
 1

 
MEDIA MONITORING 

“2006 Presidential Election Coverage in Belarusian Media” 
 

 
PRESENTATION OF THE ELECTION AND ITS POLITICAL SUBJECTS IN 
BELARUSIAN MEDIA ON THE EVE OF CANDIDATES’ REGISTRATION 
(January 16 – January 27, 2006) 
Bulletin #1  ………………………………………………………………………………………… 

 
 
 
2 

POLITICAL SUBJECTS’ REPRESENTATION IN THE BELARUSIAN MEDIA 
PRIOR TO THE CANDIDATES’ REGISTRATION 
(January 28 — February 10, 2006) 
Bulletin #2   ………………………………………………………………………………………… 

 
 
 
6 

THE CANDIDATES AND OTHER POLITICAL SUBJECTS’ REPRESENTATION 
IN THE BELARUSIAN MEDIA PRIOR TO THE PRESIDENTIAL ELECTION 
2006 
(February 11 — February 21, 2006) 
Bulletin #3   ……………………………………………………………………………………….. 

 
 
 
 
10 

THE CANDIDATES’ REPRESENTATION AND THEIR ELECTION 
CAMPAIGNS’ CONERAGE 
(February 21 — March 5, 2006) 
Bulletin #4   ……………………………………………………………………………………….. 

 
 
 
14 

THE CANDIDATES’ REPRESENTATION AND THEIR ELECTION 
PROGRAMS’ CONERAGE 
(March 6 — March 15, 2006) 
Bulletin #5  ………………………………………………………………………………………… 

 
 
 
18 

RESULTS   ……………………………………………………………………………….. 21 
 



 2

MEDIA MONITORING 
“2006 Presidential Election Coverage in Belarusian Media” 

 
PRESENTATION OF THE ELECTION AND ITS POLITICAL SUBJECTS IN 
BELARUSIAN MEDIA ON THE EVE OF CANDIDATES’ REGISTRATION 

(January 16 – January 27, 2006) 
Bulletin #1 

 
Issued on January 30, 2006 

Minsk, Belarus 
 
1. Introduction 
 
This report summarizes the data of ten days period’s (from January 16 to January 27, 2006 
included) monitoring of the Belarusian electronic and printed media from the perspective of the 
2006 presidential election coverage. 
 
According to the schedule of the Central Election Commission of the Republic of Belarus the 
monitored period included such activities as collecting signatures for prospective candidates for 
the Presidency at their most active phase. These activities ended with submitting of signatories’ 
sheets to the Central Election Commission on January 27, 2006. 
 
Given below is an analysis of electronically processed data for the period mentioned above. 
Taking into account the importance of this period we also monitored In the Focus of Attention 
weekly programme of the Belarusian TV (National Channel 1), which gave a special item 
summarizing signatures’ collection campaign conducted by the prospective candidates for the 
Presidency. 
 
 
2. Summary of Findings 
 

• During the monitored period election news items and election-related topics were far 
from being a priority for the state-owned electronic and printed media. In the 
meantime, in the same media there was dominant a positive representation of just one 
candidate for the Presidency, that of Alexander Lukashenka, the current President of 
the country. As for the other prospective candidates they were either absent in the 
State owned media or just mentioned. 

 
• The same media did not practically cover the signatures’ collection campaign. As for 

the the special item in the weekly programme of the Belarusian TV (National 
Channel 1) mentioned above, it covered the end of signatures’ collection campaign in 
an extremely biased way.  

 
• During the monitored period a number of “media effects” (cases of non-professional 

coverage being in contradiction with internationally recognized standards and 
principles of journalist’ ethics) were detected in the State media. 

 
• Non-State owned press, in its turn, presented a quite wide picture of this period of 

election campaign. At the same time different independent newspapers gave clear 
preference to one of the two prospective candidates from opposition forces, either to 
Mr. A. Kazulin or to Mr. A. Milinkievich. 

 
All these findings are elaborated on in the following sections. 
 



 3

3. Main findings 
 
3.1 Electronic media 
 
The cumulative sheet of monitoring ONT (Nationwide TV – Our News program) has shown that 
presidential election news items and election-related topics were far from being a priority for it. 
Only 1 min. 10 sec. was given to the coverage of this topic. The programme paid major attention 
to social issues of the Belarusian society (Social Sphere rubric took up 1 hour 10 min. 25 sec or 
27,9% of the total time) as well as to foreign policy and economics. As for the signatures’ 
collection campaign it was not covered at all. 
 
No one prospective candidate for the Presidency, either democratic or not, except Mr. 
Lukashenka, was mentioned. The picture of the Belarusian political reality as represented by the 
programme did not contain the political opposition of the country either. 
 
Thus, the main actor was Mr. A. Lukashenka. ONT Channel (the same program) allocated almost 
90% of its total time to the President. (The other covered election process subjects were only the 
Central Election Commission, observers from CIS and western observers.) The program 
depictured him in a positive, very positive (66 times) or neutral (13 times) way. No one time the 
current President was mentioned negatively. 
 
The same trends while covering the presidential campaign were evident in the regional TV news 
programs either. Namely, the talk is about the dominance of social and economic topics over all 
the others, no information on signatures’ collection campaign and no other prospective 
candidates present, except A. Lukashenka. 
 
As for the election issues as covered by Channel 1 of the National Radio (“Radio-fact” news 
program), they took up 5% of the program’s total time. To compare, Social sphere rubric and 
Weather were allocated 13,2% and 8% of the program’s total time respectively. The President of 
the country, who was portrayed in a positive or neutral manner, took up almost 50% of 
program’s time, if to compare him with other monitored political subjects. No one alternative 
candidate was mentioned. In the meantime, the opposition, represented in non-personified way, 
took up 13,7% of program’s total time. And it was depictured in exclusively negative manner. 
 
 
3.2 Printed Media 

 
The State owned daily Sovetskaja Belorussia (SB) gave to the President 80,2% of space in the 
materials dedicated to the monitored political subjects. Two other prospective candidates A. 
Milinkievich and Z. Pazniak (who has already refused to take part at the election) took up 0,7% 
of the newspaper’s space every one respectively. The other pretenders to the Presidency were 
not mentioned. A. Milinkievich and Z. Pazniak were depictured in a neutral way and the 
President was portrayed either positively or neutrally.  
 
The other State owned daily Zviazda represented the named candidates in the same way. 
However, it mentioned also another candidate Mr. Gajdukievich and allocated to him 0,02% of 
its space in the materials dedicated to the election related topics. 
 
The non-State newspapers Narodnaja Volia and Russian Komsomolskaja Pravda v Belarusi gave 
a quite wide picture of the election process and covered practically all monitored subjects. 
 
As their political favourite both newspapers chose the prospective candidate Mr. A. Kazulin. 
“Media-rating” of all pretenders to the Presidency according to Narodnaja Volia looks as follows 
1) A. Kazulin – 18,7% of the newspaper’s space in the materials dedicated to the political 



 4

subjects, 2) A. Lukashenka – 13,3%, 3) A. Milinkievich – 2,4%, 4) Z. Pazniak – 0,9%, 5) S. 
Skrabiec – 0,6%, 6) V. Fralou and S. Gajdukievich – 0,2% every one. 
 
The same “rating” according to Komsomolskaja Pravda v Belarusi is as follows 1) A. Kazulin – 
31,01% of the newspaper’s space in the materials dedicated to the political subjects, 2) S. 
Skrabiec – 13,08%, 3) A. Lukashenka – 4,59%, 4) A. Milinkievich – 2,21%, 5) S. Gajdukievich – 
2,19%, 6) Z. Pazniak – 1,33%, 7) V. Fralou – 0,21%. 
 
Both newspapers portrayed Mr. A. Kazulin positively or neutrally. As for A. Lukashenka, 
Narodnaja Volia represented him in a neutral, critical and positive way. Komsomolskaja Pravda 
depictured him in a neutral manner only. All other candidates were portrayed in a neutral way by 
both newspapers. 
 
Independent weekly Nasa Niva dedicated much more space to Mr. A. Milinkievich than to any 
other candidate, but it wrote also about all others. All the candidates, with the exception of 
several negative references as regards A. Lukashenka, were represented in a neutral way. 
 
As for the monitored State owned regional newspapers, they wrote about A. Lukashenka only. 
 
 
4. Media Effects 
 
During the monitored period a number of cases of non-professional and extremely tendentious 
coverage of presidential election related topics were detected. 
 
Here are some examples from In the Focus of Attention weekly program of the Belarusian TV 
(National Channel 1). These cases are really interesting because they give a picture of how the 
program summarized the results of the signature’s collection campaign. 
 
At the very beginning of the item presenter said that Mr. A. Lukashenka’s team collected much 
more signatures for him than any other team for any other candidate – around 2 million: “The 
figures the other pretenders have are of another order limit. One of the pretenders even 
contrived to gather 700 signatures only. The others are not far from him” (In the Focus of 
Attention program, National TV Channel 1 – 29.01.06). 
 
The names of other prospective candidates (A. Milinkievich, A. Kazulin and S. Gajdukievich) as 
well as the fact that their teams managed to collect more than the minimum of 100 000 
signatures necessary for registration, were not disclosed. 
 
Further on presenter stated: “…these modest figures could be even smaller. Nowadays the 
Central Election Commission receives a bulk of complaints from citizens who were swindled 
during the signatures’ collection campaign. They were told that signatures were collected in 
favor of the current President, while they were collected in favor of an absolutely different 
candidate” (In the Focus of Attention program – 29.01.06). As an example of fraud an interview 
with a student was shown. And indignant girl student wants to make known family name of that 
candidate whose team swindled her. At this moment evident tape editing interrupts her and a 
family name was not told. 
 
