
 1

 
Belarusian Association of Journalists 
 
 
 

 
MEDIA MONITORING 

Coverage of the 2010 Presidential Election in the Belarusian Media 
(Final Report) 

 
 
CONTENTS 

1. INTRODUCTION 

 
2. SUMMARY OF FINDINGS 
 
3. MAIN FINDINGS 
3.1 State-owned Media  
3.2 Direct Access 
3.3 Independent Media 
 
4. MEDIA EFFECTS 
 
5. AFTER THE ELECTION 
 
6. CONCLUSIONS 
 
 
APPENDIX 1: Charts 
APPENDIX 2: List of Monitored Media 
APPENDIX 3: Monitoring Methodology 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Minsk 
December 28, 2010  

 



 2

1. Introduction 

The report sums up the findings of the media monitoring of the presidential election coverage in the 
Belarusian media from October 11 to December 25, 2010. The monitoring used quantitative and 
qualitative methods for analysis,1 basing on the amount of air time and printed space given to 
election-related issues, as well as assessment of the manner in which various monitored subjects 
were represented in 18 media, including the national state-owned TV and radio, Internet resources, 
regional TV and radio stations and both the state-owned and independent press2. 

The monitoring aimed to: 

– assess the effectiveness and exhaustiveness of coverage of the candidates and their supporters’ 
diverse opinions on social and political matters in the Belarusian media;  

– draw the attention of the country’s journalist community to the fact that it is the duty of the media 
to provide voters with comprehensive information about the election process, keeping to the 
internationally recognized professional standards;  

 

– contribute to creating a full picture of the presidential election. 

The monitoring included three stages: October 11–30, when potential presidential runners were 
collecting signatures for their nomination; November 1 – 20, when CEC was checking the 
signatures and registering candidates; and November 21 – December 18, when campaigning was 
going on. We also analyzed the period after the voting day, when CEC announced the preliminary 
and official outcome. 

The monitoring was held by the Belarusian Association of Journalists (BAJ). 

 

2. Summary of Findings 

Just like during the previous elections, the state-owned media were clearly ideologically engaged, 
providing information support for the incumbent. 

Although this media became more accessible to the candidates, as compared to the previous 
elections (for further details, see section 3.2), the basic model of the election coverage remained 
unchanged, which means that the state-owned media 

− focused their attention on one candidate, i.e. the incumbent; 

− presented subjects that actually performed technical functions, such as regional election 
commissions or local authorities, as the main actors of the election;  

− actively marginalized the opposition candidates and their actions, as well as the opposition 
parties, both by negative assessment they received and their minimal presence in the country’s 
information space;  

                                                 
1 For a description of the methodology, see APPENDIX 3.  
2 For the selection criteria, see the monitoring methods (APPENDIX 3). The list of the monitored media see in 
APPENDIX 2. It should be mentioned that a vast majority of the monitored media are state-owned, which is an 
immediate effect of state policy, directed at marginalization and closure of the independent media in Belarus. 



 3

− against the background of inadequate representation of the alternative candidates created the 
impression that there was nobody to choose from or, to be more precise, that the only option 
was to vote for the incumbent;  

− downgraded the importance of the election by giving it low-key coverage, when sports, the 
Junior Eurovision show and the All-Belarusian National Assembly were featured more 
prominently than the election;  

− by citing the findings of opinion polls quite often without mentioning the institutions that 
conducted them, created an impression that the outcome of the voting was predetermined; 

− -- finally, instead of offering a wide range of voters’ opinions, aired only opposite assessments, 
i.e. positive or highly positive of the incumbent, on the one hand, and negative or extremely 
negative of the alternative candidates, on the other.  

 As for the independent press, in comparison with the state-owned media, it presented a much 
wider picture of the election, the presidential runners being featured as its key actors throughout 
the whole election process. Besides, in terms of the space given to each subjects, not only did 
the incumbent get as much coverage as the alternative candidates, but he was even a clear leader 
in some cases. The assessment of the candidates’ actions and their agendas was mainly 
balanced. The independent press, unlike the state-owned media, showed no instances of 
insulting the candidates or manifestly promoting one of them.  

 After the election the state-owned media highlighted positive assessment of the election and the 
voting outcome given by the re-elected president. They presented the opinion of the ODIHR 
OSCE Mission mainly in the version of Head of the CIS Observer Mission Mr. Lebedev, who 
had recognized the election as transparent and legitimate. 

 The independent papers above all drew their readers’ attention to the fact that the ODIHR 
OSCE Mission had given negative assessment to the election and had not recognized the voting 
outcome.  

 Compared to the previous elections, this time the state-owned media did not actually publish 
any triumphant contributions by their journalists. For the most part, they cited positive 
assessments of the election and its outcome given by the incumbent, the Head of the CIS 
Observer Mission or CEC representatives.  

 

3. Main findings 

The data (figures) given below were obtained from processing and summing up all the air time and 
printed space given to the election coverage throughout the monitoring period, i.e. from October 11 
to December 19, 2010. The summarized data did not reveal any diversions from the earlier outlined 
tendencies, which were recorded and described in the three interim BAJ reports. 

 

3.1 State-owned media 

The chart of the total time given to different election actors in the Panarama (Panorama) news 
program of the 1st National TV Channel shows that the incumbent received 62% of the time given 
to all the actors. Attention given to the alternative candidates did not exceed 1%. Such an actor as a 
‘depersonalized candidate’ has about 20% of the time in the final chart, which is 16% less than 



 4

during the final stage of the monitoring. However, the drop is quite natural, as before the 
registration the media simply did not refer to this actor.  

The chart does not show any changes in the assessment of various actors of the election. 
Throughout the monitored period, the president’s personality and his actions, CEC and the 
authorities were characterized positively, whereas the alternative candidates and opposition 
received negative or extremely negative assessments. As for the ‘weight’ of the election, it 
remained unchanged in the total chart, as the program allotted twice as little time to the election-
related issues as to sports.  

