E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS

N0.3(8) (May — June 2008)

FamnopieF  Fal wor, cossanmy B
''''' IHFEES T TN B AR iR

Karmniy 2o

Issrp4dec ey emean C7T] Meogsars Moa-can
U DTN ekl MO T S A TAR S AN T M SR

gEmm o —
T g g,
Weliimiinn
x aid 3 Ay g
Hwicm NagInLs iH-f:apHET-INHNJ al apzIHa L Byinqa ]T'vq-u:. Tt
p'!ﬂ'l'l' T Fany PYulng
MayHanEHAs 3 HArofsl MPLIMALLUR Y A e Rk, 1y
(RIS ey r-l-:‘u.'.*.-_"._
FaKoHy wfh Chil= o g e L[ T hrn -J::I_I‘:!"'m"'l;:fuu-u
wuppa TIanaTE MpasCIafrsal TR @O gy Tt s sy :hﬂnqm.., Bl
' 5 ¥ L e A W a5, FEeAAT 5 A e 18y
e v comc st P e
e -y : Ana ay
2 4200 ga 11 00 35 usppEs = T ..l.»._._,,r __’_:-:r
LTI it gy g vy, . B A h’r\-n-.“ -1_-.1-

“A BLACK SQUARE”: In June 2008, the Belarusian Parliament almost unanimously
adopted aregressive draft bill “On Mass Media”, despite numerous public appeals to
hold a broad discussion of this document beforehand. In protest, dozens of Internet
resources placed black square banners on their pages “as a symbol of the buried
freedom of speech” in the Parliament

W,

= i
~1
]
&

Ty

Q7T

Belarusian Association of Journalists

www.baj.by



"It is gloomy that the on-line media activity will be regulated by laymen
in the field..."

Andrei Bastunets, Deputy Chairman of Belarusian Association of Journalists
(a quotation from the speech during a Journalist Club’s session
on media problems in Minsk)

Cover Photo: In June 2008, the Belarusian Parliament almost unanimously
adopted a regressive draft bill “On Mass Media”, despite numerous public appeals
to hold a broad discussion of this document beforehand. In protest, dozens of
Internet resources placed black square banners on their pages “as a symbol of the
buried freedom of speech” in the Parliament.

The contents of this publication are copyrighted. It is obligatory to refer to the
Belarussian Association of Journalists, when using the E-NEWSLETTER: MASS
MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)
Pl. Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98
E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman



Table of Content:

. Statistics .

. Development of Situation in the Media Field
(May — June) .

. The Main Problem. Media Law.

. Ratings and Events .

p.4

p.4

p.8
p. 13



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

1. Statistics

1270 printed periodical editions (692 newspapers, 536 magazines, 38
newsletters, and 4 catalogues) as well as 9 news agencies had the official

registration certificates in the Republic of Belarus on June 1, 2008.

The Ministry of Information of Belarus |
cancelled 15 certificates of media outlets and
issued 12 registration papers to periodical
editions in May 2008. All in all, the Ministry has

nullified 1251 registration certificates of media
outlets since 1996.

The number of registered state-owned printed periodical editions totals
395 publications, including 217 newspapers. The number of non-state printed

periodical editions amounts to 875 publications, including 475 newspapers.

It has been repeatedly stated by the Belarusian Association of
Journalists that the numerical prevalence of non-state media outlets is
reached due to taking into consideration the periodicals in the specialized,

entertaining, and advertising fields.

According to the BAJ analysis, the number of social and political non-
state printed media outlets does not exceed 30 publications in Belarus these
days. Nearly a half of them have been excluded from the state-owned
monopolist systems of press distribution by subscription and through the
news-stalls. Several officially registered periodical editions are made to get
printed in Russia, as printing houses in Belarus refuse to cooperate with them,

being pressurized by the state authorities.

221 broadcasters (including 65 TV and 156 radio broadcasting media
outlets) had the officially registered status in Belarus on June 1, 2008.

2. Development of Situation in the Media Field (May — June 2008)

A number of targeted attacks against the Belarusian media took place in
May and June 2008.



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

Some of them were initiated inside the country. Others were generated,

owing to certain global problems and trends.

Since late April 2008, the Web-site of Belarusian Service of Radio Free
Europe/Radio Liberty has faced problems in its operation. It was cleared out
that some unknown hackers attacked a large range of RFE/RL Web-resources
all around the world. The radiostation management delivered a statement,
regarding the accident on April 26, 2008. “The Belarusians, the Iranians - they
all have basically the same objective. They see free information - flowing
information of ideas and so forth - as the oxygen of civil society. They'll do
anything they can to cut it off. If it means jamming, if it means cyberattacks,
that's what they’ll do”, the RFE/RL President Jeffrey Gedmin emphasized.