Reporter puts a question: “What drives candidates for the presidency to the swindle?” and she 
gives an answer: “Having an understanding that in reality they have nothing to oppose to the 
current authorities and that their chance of victory is rather illusive, candidates did everything 
to leave the presidential campaign struggle”. 
 



 5

As a result of journalist’s research reporter discloses why the prospective candidates resort to 
swindle and why they want “to leave the presidential campaign struggle”: “And if they would 
say that they did not manage to collect even several percents of signatures needed for 
registration or about that the only way to have signatures of Belarusians is to introduce 
themselves as members of the Presidential team… If to tell about that then at once the myth 
about awful deeds of the regime will crumble… and they will loose the sources of financing” (In 
the Focus of Attention program – 29.01.06). 
 
Thus, the audience had to have an impression that only the Lukashenka’s team managed to 
collect the necessary number of signatures. And as for the other candidate’s teams their members 
used to collect signatures in a fraudulent way by introducing themselves as representatives of A. 
Lukashenka. 
 
It is evident that the passages have nothing to do with professional standards and principles of 
journalist’s ethics. In the meantime they are evidence of disinformation and propaganda 
approach to the election campaign coverage. 
 
5. Conclusions 
 
5.1 The “quiet” presidential election campaign as it is was covered in the State owned media in 
this period shows that the same media concentrated on one person only, that of the current 
President. 
 
5.2 The President was represented in a positive, extremely positive or neutral way. 
 
5.3 The other pretenders to the Presidency were practically absent in the same media. 
Accordingly those people who consider the State owned media as the only true source of 
information could have an objective or any information as regards alternative candidates. 
 
5.4 The President of the country was portrayed as the only real candidate and opposition 
candidates as having no electoral support in the Belarusian society. 
 
5.5 The State owned electronic and printed media ignored the political opposition (different 
political parties and alliances) and, even if covering its activities represented it in a non-
personified and extremely negative way. 
 
5. 6 Non-State owned press presented a quite wide picture of this period of election campaign. 
At the same time different independent newspapers gave clear preference to one of the two 
prospective candidates from opposition forces, ether to Mr. A. Kazulin or to Mr. A. Milinkievich. 



 6

MEDIA MONITORING: 
“2006 Presidential Election Coverage in the Belarusian Mass Media” 

 
POLITICAL SUBJECTS’ REPRESENTATION IN THE BELARUSIAN MEDIA PRIOR 

TO THE CANDIDATES’ REGISTRATION 
 (January 28 — February 10, 2006) 

 
Bulletin #2 

 
Issued on February 13, 2006 

Minsk, Belarus 
 

1. Introduction  
 
This Report summarizes the monitoring results from the Belarusian electronic and print media 
coverage of the 2006 Presidential Election in Belarus and presents an analysis of electronically 
processed data from 28 January to 10 February 2006. 
 
At this period the Central Election Commission verified signatures collected by the initiative 
groups of potential candidates for the Presidency. As it is known, 4 initiative groups by 
prospective candidates S. Gajdukievich, A. Kazulin, A. Lukashenka and A. Milinkievich 
submitted signatories’ sheets to the Central Election Commission. And at the same period the 
potential candidates made their income and property statements. 
 
 
2. Summary of Findings 
 
• As previously, the President of the Republic of Belarus and potential candidate A. 

Lukashenka remained the main political subject in all State owned media, which 
represented him in a predominantly positive or extremely positive manner. 

 
• The same media did not give any portraits of alternative pretenders for the Presidency. In a 

way an exception was A. Milinkievich whose image in the State owned media has started 
acquiring negative traits. 

 
• At the same time the State-run electronic media allocated more time to the opposition as a 

non-personified subject, which was portrayed in a negative or extremely negative way. 
 
• And some new intentional TV-projects appeared to be part of prime time. One of them is 

called “For Belarus”. Being a series of pop-concerts staged in the biggest Belarusian 
cities, it has been launched by ONT (All-National TV). The project makes little doubt as for 
which of the pretenders it is meant to support. In the meantime, it should be noted that the 
project has been started prior to the official registration of candidates. 

 
• In the State owned media there increased also the number of extreme opinions upon 

different subjects of the electoral process. There are more appreciations as regards A. 
Lukashenka and more discrediting opinions upon the opposition and A. Milinkievich. 

 
These monitoring results are elaborated in the following sections. 
 



 7

 
3. Main Results 
 
3.1. Electronic Mass Media 
 
The most active phase of election process being approached the State owned electronic media 
increased their coverage of the Central Election Commission’s activities and opposition. They 
also launched three special TV projects, a series of pop-concerts “For Belarus” (ONT), 
“documentary” Agent 590 and a series of propaganda films called Spiritual War (The First 
National Channel – BT). 
 
Thus, the aggregate monitoring form (28.01 – 10. 02. 06) of Our News program broadcast at the 
All-Nation TV channel (ONT) shows that the time allocated to the Central Election Commission 
increased by 6 times to compare with the previous period (16. 01 – 27. 02. 06). However, if 
previously the Central Election Commission was characterized in a neutral way only, at this 
period of monitoring it was represented in both neutral and positive manner. For the first time 
ever, the program disclosed the existence of opposition, which was depictured in a non-
personified and exclusively negative way. 
 
Another news program Panorama (04 – 10. 02. 06) broadcast at the First National Channel – 
BT, in its turn continued representing the opposition in a predominantly negative or extremely 
negative way. And as for the films mentioned above, the opposition was depictured there in 
sinister tones. 
 
The similar coverage trends are also evident with Radio-Fact news program broadcast at the 
First Channel of the National Radio (30. 01 – 10. 02. 06). Thus, to compare with the previous 
period the program almost doubled the time devoted to the opposition.  And it was characterized 
in an exclusively negative way. 
 
As for the potential candidates, Our News program devoted 10 sec. to A. Milinkievich and A. 
Kazulin per everyone, 15 sec. to S. Gajdukievich and almost half an hour or 63, 56% of its time 
to A. Lukashenka. 
 
The news program Panorama devoted 0,2% of time to A. Milinkievich, 0,02% to A. Kazulin and 
S. Gajdukievich per everyone and almost 43% to A. Lukashenka. More attention paid to A. 
Milinkievich is explained by the fact that in difference of A. Kazulin and S. Gajdukievich 
mentioned in a neutral way he was also treated in a negative way. No time the same program 
mentioned A. Lukashenka in a negative manner. 10 times he was treated in a neutral way and 88 
times was portrayed in a positive light. 
 
Radio-Fact news program tended to create the same “portraits” of potential candidates. 
 
3.2. Print Media 
 
In difference of the State-run electronic media the most influential State owned periodicals 
Sovietskaya Byelorussia (SB) and Zviazda (31. 01 – 10. 02. 06) used much more simplistic way 
to represent the subjects of election process. They wrote nothing about opposition, A. Kazulin 
and S. Gajdukievich. Just Sovietskaya Byelorussia gave 0,7% of its space to A. Milinkievich, but 
portrayed him negatively. It goes without saying that A. Lukashenka was the major figure in both 
newspapers. For example, Zviazda devoted 76,3% of space to him among other subjects of 
election process. 
 



 8

As before, the independent press gave much wider picture of election process and its actors. In 
difference of the State owned press the non-State newspapers wrote about practically all 
potential candidates. 
 
Narodnaja Volia (30. 01 – 07. 02. 06) devoted 20,3% to A. Lukashenka, 8,77% to A. Kazulin and 
6% to A. Milinkievich of its space in the materials, where subjects of election process were 
described or mentioned. The newspaper represented A. Lukashenka in a neutral and negative 
way, A. Kazulin in a positive and neutral manner and A. Milinkievich in a neutral and positive 
tone. 
 
The same “rating” according to Komsomolskaja Pravda v Belarusi (28. 01 – 10. 02. 06) is as 
follows A. Milinkievich – 30,7%, A. Lukashenka – 23,4%, A. Kazulin – 14,4% and S. 
Gajdukievich – 7,0% of the newspaper’s space in the materials dedicated to the political subjects. 
A. Milinkievich and A. Lukashenka were represented both neutrally and positively and A. Kazulin 
and S. Gajdukievich in a neutral way only. 
 
Independent weekly Nasa Niva gave 49,08% to A. Milinkievich, 24,97% to A. Kazulin, 24,79% 
to A. Lukashenka and 0,26% to S. Gajdukievich of its space in the materials dedicated to the 
monitored political subjects. A. Milinkievich was portrayed in a neutral and positive tones. A. 
Kazulin and A. Lukashenka were represented neutrally and negatively. And S. Gajdukievich was 
mentioned in a neutral way. 
 
No extreme positive or negative characteristics as regards different subjects of election process 
were detected in the independent press. In the meantime, plenty of such cases were evident in the 
State owned electronic and print media. 
 
 
4. Media Effects 
 
The First National TV Channel – BT, “Panorama” program – 04. 02. 06. Item is based on 
interview on direct air with Mr. M. Lazavik, secretary of the Central Election Commission. 
Journalist says, that a TV viewer called (!) to the studio to comment the interview – (it should be 
known that Belarusian TV does not practice calls of the audiences on political issues). At the end 
the call turned out to be a staged one. The structure of the comment’s text and intonations of a 
“viewer” made it evident that a text was written in advance and just read. 
 