Nashi Novosti (Our News) program of ANT also demonstrated its previous trends. Throughout the 
monitored period, the incumbent remained the dominant media persona, with 66% of all the air time 
given to all the monitored subjects. Like in the Panarama, the alternative candidates received less 
than 1% of the air time. Both the news programs assessed the candidates in a similar manner. But it 
should be mentioned that the percentage of the air time given to election-related issues in Nashi 
Novosti was a bit higher as compared to the Panarama. 

A comparable picture of the election coverage was produced by the Radyjofakt (Radiofact) news 
program of the 1st National Radio Channel.  

The total chart shows that the regional TV programs Pervyi Gorodskoy (Homiel) and Naviny 
Rehijon (Mahiloŭ) in their coverage of election-related topics featured predominantly the regional 
and territorial election commissions, local authorities with their actions and NGOs.  The programs 
also referred to a ‘depersonalized candidate.’  

www.belta.by of the BelTA news agency in covering the election mainly focused on CEC and the 
incumbent president, who received respectively 20% and 18% of the space given to all the election 
actors. The other candidates were mostly referred to in a depersonalized form (20%).  

Like the other state media, the Sovietskaya Belorussiya (SB) and Respublika papers followed the 
same pattern in covering the election, i.e. focusing on one candidate only, CEC and the government. 
Thus, the SB gave 50% of all the space allotted to the election subjects to the incumbent. 14% was 
given to the opposition, which was traditionally characterized in a negative or extremely negative 
light. CEC received 12% and the government was given 10%.  The alternative candidates received 
more than 1% of the total space given to all the monitored subjects in these periodicals, which was, 
however, due to the fact that the existing legislative provisions obliged them to publish the 
candidates’ agendas. 

The monitored regional papers Homielskaja Praŭda and  Mahiloŭskaja Praŭda in covering the 
election kept to the general pattern typical of all the state-owned media, even though showing some 
variations.  

 

3.2 Direct access 

Direct access is defined as media presentations of their election agendas by candidates and parties 
themselves, which cannot be censored by the media that allot them their air time and space. Such 
presentations can be both free and paid for. 

It should be pointed out that compared to the previous elections, access to the state-owned media 
has improved. For example, it was the first time that the candidates had had an opportunity to 
appear live on TV and the radio. Secondly, their TV appearances were scheduled close to prime 
time and broadcast by the 1st National TV Channel. Thirdly, unlike during the 2008 parliamentary 
election, re-broadcasts of the candidate’s addresses had been planned in advance. As a result, 



 5

supposedly more voters were able to get an idea of the alternative candidates’ agendas. (The 
incumbent president did not use his TV and radio time.) As they appeared live, the candidates were 
able to air their views and criticize the current regime free from any censorship or barriers. It was 
the second time since 1994 that TV debates had taken place. These, however, cannot be considered 
as full-fledged debates, as the alternative candidates’ principal opponent, i.e. the incumbent, refused 
to take part in them. 

As for the National Radio, it is open to doubt whether any tangible audience were able to listen to 
the candidates, whose radio addresses were on air from 6 to 7 a.m. On December 5 the 1st 
Belarusian Radio also hosted radio debates between the alternative candidates (some of them did 
not appear in person but were represented by their proxies.)  

The candidates were able to have their agendas published free in the state-owned media. Although 
formally they were all on equal terms, i.e. each candidate was allotted an equal space, in fact they 
were presented in very different ways. Thus, the SB – Belarus Segodnya and Respublica published 
Alexander Lukashenka’s program with a color picture on the front pages of their Saturday/Sunday 
issues on November 27. The papers began publishing the other candidates’ agendas with mostly 
black-and white pictures on November 30, starting from the third page at best in the SB – Belarus 
Segodnya and the fifth page in the Respublika. Jarasіaŭ Ramanиuk’s agenda was moved as far as 
the 20th page.  

It should also be mentioned that following the candidates’ first TV appearances the state-owned 
media launched a blatant defamation campaign against the presidential runners instead of analyses 
and discussions. Thus, to give just one example, on November 28, 2010 In the Focus of Attention 
analytical program of the 1st National TV Channel broadcast 21 minutes and six seconds’ item under 
the title Campaigning begins in Belarus, including candidates’ TV and radio addresses. Experts’ 
opinions and Vox Populi. It was based on vox populi in different Belarusian towns and quotes from 
the Internet, including the independent media. All the respondents slammed the alternative 
candidates. Here is journalist Andrej Kryvaљejeŭ’s commentary off stage, ‘This week the candidates 
have poured out the first portion of live TV campaigning. Judging by the first seven days, the 
Belarusian Radio and the 1st TV Channel, who took on the burden of broadcasting, coped with their 
task successfully. However, it was at the cost of ratings. A lot of Belarusian citizens admitted they 
had tried to watch the candidates but could not stand that even for half an hour. The election soap 
opera was boring and looked less verisimilar than foreign ones. The actors made the audience 
sleepy, their words sounded like delirium, and their staged movements were old hat.’  

Thus, after their radio and TV presentations, which were over on December 5, the alternative 
candidates for about two weeks had no voice of their own in the state media. At the same time, the 
presence of the incumbent in these media grew markedly.  

 

3.3 Independent Media 

According to the data in the total chart, the Komsomolskaya Pravda v Belarusi followed its own 
path in election coverage, namely writing more about the alternative candidates than the state-
owned media, but presenting them in neutral light exclusively. When speaking about the alternative 
presidential runners, the paper quite often referred to a ‘depersonalized candidate’, too. At the same 
time Alexander Lukashenka was presented for the most part positively. The paper did not even once 
speak critically of him. The attention it gave to the different actors was distributed in the following 
way: Alexander Lukashenka received 23%, CEC was given 18%, a ‘depersonalized candidate’ got 
17%, while the alternative candidates received from 11% (Jarasіaŭ Ramanиuk) to 0.6% (Dџmitry 
Vus).  



