
E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

The Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

2013

Summary  Ana l y t i c a l  Rev i ew

www  .baj.by



Contents:

Media landscape of Belarus – 2013 . .  .  .  .  .  .  .  .  .  3

Mass media situation development  
in 2013 (review) .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  5

Rankings, indexes  . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  8

02

2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



Media Landscape  
of Belarus – 2013 

According to the Ministry of information of the Re-
public of Belarus, as of 1 January 2014 there were 
1, 556 printed mass media registered in Belarus 
(712 newspapers, 793 magazines, 35 newsletters, 
11 catalogues, and 2 yearbooks). Public officials of-
ten stress that only 410 of them are state-owned. 

However, the overwhelming majority of non-state print 
media are of a purely entertainment, advertising, or 
similar nature. According to the Belarusian Association 
of Journalists, the number of officially registered non-
state news outlets is less than 30. Almost half of them 
were kicked out of the state retail and subscription me-
dia distribution networks as early as in 2005, in the run 
up to the presidential elections of 2006, and are still 
fighting to get back. Many of them (especially the na-
tional ones) experience difficulties with advertising. The 
daily circulation of Sovetskaya Belorrussia newspaper 
sponsored by the President’s Administration is twice as 
high as the total weekly circulation of the independent 
press (the majority of non-state papers are published 
once a week). Other state-owned printed outlets with 
the circulations comparable to those of the independent 
press are lined up into a strict ideological vertical.

We have not seen any new successful news pro-
jects enter the market – although in 2013 the Min-
istry of Information registered 88 printed outlets. 
There are only 26 newspapers among them, while 
the majorit y of the outlets registered in 2013 are 
commercial magazines. During the same period the 
Ministry withdrew registration certificates from 13 
printed outlets (including 5 newspapers).  

In Belarus, mass media, including the printed 
ones, are registered by an agency of state admin-
istration (the Ministry of Information) under an 
authorization-based procedure. According to min-
ister of information Aleh Pralaskouski, in 2010-
2012 the Ministry sent 105 denials of registra-
tion to mass media founders. 

03

2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://mininform.gov.by/rus/smi/
http://mininform.gov.by/rus/smi/
http://news.tut.by/society/334025.html
http://news.tut.by/society/334025.html


The situation with television and broadcasting media 
in Belarus is even further away from the democratic 
standards. As of early 2014, out of 262 registered 
radio and television programs (including 169 radio 
programs), the overwhelming majority (178) is state-
owned (among them 144 radio and 34 TV programs). 
However, the other 84 non-state electronic mass me-
dia are under full control of the authorities due to the 
system of licensing (or “registration”) of broadcasting. 

In 2013, 3 new radio programs, and 4 new TV 
programs were registered. Almost half of them (3) 
are state-owned. 

Besides that, there are 9 news agencies registered 
in the country, 7 of which are formally non-state.  

Independent mass media experience economic and 
legal discrimination, while the state-sponsored media 
enjoy administrative preferences and direct funding 
from the state budget. In 2013 the government allo-
cated 60 million Euro to support the state-sponsored 
mass media, distributing the funds on a non-competi-
tive basis. The National State TV and Radio Company, 
as well as the state-owned TV channels STV (Stolich-
noye Televideniye) and ONT (Vtoroy Natsionalny Kanal) 
were again exempted from value-added and profits 
taxes. 

Internet remains the freest sector of the media 
scene in Belarus. Over 4.85 million Belarusians aged 
15 and above use Internet (which is 12% more than 
a year ago); about 80% of them do it every day. 
However the freedom of activity in the BY-net is being 
gradually restricted by both legal and non-legal means. 

04

2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/belarus_media_freedom_eng_web.pdf


Mass Media Situation  
Development in 2013  
(Review) 

In 2013 the situation with mass media was in the 
state of stagnation, remaining extremely unfavorable 
for the freedom of expression. 

The main positive events in the media sphere took 
place early in the year. Criminal charges against 
journalists Andrei Poczobut and Anton Surapin were 
dropped. Also, it was decided not to instigate criminal 
proceedings against the staff of the magazine “Arche. 
The Beginning”. The conflicts were in the focus of 
attention of the international communit y and their 
resolution could be indicative of the official Minsk’ 
attempts to unfreeze the relations with the European 
Union after the post-election crisis in 2010-2012.  