Our News program broadcast at the All-Nation TV channel (ONT) on o9. 02. 06. An item says 
that the Coordination Council of a number of (pro-governmental) parties and public 
organizations discussed an issue of participating of their representatives at the work of different 
election commissions. Further on presenter says: “Just today there was also adopted a joint 
resolution to support political and economic course implemented by the current President of the 
country Aliaksandr Lukashenka”. Was that resolution meant to make an impression among the 
viewers that election commissions have been composed of reliable people who support “political 
and economic course implemented by the current President of the country”? 
 
Radio-Fact news program broadcast at the First Channel of the National Radio on 02. 02. 06. 
The program’s item is called “New Stage of the Election Campaign: Our Comment”.  A 
journalist states: “The opposition does not like its people”, “The goal of the opposition is to do 
as much harm as it is possible”. No comment. 
 
(ONT – All-Nation TV channel) project called “For Belarus” is a series of pop-concerts staged 
in the biggest Belarusian cities. The project makes little doubt as for which of the pretenders it is 
meant to support. Singer Ilona Bronievickaja says: “…I was happy, I had a real honour to be at 
the stage of “Slavianski Bazar”. Aliaksandr Grigorievich made his appearance. He presented to 



 9

us bunches of flowers and embraced all of us. Oh, my God, I thrilled with delight! I love Belarus. 
For Belarus!” In the meantime, it should be noted that the project has been started prior to the 
official registration of candidates. 
 
The serial “Spiritual War”, film II, “Empire of Satan”, the First National TV Channel – BT is 
dedicated to the United States of America, the country, which “has become a torn wound at the 
body of the Christian world. In this country worshiping to Satan has become an open cult”. 
Almost at the very beginning of the film there makes his appearance one of the potential 
candidates for the Presidency A. Milinkievich.  A voice says: “they are ready…in a lackey way to 
implement any wish of governors of this country”. 
To take into account the context of another “documentary” Agent 590, which discloses secret 
plans of foreign special services (mostly Polish ones) against Belarus, there become much more 
expressive the intuitions by P. Jakubovich, editor-in-chief of the Presidential daily Sovietskaya 
Byelorussia, who writes: “… I cannot get rid of a feeling that, despite his respective exterior, 
Milinkievich is a dangerous man” (SB – 07.02. 06). 
 
 
5. Conclusions  
 
5.1 As previously, the State owned electronic and print media imposed the positive image of just 
one potential candidate for the Presidency. 
 
5.2 The alternative pretenders to the Presidency were practically absent in the same media. In a 
way an exception was A. Milinkievich, an extremely negative image of whom the State-run 
media started creating. 
 
5.3 At the same time the State owned electronic media increased the time devoted to a non-
personified subject “opposition”, which is portrayed in a negative or very negative light. 
 
5.4 There increased also the number of media effects in the State owned electronic and print 
media. 
 
5.5 The appearance of new and widely advertised TV projects aired on prime time is indicative 
of the beginning of campaign launched against the Belarusian opposition and its leader. These 
projects show also that the election campaign in favor of the current President has stepped into 
more active phase. 
 
5.6 Independent press demonstrated restrained approach towards the representation of potential 
candidates. In addition, it gave a quite wide picture of the election process and its different 
actors. 



 10

MEDIA MONITORING: 
“Presidential Election 2006 Coverage in the Belarusian Mass Media” 

 
THE CANDIDATES AND OTHER POLITICAL SUBJECTS’ REPRESENTATION IN 

THE BELARUSIAN MEDIA PRIOR TO THE PRESIDENTIAL ELECTION 2006 
 (February 11 — February 21, 2006) 

 
Bulletin #3 

 
Issued on February 23, 2006 

Minsk, Belarus 
 

4. Introduction  
 
This Report summarizes the monitoring results from the Belarusian electronic and print media 
coverage of the Presidential Election 2006 in the period from 11 to 21 February 2006. 
 
At this phase the Central Election Commission finished to witness signatures collected by the 
candidates’ initiative groups as well as to check up the candidates’ income and property 
statements. On February 17, 2006 it registered S. Gajdukievich, A. Kazulin, A. Lukashenka and 
A. Milinkievich as candidates for the Presidency. The Central Election Commission established 
also the schedule of their talks on the TV and radio officially launching candidates’ election 
campaigns. 
 
 
2. Summary of Findings 
 
• The President of the Republic of Belarus and one of the registered candidates for the 
Presidency remained the main political subject of the country as covered by the State owned 
electronic and print media. As previously, he was represented either positively or extremely 
positively in the same media. The fact of candidates’ registration did not change the share of 
time and space dedicated to him and the three other candidates in the State owned media. 
 
• By a series of pop-concerts All-Nation TV Channel (ONT) and the First National 
Channel – BT launched an election campaign in favor of just one candidate. 
 
• While at the prime time there were advertised and shown propaganda films directed 
against Belarusian opposition and Western democracies, the State owned TV channels 
mentioned above did not make any announcements as regards the election speeches by the 
candidates on TV and radio scheduled in advance by the Central Election Commission. 
 
• The general trend in the State owned electronic and print media was to represent western 
observers in a negative way and to portray CIS observers in positive colors mainly. More time 
and space to cover CIS observers’ activities was also devoted in the same media. 
 
• Non-governmental press wrote about practically all monitored subjects of the election 
process in a balanced way and tended to cover them neutrally. 
 
Given below is an analysis of electronically processed data for the period mentioned above. 
 
 



 11

 
3. Main Results 
 
3.1 Electronic Mass Media 
 
Prior to and after the registration date A. Lukashenka remained the main political figure in the 
State owned electronic and print media. The new status acquired by the pretenders for the 
Presidency did not change the ratio of time and space the same media continued allocating to Mr. 
Lukashenka and the other candidates for the Presidency. 
 
Thus, “Our News” program (11 – 20. 02. 06) broadcast at the All-Nation TV channel (ONT) 
devoted almost 60% of its time to A. Lukashenka compared with the 12 other monitored subjects. 
A. Milinkievich, A. Kazulin and S. Gajdukievich took up 2, 3%, 1, 8% and 1, 2% of the program 
time respectively. And as previously, unambiguously positive way of President’s representation 
prevailed in all Belarusian electronic media. As for the representation of the other candidates, A. 
Milinkievich and A. Kazulin were portrayed in a mostly negative way and S. Gajdukievich in a 
mostly neutral way. The news program Panorama broadcast at the First National Channel – BT 
revealed the same trends of candidates’ representation. 
 
In line with the general trend to make visible just one candidate in the State owned media the 
named TV channels covered the registration’s ceremony either. Thus, a fragment of a 
registration speech by A. Lukashenka in the “Our News” program dated February 17, 2006 was 
almost 6 times longer than those by each of the three other candidates. In general, the same 
program at that day allocated 71,2% of its time to A. Lukashenka, 9,1% to the Central Election 
Commission, 7,7% to CIS observers, 4,3% to A. Milinkievich, 3,5% to A. Kazulin, 2,2% to S. 
Gajdukievich, 1,6% to western observers and 0,4% to the opposition. 
 
After the candidates’ registration procedure took place, State owned electronic media informed 
the voters of sociological pool results by the State owned Institute of Sociology, which were in 
favor of the candidate A. Lukashenka. The data pertaining to the alternative candidates were, 
however, commented in a contradictory way. Thus, “Our News” program (17. 02. 06) gave a 
Rating of Trust diagram, one of the segments of which showed that 24% of voters were in favor 
of the alternative candidates. However, a reporter did not score for sound this figure. And “In 
the Focus of Attention” program (19. 02. 06) at the First National Channel – BT without making 
a picture of the same diagram commented as follows: “As for the ratings of the other pretenders 
for the Presidency their cumulative rating, according to the Institute of Sociology, does not 
exceed 3 or 4%”. No surprise that the same TV channels did not inform of sociological pools 
conducted by any non-governmental sociological institutions. 
 
At the same time All-Nation TV channel (ONT) and the First National Channel – BT by a series 
of pop-concerts “Pure Age” and “For Belarus” launched an election campaign in favor of A. 
Lukashenka. During two days prior to the concert “Pure Age” (19, 02, 06) numerous 
announcements were made, in which the singer Ina Darofejeva used to declare: “And finally we 
can say that we support our father of the nation!” In the meantime, the same TV channels did 
not launch any campaign in favor of alternative candidates. 
 
Moreover, the First National Channel – BT having had previously shown such propaganda films 
as “Agent 590” and the beginning of the serial “Spiritual War” broadcast two new films 
“Warsaw Bridge” (17. 02. 06) and “Directed Chaos” (20. 02.06). The latest film, which 
portrayed  opposition as a destructive force of the Belarusian society, was shown the next day 
also, instead of candidate’s speech by A. Lukashenka scheduled by the Central Election 
Commission. 
 



 12

As in the previous period of monitoring, “Radio-Fact” news program at the First Channel of the 
National Radio paid much attention to the opposition representing it in a negative or extremely 
negative way. The general trend in the State owned electronic media was also to represent 
western observers in a negative way and to portray CIS observers in positive colors mainly. 
 
 
3.2 Print Media 
 
As before, the two largest State owned newspapers Sovietskaya Byelorussia (SB) and Zviazda 
aimed at representing A. Lukashenka as a dominant political figure portraying him in a positive 
or very positive light. SB devoted to him 63, 48% and Zviazda 64, 09% of their space to compare 
with all other monitored subjects. The fact of candidates’ registration did not change the ratio of 
space devoted to major actors of the election process. SB gave 0, 06% of its space to A. 
Milinkievich, 0, 02% to A. Kazulin and 0,02% to S. Gajdukievich. 
 