 6

www.naviny.by Internet resource offered the widest picture of the election process, compared to all 
the monitored media. It featured the presidential runners as the chief actors of the election, 
providing a balanced assessment of the candidates and their agendas.    

The Narodnaja Vola paper took quite an active stance in covering the election, showing its critical 
attitude to the government, represented by both the president and other state institutions. Unlike the 
other independent media, the paper also published TV and radio addresses as well as agendas of 
nearly all the contestants, demonstrating not only positive, but also critical assessments of these.  

The Naљa Niva paper presented a reasonably wide picture of the election, writing about all the 
candidates.  Of them the incumbent received the biggest amount of space, namely about 24%. The 
paper showed critical, neutral and positive attitude to all the actors it featured 

The Belorusy i Rynok paper in covering the election actors, kept to a predominantly neutral tone, 
though it criticized the government and the president for their steps.  At the same time, focusing 
attention on the alternative candidates’ agendas and actions was not the main characteristic feature 
of the election coverage on the pages of this independent paper. 

 

4. Media Effects 

The notion of media effects refers to instances of distorting and misrepresenting information or 
giving incomplete or partial coverage or biased assessments in order to influence readers’/voters’ 
opinions. These are the most typical cases. 

Processing information in order to favor the current government. On November 4, 2010 
www.belta.by published the following contribution 
(http://www.belta.by/ru/all_news/politics/Evrosojuz-otmechaet-bolee-svobodnyj-xarakter-
nyneshnej-kampanii-po-vyboram-Prezidenta-Belarusi_i_530196.html): 

‘The European Union points out that the current presidential election can be characterized as more 
liberal,’ said Mr. Ronald Pofalla, the Bundestag deputy, Head of the Department of the German 
Federal Chancellor and Federal Minister for Special Missions, to journalists in Minsk, says a 
BELTA reporter.   

‘We see the situation in Belarus changing for the better,’ he said. ‘The limitations that used to exist, 
particularly in collecting signatures for potential nominees, are non-existent now.’   

‘Ronald Pofalla pointed out that certain standards, such as absence of various obstacles for the 
registration of presidential candidates, balanced election commissions and access to international 
observers, are part of a free and fair election. He also said he would follow the election closely. In 
his opinion, the today’s political climate is absolutely different from that of the past years.’  

However, the BELTA Information Agency failed to quote the second part of Mr. Pofalla’s 
statement. It was given the same day by www.naviny.by 
(http://naviny.by/rubrics/elections/2010/11/04/ic_media_video_623_4894/) in the contribution 
entitled Ronald Pofalla: There Are No Normal Principles for Free Election in Belarus: 
‘According to the minister, the stage of collecting signatures for the nomination of presidential 
candidates was more liberal in comparison with the previous elections.  

However, he pointed out that the situation in Belarus before the election bore no comparison to 
other European states. ‘If voters do not know who is running for presidency a few weeks before the 
voting day, it is certainly a big drawback. We see positive trends in Belarus,’ said Mr. Pofalla. ‘But 



 7

we still hold an opinion that there are no normal principles for a free election in the country’ 
(highlighted by the authors of the report).   

Indirect campaigning for a candidate before the registration. On November 9, 2010 Radyjofakt program 
of the 1st National Radio Channel presented the following news item called ‘Belarusians in Moldova 
Endorse Lukashenka at Upcoming Election’. It was nine days before he was officially registered as a 
presidential candidate. The statement was allegedly made by all Belarusians in Moldova. The same day 
Homielskaja Praŭda (No. 171 (22442)) in its contribution entitled I Do Care quoted the following 
opinion, ‘I do care what kind of future my relatives and friends, as well as all the nation are going 
to have. That is why I back up our President Alexander Lukashenka with all my heart. Мне не 
безразлично, какое будущее ожидает родных, близких и весь наш народ. Let the angel and God guard 
him for saving our nation from perestroika. Let his star shine until he is a hundred, let good people follow 
him and guard our dear Belarus.’ 

Focusing attention on one candidate. On November 18, 2010 the quoted above BELTA State 
Information Agency published a news item called ‘Lukashenka Registered as Presidential 
Candidate’, though nine other candidates had been registered alongside him (however, their names 
are mentioned in the article). 

The state-owned media went on focusing their attention on one candidate by making only the 
incumbent noticeably present in their programs and on their pages.  

Marginalizing and discrediting the alternative candidates. On November 24, 2010 Nashi Novisti 
news program of ANT gave a certain unit of its air time to an individual project by A. Michalиanka 
called As It Is. Here is a quotation from it, ‘What else can be remembered from the candidates’ 
speeches? Their awkward attempts to speak Belarusian... Looks like their team of TV experts is just 
as strong. None of them bothered to find out how to behave in front of the camera. Let me make it 
clear: I mean a TV camera. (In Russian камера can refer both to a camera and a prison cell – 
translator’s note.) After this hint at the prospects the opposition candidate may face, the author 
went on to say, ‘They like repeating that Belarus has bad television. When they appeared on it, it 
certainly has not become better. There are still a few ruined evenings in front of a TV in working 
order ahead of us.’ Or here is a typical case of a negative opinion in the state-owned media, while 
other views are not represented at all. Thus, under the heading Your Opinion the Homielskaja 
Praŭda  of November 27, 2010, No. 182 (22453) asked the question, ‘How do you feel about the 
speeches of the presidential candidates?’ which was answered by Major General of Air Force, a 
distinguished military airman of the USSR, ‘To tell the truth, the very first candidates put me off 
listening by slamming everything and everyone. They are completely unprepared people, who do 
not know life or have any experience. What kind of figures are they? For them, running the country 
is like a game. What sort of contestants are they to our dear Alexander Grigoryevich?’ 

