E-NEWSLETTER

Q\?\ == %0
AL %
< — E

O
%, 0N

MEDIA
THE BELARUSIAN in B elarus
ASSOCIATION

OF JOURNALISTS

2012

MASS MEDIA IN BELARUS - 2012:
A Brief Review and Analysis

V

www.baj.by




02 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA
DEVELOPMENT OF SITUATION  [ieuiathe

IN THE MASS MEDIA FIELD 2012

photo.bymedia.net

was changing in 2012 alongside the social, political,

G eneral situation in the Belarusian mass media field
and economic situation in the country.

The first half-year was characterized by aggravation
of tension in relations between the authorities and the
press. The main tools of pressure on journalists and media
outlets included issuance of official warnings by the KGB
and public prosecution badies, issuance of bans on foreign
trips to @ number of media workers and activists, and a
propagandist campaign against the Belarusian Association
of Journalists (further - BAJ) on the Belarusian state TV.

The critical point of Belarusian mass media year 2012
came in the summer, when three suits against journalists
were filed.

Certain reduction of general pressure on the media by
the beginning of elections to the Chamber of Representa-
tives at the National Assembly of Belarus was caused by
importance of getting international recognition to the Be-
larusian government. The criminal proceedings against the



‘ 03 E-NEWSLETTER

media workers were “frozen”. One of the cases was closed.
Theillegal bans on media workers' foreign trips were lifted.
However, there took place separate conflicts in the media
field, connected with access to information and news dis-
tribution, every now and then. Quite a few of them hap-
pened during the election period.

The end of the year was characterized by the shift
of emphasis on economic issues, including foundation of
state newspaper holding companies and provision of finan-
cial support to the state-owned media, on the one hand,
and prosecution of independent publishers under the pre-
text of their “engagement in illegal business” or violation
of state standards, on the other hand.

CRIMINAL PROSECUTION
OF JOURNALISTS

hree suits against media workers
were filed in different Belarusian

regions in the summer of 2012. All
of them were related to the journalists’
professional activity.

In particular, Andrzej Paczobut
(Hrodna) was accused of casting asper-
sions on the President of Belarus. Anton
Surapin (Slutsk, Minsk region) was ac-
cused of assisting a group of people to
cross illegally the Belarusian state border. Mikalay Petrush-
enka (Vitsiebsk) was charged with defaming a public of-
ficer.

Criminal proceedings against a journalist and civil ac-
tivist Mikalay Petrushenka (Vitsiebsk) were initiated by

NMASS

MEDIA

in Belarus

‘2012



04 E-NEWSLETTER

NMASS
MEDIA

in Belarus

Vorsha City Department of Legal Investigation Committee
on August 17, 2012. Initially, the media worker used to be
charged with defaming a public officer (article 369 of Be-
larus Criminal Code). The criminal charges were grounded
on M. Petrushenka’s article, published on nash-dom.
info Web-site on August 8, 2012 that, allegedly, contained
offensive public statements in relation to Deputy Chairper-
son of Vorsha City Executive Committee.

o
=
<
E
o
°
=
m}
o
c

The criminal case was passed to Vitsiebsk Regional
Department of Legal Investigation Committee. On October
17, 2012, the criminal proceedings against M. Petrushenka
were terminated due to the absence of corpus delicti, con-
firmed by linguistic examination of the text.

Anton Surapin, 20, a student of Jour-
nalism at the Belarusian State University
was the first to upload and publish on-line
photos of teddy bears with slogans in sup-
port of freedom of speech, dropped from a
small airplane that crossed illegally the Be-
larusian-Lithuanian state border on July 4,
2012. A Swedish PR-company Studio Total
took responsibility for the action “in sup-
port of demaocratic values in Belarus”.

A KGB search was conducted at A.
Surapin’s rented apartment on July 13,
2012. His photo camera and PC were seized.