Representing the registration ceremony SB published a big picture of A. Lukashenka and no 
pictures of other candidates. And Zviazda did not give any pictures at all. The trend to minimize 
the presence of the alternative candidates in the State owned media was in a way explained by 
the regional newspaper Mahilieuskija Vedamasci (14. 02. 06), which published an opinion by the 
President A. Lukashenka as regards the peculiarities of the current presidential campaign: 
“Distinctive feature of the campaign consists also in that its principle actor is the current 
President”. 
 
As in the previous period, Sovietskaya Byelorussia and Zviazda wrote nothing about opposition 
to the regime. 
 
On the contrary, non-governmental press wrote about practically all monitored participants to the 
election process. It was noticeable that the non-State run newspapers tended to cover them in a 
neutral way mainly. 
 
As for the attention paid to the main actors of the election process, the non-State Narodnaja 
Volia devoted 8,36% to A. Lukashenka, 7,03% to A. Milinkievich, 2,25% to A. Kazulin and 
0,087% to S. Gajdukievich of its space in the materials, where subjects of election process were 
described or mentioned. The same “rating” according to Komsomolskaja Pravda v Belarusi was 
as follows: S. Gajdukievich – 24,5%, A. Lukashenka – 18,1%, A. Milinkievich – 13,0%, A. 
Kazulin – 8,1% of the newspaper’s space in the materials dedicated to the political subjects. 
 
 
6. Conclusions  
 
4.1 Except A. Lukashenka, the State-owned electronic and print media aimed at minimizing the 
identification of candidates by the voters at this period. The State owned press did not publish 
any pictures of alternative candidates and TV news programs concentrated mostly on the figure 
of just one candidate. Moreover, in deference of numerous announcements of propaganda films 
and pop-concerts in favor of A. Lukashenka the election speeches by the candidates scheduled 
on TV and radio by the Central Election Commission were not advertised in advance. 
 
4.2 The fact of candidates’ registration did not influence the share of time and space devoted to 
the candidates in the news and other programs broadcast at the State owned TV and radio 
channels at this period. 
 
4.3 By a series of pop-concerts All-Nation TV channel (ONT) and the First National Channel – 
BT launched an election campaign in favor of just one candidate. 
 



 13

4.4 Two new films broadcast at the First National Channel – BT continued to represent 
Belarusian opposition and Western democracies in an extremely negative light. 
 
4.5 In all State owned media there was evident a trend to pay more attention to CIS than western 
observers. The latest ones were mostly represented in a negative way, while CIS observers were 
portrayed in a positive way mainly. 



 14

MEDIA MONITORING: 
“Presidential Election 2006 Coverage in the Belarusian Mass-Media” 

 
THE CANDIDATES’ REPRESENTATION AND THEIR ELECTION CAMPAIGNS’ 

CONERAGE 
 (February 21 — March 5, 2006) 

 
Bulletin #4 

 
Issued on March 9, 2006 

Minsk, Belarus 
 

5. Introduction  
 
The Report summarizes the monitoring results from the Belarusian electronic and print media 
coverage of the Presidential Election 2006 in Belarus from 21 February to 5 March 2006. 
  
At this phase of monitoring the candidates launched their election campaigns and addressed to 
voters with their election speeches. 
 
 
6. Summary of Findings 
 
• The candidates’ presentations on TV and radio, as scheduled by the Central Election 
Commission, were broadcast at an inconvenient time for many voters. Moreover, they were not 
advertised in advance and as a result a significant portion of Belarusian voters could not get 
acquainted with the candidates’ election programs. There were also established facts of editing 
recorded speeches by two candidates. 
 
• At the scheduled time the speeches of the candidate A. Lukashenka (him being also the 
President of the country) did not make their appearance. Instead, the propaganda materials in 
favor of the President and against the opposition and some its leaders were broadcast. 
 
• In the meantime few days later all State-owned electronic media put on the air the 3-hour 
speech by the President of the country at the Third Pan-Belarusian People’s Congress. The same 
day the speech, although made two times shorter, was rebroadcast by the State owned TV 
channels at the prime time. It replaced the news TV programs. Comparative analysis of the 
speech and the printed program of the candidate A. Lukashenka show that both texts are similar 
in their basic theses and some wordings are the same. 
 
• The State owned print media represented the election programs of A. Lukashenka and 
two other candidates in different ways. Thus, the program of A. Lukashenka was published on 
the front page, while the programs of other candidates made their appearance on pages 3, 14 and 
15 of the monitored newspapers. 
 
• As previously, the President of the Republic of Belarus remained the main political 
subject of the country. He was presented either positively or extremely positively in all State 
owned media. 
 
These monitoring results are elaborated in the following sections. 
 



 15

7. Main Results 
 
7.1. Electronic Mass-Media 
 
There is no doubt that the major events at this period were the candidates’ election speeches. The 
Central Election Commission formally provided them with equal opportunities in time and space 
in the State owned media and established a timetable for their speeches. One of the candidates 
Mr. Lukashenka missed this formal opportunity and his scheduled speeches on TV and radio 
were not broadcast. The State owned TV and radio did not give any explanation on the case. 
Instead the First National TV Channel (21. 02. 06) showed a film “Theory of Plot. Directed 
Chaos” being a part of propaganda serial “Spiritual War”, which represented the Belarusian 
opposition and some its leaders in an extremely negative way. The second presentation by A. 
Lukashenka, which was to be shown at the same channel on March the 1st 2006, was replaced by 
30-minute long program exposing the support of talented youth by Lukashenka. 
 
As for the other candidates they used the opportunity to make known their election programs 
through TV and radio. The broadcasting time scheduled by the Central Election Commission for 
candidates’ speeches was not however favorable for doing that. It dropped either to the end or 
beginning of a working day. Thus, election speeches on TV were broadcast at 18.00 – 19.00 and 
at 8.00 – 9.00 on radio. As a result many voters being on their way to offices or home, could not 
see the election speeches. Moreover, the State owned electronic media, in difference of 
propaganda films, did not make any announcements as for the candidates’ speeches. 
 
The maximum duration of a speech, no matter on radio or TV, was 30 minutes. At the same time 
the Central Election Commission did not fix any minimum duration. And the candidates could 
abridge their speeches by their own decision. However it may be, it is evident that one of the TV 
speeches by Mr. A. Kazulin at the First National TV Channel (02. 03. 06) was subject for editing, 
which makes us concluding that it was abridged by 1 min. 20 sec. The same is true as regards the 
radio presentation by A. Milinkievich at the First Channel of the National Radio (06. 03. 06) 
whose speech was abridged by 58 sec. In both cases the candidates made public statements that 
their speeches were censored. 
 
On March the 2nd 2006 the current President of the country A. Lukashenka made the 3-hour 
speech at the Third Pan-Belarusian People’s Congress. The same day the speech, although made 
two times shorter, was rebroadcast by the State owned TV channels at the prime time. It replaced 
the news TV programs. Comparative analysis of the speech and the printed program of the 
candidate A. Lukashenka show that both texts are similar in their basic theses and even some 
wordings are the same. Thus, it is to be also considered the election speech by the candidate A. 
Lukashenka. Additional proofs can be found in some phrases of the speaker who, in particular, 
said: “Lately we considered the Presidential Program “Children of Belarus for 2006 – 2010…” 
as well as in the recurrent grammatical usage of future time as regards different tasks to be 
completed. There is no doubt that the author considered his speech to be the program of activity 
of the future President A. Lukashenka. 
 
Except the election speech by Lukashenka, no other speeches were commented by the State 
owned electronic media. The same media did not make any interviews with the alternative 
candidates either. And their election campaign activities were not covered. 
 
Thus, the aggregate monitoring form of “Our News” program broadcast at the All-Nation TV 
channel (21. 02 – 04. 03. 06) shows that candidates A. Milinkievich and S. Gajdukievich were not 
mentioned at all. A. Kazulin took up 0,4% and A. Lukashenka – 89,6% of the program’s time 
dedicated to the monitored political subjects. In its turn, news program “Panorama” at the First 
National TV Channel did not mentioned the candidate S. Gajdukievich. As for A. Kazulin, it 



 16

dedicated to him 0,1% of its time. A. Milinkievich took up 0,2% and A. Lukashenka – 58% of the 
program’s time compared with all other monitored subjects. 
 
The First Channel of the National Radio (“Radio-Fact” news program – 23. 02 – 03. 03. 06) 
ignored all the candidates except A. Lukashenka. He took up 63,17% of the program’s time 
compared with all monitored subject. 
 
 
7.2. Print Media 
 
The largest State print media provided their pages for the candidates’ election programs. 
 
The State owned dailies Sovietskaya Byelorussia and Zviazda published (02. 03. 06) on their 
front page the election program by the candidate A. Lukashenka. And they supplemented it with 
a big color picture showing smiling and happy people with flowers and flags. Before them A. 
Lukashenka is present. He is unnaturally taller and bigger than other people are. The picture is 
actually a computer collage. The total space of the candidate Lukashenka’s presentation is 1595 
square cm. in Sovietskaya Byelorussia and 1950 square cm. in Zviazda. 
 
Sovietskaya Byelorussia, on the contrary, published the election programs by candidates S. 
Gajdukievich and A. Kazulin with their small pictures on the pages 14th and 15th. And Zviazda 
published them on the 3rd page. The total space of their programs’ presentation was twice less 
than that of the same materials dedicated to A. Lukashenka. 
 