Hrodna correspondent of the Polish Gazeta Wyborc-
za Andrzej Poczobut was charged under Article 367, 
part 2 of the Criminal Code (defamation of the Presi-
dent of Belarus, committed by a person previously 
convicted for defamation). He was detained on June 
21, 2012 and taken into custody, while his apart-
ment was searched. On June 30 the journalist was 
released under the written pledge not to leave coun-
try. The situation was complicated by the fact that in 
summer 2011 Poczobut was already found guilt y of 
defamation of the president and sentenced to three 
years of imprisonment with suspension for two years. 
Any guilt y verdict in the new case would immediately 
mean 3 years in jail for the journalist under the pre-
vious case. However, on March 15 the Board of the 
Investigation Committee for Hrodna oblast dismissed 
the charges against the journalist, having found no 
objective proofs to the alleged crime.  

A week after the charges against Poczobut were 
dropped, on March 22, 2013 the editorial office of 
“Arche” magazine found out, after examination of its 
activit y the prosecutor decided not to instigate crimi-
nal proceedings against the magazine staff. The prob-

05

2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



lems began, when on September 14, 2012 Hrodna 
police and tax inspectors detained Valery Bulhakau, 
chief editor of “Arche”, during the presentation of the 
book “Sovetization of Western Belarus” by Y. Shumski. 
Valery Bulhakau was accused of illegal entrepreneurial 
activit y. The financial investigation agencies began a 
large-scale examination of the editorial office activit y 
and blocked the account of the magazine. Simultane-
ously, the state TV channel broadcast a show where 
the anchor claimed the “literature case” could grow 
into a criminal one because of the extremist content 
of the books seized from the editor. Under threat of 
criminal prosecution Valery Bulhakau left Belarus. He 
returned to the country when the investigation bodies 
announced they would not start criminal proceedings 
against the editor and the staff of the magazine. 

In June 2013 the KGB officially announced that 
the criminal charges against A. Surapin had been 
dropped. Anton Surapin, 20, a student of Journalism 
at the Belarusian State University was charged with 
complicit y in illegal crossing of the state border of 
Belarus by an organized group. Anton happened to be 
the first to upload and publish on his website photos 
of teddy bears, dropped from a small Swedish airplane 
that crossed illegally the Belarusian-Lithuanian state 
border on July 4, 2012.The journalist was detained 
and locked in KGB pre-trial detention center where 
he spent more than a month. Surapin was released 
from custody in August 2012. However, he was un-
der prosecution until the charges were dropped in 
June 2013. The arrest of Anton Surapin by KGB led 
the top-ten list of the most absurd arrests of 2012, 
published by Amnesty International.  

However, the positive steps were not followed by 
systemic changes in mass media sphere. On the 
contrary, measures of repressive nature were taken 
against mass media and journalists. 

Numerous times police detained journalists during 
exercise of profession, while prosecutors and KGB 
warned freelancers for working with the foreign mass 
media. During the 12 months period Belarusian As-
sociation of Journalists registered over 50 cases of 
detention of journalists, 4 of which led to administra-

06

2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



tive arrests of 3 to 12 days, and at least 10 cases 
of official warnings issued to journalists. 

The authorities intensified efforts in using the coun-
ter-extremism legislation for suppressing the freedom 
of expression. In April, at request of the Hrodna re-
gional KGB, a court branded “Belarus Press Photo 
2011” book “extremist”. Referring to that judicial 
decision, in September the Ministry of Information 
withdrew a license from “Lohvinau” publishing house, 
one of the flagships of independent book industry in 
Belarus. By the end of the year there were a few 
more attempts reported to recognize book products 
“extremist materials”.   

“Belarus Press Photo 2011” was published as 
an outcome of an annual independent contest of 
press photo in Belarus, carried out since 2010.  
Famous photographers from different countries of 
the world are members of the jury in the contest. 
A photo album with winning photos was printed 
in 2012 and was freely sold in the country. The 
pictures from the album (the winners of the con-
test) were published in Belarusian periodicals and 
streams of news agencies without any negative 
consequences. 

