. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #6 (January – February 2008) 

 5

2. Situation Development in the Belarusian Media Field 
(January 1 – February 29, 2008) 

A number of events, connected with journalists’ education as well as with 

criminal prosecution of citizens for expression of personal views were in the 

centre of public attention at the beginning of the year. 

The President of Belarus signed decree No. 70 on February 8, 2008. 

According to the document, all university entrants to departments of 

Journalism and International Journalism as well as Jurisprudence, Economic 

Law, International Law, Customs Law etc. are obliged to pass special 

professional and psychological tests or interviews, elaborated by the Ministry 

of Education prior to the entrance exams. Numerous independent experts 

believe that the decision installs a barrier for “political suspects”, preventing 

them from entering the ideologically significant departments. 

The 3rd year student of Journalism 

Department at the Belarusian State University 

Franak Viachorka was expelled from his alma 

mater in a week after the retrograde decree had 

come into power. The future journalist was flunked 

from Journalism Department for “poor progress in studies”, as he had spent 

15 days in a police jail for taking part in a protest action during mid-year 

examinations. The student wasn’t provided acceptable conditions for 

repeating the exams. 

The President of Belarus Alaksandr Lukashenka visited a new building of 

Journalism Department at the Belarusian State University 

on February 12, 2008. The Head of State delivered a speech to the students 

of Journalism department. Among other, he told as follows: “Mass Media are 

the most destructive armory, and they have to be controlled by the state… 

Serious media, just like the whole ideology, are not privatized in Belarus.” 

A decision of Vitsiebsk Regional Executive Committee manifested 

another sign of attention to the controlled media outlets on behalf of the state. 

The editorials of state-owned media outlets will pay in accordance with the 

reduced renting rates for their premises in the year of 2008. Correspondingly, 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #6 (January – February 2008) 

 6

the rental rate index will total 0.15 only. The decision was published in the 

“Narodnaye Slova” state-owned newspaper for Vitsiebsk region 

on February 19  2008. 

The Economic Court for Vitsiebsk region rejected a claim, submitted by 

the “Vitsiebskiy Kuryer” non-state newspaper editorial against illegal actions 

of Vitsiebsk Regional Executive Committee that had baselessly refused to re-

register the editorial. (Surprisingly, the same Vitsiebsk Regional Executive 

Committee took a positive decision on re-registration of “Vitsiebskiy Kuryer” in 

October 2007. However, the state institution canceled the decision of its own 

on November 12, 2007. The independent newspaper editorial is preparing a 

claim of appeal. It the official decision remains in power, the “Vitsiebskiy 
Kuryer” newspaper will not be able to resume publishing.  

The “Novy Chas” independent weekly newspaper had to suspend 

publishing as soon as a law-enforcement officer seized the newspaper 

editorial’s property on February 20, 2008. The arrest was done, in order to 

meet a court verdict upon a defamation claim, submitted by “a senator” and 

general Nikolay Cherginets against the “Novy Chas” editorial. Consequently, 

the newspaper editorial had to pay out 50 million Belarusian rubles (around 

USD 23,000) to him as moral damages. The author of “General-senator 

Nikolay Cherginets” article Alaksandr Tamkovich was urged to pay out a 

million rubles to the claimant on his request.  

Minsk City Court considered an appeal, submitted by the newspaper 

editorial, and decided to leave the initial court verdict intact 

on February 11, 2008. Consequently, the “Novy Chas” editorial addressed to 

its readers with a request to help in collecting means for existence. 

The criminal prosecution of the former Deputy 

Editor-in-chief of “Zhoda” newspaper Alaksandr 
Zdvizhkou was among the most significant events 

at the beginning of 2008. (See more in Chapter 3 – 

Main Problem). 

It should be reminded that the newspaper was closed down upon a 

claim, submitted by the Belarus’ Ministry of Information against the periodical 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #6 (January – February 2008) 

 7

edition. The newspaper editorial was blamed for reprinting some “Danish 

cartoons” of Mohammed the Prophet in 2006. Subsequently, A. Zdvizhkou 

was sentenced to three years of imprisonment for “stirring up discord among 

different nations” (article 130, part 2 of Belarus’ Criminal Code) 

on January 18, 2008. 