As for the coverage of the candidates election campaigns SB dedicated to S. Gajdukievich 0,4%, 
to A. Kazulin 1,1%, to A. Milinkievich 1,1% of the space in the materials covering the activities 
of all monitored subjects. A. Lukashenka took up 63,1%. Zviazda created the similar media 
picture of the candidates. 
 
The manner of the candidates’ representation in the State owned media, both printed and 
electronic actually remained the same. Thus, S. Gajdukievich was portrayed in a neutral way 
mainly. A. Kazulin and A. Milinkievich were represented in a mostly negative way. And A. 
Lukashenka was portrayed in a positive or very positive way. 
 
Non-State press covered the activity of practically all candidates. For example, Komsomolskaja 
Pravda v Belarusi (23. 02 – 04. 03. 06) dedicated to S. Gajdukievich 4,6%, to A. Kazulin 25,6%, 
to A. Lukashenka 19,2% and to A. Milinkievich – 14,5% of its space in the materials pertaining to 
the monitored subjects. The way of representation of all these subjects was either positive or 
neutral. No one candidate was characterized in a negative way. 
 
 
7. Conclusions  
 
4.1 Despite the fact that all candidates formally had an equal opportunity to make presentation of 
their election programs in the State owned electronic and print media the same media were 
actually aimed at the election campaign’s promotion of just one candidate. 
 
4.2 Due to the inconvenient broadcasting time the alternative candidates’ speeches could not 
reach a significant portion of voters. Moreover, the State owned electronic media actually strived 
not only to marginalize the alternative candidates with their programs, but also to deprive voters 
of a real situation of choice. 
 



 17

4.3 By representing just one candidate in a positive or extremely positive way and the other 
candidates in a negative light the State owned electronic and printed media violated the principle 
of equal opportunities while conducting the election campaigns. 
 
These conclusions are supported by the data revealed during the previous stages of monitoring 
the election process. 



 18

MEDIA MONITORING: 
“Presidential Election 2006 Coverage in the Belarusian Mass-Media” 

 
THE CANDIDATES’ REPRESENTATION AND THEIR ELECTION PROGRAMS’ 

CONERAGE 
 (March 6 — March 15, 2006) 

 
Bulletin #5 

 
Issued on March 17, 2006 

Minsk, Belarus 
 

8. Introduction  
 
The Report summarizes the monitoring results from the Belarusian electronic and print media 
coverage of the Presidential Election 2006 in Belarus from March 6 to March 15, 2006. 
  
At this phase of monitoring the candidates continued conducting their election campaigns. 
Preliminary voting has been also started at this period. 
 
 
9. Summary of Findings 
 
• As in the previous period, the State owned electronic and print media continued to work 
in favor of just one candidate. And the general trend to ignore the alternative candidates became 
even more discernible. 
 
• As regards A. Lukashenka and the other candidates, the same media actually build up two 
different synonymous series of key words. The first series was as follows: “independent 
Belarus” – “State for the people” – “peace and stability” – “well being” – “clear perspectives” 
– “good energy” – “President Aliaksandr Lukashenka”. The other series meant the opposition 
in power and it was as follows: “plundered country” – “State for few” – “chaos” – “joblessness 
and poverty” – “betrayed expectations of voters” – “scoundrels” A. Milinkievich or A. Kazulin. 
 
• As before, while covering alternative candidates’ activities the State owned media 
violated the principle of equal opportunities. 
 
• At this period the Belarusian TV showed special items to remind the voters about the 
important date in the political life of the country (they ended with a kind of poster “March 19th is 
the day of voting for the President of the Republic of Belarus”). These items, however, were in 
fact the illustrations of success of the previous policy of A. Lukashenka and, in particular, of 
such thesis of his election program as “stability”, “welfare”, “defense of peaceful life of 
Belarusians” etc. 
 
These and other monitoring results are elaborated in the following sections. 
 
10. Main Results 
 
10.1. State owned Electronic and Print Media 
 
The State owned electronic and print media continued to build up a positive image of the 
candidate A. Lukashenka (the current President of the country also), allocating him more time 
and space compared with all other candidates. Moreover, at this period, to compare with 



 19

previous ones, the alternative candidates took up less time and space or disappeared at all as 
subjects of the election campaign. 
 
Thus, according to the aggregate monitoring form, “Our News” program broadcast at the All-
Nation TV channel (06. 03 – 13. 03. 06) dedicated to A. Lukashenka 64% of its time compared 
with all other monitored subjects. And “Contours” program (05. 03 – 12. 03. 06) at the same 
channel gave him almost 85% of its time. Another news program “Panorama” (06. 03 – 11. 03. 
06) at the First National TV Channel allocated him 60% of its time. 
 
In the meantime, as for the candidates S. Gajdukievich, A. Kazulin and A. Milinkievich 
“Contours” program did not mention them at all. “Our News” program gave 1% of its time to 
A. Milinkievich only and characterized him negatively. Another news program “Panorama” 
gave to A. Kazulin and A. Milinkievich 0,5% of its time per everyone. 
 
Moreover, the State owned electronic and print media did not cover any discussions as regards 
the alternative candidates’ programs and did not show any interviews with them. If mentioned, 
the alternative candidates’ programs were characterized in an extremely negative tone. For 
example, in “Big Politics” program at the All-Nation TV channel (11. 03. 06) a journalist states: 
“To be honest, it does not make sense at all to discuss the election programs of the 
oppositionists…” 
 
In the meantime, journalists, State officials and «ordinary» people characterized the election 
program by A. Lukashenka in an extremely positive way. And all the Belarusian TV channels, 
either in parts or wholly, showed for more than one time an interview with him given to the 
Russian political analyst G. Pavlovski. 
 
At this period the Belarusian TV showed special items to remind the voters about the important 
date in the political life of the country (they ended with a kind of poster “March 19th is the day of 
voting for the President of the Republic of Belarus”). Formally, these items were a part of 
voters’ education process, but in fact these were illustrations of success of the previous policy of 
A. Lukashenka and, in particular, of such thesis of his election program as “stability”, “welfare”, 
“defense of peaceful life of Belarusians” etc. 
 
On March 15 there was published also a special issue of Sovietskaya Byelorussia, a daily. The 
issue had a print run of 830 000 copies or 300 000 more than an ordinary circulation of the 
newspaper. The issue was delivered by the State owned distributors to those people who were 
not the newspaper’s subscribers. 
 
The issue is formally dedicated to the day of the Belarusian Constitution. The front page makes 
readable words by A. Lukashenka: “State for the people”… this is our basic slogan, which will 
be our guidance in the next five years to come”. At the same time this is the title of the election 
program by the candidate A. Lukashenka. And the materials published in the newspaper are also 
an exposition of the ideas and statements contained in the speech by A. Lukashenka at the Third 
Pan-Belarusian People’s Gathering. Almost a half of the third page of the newspaper is an article 
called “Color Misfortune”, which heavily criticizes “color revolutions”, Belarusian opposition 
and alternative candidates without giving their family names. 
 
 
10.2. Independent Press 
 
This week three independent newspapers, one of which is an object of monitoring, were not 
published due to the fact that a printing house unilaterally cancelled printing contracts with them. 
 



 20

At the monitored period all independent newspapers, namely, Belarusy i Rynok, Komsomolskaja 
Pravda v Belarusi, Narodnaja Volia and Nasa Niva revealed almost the same trends while 
covering the candidates’ activities and allocated to them a comparable space (in percentage 
ratio). The same newspapers wrote about all the candidates either (the only exception was 
Narodnaja Volia, which did not mention the candidate S. Gajdukievich). 
 
Thus, Belarusy i Rynok weekly (06. 02 – 06. 03. 06) dedicated to S. Gajdukievich 2,8%, to A. 
Kazulin 20,1%, A. Lukashenka – 33,4% and to A. Milinkievich 33,6% of the space in the 
materials covering the activities of all monitored subjects. 
 
The manner of the candidates’ representation in these publications was also similar. It was 
predominantly neutral. At the same time all these newspapers, except Komsomolskaja Pravda v 
Belarusi, were also critical towards A. Lukashenka. The monitoring, however, did not reveal any 
case of journalists’ ethics violation in the independent press. 
 
 
8. Conclusions  
 
4.1 To compare with the previous periods, the State owned electronic and print media allocated 
more attention to A. Lukashenka, giving to the alternative candidates less space and time or 
excluding them from the election process’ coverage. 
 
4.2 This period of monitoring made it evident that the same media were systematically building 
up two different synonymous semantic series to represent A. Lukashenka and some alternative 
candidates. The first series was as follows: “independent Belarus” – “State for the people” – 
“peace and stability” – “well being” – “clear perspectives” – “good energy” – “President 
Aliaksandr Lukashenka”. The other series meant the opposition in power and it was as follows: 
“plundered country” – “State for few” – “chaos” – “joblessness and poverty” – “betrayed 
expectations of voters” – “scoundrels” A. Milinkievich or A. Kazulin. 
 
4.3 As in the previous period these media violated the principle of equal opportunities while 
covering the candidates’ activities and their election programs. They worked in favor of just one 
candidate. And as before, they were programming the choice of voters. 
 
4.4 Although the independent press strived to give a balanced picture of the Belarusian election 
process, due to its limited circulation it could not withstand the tendentious coverage of the 
candidates’ activities and their programs by the State owned media. 