Associating the opposition with drug trafficking and alcoholism. Here are two quotes from a 
piece presented under the title Young opposition members becoming boozers on a mass basis (the 
Panarama of November 22, 2010), ‘A whole bunch of prominent fighters against dictatorship take 
drugs,’ and ‘Alcohol abuse or something harder is a normal practice among the today’s young 
opposition activists.’  

At the same time there was not a single case recorded of the alternative candidates or opposition 
activists being given a chance of rebuttal in the state-owned media that gave partial or biased 
coverage to their actions or the candidates’ agendas.  

 

5. After the Election 

In assessing the previous elections and their outcome, the state-owned media used highly emotional 
headlines, like Completely Unforgettable Day, Music Keeps High Spirits or High Turnout. This 



 8

time, however, they limited themselves to quoting the incumbent, the Head of the CIS Observer 
Mission and representatives of CEC. Here is a typical contribution, ‘December 20, Minsk /BelTA 
reporter/. ‘Belarus created all the necessary conditions for a fair fight for power and voters’ 
support,’ said Belarusian President Alexander Lukashenka, opening his press-conference for the 
national and international media, a BelTA correspondent reports.  

‘The election was so open and transparent,’ said the country leader, ‘that people were disoriented, 
unable to tell the election from the Behind the Glass reality show (analogous with Big Brother – 
translator’s note). All the necessary conditions for a fair fight for power and gaining voters’ 
support were created.’ (http://www.belta.by/ru/all_news/president/V-Belarusi-byli-sozdany-vse-
uslovija-dlja-chestnoj-borby-za-vlast-i-simpatii). 

Here is a quote, repeated by the SB of December 21, 2010, to give just one more example, ‘The 
mission did not find out any facts to question the legitimacy of the election,’ said Sergey Lebedev, 
Head of the CIS Observer Mission.  

As for the ODIHR OSCE assessment of the election, it was presented mainly in Mr. Lebedev’s 
version, ‘The OSCE observers admitted that the process was open enough. The western observers 
were met with the same openness and benevolence by all the governmental institutions. There were 
no obstacles to their work... But, unfortunately, their assessment changed on December 20.’ (SB, 
December 22, 2010). Just a few congratulations to the re-elected president did not give an 
opportunity to publish victorious reports in the state-owned media. 

The independent media in the first place drew their readers’ attention to the ODIHR OSCE 
assessment of the election, widely citing the heads of the observer mission. The Narodnaja Vola of 
December 21, 2010 quoted Gert-Heinrich Arens, ‘I really hoped that this time we would be able to 
give a more positive assessment. Unfortunately, it is impossible, in the light of flawed vote count 
and the government’s violent reaction to yesterday’s protests.’ The Naљa Niva of December 22, 
2010, wrote, in its turn, ‘The Belarusian election cannot be recognized as free and democratic, said 
Tony Lloyd, Head of the ODIHR OSCE short-term observer mission, at his press-conference in 
Minsk on Monday. 

‘He pointed out that ‘the arrests of the presidential candidates and civil society members, as well as 
the brutal dispersion of the rally will make the background against which the election is going to be 
assessed.’  

Naturally, the state-owned media did not notice either the ‘flawed vote count,’ or the brutal 
dispersion of protesters against a ballot count procedure like this. 

 

6. Conclusions 

By focusing their attention on one candidate, i.e. the incumbent, and giving him positive coverage 
while negatively assessing his opponents the state-owned media violated the principle of equal 
opportunities and equal access to the media.  

Giving biased coverage to the alternative candidates’ agendas, they did not offer them a chance to 
rebut. In the same fashion, citing only negative opinions about them and negative assessments of 
their agendas, the state-owned media in fact censored the public opinion, depriving the alternative 
candidates’ supporters of their voice. Thus, during the election the state-owned media did not reflect 
the interests of all social groups. In fact, they actively demonstrated their loyalty to the incumbent 
by acting as an instrument of power and an ideological tool. 



 9

Improved direct access to the state-owned media did not make any noticeable changes in the 
general practices of the election coverage. Moreover, it was actually annulled by the fact that when 
the alternative candidates’ TV and radio addresses were over, they did not have their own voice in 
the state-owned media for about two weeks before the voting day. The election coverage according 
to the old model that the state-run media had been widely employing for quite a long time was 
aimed at counteracting the effect their addresses made.  

Just like at the previous elections, by keeping to a low-key approach to the election and 
marginalizing the contestants of the current regime, the state-owned media contributed to 
undermining political competition and the contest of ideas. In this way, they actually excluded or at 
least diverted voters from political competition, which is typical of the so-called phenomenon of 
‘low-key’ elections Belarusian style. 

Multiple media effects recorded in the state-run media show that the contributions containing such 
effects did not meet the professional standards. Nor do the authors of such contributions keep to 
ethical principles in journalism.  

Although the independent press offered a varied picture of the election, their limited circulation 
prevented them from becoming a competitive information source. For the same reason, they could 
not efficiently oppose the practice of ignoring the opponents of the government or their negative 
representation in the state-owned media. 