The Belarusian Ministry of Foreign Affairs retorted the statement. In
particular, Deputy Head of MFA Information Department Maryja Vanshyna
told during a press conference on April 30, 208 that Jeffrey Gedmin’s
statement had been “emotional and unfounded” and reminded about
“responsibility for libel in the media”.

A couple of other popular HTTP Status 404 - /bp-forte/

Belarusian on-line media faced

[T Status report

T bo-fortef

at the same period of time — “The s, | T

Belarusian Partisan”
lpache Tomeat /5.5.9
(www.belaruspartisan.orq) and

rigid cyberattacks approximately

“Charter’97” (www.charter97.org). It should be emphasized that the

cyberattack against “The Belarusian Partisan” continued several days in a

row.

(Surprisingly, the problems with access to the informational Web-
resources coincided in time with public protest actions, commemorating the

consequences of Chernobyl disaster, in Minsk on April 26, 2008.)

The same problem of access to Web-sites was observed in the
beginning of May 2008 as well. Thus, e.g., the Belarusian Web-site of RFE/RL

was blocked again in the evening of May 1, 2008.



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

Due to corporative solidarity, the journalists were able to inform their
audience in advance about the possibility of reading the “RFE/RL” articles on

the Clique of ‘Svaboda’ Web-page in Livejournal.

The second issue of “Vitsiebskiy

Kuryer M” non-state social and political

“BMTIRCHME

weekly appeared on May 3, 2008 this year.

Reportedly, unlike the first issue, it safely reached the readers. It should be
reminded that the first issue got printed in Smolensk (Russia) after the almost
one-year break (see “Mass Media in Belarus” No.2 — March-April 2008) on
April 24, 2008. However, the print-run was detained by the police in Vitsibsk

immediately upon arrival.

The Ministry of Information of Belarus issued an official warning to the
“Vitsiebskiy Kuryer M” newspaper on May 30, 2008. The periodical’s legal
advisor Mr. Pavel Levinau told to the BAJ Press Service that the periodical
was officially warned for presenting the wrong legal address in the output line.
However, in reality it appears that the warning has been caused by a collision,
created by the state authorities. Starting from the year of 2007, Vitsiebsk
Regional Executive Committee has been refusing to re-register the editorial
that may lead to the closure of “Vitsiebskiy Kuryer M” weekly for administrative

reasons.

In spite of all, the newspaper’s editorial team attempts to defend its right

to existence in courts.

It has been for several years already that “Vitsiebskiy Kuryer M” hasn’t
had an opportunity of regular publishing and duly delivery to its readers. The
“Belposhta” and “Belsayuzdruk” state-owned monopolist press distributors
refused to distribute the periodical by subscription and through the news-stalls
in 2006. All printing houses in the Vitsiebsk region refused to print the
periodical in 2007. Following a number of completely unexpected refusals of
renters to provide premises for the newspaper editorial, the “Vitsiebskiy Kuryer

M” editorial team had to move from one place to another several times.



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

The attention of Belarusian and international media community was
focused on the acute problems of “Gazeta Slonimskaya” non-state social

and political weekly in May-June 2008.

On June 6, 2008, the newspaper editorial was made to leave the editorial
premises they had been renting for 7 years in a row from a local service
center. On May 29, 2008, the Head of the service enterprise Stanislau
Ivanashka told to Viktar Valadashchuk, the “GS” Editor-in-Chief that he was
breaking all previous agreements, following “an instruction from a superior
authority”. Consequently, the editorial team continues to publish the

newspaper, working from their homes.

The heads of all private and state-owned enterprises in the town of
Slonim feel reluctant to sign a rental agreement with the “GS” newspaper

editorial.

The pressure upon the only survived officially registered non-state
newspaper in the Hrodna region has been put from different directions. Thus,
the newspaper’'s Editor-in-Chief, who is 50 year old, was informed in April
2008 that he would be obliged to take part in a military muster. It was on May
12, 2008 only that the Medical Board found him ineligible for military service,
because of poor state of health. V. Valadashchuk suffers from high blood

pressure.

At the beginning of May 2008, V.
Valadashchuk received accidentally a letter from
Alaksandr Mazalkou, the Head of Slonim
District KGB Office to the Head of

Psyhoneurological Department at Slonim District

Photo: Viktar Valadashchuk Hospital with a request to check if V.
Valadashchuk and his family members were

mentally sane. The document was published on the “Gazeta Slonimskaya”
Web-site together with an open letter, where the newspaper’'s Editor-in-Chief
urged the mentioned official to explain his interest in the mental health of his

family members.