A. Surapin spent more than a month
in the KGB pre-trial jail in Minsk afterwards. His attorney
wasn’'t permitted to inform the press and the journalist’s
relatives about the legal investigation procedures and even
about the detainee’s judicial status at that.


http://nash-dom.info/gorodskie-gruppy/orsha/premii/
http://nash-dom.info/gorodskie-gruppy/orsha/premii/

‘ 05 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA

in Belarus

‘2012

It was only on August 7, 2012 that the KGB of Bela-
rus informed the public about presentation of criminal
charges to A. Surapin for assisting a group of people to
cross illegally the Belarusian state border.

The young journalist was released from custo-
dy on August 17, 2012, following a wave of appeals on
the part of Belarusian and international civil society
structures. However, he was forced to sign a recognizance
not to leave the place of his residence.

None of legal investigation procedures have been im-
plemented with the media worker since then. He is still re-
garded as the alleged offender by the Belarusian judicial
authorities and he cannot leave the place of his residence.

The arrest of Anton Surapin by KGB led the top-

ten list of the most absurd and unjust arrests of 2012,
published by Amnesty International.

)
[«})
=

i

o
()
E
>

2
(=]

=
(=}

ey
[=8

A. Paczobut’s fate arouses anxiety most ; Dosstic Too Mrka Excuako:Grand rsos 2011
of all. Acriminal case was filed against the Be-
larusian correspondent of “Gazeta Wyborc-
za" (Poland), following a mass examination
of analytical articles, contributed by the jour-
nalist to a number of on-line news resources
within the preceding half a year term.

Consequently, A. Paczobut was charged
with the repeated defamation of the Presi-
dent of Belarus (article 367, part 2 of Bela-
rusian Criminal Code). The criminal case was
grounded on A. Paczobut’s publications on
various Web-sites.

The journalist was taken into custody on June 21,
2012. The police conducted a search of his apartment. The
reporter’'s PC was seized.


http://www.kgb.by/press/inform/321.html
http://www.kgb.by/press/inform/321.html
http://www.kgb.by/press/inform/321.html
http://www.kgb.by/press/inform/321.html
http://baj.by/en/node/13036
http://baj.by/en/node/13036
http://baj.by/en/node/13036
http://baj.by/en/node/13036
http://blog.amnestyusa.org/music-and-the-arts/10-absurd-and-unjust-arrests-of-2012/
http://blog.amnestyusa.org/music-and-the-arts/10-absurd-and-unjust-arrests-of-2012/
http://blog.amnestyusa.org/music-and-the-arts/10-absurd-and-unjust-arrests-of-2012/
http://baj.by/en/node/12844

‘ 06 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA

in Belarus

‘2012

A. Paczobut was released from pre-trial jail on sign-
ing a recognizance not to leave the place of his residence
on June 30, 2012. He had been brought an indictment on
article 367, part 2 of Belarusian Criminal Code before that.

The terms of legal investigation on the case were pro-
longed several times. However, none of investigatory ac-
tions have been conducted with the media worker yet.

On November 29, 2012, the journalist was informed by
Hrodna Regional Department of Legal Investigation Com-
mittee officers that the fourth linguistic examination had
been initiated within the case. Reportedly, legal investiga-
tion on the case was suspended for the period of linguistic
examination. However, the journalist still cannot leave the
city of Hrodna, since he has been forced to sign the recog-
nizance not to leave the place of his residence.

The situation is aggravated by the fact that A. Pac-
zobut was sentenced to three years of jail with deferment
of execution for two years for casting aspersions on the
President of Belarus in 2011. Presently, the journalist can
be sentenced to up to 5 years of jail to be added to the pre-
viously pronounced prison term.

It has to be underscored that all three suits against
media workers in 2012 were filed on the grounds of
their Web publications.



07 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA
OTHER FORMS OF PRESSURE  |uiatsies

ON JOURNALISTS 2012

D etentions and official warnings from KGB and public

prosecution bodies remained to be the main forms of
pressure on journalists in 2012.