BELARUSIAN PRESIDENT ELECTIONS 2010 

BT/PANARAMA 

25.09.2010 – 19.12.2010 
Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45) 

 

 

 

Central Election 
Commission

7,859%

Territorial Constituency 
Commissions

1,914% Minsk City Commission
0,255%

Territorial District 
Commission

0,166%

Western Observers
0,634%

CIS Observers
1,873%

No-personified Candidate
19,398%

For Freedom Movement
0,439%

R. Kastusiou
0,557%A. Lukashenka

62,206%

U. Niaklijeu
0,575%

J.  Ramanchuk
0,942%

A. Sannikau
1,227%

M. Statkievich
0,178%

V. Rymasheuski
0,806%

V. Ciareshchanka
0,433%

0:00:00

0:28:48

0:57:36

1:26:24

1:55:12

2:24:00

2:52:48

3:21:36

C
e
n
tr

a
l 
E
le

ct
io

n
 …

T
e
rr

it
o
ri
a
l …

R
e
g
io

n
a
l 
C
o
m

m
is

si
o
n
s

M
in

sk
 C

it
y
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
D

is
tr

ic
t …

B
e
la

ru
si

a
n
 O

b
se

rv
e
rs

W
e
st

e
rn

 O
b
se

rv
e
rs

C
IS

 O
b
se

rv
e
rs

B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rl
ia

m
e
n
t

L
o
ca

l 
A
u
th

o
ri
ti
e
s

N
G

O
P
ro

-G
o
v
e
rn

m
e
n
ta

l …
N

o
-p

e
rs

o
n
if
ie

d
 …

B
e
la

ru
si

a
n
 …

O
p
p
o
si

ti
o
n

G
o
v
e
rn

m
e
n
t

B
e
la

ru
si

a
n
 L

e
ft

 P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 P

o
p
u
la

r …
U

n
it
e
d
 C

iv
ic

 P
a
rt

y
 

C
o
m

m
u
n
is

t 
P
a
rt

y
 o

f …
B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l …

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l …

G
re

e
n
 P

a
rt

y
F
o
r 

F
re

e
d
o
m

 …
W

o
m

e
n
 P

a
rt

y
 …

B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rt

y
 o

f …
L
ib

e
ra

l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c …

B
e
la

ru
si

a
n
 A

g
ra

ri
a
n
 …

B
S
D

P
(H

)
C
o
n
se

rv
a
ti
v
e
 …

P
a
rt

y
 o

f 
F
re

e
d
o
m

 …
R

e
p
u
b
lic

a
n
 P

a
rt

y
 o

f …
W

h
it
e
 R

u
s

B
e
la

ru
si

a
n
 C

h
ri
st

ia
n
 …

“T
e
ll 

th
e
 T

ru
th

” …
F
o
r 

F
a
ir
 E

le
ct

io
n
 …

E
u
ro

p
e
a
n
 B

e
la

ru
s

E
le

ct
o
ra

te
B
e
la

ru
si

a
n
 B

u
si

n
e
ss

P
o
lit

ic
a
l 
P
a
rt

ie
s

R
. 
K
a
st

u
si

o
u

A
. 
L
u
k
a
sh

e
n
k
a

A
. 
M

ik
h
a
lie

v
ic

h
U

. 
N

ia
k
lij

e
u

J.
  
R

a
m

a
n
ch

u
k

A
. 
S
a
n
n
ik

a
u

M
. 
S
ta

tk
ie

v
ic

h
S
. 
H

a
jd

u
k
ie

v
ic

h
I.

 K
u
lik

o
u

D
. 
U

s
S
. 
Iv

a
n
o
u

V
. 
R

y
m

a
sh

e
u
sk

i
V
. 
C
ia

re
sh

ch
a
n
k
a

J.
 H

lu
sh

a
k
o
u

V
. 
P
ra

v
a
ls

k
i

B
S
D

P
 N

H

Total Neg. Total Neutr. Total Pos.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Election
7,11%

Other Subjects
74,04%

Weather
3,86%

Sport
14,99%



BELARUSIAN PRESIDENT ELECTIONS 2010 

ONT/NASHI NOVOSTI 

25.09.2010 – 19.12.2010 
Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45) 

 

 

CVC
6,280%

Тэрытарыяльныя 
камісіі
0,268%

Абласная 
камісіі
0,011%

Мінская 
гарадская 

камісіі 
0,059%

Тэрытарыяльная 
раённая камісія

0,075%

Беларускія
назіральнікі 

0,305%

Western Observers
1,216%

Назіральнікі СНД
0,994%

Belarusian Parliament
0,217%

Local Authorities
0,289%

NGO
0,284%

Pro-Governmental 
Organizations

1,514%

No-personified Candidate
6,971%

Belarusian Government
1,642%

Opposition
1,286%Government

0,244%

Belarusian Left Party
0,110%

United Civic Party 
0,064%
For Freedom

Movement
0,091%

Liberal 
Democratic Party

0,222%

White Rus
0,209%

“Tell the Truth” 
0,142%

Electorate
3,815%

Belarusian Business
0,423%

Political Parties
0,038%

R. Kastusiou
0,346%

A. Lukashenka
66,201%

A. Mikhalievich
0,233%

U. Niaklijeu
1,602%

J.  Ramanchuk
0,927%

A. Sannikau
1,310%

M. Statkievich
0,764%

D. Us
0,123%

V. Rymasheuski
0,914%

V. Ciareshchanka
0,538%

0:00:00

1:12:00

2:24:00

3:36:00

4:48:00

6:00:00

7:12:00

8:24:00

C
e
n
tr

a
l 
E
le

ct
io

n
 …

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
C
o
n
st

it
u
e
n
cy

 …
R
e
g
io

n
a
l 
C
o
m

m
is

si
o
n
s

M
in

sk
 C

it
y
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
D

is
tr

ic
t …

B
e
la

ru
si

a
n
 O

b
se

rv
e
rs

W
e
st

e
rn

 O
b
se

rv
e
rs

C
IS

 O
b
se

rv
e
rs

B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rl
ia

m
e
n
t

L
o
ca

l 
A
u
th

o
ri
ti
e
s

N
G

O
P
ro

-G
o
v
e
rn

m
e
n
ta

l …
N

o
-p

e
rs

o
n
if
ie

d
 C

a
n
d
id

a
te

B
e
la

ru
si

a
n
 G

o
v
e
rn

m
e
n
t

O
p
p
o
si

ti
o
n

G
o
v
e
rn

m
e
n
t

B
e
la

ru
si

a
n
 L

e
ft

 P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 P

o
p
u
la

r 
F
ro

n
t

U
n
it
e
d
 C

iv
ic

 P
a
rt

y
 

C
o
m

m
u
n
is

t 
P
a
rt

y
 o

f …
B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l …

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l …

G
re

e
n
 P

a
rt

y
F
o
r 

F
re

e
d
o
m

 M
o
v
e
m

e
n
t

W
o
m

e
n
 P

a
rt

y
 "