 21

MEDIA MONITORING: 
“Presidential Election 2006 Coverage in Belarusian Mass-Media” 

 
Contents 

 
1. INTRODUCTION 
 
1.1 Summary of Findings; 
1.2 Monitoring Objectives; 
1.3 Evaluation Criteria. 
 
2. MEDIA SITUATION IN BELARUS 
 
2.1 Media and Administration; 
2.2 Monitored Media. 
 
3. ELECTRONIC DATA PROCESSING RESULTS 
3.1 Electronic and Print State Owned Media; 
3.2 Independent Press; 
3.3 Direct Access. 
 

4. PROPAGANDA IN FAVOR OF JUST ONE CANDIDATE 
 
4.1 Special Projects; 
4.2 Media Effects; 
4.3 Propaganda Advertisements; 
4.3 State Owned and Independent Media after the Election. 
 
5. CONCLUSIONS 
 
 
APPENDIX 1: Graphs 
APPENDIX 2: International standards on media coverage of elections 
APPENDIX 3: Methodology of Monitoring  
APPENDIX 4: Freedom of expression violations. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 22

MEDIA MONITORING: 
“Presidential Election 2006 Coverage in Belarusian Mass-Media” 

 
1. INTRODUCTION 
 
This Report summarizes the monitoring results from the Belarusian electronic and print media 
coverage of the Presidential Election held on March 19, 2006. The monitoring was conducted in 
the period from January 16 to March 26, 2006. It included such election process’ phases as 
signatures’ collection, election campaigns of registered candidates as well as one-week period 
after the vote, during which media commented the results of voting. 
 
The Belarusian Association of Journalists (BAJ) implemented the Project. 
 
 
1.1 Summary of Findings 
 
From the very beginning of monitoring a positive representation of just one prospective 
candidate for the Presidency, that of A. Lukashenka, was dominant in the State owned media. As 
for the other pretenders they were either absent or just mentioned. The fact of candidates’ 
registration did not change this general picture. 
 
The Central Election Commission, although having provided candidates with equal opportunities 
in the State owned electronic media, scheduled their speeches for the time, which was not 
favorable for voters. It dropped either to the end or beginning of a working day. As a result many 
voters could not get acquainted with candidates’ messages on radio and TV. Moreover, in 
difference of propaganda films, the same media did not make any announcements of candidates’ 
speeches in advance. 
 
The candidate A. Lukashenka missed this formal opportunity. In the meantime, he made 3-hour 
speech at the Third Pan-Belarusian People’s Congress. The same speech, although made two 
times shorter, was also rebroadcast by all State owned TV and radio channels at the prime time. 
And at the same day the State run press published his election program. Comparative analysis of 
both texts showed that they were similar in their basic theses and even some wordings coincided. 
The further analysis also showed that even the author considered the speech to be the program 
of his future Presidential activity. 
 
The State owned electronic and print media did not cover any discussions as regards the 
alternative candidates’ programs and did not show any interviews with them. If mentioned, the 
alternative candidates’ messages were characterized in an extremely negative tone. The election 
program by A. Lukashenka, on the contrary, was much discussed and highly appraised. And an 
interview with his was broadcast for several times. 
 
In an absolutely different way the State owned press represented candidates’ printed messages 
either. Thus, the State run dailies the election program by the candidate A. Lukashenka was 
published on front pages supplemented with a big color picture showing smiling and happy 
people with flowers and flags. Before them A. Lukashenka is present. He is taller and bigger 
than other people are. And the election programs by candidates S. Gajdukievich and A. Kazulin 
with their small pictures, on the contrary, were published on the 3rd, 14th and 15th pages. 
Moreover, the total space of their programs’ presentation was twice less than that of the same 
materials dedicated to A. Lukashenka. 
 
Prior to the election campaign State owned TV launched a number of special projects. These 
were a series of pop-concerts staged in the biggest Belarusian cities and a number of films. The 



 23

films were directed against the opposition, which was represented as an enemy and destructive 
force of the Belarusian society. And pop-concerts were meant to support A. Lukashenka. 
 
Although the Belarusian TV channels showed special items to remind voters about the important 
date in the political life of the country, in fact these were illustrations of success of the previous 
policy of A. Lukashenka and, in particular, of such thesis of his election message as “stability”, 
“welfare”, “defense of peaceful life of Belarusians” etc. 
 
At the day of voting the State owned TV channels were actively evaluating the results of the 
vote. Journalists, State officials, observers and Russian politicians made extremely positively 
evaluations. In the subsequent days the character of evaluations did not change. In the meantime, 
the same media made OSCE observers mission an object of harsh criticism. 
 
It is to conclude that the State owned electronic and print media did not complete their basic task 
to inform voters in a non-biased and objective way, so that well-informed voters could make a 
competent choice at the day of voting. 
 
The independent press, although strived to give a wide and balanced picture of the Belarusian 
election process and candidates’ messages, could not withstand the tendentious election 
coverage by the State owned media due to its limited circulation and non-access to its 
readership. 
 
 
1.2 Monitoring Objectives 
 
The monitoring Project’s objectives were as following: 

 
• To assess the professional level of election campaign and its political actors coverage by 

different broadcast and print media; 
 

• To evaluate media ability to cover in an efficient, complete and non-biased way candidates’ 
messages as well as a variety of political and social opinions by their supporters; 

 
• To define the role of both State and independent media in the voters’ education as well as 

their influence on the voters’ choice. 
 
 
 
 

1.3 Evaluation Criteria 
 

Evaluation criteria were the internationally recognized professional standards and principles 
of journalist ethics. The most important among them were as following: 
• Freedom of expression; 
• Accuracy and transparency; 
• Balanced reporting; 
• Impartiality; 
• Equal access for candidates to public media; 
• Non-biased coverage of candidates messages; 
• Right of reply and corrections. 
 

All these principles are elaborated in the section “International standards on media coverage of 
elections” prepared by the International organization Article 19. (See APPENDIX 2). 



 24

                                                

 
 
2. MEDIA SITUATION IN BELARUS 

 
2.1 Media and Administration 
 
In Belarus there exists a quite significant number of electronic and print media1. The 
overwhelming majority of them, either directly or indirectly, are controlled by the State. They 
are controlled by means of administrative and financial mechanisms (subsidies from the State 
budget and senior managers’ appointment by different State bodies) or with the aid of numerous 
leverages of limiting their activities and a quite simple procedure of license withdrawal as 
regards those media, which are not owned by the State. Moreover, the Ministry of information is 
endowed with the right to suspend media activities without applying to the court. 
 
As a result, not only censorship, but also self-censorship is present in the country. And the last 
decade is actually the history of gradual disappearance of independent press in the country. In 
1996 there was closed the only independent FM-station. Since that year the number of 
independent publications had decreased by several times. 
 
At the end of the last year 19 independent newspapers were excluded from the subscription 
catalogues and deprived of an opportunity of distribution through the State owned monopolist 
distribution systems. As for today there are 20 independent publications only. Until recently 7 of 
them were printed in Russia. One week prior to the voting day a printing house in Russia 
unilaterally cancelled printing contracts with all of them. Before that happened, a weekly 
circulation of the independent press was around 300 000 copies or twice less than the print run of 
just one issue of the Presidential daily. Nowadays it is much less. 
 
 
2.2 Monitored Media 
 
The objects of monitoring were the most influential State owned electronic and print media as 
well as independent newspapers having the largest audiences. Among them were State owned 
media, which the Central Election Commission entrusted with a task of providing candidates free 
time and space. And finally, these were regional media outlets. As a result of the selection 
process 3 broadcast media (plus 2 regional TV programs) and 7 both State owned and 
independent newspapers were chosen. All electronic media were monitored at prime time. (The 
list of media outlets monitored is available in APPENDIX 3). And how electronic and print 
media were monitored is also described in the same APPENDIX. 
 
 
3. ELECTRONIC DATA PROCESSING RESULTS 
 
3.1 Electronic and Print State Owned Media 
 
From the very beginning of the monitoring process the State run media revealed several trends 
while covering the election campaign. They did not practically cover the phase of signatures’ 
collection. All kind of information as regards alternative candidates was minimized. Their 
election programs were not discussed. And just one candidate, the President of the country, was 
dominant in the State run media, which portrayed him in a positive or extremely positive way. 
 

 
1 According to the Ministry of Information of the Republic of Belarus in 2005 there were registered 153 radio- and 
54 TV programs, 779 newspapers and 447 journals. 



 25

Thus, for example, Our New program broadcast at the All-Nation TV channel (ONT, 16. 01. – 27. 
01. 06) mentioned no one prospective candidate for the Presidency, except A. Lukashenka. And 
the same program allocated him almost 90% of its total time to compare with all other monitored 
subjects. 
 
And in the period from February 11 to February 20 the same program devoted to A. Lukashenka 
almost 60% of its time compared with the 12 other monitored subjects. A. Milinkievich, A. 
Kazulin and S. Gajdukievich took up 2,3%, 1,8% and 1,2% of the program time respectively. 
And as previously, unambiguously positive way of President’s representation prevailed. As for 
the representation of the other candidates, A. Milinkievich and A. Kazulin were portrayed in a 
mostly negative way and S. Gajdukievich in a mostly neutral way. The news program Panorama 
broadcast at the First National Channel – BT revealed the same trends of candidates’ 
representation. 
 