BAJ registered around 60 cases of detentions of
journalists, independent press distributors, and ac-
tive social networkers by representatives of different
law—-enforcement bodies in 2012.

The detained journalists were usually released in 2-3
hours. However, there were registered cases, when the de-
tained media workers were taken to court and sentenced
to fines and different terms of arrest (up to 15 days) under
administrative law.

At least 13 journalists were officially warned by pub-
lic prosecution offices for cooperation with foreign media
without valid press credentials in 2012. At least 4 journal-
ists were urged to come for ‘a talk’ to the local KGB depart-
ments. The peak of warnings was registered in February -
March 2012.

photo.bymedia.net

A rather new form of pressure on journalists, politi-
cians, and civil activists in the form of illegal foreign travel
bans was practiced by the Belarusian official authorities in
2012.

Thus, among other, the BAJ Chairperson Zhanna
Litvina, the BelSat TV channel representative Mikhail Yan-
chuk, and the ‘Nasha Niva’ newspaper’s Chief Editor Andrei
Dynko were deprived of their right to leave Belarus in March
2012. The bans were lifted as soon as the journalists went
to law in August - September 2012. The Citizenship and
Migration Department officers explained the ban by a soft-
ware bug.

photo.bymedia.net


http://www.baj.by/en/node/18919
http://www.baj.by/en/node/18919
http://www.baj.by/en/node/18919
http://www.baj.by/en/node/18919

‘ 08 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA
OBSTACLES TO FOREIGN in Belarus

CORRESPONDENTS’ 2012
PROFESSIONAL ACTIVITY

Q part from issuing official warnings to the Belarusian

journalists that contribute to foreign media, the Be-

larusian official authorities also implemented other
measures to tighten control over international distribution
of information about events in Belarus. Thus, the officially
accredited TV crews of TV3 (Estonia) and SVT (Sweden)
channels were detained in Minsk in March 2012.

photo.bymedia.net

Some foreign correspondents faced problems with
coverage of elections to the Chamber of Representatives
at the National Assembly of Belarus, held on September
23, 2012.

More than 350 foreign journalists were officially ac-
credited at the parliamentary elections in Belarus. Howev-
er, four journalists from Germany and Sweden were banned
entrance to the country.

But for that, Swedish correspondents Erik Von Plat-
en and Gustaff Andresson had to spend approximately 16
hours at the national airport of Minsk, waiting for their air-
port visas and press credentials, on September 21, 2012.

On the same day of September 21, 2012, the Bela-
rusian customs officers seized all professional technical
equipment and information carriers from an Australian
journalist Amos Roberts (SBS Broadcasting Corporation)
on his way home at the national airport of Minsk. They
didn't explain the grounds for the seizure. Moreover, the
seizure record wasn’'t presented to the media worker on
his request. The journalist had a possibility to leave Belarus
on the following day only. The technical equipment and re-
cords haven’t been returned to him so far.



‘ 09 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA
PRESSURE ON BOOK / MEDIA  nuiatshe

PUBLISHERS AND 2012
DISTRIBUTORS

The official authorities resumed persecution of

“ARCHE - Beginning” magazine in October 2012. It

is worth mentioning that the intellectual magazine
publishers were accused of distributing extremist materi-
als in the aftermath of elections to the Chamber of Rep-
resentatives in 2008. However, the criminal proceedings
were terminated then. Presently, the wave of pressure on
the “ARCHE-Beginning” intellectual magazine publishers
and editarial has been initiated, following the detention of
its Editor-in-chief Valery Bulhakau at the “Sovetization of
Western Belarus” book presentation in Hrodna on Septem-
ber 14, 2012. He was accused of breaking the law on busi-
ness activity by means of selling books at the presentation
event and fined afterwards.

A large-scale financial examination of “ARCHE” Estab-
lishment that acts as the founder and editorial of “ARCHE-
Beginning” magazine started immediately afterwards.