N
a
d
zi

e
ja

"
B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rt

y
 o

f 
L
a
b
o
r

L
ib

e
ra

l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c 

P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 A

g
ra

ri
a
n
 P

a
rt

y
B
S
D

P
 (

H
)

C
o
n
se

rv
a
ti
v
e
 C

h
ri
st

ia
n
 …

P
a
rt

y
 o

f 
F
re

e
d
o
m

 a
n
d
 …

R
e
p
u
b
lic

a
n
 P

a
rt

y
 o

f …
W

h
it
e
 R

u
s

B
e
la

ru
si

a
n
 C

h
ri
st

ia
n
 …

“T
e
ll 

th
e
 T

ru
th

” …
F
o
r 

F
a
ir
 E

le
ct

io
n
 …

E
u
ro

p
e
a
n
 B

e
la

ru
s

E
le

ct
o
ra

te
B
e
la

ru
si

a
n
 B

u
si

n
e
ss

P
o
lit

ic
a
l 
P
a
rt

ie
s

R
. 
K
a
st

u
si

o
u

A
. 
L
u
k
a
sh

e
n
k
a

A
. 
M

ik
h
a
lie

v
ic

h
U

. 
N

ia
k
lij

e
u

J.
  
R

a
m

a
n
ch

u
k

A
. 
S
a
n
n
ik

a
u

M
. 
S
ta

tk
ie

v
ic

h
S
. 
H

a
jd

u
k
ie

v
ic

h
I.

 K
u
lik

o
u

D
. 
U

s
S
. 
Iv

a
n
o
u

V
. 
R

y
m

a
sh

e
u
sk

i
V
. 
C
ia

re
sh

ch
a
n
k
a

Ju
. 
H

lu
sh

k
o
u

V
. 
P
ra

v
a
ls

k
i

Total Neg. Total Neutr. Total Pos.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Election
9,06%

Other Subjects
75,81%

Weather
3,64%

Sport
11,49%



BELARUSIAN PRESIDENT ELECTIONS 2010 

BT/V centre vnimanija 

25.09.2010 – 19.12.2010 
Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45) 

 

 

Central Election 
Commission

6,085%
Territorial Constituency 

Commissions
0,026%

Territorial District 
Commission

1,432%

Belarusian Observers
0,051%

Western Observers
1,986%

CIS Observers
0,026%

Belarusian Parliament
19,380%

NGO
0,469%

Belarusian Government
13,124%

Government
8,931%

Belarusian Left Party
0,332%

Belarusian Popular Front
1,074%

Electorate
5,386%

Political Parties
0,187%

R. Kastusiou
0,034%

A. Lukashenka
36,995%

A. Mikhalievich
0,017%

U. Niaklijeu
0,716%

J.  Ramanchuk
0,477%

A. Sannikau
1,875%

M. Statkievich
0,043%

S. Hajdukievich
0,009%

V. Rymasheuski
0,954%

V. Ciareshchanka
0,017%

0:00:00

0:14:24

0:28:48

0:43:12

0:57:36

1:12:00

1:26:24

C
e
n
tr

a
l 
E
le

ct
io

n
 …

T
e
rr

it
o
ri
a
l …

R
e
g
io

n
a
l 
C
o
m

m
is

si
o
n
s

M
in

sk
 C

it
y
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
D

is
tr

ic
t …

B
e
la

ru
si

a
n
 O

b
se

rv
e
rs

W
e
st

e
rn

 O
b
se

rv
e
rs

C
IS

 O
b
se

rv
e
rs

B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rl
ia

m
e
n
t

L
o
ca

l 
A
u
th

o
ri
ti
e
s

N
G

O
P
ro

-G
o
v
e
rn

m
e
n
ta

l …
N

o
-p

e
rs

o
n
if
ie

d
 …

B
e
la

ru
si

a
n
 …

O
p
p
o
si

ti
o
n

G
o
v
e
rn

m
e
n
t

B
e
la

ru
si

a
n
 L

e
ft

 P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 P

o
p
u
la

r …
U

n
it
e
d
 C

iv
ic

 P
a
rt

y
 

C
o
m

m
u
n
is

t 
P
a
rt

y
 o

f …
B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l …

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l …

G
re

e
n
 P

a
rt

y
F
o
r 

F
re

e
d
o
m

 …
W

o
m

e
n
 P

a
rt

y
 …

B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rt

y
 o

f …
L
ib

e
ra

l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c …

B
e
la

ru
si

a
n
 A

g
ra

ri
a
n
 …

B
S
D

P
(H

)
C
o
n
se

rv
a
ti
v
e
 …

P
a
rt

y
 o

f 
F
re

e
d
o
m

 …
R

e
p
u
b
lic

a
n
 P

a
rt

y
 o

f …
W

h
it
e
 R

u
s

B
e
la

ru
si

a
n
 C

h
ri
st

ia
n
 …

“T
e
ll 

th
e
 T

ru
th

” …
F
o
r 

F
a
ir
 E

le
ct

io
n
 …

E
u
ro

p
e
a
n
 B

e
la

ru
s

E
le

ct
o
ra

te
B
e
la

ru
si

a
n
 B

u
si

n
e
ss

P
o
lit

ic
a
l 
P
a
rt

ie
s

R
. 
K
a
st

u
si

o
u

A
. 
L
u
k
a
sh

e
n
k
a

A
. 
M

ik
h
a
lie

v
ic

h
U

. 
N

ia
k
lij

e
u

J.
  