In line with the general trend to make visible just one candidate the named TV channels covered 
the registration’s ceremony either. Thus, a fragment of a registration speech by A. Lukashenka in 
the “Our News” program dated February 17th, 2006 was almost 6 times longer than those by 
each of the three other candidates. In general, the same program at that day allocated 71,2% of 
its time to A. Lukashenka, 9,1% to the Central Election Commission, 7,7% to CIS observers, 
4,3% to A. Milinkievich, 3,5% to A. Kazulin, 2,2% to S. Gajdukievich, 1,6% to western observers 
and 0,4% to the opposition. 
 
In the concluding period of the election campaign the general picture did not change. According 
to the aggregate monitoring form, “Our News” program broadcast at the All-Nation TV channel 
(06. 03 – 13. 03. 06) dedicated to A. Lukashenka 64% of its time compared with all other 
monitored subjects. “Contours” program (05. 03 – 12. 03. 06) at the same channel gave him 
almost 85% of its time. And another news program “Panorama” (06. 03 – 11. 03. 06) at the 
First National TV Channel allocated him 60% of its time. 
 
As for the candidates S. Gajdukievich, A. Kazulin and A. Milinkievich “Contours” program did 
not mention them at all. “Our News” program gave 1% of its time to A. Milinkievich only and 
characterized him negatively. Another news program “Panorama” gave to A. Kazulin and A. 
Milinkievich 0,5% of its time per everyone. 
 
The same trends were evident at the State owned radio either. Thus,“Radio-Fact” news program 
(23. 02 – 03. 03. 06) at the First Channel of the National Radio ignored all the candidates except 
A. Lukashenka. He took up 63,17% of the program’s time compared with all monitored subject. 
 
Moreover, the State owned electronic media did not cover any discussions as regards the 
alternative candidates’ programs and did not show any interviews with them. If mentioned, the 
alternative candidates’ messages were characterized in an extremely negative tone. For example, 
in “Big Politics” program at the All-Nation TV channel (11. 03. 06) a journalist states: “To be 
honest, it does not make sense at all to discuss the election programs of the oppositionists…” 
 
The election program by A. Lukashenka, on the contrary, was much and quite often commented. 
Journalists, State officials and “ordinary” people characterized it in an extremely positive way. 
And all the Belarusian TV channels, either in parts or wholly, showed for more than one time an 
interview with him given to the Russian political analyst G. Pavlovski. 
 
The monitored State run press while covering the alternative candidates’ programs or their 
activities was not so much different from the State owned electronic media. Thus, Zviazda 
newspaper (22.02 – 04.03. 06) wrote nothing about S. Gajdukievich. A. Milinkievich, A. Kazulin 
and A. Lukashenka took up 0,03%, 0,03% and 30,86% of its space respectively. At the same 
period another daily Sovetskaya Belorussiya dedicated 0,4% of its space in the materials 



 26

covering the activities of all monitored subjects to S. Gajdukievich, 1,1% to A. Kazulin and 1,1% 
to A. Milinkievich. A. Lukashenka took up 63,1% of the space compared with all other monitored 
subjects. 
 
 
3.2 Independent Press 
 
During all the period of monitoring non-State newspapers strived to give a wide picture of the 
election process and wrote about all monitored subjects. 
 
While covering the candidates’ activities all independent newspapers, namely, Belarusy i Rynok, 
Komsomolskaja Pravda v Belarusi, Narodnaja Volia and Nasa Niva revealed almost the same 
trends. And in a percentage ratio they allocated to the candidates a comparable space either. 
 
For example, Belarusy i Rynok weekly (06. 02 – 06. 03. 06) dedicated to S. Gajdukievich 2,8%, 
to A. Kazulin 20,1%, A. Lukashenka – 33,4% and to A. Milinkievich 33,6% of the space in the 
materials covering the activities of all monitored subjects. Komsomolskaja Pravda v Belarusi 
(23.02 – 04.03. 06) gave to S. Gajdukievich 4,6%, to A. Kazulin 25,6%, to A. Lukashenka – 
19,2% and to A. Milinkievich 14,5% of its space. 
 
The manner of candidates’ representation was also similar. It was mostly neutral. At the same 
time all these newspapers, except Komsomolskaja Pravda v Belarusi, were also critical towards 
A. Lukashenka. The monitoring, however, did not reveal any case of journalists’ ethics violation 
in the independent press. 
 
 
3.3 Direct Access 
 
“Direct access” is a term to describe media coverage of candidates’ programs that are not 
controlled by the editorial boards of media allocating time or space for election messages. This 
coverage can be free of charge or paid. In Belarusian State owned media the direct access is 
exclusively free of charge and paid advertising has never been a real practice in both State 
owned and independent media. 
 
Formally speaking, the Central Election Commission provided candidates with equal 
opportunities in time and space in State owned media. However, the broadcasting time scheduled 
by the Commission for candidates’ speeches was not favorable for voters. It dropped either to the 
end or beginning of a working day. Thus, election speeches on TV were broadcast at 18.00 – 
19.00 and at 8.00 – 9.00 on radio. As a result many voters being on their way to offices or home, 
could not get acquainted with their messages. Moreover, the State owned electronic media, in 
difference of propaganda films, did not make any announcements of candidates’ speeches in 
advance. 
 
The candidate A. Lukashenka missed this formal opportunity. Instead of his presentation the 
First National TV Channel (21. 02. 06) showed a film “Theory of Plot. Directed Chaos”, which 
represented the Belarusian opposition and some its leaders in an extremely negative way. The 
second presentation by A. Lukashenka, which was to be shown at the same channel on March the 
1st 2006, was replaced by 30-minute long program exposing the support of talented youth by 
Lukashenka. 
 
As for the other candidates they used the opportunity to make known their election messages 
through TV and radio. 
 



 27

The maximum duration of a speech, no matter on radio or TV, was 30 minutes. At the same time 
the Central Election Commission did not fix any minimum duration. And the candidates could 
abridge their speeches by their own decision. However it may be, it is evident that one of the TV 
speeches by Mr. A. Kazulin at the First National TV Channel (02. 03. 06) was subject for editing, 
which makes us concluding that it was abridged by 1 min. 20 sec. The same is true as regards the 
radio presentation by A. Milinkievich at the First Channel of the National Radio (06. 03. 06) 
whose speech was abridged by 58 sec. In both cases the candidates made public statements that 
their speeches were censored. 
 
In the meantime, the current President of the country A. Lukashenka made 3-hour speech at the 
Third Pan-Belarusian People’s Congress. The same speech, although made two times shorter, 
was also rebroadcast by all State owned TV and radio channels at the prime time. 
 
The same day Sovetskaya Belorussiya newspaper (02.03. 06) published his election program. 
Comparative analysis of both texts showed that they were similar in their basic theses and even 
some wordings coincided. Additional proofs were also found in some phrases of the speaker 
who, in particular, said: “Lately we considered the Presidential Program “Children of Belarus 
for 2006 – 2010…” as well as in the recurrent grammatical usage of future time as regards 
different tasks to be completed. There is no doubt that even the author of the speech considered it 
to be the program of his future Presidential activity. 
 
In an absolutely different way the State owned newspapers represented candidates’ printed 
messages either. Thus, the State run dailies Sovietskaya Byelorussia and Zviazda published (02. 
03. 06) the election program by the candidate A. Lukashenka on their front pages. And they 
supplemented it with a big color picture showing smiling and happy people with flowers and 
flags. Before them A. Lukashenka is present. He is taller and bigger than other people are. The 
picture is actually a computer collage. 
 
The election programs by candidates S. Gajdukievich and A. Kazulin with their small pictures, on 
the contrary, were published on the pages 14th and 15th of Sovietskaya Byelorussia. And Zviazda 
published them on the 3rd page. And the total space of their programs’ presentation was twice 
less than that of the same materials dedicated to A. Lukashenka. 
 
 
4. PROPAGANDA IN FAVOR OF JUST ONE CANDIDATE 
 
4.1 Special Projects 
 
Prior to the election campaign State owned TV launched a number of special projects. These 
were a series of pop-concerts “Pure Age” and “For Belarus” staged in the biggest Belarusian 
cities, TV serial “Spiritual War” and a number of films such as “Agent 590” or “Warsaw 
Bridge”. The films were directed against the opposition, which was represented as an enemy and 
destructive force of the Belarusian society. And pop-concerts were no doubt meant to support A. 
Lukashenka. 
 
Thus, the participant to the concert “For Belarus” (ONT – All-Nation TV channel), singer Ilona 
Bronievickaja made little doubt as for the support of whom the concert was. She said: “…I was 
happy, I had a real honour to be at the stage of “Slavianski Bazar”. Aliaksandr Grigorievich 
made his appearance. He presented to us bunches of flowers and embraced all of us. Oh, my 
God, I thrilled with delight! I love Belarus. For Belarus!” In the meantime, it should be noted 
that the project had been started prior to the official registration of candidates. 
 
One more example is. During two days before the concert “Pure Age”, which was broadcast on 
February 19, 2006, announcements were made, in which another singer Iryna Darafejeva used to 



 28

declare: “And finally we can say that we support our father of the nation!” In the meantime, the 
same TV channels did not launch any other projects in favor of alternative candidates, either A. 
Milinkievich, A. Kazulin or S. Gajdukievich. 
 
As for the films mentioned above, they slandered not only the opposition as a non-personified 
subject, but also some its leaders and the single democratic candidate. Thus, the film “Empire of 
Satan” from the serial “Spiritual War” was actually dedicated to the United States of America, 
the country, which “has become a torn wound at the body of the Christian world. In this country 
worshiping to Satan has become an open cult”. However, at the very beginning of the film there 
was shown one of the potential candidates for the Presidency A. Milinkievich.  A voice 
commented: “they are ready…in a lackey way to implement any wish of governors of this 
country”. 
 