On October 4, 2012, the Department of Financial In-
vestigations blocked accounts of “ARCHE"” Establishment.
Consequently, publication of “ARCHE-Beginning” magazine
had to be suspended. The Belarusian state TV broadcast
two video-reports, dedicated to the ‘book case’, where V.
Bulhakau was accused of distributing extremist literature.
It was hinted unambiguously, that the case could be fur-
ther considered under criminal law. V. Bulhakau was forced
to flee Belarus in November 2012.

Another conflict, connected with mass media and
book publishing, took place on November 12, 2012.

More than 40 copies of “Belarus Press-Photo 2011”
photo album were seized from independent photo journal-



10 E-NEWSLETTER

MASS

MEDIA

in Belarus

‘2012

ists Yuliya Darashkevich and Aliaksandr Vasiukovich at the
Belarus-Lithuanian border by Belarusian customs officers
under the pretext of checking them for the presence of “in-
formation that may be dangerous to the Belarusian state”.

Consequently, Ashmiany Customs Department in-
formed the journalists that the Department on Ideological
Work at Hrodna Regional Executive Committee examined
the album and found the printed production to be “illegal
and subject to destruction”. However, following the BAJ
appeal, Ashmiany Customs Department officials changed
their mind and stated that the seized copies could be re-
turned to their owners, since they didn't contain extreme
materials. Still, it could be done, as soon as Hrodna Region-
al Executive Committee returned the albums to Ashmiany
Customs Department.

| INTERNET

ccording to the National Statistic
A Committee of Belarus (Belstat),

the number of Belarusian Internet-
users totaled 6.8 million, including 6.1
million individuals’ IPs, at the beginning
of 2012, the Interfax News Agency re-
ported. The number of Web-users had
grown by 34.2% within a year’s course.

At the same time, the GemiusAudi-
ence statistic data for September 2012
was modest by far. Accordingly, no more
than 4.4 million Belarusians used Inter-
net in September 2012. The number of
Web-users had increased by 14% within



http://www.interfax.by

11 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA

in Belarus

‘2012

a year’'s course. According to GemiusAudience, 80% of Be—
larusian Web-users enter the global network at least
once a day.

This way or another, the growth of Web-visitors in Be-
larus is evident.

The change of provisions on
identification of visitors of Inter-
net-cafes, Wi-Fi areas etc. was
adopted at the end of 2012. In
particular, the Council of Min-
isters of Belarus adopted ex-
ecutive order No. 191 of De-
cember 22, 2012 that introduced
alternative means of identifying
Web-users, apart from ID or pass-
port presentation, since the end of
January 2013. Among other, the alternatives include photo-
or video-registration, SMS-registration etc.

It is worth mentioning that the compulsory identifi-
cation of Web-users in Internet-cafes and other plac-
es of collective Internet-connection got introduced
by the Presidential decree of February 1, 2010 “On
Measures to Improve the Use of the National Seg-
ment of Internet”.



http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/index-belarus-web-report-belarusian.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/index-belarus-web-report-belarusian.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/index-belarus-web-report-belarusian.pdf
http://oac.gov.by/news/93.html
http://oac.gov.by/news/93.html
http://oac.gov.by/news/93.html
http://oac.gov.by/news/93.html
http://oac.gov.by/news/93.html
http://www.president.gov.by/press83055.html
http://www.president.gov.by/press83055.html
http://www.president.gov.by/press83055.html

12 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA
STATE ECONOMIC POLICY in Belarus

IN MASS MEDIA FIELD 2012

T he Belarusian official authorities continued the eco-

nomic discrimination policy in relation to independent

media in 2012. None of periodical editions, which
used to be ousted from the “Belposhta” and “Say-—
uzdruk” state-owned monopolist press distribution
systems, have been returned to the news-stalls and
subscription catalogues in 2012.