R

a
m

a
n
ch

u
k

A
. 
S
a
n
n
ik

a
u

M
. 
S
ta

tk
ie

v
ic

h
S
. 
H

a
jd

u
k
ie

v
ic

h
I.

 K
u
lik

o
u

D
. 
U

s
S
. 
Iv

a
n
o
u

V
. 
R

y
m

a
sh

e
u
sk

i
V
. 
C
ia

re
sh

ch
a
n
k
a

J.
 H

lu
sh

a
k
o
u

V
. 
P
ra

v
a
ls

k
i

B
S
D

P
 N

H

Total Neg. Total Neutr. Total Pos.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Election
18,47%

Other Subjects
80,51%

Sport
1,03%



BELARUSIAN PRESIDENT ELECTIONS 2010 

NASHA NIVA 

25.09.2010 – 19.12.2010 
Measured in cm2 

 

 

 

Central Election 
Commission

2,853% NGO
0,147%

Pro-Governmental 
Organizations

0,136%

No-personified 
Candidate
0,153%

Opposition
31,094%

Government
3,430%

Belarusian Popular 
Front

0,266%
United Civic Party 

0,362%

Belarusian Social 
Democratic Community

0,113%

Belarusian Social 
Democratic Party

0,113%
For Freedom

0,328%

Belarusian Christian 
Democracy

0,136%
European Belarus

0,130%
Electorate
0,594%

Belarusian 
Business
0,113%

R. Kastusiou
3,181%

A. Lukashenka
22,784%

A. Mikhalievich
1,636%

U. Niaklijeu
11,599%

J.  Ramanchuk
9,300%

A. Sannikau
3,679%

M. Statkievich
1,200%

D. Us
0,136%

V. Rymasheuski
4,172%

V. Ciareshchanka
0,379%

0

1 000

2 000

3 000

4 000

5 000

6 000

C
e
n
tr

a
l 
E
le

ct
io

n
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
C
o
n
st

it
u
e
n
cy

 …
R

e
g
io

n
a
l 
C
o
m

m
is

si
o
n
s

M
in

sk
 C

it
y
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
D

is
tr

ic
t 

C
o
m

m
is

si
o
n

B
e
la

ru
si

a
n
 O

b
se

rv
e
rs

W
e
st

e
rn

 O
b
se

rv
e
rs

C
IS

 O
b
se

rv
e
rs

B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rl
ia

m
e
n
t

L
o
ca

l 
A
u
th

o
ri
ti
e
s

N
G

O
P
ro

-G
o
v
e
rn

m
e
n
ta

l …
N

o
-p

e
rs

o
n
if
ie

d
 C

a
n
d
id

a
te

B
e
la

ru
si

a
n
 G

o
v
e
rn

m
e
n
t

O
p
p
o
si

ti
o
n

G
o
v
e
rn

m
e
n
t

B
e
la

ru
si

a
n
 L

e
ft

 P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 P

o
p
u
la

r 
F
ro

n
t

U
n
it
e
d
 C

iv
ic

 P
a
rt

y
 

C
o
m

m
u
n
is

t 
P
a
rt

y
 o

f 
B
e
la

ru
s

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c …

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c …

G
re

e
n
 P

a
rt

y
F
o
r 

F
re

e
d
o
m

 M
o
v
e
m

e
n
t

W
o
m

e
n
 P

a
rt

y
 "

N
a
d
zi

e
ja

"
B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rt

y
 o

f 
L
a
b
o
r

L
ib

e
ra

l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c 

P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 A

g
ra

ri
a
n
 P

a
rt

y
B
S
D

P
(H

)
C
o
n
se

rv
a
ti
v
e
 C

h
ri
st

ia
n
 P

a
rt

y
P
a
rt

y
 o

f 
F
re

e
d
o
m

 a
n
d
 …

R
e
p
u
b
lic

a
n
 P

a
rt

y
 o

f 
L
a
b
o
r …

W
h
it
e
 R

u
s

B
e
la

ru
si

a
n
 C

h
ri
st

ia
n
 …

“T
e
ll 

th
e
 T

ru
th

” 
M

o
v
e
m

e
n
t

F
o
r 

F
a
ir
 E

le
ct

io
n
 M

o
v
e
m

e
n
t

E
u
ro

p
e
a
n
 B

e
la

ru
s

E
le

ct
o
ra

te
B
e
la

ru
si

a
n
 B

u
si

n
e
ss

P
o
lit

ic
a
l 
P
a
rt

ie
s

R
. 
K
a
st

u
si

o
u

A
. 
L
u
k
a
sh

e
n
k
a

A
. 
M

ik
h
a
lie

v
ic

h
U

. 
N

ia
k
lij

e
u

J.
  
R

a
m

a
n
ch

u
k

A
. 
S
a
n
n
ik

a
u

M
. 
S
ta

tk
ie

v
ic

h
S
. 
H

a
jd

u
n
ie

v
ic

h
I.

 K
u
lik

o
u

D
. 
U

s
S
. 
Iv

a
n
o
u

V
. 
R

y
m

a
sh

e
u
sk

i
V
. 
C
ia

re
sh

ch
a
n
k
a

J.
 H

lu
sh

k
o
u

V
. 
P
ra

v
a
ls

k
i

B
S
D

P
 N

H
Б
е
л
а
р
у
ск

а
я
 с

а
ц
ы

я
л
ь
н
а
-…

Р
эс

п
у
б
л
ік

а
н
ск

а
я
 п

а
р
ты

я

Total Neg. Total Neutr. Total Pos.