As one of such kind of projects there should be also considered a special issue of Sovietskaya 
Byelorussia published on March 15, 2006. The issue had a print run of 830 000 copies or 300 
000 more than an ordinary daily circulation of the newspaper. And it was delivered even to those 
people who were not the newspaper’s subscribers. 
 
The issue was formally dedicated to the day of the Belarusian Constitution. The front page made 
readable words by A. Lukashenka: “State for the people”… this is our basic slogan, which will 
be our guidance in the next five years to come”. At the same time this was the title of his election 
program. And as for the materials published in the newspaper they were just an exposition of the 
ideas and statements contained in the speech by A. Lukashenka at the Third Pan-Belarusian 
People’s Congress. Almost a half of the third page of the newspaper was an article called “Color 
Misfortune”, which heavily criticized “color revolutions”, Belarusian opposition and alternative 
candidates without giving their family names. 
 
 
4.2 Media Effects 
 
While monitoring electronic and print media the monitors fixed the cases of serious deviations 
from the professional standards and principles of journalist ethics, which as a rule are indicative 
of a biased coverage of publicly important issues, topics or figures. These cases evaluated on the 
scale of highly positive or highly negative presentations are called media effects. Essentially 
these are the cases of emotionally charged critical remarks. The quantity of such cases conveys 
to what extent media are involved or not involved into the manipulation of public opinion, 
weather they are propaganda oriented or not. What follows are just some examples. 
 
In the Focus of Attention, a weekly program (the First National Channel – 29.01.06) 
“summarized” the results of the signatures’ collection campaign. At the very beginning of the 
item a presenter said that A. Lukashenka’s team collected much more signatures for him (2 
million) than any other teams. As for the other prospective candidates he stated: “The figures the 
other pretenders have are of another order limit. One of the pretenders even contrived to gather 
700 signatures only. The others are not far from him”. The names of “other pretenders” as well 
as the fact that A. Milinkievich, A. Kazulin and S. Gajdukievich’s teams collected more than 100 
000 minimum of signatures necessary for registration were not disclosed. 
 
Radio-Fact news program broadcast on 02. 02. 06 at the First Channel of the National Radio. 
The program’s item is called “New Stage of the Election Campaign: Our Comment”.  A 
journalist stated: “The opposition does not like its people”, “The goal of the opposition is to do 
as much harm as it is possible”. No comment. 
 
After the candidates’ registration took place, State owned electronic media informed voters of 
sociological data by the State owned Institute of Sociology and some other institutions. The data, 



 29

no doubt, were in favor of A. Lukashenka. The interesting point was, however, the way of data 
presentation as regards alternative candidates. Thus, “Our News” program (17. 02. 06) gave a 
Rating of Trust diagram, one of the segments of which showed that 24% of voters were in favor 
of the alternative candidates. Reporter did not score for sound this figure. And the program “In 
the Focus of Attention” (19. 02. 06) at the First National Channel without making a picture of 
the same diagram commented as follows: “As for the ratings of the other pretenders for the 
Presidency their cumulative rating, according to the Institute of Sociology, does not exceed 3 or 
4%”. 
 
P. Jakubovich, editor-in-chief of the Presidential daily Sovietskaya Byelorussia, based on his 
intuitions and without making any references to the facts stated in an editorial: “… I cannot get 
rid of a feeling that, despite his respective exterior, Milinkievich is a dangerous man” (07.02. 
06). 
 
Finally, this is an example of non-logical sequence. A presenter makes a conclusion: “According 
to the pools, almost 90% of the population is to take part at the election. This means that the 
head of the State will be elected at the first round and probability to appeal against vote’s results 
is reduced to zero” (“Our News” program – 16. 03. 06) 
 
 
4.3 Propaganda Advertisements 
 
According to the international standards one of the most important functions of the media before 
and during an election campaign is voters’ education. This means explaining to them how to 
register, to vote, what the vote means and how and where to vote. The media should also stress 
the fact that vote is secret. While educating voters it is essential that the media should be 
politically impartial. In no way they should push the electorate towards voting for one or other 
candidate. During the Presidential election campaign in Belarus the voters’ education was, 
however, far from corresponding to the international standards. 
 
Thus, on the eve of the vote the Belarusian TV channels showed special items to remind voters 
about the important date in the political life of the country (they ended with a kind of poster 
“March 19th is the day of voting for the President of the Republic of Belarus”). Formally, these 
items were a part of voters’ education process, but in fact these were illustrations of success of 
the previous policy of A. Lukashenka and, in particular, of such thesis of his election message as 
“stability”, “welfare”, “defense of peaceful life of Belarusians” etc. 
 
 
4.3 State Owned and Independent Media after the Election 
 
At the day of voting the State owned TV channels in its evening issues were actively evaluating 
the results of the vote. Journalists, State officials, Russian politicians, observers, head of the 
State and chairman of the Central Election Commission made extremely positively evaluations. 
These are some examples. 
 
News program “Panorama” (19. 03. 06) at the First National TV Channel gave an item 
dedicated to the long-term observation. Journalist stated: “Practically all international observers 
made their positive evaluation of the Presidential election in Belarus”. To support this opinion 
the item showed a fragment of interview with Israeli observer Mr. Feldman: “We checked, but 
there were no one violation at any polling station… In this respect, if to talk about democracy in 
Belarus, we, Israelites, have to learn much”. 
 
“Contours”, a weekly program (19. 03. 06) at All-Nation TV channel showed in direct air a 
fragment of the press conference held by Mrs. L. Jarmoshyna, chairman of the Central Election 



 30

Commission. She said: “The gravest violation, as the observers from the Mahilieu regional 
Committee of voters reported it, was the fact that the pictures of candidates for the Presidency 
were not put in an alphabetic order. Let me also disclose my personal judgment… To tell the 
truth, if we could conduct all election campaigns in such a pure way, as we did this one, I would 
be really happy, like a human being who implemented her mission up to the end”. 
 
In the subsequent days the character of evaluations did not change. Thus, Our News program 
(20. 03. 06) made known the evaluation exposed by the head of CIS observers Mr. Rushayla: 
“Observers from CIS evaluate in a positive way measures undertaken by the Central and 
Territorial Commissions, executive authorities, which were aimed at setting up equal conditions 
for the candidates for the Presidency…” And as for the comment by the vice-speaker of the 
Russian Duma in the news program “Panorama” (21. 03. 06) at the First National TV Channel, 
it was really short and clear: “These were brilliant elections!”. 
 
In the meantime, the same media made OSCE observers mission an object of harsh criticism. 
This is just one example. Presenter in the news program “Panorama” (22. 03. 06) stated: “Being 
back to their home countries, observers, who witnessed the election campaign, continue to 
expose their evaluations. Among them: campaign was pure, transparent and even perfect. In this 
light the opposite evaluations made by the OSCE mission are perceived as… nonsense by 
everyone, except its leadership…” It should be noted that the Belarusian State owned media did 
not give any time or space for the representatives of the mission to make public results of their 
work in Belarus in this or any other day. 
 
Finally, the State owned media evaluated positively the election campaign coverage. Editor-in-
chief of the Presidential daily Sovietskaya Byelorussia P. Jakubovich in the program “Elections 
2006” (19. 03. 06) at All-Nation TV channel declared: “Our newspaper provided pretenders with 
equal and lawful opportunities”. 
 
As for the independent press, Belarusy i Rynok represented alternative views including those by 
the European Union and the single candidate A. Milinkievich. And having concentrated its 
attention on the facts of numerous arrests and detentions another independent weekly Nasa Niva 
actually created an appropriate background for critical perception of the vote’s results. Finally,  
Narodnaja Volia turned out among those 7 newspapers, which could not reach its readers before 
and after the voting day. 
 
 
5. CONCLUSIONS 
 
5.1 The State owned electronic and print media worked in favor of just one pretender 
representing him as the only real candidate. As a rule, he was characterized either positively or 
extremely positively. The presence of other candidates in the same media was minimal, if any at 
all. And, as a rule, they were portrayed negatively. 
 
5.2 Although the Central Election Commission formally provided candidates with equal 
opportunities in time and space in State owned media, the broadcasting time it scheduled for 
candidates’ speeches was not favorable for voters. They did not have a real opportunity to get 
acquainted with candidates’ election messages. 
 
5.3 The State run electronic and print media did not supply the candidates with equal direct 
access. Moreover, in some cases the candidates’ speeches were censored. 
 
5.4 In the State owned media, while approaching the date of voting, there increased a number of 
media effects, extremely negative opinions as regards opposition candidates and extremely 
positive opinions as regards A. Lukashenka. 



 31

 
5.5 The State owned media actually operated in a propaganda regime. Thus, they were not 
impartial. And they did not provide voters with a balanced coverage of candidates’ activities and 
messages. 
 
5.6 As a result, the State owned electronic and print media did not complete the basic task to 
inform voters in a non-biased and objective way, so that well informed voters could make a 
competent choice at the day of voting. 
 
5.7 Although the independent press strived to give a wide and balanced picture of the Belarusian 
election process and candidates’ messages, it could not withstand the tendentious election 
coverage by the State owned media due to its limited circulation and non-access to its readership. 
 


	Bulletin #1 
	 
	Issued on January 30, 2006 

	 
	1. Introduction 
	Bulletin #2 
	Bulletin #3 
	Bulletin #4 
	Bulletin #5 