Having considered the journalist’s appeal on February 22, 2008, the 

Supreme Court of Belarus decided to reduce the term of imprisonment to 

three months. Taking into account the journalist had already spent the term 

behind bars, he was released from custody on the same day. 

A politician and a publicist Andrei Klimau 

was released from jail on February 15, 2008. He 

had been sentenced to two years of imprisonment 

for the Web publications on August 1, 2007. It 

should be reminded that the court accused A. 

Klimau of “public appeals for a violent overthrow or change of constitutional 

government with the use of media”, despite the fact that the Internet-resources 

are not treated as media outlets in accordance with the Belarusian law. 

The court verdicts in relation to Klimau and Zdvizhkou were taken during 

close sessions. The general public learnt about A. Klimau’s imprisonment in a 

month after the court decision had come into force. The Belarusian 

Association of Journalists, the Reporters without Borders condemned the 

harsh punishment for a Web publication. The Amnesty International admitted 

A. Klimau to be a prisoner of conscience in September 2007. 

Finally, the Head of State signed an act of grace in relation to A. Klimau 

on February 11, 2008. 

 

3. The Main Problem 

A criminal case in relation to Alaksandr Zdvizhkou, the “Zhoda” 

independent newspaper’s Editor-in-chief, sentenced to imprisonment for re-

printing Mohammed the Prophet cartoons from the Danish press was in the 

centre of public attention in Belarus at the beginning of 2008.  



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #6 (January – February 2008) 

 8

The cartoons appeared in the “Zhoda” weekly (No.6 of February 18-26, 

2006). The court didn’t take into consideration the fact that the newspaper 

print-run had never been distributed. 

The Ministry of Foreign Affairs of Belarus delivered a statement 

on February 21, 2008. Among other, it was declared that the Ministry 

“decisively condemned any purposeful actions, which could lead to stirring up 

religious hatred”.  

The KGB representatives held a search in the “Zhoda” editorial office 

on February 22, 2008. On the same day, there was filed a criminal case in 

accordance with article 130, part 1 of Belarus’ Criminal Code (‘stirring up 

racial, national or religious hatred’). The case was initiated by the State 

Committee on Religions and Nationalities as well as the Muslim Communities 

of Belarus. It was cleared out later that the officials from the Committee 

showed a xero-copy of the newspaper issue to representatives of Muslim 

communities and proposed them to go to the law. The Head of Muslim 

Religious Group in Belarus Ismail Varanovich made this speech during the 

court session. According to the mufti, he disagreed with the prison penalty to 

A. Zdvizhkou. Moreover, he didn’t know anything about the closure of “Zhoda” 

newspaper that reprinted the caricatures. 

It should be reminded that the newspaper was closed 

down by verdict of Belarus’ Supreme Economic Court 

on March 17, 2006. The Ministry of Information had 

submitted a corresponding claim to the court. 

The Public Prosecutor’s Office of Belarus accused A. 

Zdvizhkou of re-printing the caricatures. However, the case 

was suspended, as legal investigation couldn’t find out, 

where A. Zdvizhkou was residing at that time. 

It leaked out in January 2008 that A. Zdvizhkou had been detained and 

kept behind bars. The journalist was arrested on November 18, 2007, when 

he came to visit his father’s tomb. Since then, he was kept in the KGB 

investigatory ward. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #6 (January – February 2008) 

 9

The court hearings started on January 11, 2008. They were declared 

private in a short while. The Public Prosecutor demanded to sentence A. 

Zdvizhkou to 4 years of imprisonment, according to article 130, part 2 of 

Belarus’ Criminal Code. Finally, a judge of Minsk City Court Ruslan 

Aniskievich sentenced the media worker to three years of imprisonment in a 

high security colony. 