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

The Belarusian Association of Journalists arranged and held a solidarity
campaign in order to support the colleagues from “Gazeta Slonimskaya” and

influence the newspaper’s fate.

Among other, there was elaborated a special banner with a demand to
the state authorities to terminate persecution of “Gazeta Slonimskaya”.
Dozens of Web-sites supported the initiative of Belarusian Association of

Journalits and placed the banner on their Web-pages.

Also, the BAJ experts elaborated sample letters to the Slonim district
authorities with a request to normalize the upsetting situation with “Gazeta

Slonimskaya”.

On May 16, 2008, the BAJ Chairperson Zhanna Litvina and her Deputy
Andrei Bastunets visited Slonim and held a number of meetings with a
number of officials of Slonim District authorities, urging them to improve the
working conditions of the only remaining social and political newspaper in the

area.

3. The Main Problem. Media Law.

Undoubtedly, the hidden preparation and the hasty adoption of a new
draft media law was the main event and at the same time the main problem

for Belarusian journalists in May-June 2008.

The legal document was elaborated in the close mode. The public didn't
have an opportunity to get acquainted with its contents, despite numerous

appeals to the law developers.

Some responsible state officials, dealing with the media field, delivered a
number of statements, while the draft law got elaborated. They testified to a

vivid attempt of the state authorities to take the Internet under their control.

Firstly, Alaksandr Slabadchuk, a Deputy Minister of Information of
Belarus told about a newly-founded working group on studying the experience
of the CIS and the EU states in the field of legal regulation of Internet in his

interview to the “Interfax” news agency on August 20, 2007.



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

He specified in his talk with the BelTA news agency on September 25,
2008 that the group included representatives of 15 governmental institutions,
including the Ministry of Information, the Ministry of Communication and
Informatization, the Ministry of Justice, the Ministry of Foreign Affairs, the
Ministry of Internal Affairs, the National Law Elaboration Center at the

Presidential Office, the Belarusian State University etc.

During the opening ceremony of “Mass Media in Belarus” exhibition on
May 3, 2008, dedicated to the Press Day, officially celebrated in Belarus on
May 5, the Minister of Information Uladzimir Rusakievich told that his
ministry officers were busy preparing the improved version of the existing law
“On the Press and Other Media”.

Among other, Ul. Rusakievich emphasized an objective of introducing
legal regulation of on-line media outlets and, in particular, a need to clarify if

on-line versions of printed media are independent media outlets.

The Chief Deputy Minister of Information
Liliya Ananich told during a round-table
discussion, arranged by “Belaruskaya Dumka”

(“The Belarusian  Thought”) magazine of

Presidential Administration that the Ministry
supported the idea of introducing obligatory registration of on-line periodical
editions.

“The people that have a desire to work as media outlets (to submit
inquiries for getting information, to distribute information, to attend press-
conferences) have to get official registration”, L. Ananich noted. Also, she told
that there was a problem of disinformation flows from foreign Web-sites that,

in her opinion, “exert destructive influence” on the situation in Belarus.

“However, there exists the Chinese experience, when the state blocked
access to these Web-sites on their territory”, L. Ananich stated during the
round-table discussion.

Yury Kulakouski, the Head of Standing Committee on Human Rights,

National Relations and Mass Media in the Lower Chamber of Belarusian



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

Parliament informed the BelaPAN News Agency that a
draft law on the media had been sent to the Chamber
of Representatives  from the Councill of Ministers
for immediate consideration and adoption on June 10,
2008.

The Belarusian Association of Journalists was
continuously trying to get access to the draft bill in order to implement its
expert examination. Finally, it was sent to BAJ on June 11, 2008.

The Belarusian Association of Journalists sent personal letters of appeal
toeach of 110 MPs ofthe Chamber of Representatives of the National
Assembly of Belarus on June 12, 2008. BAJ reminded to the MPs that the
citizens of Belarus have a lawful right to take part in discussion and evaluation
of draft bills that infringe on their constitutional rights and liberties, including
the freedom of opinion, the freedom of expression as well asthe right

to receive and disseminate information without hindrances.

The letter put stress on the most regressive legal norms in the draft

media bill.
Among other, it was stressed that the proposed draft law:

— introduced the necessity of registration of Web-editions and put
control over the Internet from the side ofthe Ministry of Information
and the Public Prosecutor’s Office;

— required re-registration of all media outlets;

— broadened considerably possibilities of closing down media outlets by

the state authorities in case of a single breach of law;

— complicated the activity and increased the pressure on independent

journalists and foreign correspondents;

— restricted the flow of foreign investments to the Belarusian media

market;

10



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

— treated a journalist accreditation as a kind of a licence for carrying out

professional activities.