In 2013 bloggers and other online activists contin-
ued to be the subject to administrative and criminal 
prosecution. Independent Internet resources occa-
sionally experienced blocking, hacker attacks, etc. 
Several information resources are listed by the gov-
ernment as web-sites with restricted access from 
governmental institutions, education and culture es-
tablishments, etc.

In the end of 2013 the deputy minister of informa-
tion spoke about preparation of amendments to the 
law on mass media meant to expand its measures 
(up to withdrawal of registration) to “most popular 
and influential on-line resources”. That statement 
provoked negative reaction of the journalists’ and the 
Internet community. 

Belarusian and international organizations and struc-
tures repeatedly called on the authorities to bring the 

07

2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://pressphoto.by/?p=402#more-402


Belarusian mass media legislation in compliance with 
the democratic standards. However, the legal steps 
made by Belarus in 2013 do not speak of possible 
democratization of mass media sphere in the country. 
On the contrary: they reflect the intention of the gov-

ernment to increase control over 
the freedom of expression even be-
yond the sphere of traditional mass 
media – in the Internet and in the 
book sector. For instance, in July 
2013 the new law “On Publishing 
in the Republic of Belarus” took 
legal ef fect. The law entitles the 
Ministry of Information to register 
book publishers, publishing houses, 
as well as book distributors. 

Rankings, Indexes
The human rights organization Freedom House once 

again has rated Belarus among the group of coun-
tries with not free Internet.

The Freedom House report on Internet freedom in 
2013 includes 60 countries. 29 of them blocked or 
filtered in the Internet information of political and 
social nature. Belarus is the only country in Europe 
where freedom of the Internet is limited. The situa-
tion in our country, according to human rights ad-
vocates from the Freedom House, can be compared 
with China, Sudan, and Ethiopia.

In its other “Freedom of Press 2012” report, pub-
lished on the eve of the World Press Freedom Day 
3 May 2013, Belarus was ranked among eight “worst 
of the worst” countries, where “independent media 
are either nonexistent or barely able to operate, the 
press acts as a mouthpiece for the regime, citizens’ 
access to unbiased information is severely limited, 
and dissent is crushed through imprisonment, tor-
ture, and other forms of repression.” In the Free-
dom House ranking, Belarus takes the 193rd place 
out of 197, and stands next to Equatorial Guinea, 

08

2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2013
http://mediafreedomwatch.org/ru
http://mediafreedomwatch.org/ru


In 2013 Belarus remained on the last on the level 
of media freedom in the countries of Eastern Part-
nership. This is reflected in the results of the three 
quarterly researches of the Media Freedom Index in 
the EaP countries. 

The study is carried out within the framework of 
ENP project “EaP Media Freedom Watch” on the 
basis of interviews with 10 media experts in each 
of the six countries of the Eastern Partnership: 
Azerbaijan, Armenia, Belarus, Georgia, Moldova, 
and Ukraine. It measures the level of the ability of 
the media and journalists to exercise their rights 
and freedoms in the countries of the region. 

In the traditional World Press Freedom Index pub-
lished by Reporters without Borders in the beginning 
of 2014, Belarus, just as last year, ranked 157th out 
of 180. Among the former USSR countries ranking 
below Belarus, there is not only Kazakhstan, Uzbeki-
stan, and Turkmenistan, but also Azerbaijan (160), 
which ranked 156 one year ago.

Eritrea, Iran, Cuba, Turkmenistan, Uzbekistan, and 
North Korea. Belarus scored 93 in  a scale where 
“0” is the best, and “100” is the worst situation. 
Link 1, Link 2.

09

2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://mediafreedomwatch.org/media-freedom-index/
http://rsf.org/index2014/ru-index2014.php
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/FTP%202013%20Booklet%20Final%20Complete%20-%20Web.pdf
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Freedom%20of%20the%20Press%202013-%20Infographic.pdf


The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

The  Belarusian    
Assoc iati  on  

of  Journalists 

www  .baj.by