The Committee to Protect Journalists (CPJ, New York), the OSCE 

Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti, the ‘Reporters 
without Borders’ International Organization, the Danish Journalist Union 

as well as other journalist and human rights organizations and officials 

expressed their deep concern with the prison sentence to A. Zdvizhkou. 

The Supreme Court of Belarus regarded A. Zdvizhkou’s appeal at a 

closed session on February 22, 2008. Consequently, the term of imprisonment 

was reduced to three months. The judges took into account the journalist’s 

poor state of health and the necessity to support his elderly mother. At the 

same time, the Supreme Court considered the journalist’s guilt to be proven. 

On the same day, A. Zdvizhkou was released from jail, as three months of 

imprisonment had ended by then. 

As soon as A. Zdvizhkou was released, he stated that he would be going 

to leave Belarus and change his citizenship. 

"I don’t want to be a citizen of THIS Republic of Belarus that has THESE 

courts, THIS Public Prosecutor’s Office and THESE prisons", the former 

Deputy Editor-in-Chief of "Zhoda" newspaper emphasized during his speech. 

"I understand pretty well that I’m not in safety now, and that I will be able 

to breathe calm only as soon as I leave the territory of Belarus", the journalist 

noted. 

As before, A. Zdvizhkou believes that the scandalous caricatures, which 

were re-printed on his initiative in "Zhoda" had nothing in common with 

offending the Muslims' religious feelings, as the caricatures were re-printed 

as pictures without the offending notes. They were aimed at demonstrating the 

reasons of the “caricature” scandal in Europe. (The newspaper article dwelt 

upon the issue.) 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #6 (January – February 2008) 

 10

4. Ratings and Events 

A current report of “Human Rights Watch” international human rights 

NGO was published in January 2008. Among other, the report highlighted 

reinforcement of repressive control over the media freedom and other political 

liberties in Belarus. “Human Rights Watch” noted the Belarusian government’s 

attempts to regulate the Internet space in Belarus, a two-year term of 

imprisonment to Andrei Klimau for a Web publication, detentions of journalists, 

who covered court processes in relation to young leaders in the autumn 2007, 

the arrest of “Tovarisch” newspaper print-run in September 2007 and the 

exclusion of Yuras Aleynik (an excellent student and a BAJ member) from the 

Academy of Public Administration at the President of Belarus for his active 

participation in the social life.  

A large part of “Attacks on the Press in 2007” 

annual report, prepared by the Committee to 
Protect Journalists (CPJ, New York) was 

dedicated to Belarus. Among other, it was stated in 

the report that the authorities had been 

enthusiastically strengthening control over the Internet, destroying the 

remnants of independent non-state printed periodical editions, while the KGB 

agents and the police had arrested journalists on framed-up charges. 

The authors mention police searches and seizures of the printed 

production among the facts, which manifest deterioration of situation with the 

freedom of speech in Belarus. Simultaneously, they emphasize the absence 

of any progress in legal investigations upon D. Zavadski and V. Charkasava 

murder cases. 

The closed down “Belaruskaya maladziozhnaya” radio station was 

celebrating 45 years since its foundation at the beginning of February 2008. 

The radio station was founded in 1963 in the framework of Belarusian State 

Radio. It was a starting ground for numerous famous Belarusian journalists. 

The radio station was closed down on the eve of the first Presidential 

election in the spring of 1994. In protest, the majority of “Belaruskaya 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #6 (January – February 2008) 

 11

maladziozhnaya” journalists left their work in the state system and started 

cooperation with independent media outlets.  

It became known on February 27, 2008 that the “Gazeta Slonimskaya” 

regional independent newspaper (Slonim) and the “Yezhednevnik” e-

newspaper won “The Free Press of Eastern Europe 2007” Gerd Bucerius 

Prize, founded by ‘ZEIT’ Foundation (Germany). The awarding ceremony will 

take place on May 19, 2008. 


	1.Title.pdf
	2.pdf
	3.Table of Content.pdf
	4.Content.pdf