I
@
=
e
°
@
E
=
=
S
2
5]
<
a

_ SR ’ .|
At the same time, there have been strengthened vari-
ous forms of state support to the state-owned media, in-
cluding compulsory subscription to the official press and di-
rect financial backing. According to the Belarus law “On the
National State Budget 2013”7, adopted in October 2012, the
state budget subsidies to the state-owned media totaled
669 206 189.2 thousand Belarusian rubles that equals to
around EUR 60 million. The amount of subsidies is almost by
EUR 15 million bigger in comparison with the year of 2012.
The majority of budget funds are directed to support the
state TV and radio broadcasters (approximately, EUR 46 mil-
lion). Around EUR 6 million have been allocated to support
the periodical press and publishing houses. EUR 7.5 million
will be used for funding “other issues in the media field”.

The considerable increase of budget funding to the
state-owned media contradicts to declarations of top gov-
ernmental officials about the necessity of saving and cut-


http://baj.by/be/node/18572
http://baj.by/be/node/18572
http://baj.by/be/node/18572
http://baj.by/be/node/18572
http://baj.by/be/node/18572
http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11200432&p1=1
http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11200432&p1=1

13 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA

in Belarus

‘2012

ting budget investments in the media. Thus, the president
of Belarus Aliaksandr Lukashenka noted during a reporting
meeting with the head of the National State TV and Radio
Company Henadzi Davydzka on November 27, 2012 that
the state subsidies to the Belarusian TV channels could be
significantly cut in 2013. (Surprisingly, the State Budget
Law for 2013 had been signed by him before that.) How-
ever, on December 22, 2012, the president prolonged
implementation of his decree on exemption of the Na—
tional State TV and Radio Company with all affiliates
from VAT and income taxation in 2013.

Similar processes take place in the field of periodical
press of Belarus. Thus, the state officials declared amal-
gamation of 11 nation-wide printed periodical editions to
two holding companies in the autumn of 2012.

Apart from “Zviazda” newspaper, the “Zviazda” Pub-
lishing House will gather cultural periodical editions, in-
cluding “LiM” Publishing and Editing Enterprise, “Litera-
ture and Art” newspaper as well as “Polymia”, “Maladosts”,

“Neman”, and “Vozhyk” magazines.

The social and political Publishing
house will unite 5 largest nation-wide socio-
political newspapers: “Sovetskaya Belorus-
sia”, “Narodnaya Gazeta”, “Respublika”,
“Belaruskaya Niva”, and “Znamya Yunosti”.

However, the declared “print media
optimization” doesn’t lead to reduction of
their support from the state budget. Just on
the contrary, the state subsidies increase. It
should be underscored that the budgetary
funding is distributed on the out-of-com-
photo.bymedia.net petition basis. On December 13, 2012, the



http://belapan.by/archive/2012/12/22/596216/
http://belapan.by/archive/2012/12/22/596216/
http://belapan.by/archive/2012/12/22/596216/
http://belapan.by/archive/2012/12/22/596216/

14 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA

in Belarus

‘2012

Council of Ministers of Belarus adopted the List of Mass
Media, to be supported from the state budget in 2013. The
list consists of 25 periodicals, including the media outlets
to be united in the holding companies, mentioned above.

It is worth mentioning that the financial support to
the state-owned media appears to be quite inefficient.
The Independent Institute for Social, Economic, and Paoliti-
cal Studies surveyed the Belarusian residents in December
2012. The public opinion poll results showed significant
decrease of confidence in the state owned media by ap-
proximately 14.8% of Belarusian respondents, compared
to December 2010. At the same time, the level of con-
fidence in the independent media increased by 1.8%.

Despite the incomparable print-runs of the print me-
dia and the existing state monopaly in the field of TV and
radio broadcasting, non-state media enjoy confidence of
48.1% respondents. At the same time, the state-owned
media can boast of 38.1% trusting respondents only.

\bls The contents of this publication are copyrighted.
‘O\?\ sy ’X"L It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,

N when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.
g AR = | | -, |
< = = Z Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)

. Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS

(%_ < > 5/) Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98

.-}zo Y \;,A E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

/rdVI.Iag Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman


http://www.iiseps.org/press6.html
http://www.iiseps.org/press6.html