On June 16, 2008, a text of the detailed expert analyses of the draft law
prepared by the lawyers of BAJ was sent to the Chamber of Representatives.
But notwithstanding the written appeal to the MPs to invite the representatives
of BAJ, the meeting of the Standing Committee on Human Rights, National

Relations and the Media was held without BAJ experts.

The Chamber of Representatives adopted a draft law “On the Media”
after the first reading on June 17, 2008. 93 MPs supported the draft bill and 1

deputy voted against it.

The draft media law was regarded by the Chamber of Representatives in
the second reading on June 24, 2008. 96 MPs supported the bill and 2
deputies voted against it. Certain amendments were introduced to the
document after the 2" reading. In particular, there were included some
proposals, provided by the Belarusian Association of Journalists and the
OSCE Office in Minsk. However, the draft bill still contained the same

regressive norms, related to regulation of on-line media activity.

The draft media law was adopted by the Council of Republic (the Upper
Chamber of Belarusian Parliament) on June 28, 2008. 48 MPs supported the
bill and 1 deputy voted against it.

The legal document will come into force as soon as it gets approved by
the Constitutional Court of Belarus and duly signed by the President of

Belarus.

All the stages of consideration of the draft media bill in both chambers of
Belarusian Parliament were accompanied by non-stop protest actions and

statements on the part of Belarusian and international civil community.

As soon as the draft bill got adopted after the first reading, the “Nasha
Niva” non-state newspaper published an appeal to all Belarusian citizens on
its Web-site with a request to send letters of protest to the Chamber of

Representatives.

11



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

As soon as the draft law got .

adopted after the 2" reading, the

HypHanicThi NagIAge MTHROT-ansN T againa

Belarusian Association of JOUrnaliStS saoiy-as chis o
delivered a protest statement and - o Tl ST ™
announced “ The Hour of Sllencen i A s 3 4200 5 1000 35 uspess

internet action on June 25, 2008. BAJ

activists requested everyone, who cared about the freedom of access
to information and distribution of information to place black banners on their
Internet pages to symbolize the freedom of speech, buried in the Belarusian
Parliament on June 24, 2008. Also, they proposed to abstain from updating
Web-sites and making notes in blogs within one hour since 12.00 till 13.00
on that day. The protest action was supported by dozens of Belarusian Web-

sites and bloggers. It enjoyed a broad response in the foreign media as well.

An “on-line referendum” ON fikBu crasiueca aa weabxoanacui nepaparicrpoyeaus
. . . CMI nacna yerynnewda Jakowa “A0 CMI™ ¥ ciny?
certain norms of the new media bill

YETEAMANACA -

3.5% - 35%

was started on the BAJ Web-site on
June 30, 2008. In particular, the Web-
site visitors were encouraged to
express their attitude towards an idea
of introducing official registration of
Web-sites as media outlets. Also, they

were asked to share their views,

cynpaup - 92.9%

regarding a legal norm on obligatory

official re-registration of all Belarusian media outlets as soon as the media law
comes into force as well as a legally stipulated restriction of foreign
investments in the domestic media field. More than 700 people took part in
the survey from June 30 till July 9, 2008. The overwhelming majority of visitors

voted against the newly adopted legal norms, mentioned above.

Eight influential international organizations sent their letters to the

President of Belarus Alaksandr Lukashenka and the Council of Republic on

June 27, 2008 with an appeal to withhold adoption of a new media law that
can "make even more restrictive what is already an unduly harsh regulatory
regime for the media" in Belarus. The letters were signed by the Heads of

“Article 197, the Human Rights House Foundation (Norway), the “Index

12



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

on Censorship” magazine, the Norwegian Helsinki Committee, the
Norwegian Union of Journalists, the Norwegian PEN-center, the Danish
Union of Journalists, and the “Civil Belarus” NGO (Czech Republic).

On the same day, the International Federation of Journalists urged the
President of Belarus, Aliaksandr Lukashenka, to reject the draft media law that

received its parliamentary approval.

"This law represents a return to the dark ages of authoritarian control
of public information and private media" said Aidan White, General Secretary
of the IFJ. "The law, if applied, will threaten the existence of the Belarus web-
based news media that has become a refuge for independent journalists and

an essential source of news beyond the ideologically driven state media."

The OSCE Representative on Freedom of the LY
Media, Miklos Haraszti called onthe upper

chamber of Belarus' Parliament not to adopt the

draft media law that would further restrict media

freedom in the country on June 27, 2008. l
"Unfortunately, against expectations in and

outside ;Belarus, this draft establishes further obstacles to the development

of free media in the country," Haraszti said.

4. Ratings and Events

On the eve of the Press Freedom Day, which is globally celebrated on
May 3, the “Reporters without Borders” international organization presented
an updated list of Predators of Press Freedom — 2008 on its Web-site. It
includes 39 heads of state this year. The “Reporters without Borders” consider
the mentioned supreme state officials to be responsible for repressions
against mass media in their countries. The President of Belarus Aliaksandr

Lukashenka is among them.

13



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

Blgcander Than Shwe
Luk ssharko Durima
Belarus

B

PREDATORS OF PRESS FREEDOM

s rrraed
[slamist

o
Algheanistan,

B diham Shee
| Arcrbaijan

irag,
Pakivtan

CTR P [T || FARC Rzl Canstro
o  hina Femando | Colambda Ewha

Musrilis

Bajarard

Calonbis
Teodoa TN Vakiya Jasemeh A
Obiang Adwwarks Gambia Fhamanie
hguama Eritrea tran
Equatarial
Gubnes

| Kb Tsraedi HursuRan E Chioummaty

ARmackng)ad Credeanig Hazaayey ‘\) Savasong
Iran Frowces Karakhstan o Lacs

Israel o

\_“
M amenar M <tar Foroe Dirug carteks armad
Gaddat Pl Fie Wblo G oS
Libiya Haldiwrs Hepal
Siate The Exptubive Force me - | Pala itemagen
Lty Palestinian Security
S—— territories, Gazs Formes
[555) Sirip Palestinian
Higrria Territories,
Weil Nank

W dadirer
N Putin
Rusnia

Abdallabh b 8-Saud Mohamied
Sawdi Arabia Ebspra aned
Mohamed
! Warsama
| Darwrigh
Somala
-
velupitai T Gotsbhaya
Prabhakaran, Tamd Rajapakse,
Tugar bp scter Defone
%ri Lanka saaretany
Sl Lanks

&-5habasb

fansalia

Bashager (arDangedy Isiam

el-dadad et Berdymukharmmidor Eanmiy

Syria Ben A A Turkmeeniyian Urbekisian
Tunisis

Nong Duc Robart

Mank i Mg
Wirtnsm Fimnbabwe

E

On the eve of the International Press Freedom Day, the Belarusian

Association of Journalists published a final annual report on media situation in
Belarus for the year of 2007. The document can be found in Belarusian,
English and Russian in the “Monitorings” section on the BAJ Web-site

(www.baj.by).

Two non-state Belarusian periodical editions — aregional weekly
"Gazeta Slonimskaya" (Hrodna region) and the "Yezhednevnik" electronic

newspaper have won 'Free Press of Eastern Europe' Gerd Bucerius (ZEIT)

14



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #8 (May — June 2008)

Award this year. The ZEIT Award is annually presented tothe most

respectable independent media outlets in the Eastern Europe.

The presentation ceremony took place in Hamburg (Germany) on May
19, 2008.

Mr. Aliaksei Karol, the Editor-in-chief of "Novy Chas" independent
weekly and a BAJ member has won a prestigious Knight award, founded
by the International Center for Journalists (ICFJ) this year. The award is aimed
at distinguishing the best journalists, working in highly complicated conditions.
The laureates were announced during the 61st Global Newspaper Congress
in Gotheborg (Sweden) on June 3, 2008.

The awards will be presented to the winners in Washngton D.C. on
November 12, 2008.

International conference on Democratisation of Mass Media in Belarus
took place on 6 and 7 June 6-7, 2008 inthe Polish Parliament premises
in Warsaw. Journalists, civil and political activists from Belarus participated
init as well as representatives of Parliamentary Assembly of the Council
of Europe, European Parliament, international NGOs and foundations. The
core ofthe conference was the hearings and discussion onthe media

situation in Belarus.

The resolution of the conference contained the calls on the Belarusian
authorities to stop using the articles of the Criminal Code to restrict the right
to seek, receive and impart information; to reform the national media
legislation and to bring it inline with international standards; as well as
to provide equal economic conditions for media outlets of different types

of ownership.

The conference on democratization of the mass media in Belarus was
organized by the Council of Europe, the Conference of INGOs of the Council

of Europe together with Casimir Pulaski Foundation from Poland.

15



	1.Title
	2
	3.Table of Content
	4.Content