BELARUSIAN PRESIDENT ELECTIONS 2010 

RESPUBLIKA 

25.09.2010 – 19.12.2010 
Measured in cm2 

 

 

 

 

Central Election 
Commission

5,579%

Regional Commissions
2,054%

Western Observers
0,193%

CIS Observers
0,392%

Belarusian Parliament
4,368%

NGO
1,327%

Pro-Governmental 
Organizations

1,427%

Belarusian Government
0,204%

Opposition
9,748%

Government
34,653%

White Rus
0,997%

R. Kastusiou
0,969%

A. Lukashenka
32,948%

A. Mikhalievich
0,969%

U. Niaklijeu
1,067%

J.  Ramanchuk
0,973%

A. Sannikau
1,065%

M. Statkievich
1,065%

0

5 000

10 000

15 000

20 000

25 000

30 000

35 000

C
e
n
tr

a
l 
E
le

ct
io

n
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
C
o
n
st

it
u
e
n
cy

 …
R
e
g
io

n
a
l 
C
o
m

m
is

si
o
n
s

M
in

sk
 C

it
y
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
D

is
tr

ic
t 

C
o
m

m
is

si
o
n

B
e
la

ru
si

a
n
 O

b
se

rv
e
rs

W
e
st

e
rn

 O
b
se

rv
e
rs

C
IS

 O
b
se

rv
e
rs

B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rl
ia

m
e
n
t

L
o
ca

l 
A
u
th

o
ri
ti
e
s

N
G

O
P
ro

-G
o
v
e
rn

m
e
n
ta

l …
N

o
-p

e
rs

o
n
if
ie

d
 C

a
n
d
id

a
te

B
e
la

ru
si

a
n
 G

o
v
e
rn

m
e
n
t

O
p
p
o
si

ti
o
n

G
o
v
e
rn

m
e
n
t

B
e
la

ru
si

a
n
 L

e
ft

 P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 P

o
p
u
la

r 
F
ro

n
t

U
n
it
e
d
 C

iv
ic

 P
a
rt

y
 

C
o
m

m
u
n
is

t 
P
a
rt

y
 o

f 
B
e
la

ru
s

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c …

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c …

G
re

e
n
 P

a
rt

y
F
o
r 

F
re

e
d
o
m

 M
o
v
e
m

e
n
t

W
o
m

e
n
 P

a
rt

y
 "

N
a
d
zi

e
ja

"
B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rt

y
 o

f 
L
a
b
o
r

L
ib

e
ra

l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c 

P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 A

g
ra

ri
a
n
 P

a
rt

y
B
S
D

P
 (

H
)

C
o
n
se

rv
a
ti
v
e
 C

h
ri
st

ia
n
 P

a
rt

y
P
a
rt

y
 o

f 
F
re

e
d
o
m

 a
n
d
 P

ro
g
re

ss
R
e
p
u
b
lic

a
n
 P

a
rt

y
 o

f 
L
a
b
o
r …

W
h
it
e
 R

u
s

B
e
la

ru
si

a
n
 C

h
ri
st

ia
n
 …

“T
e
ll 

th
e
 T

ru
th

” 
M

o
v
e
m

e
n
t

F
o
r 

F
a
ir
 E

le
ct

io
n
 M

o
v
e
m

e
n
t

E
u
ro

p
e
a
n
 B

e
la

ru
s

E
le

ct
o
ra

te
B
e
la

ru
si

a
n
 B

u
si

n
e
ss

P
o
lit

ic
a
l 
P
a
rt

ie
s

R
. 
K
a
st

u
si

o
u

A
. 
L
u
k
a
sh

e
n
k
a

A
. 
M

ik
h
a
lie

v
ic

h
U

. 
N

ia
k
lij

e
u

J.
  
R

a
m

a
n
ch

u
k

A
. 
S
a
n
n
ik

a
u

M
. 
S
ta

tk
ie

v
ic

h
S
. 
H

a
jd

u
k
ie

v
ic

h
I.

 K
u
lik

o
u

D
. 
U

s
S
. 
Iv

a
n
o
u

V
. 
R

y
m

a
sh

e
u
sk

i
V
. 
C
ia

re
sh

ch
a
n
k
a

Ju
. 
H

lu
sh

k
o
u

Total Neg. Total Neutr. Total Pos.



 

BELARUSIAN PRESIDENT ELECTIONS 2010 

Sovietskaja Bielorussija 

25.09.2010 – 19.12.2010 
Measured in cm2 

 

 

 

 

Central Election 
Commission; 11,731%

Western Observers; 
0,710%

CIS Observers; 
0,352%

Belarusian Parliament; 
1,397%

Pro-Governmental 
Organizations; 1,822%

Opposition; 14,605%

Government; 9,729%

R. Kastusiou; 1,311%

A. Lukashenka; 
49,677%

A. Mikhalievich; 
1,309%

J.  Ramanchuk; 
1,794%

A. Sannikau; 1,760%

M. Statkievich; 
1,678%

D. Us; 0,463% V. Rymasheuski; 
1,663%

0

5 000

10 000

15 000

20 000

25 000

30 000

35 000

C
e
n
tr

a
l 
E
le

ct
io

n
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
C
o
n
st

it
u
e
n
cy

 …
R

e
g
io

n
a
l 
C
o
m

m
is

si
o
n
s

M
in

sk
 C

it
y
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
D

is
tr

ic
t 

C
o
m

m
is

si
o
n

B
e
la

ru
si

a
n
 O

b
se

rv
e
rs

W
e
st

e
rn

 O
b
se

rv
e
rs

C
IS

 O
b
se

rv
e
rs

B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rl
ia

m
e
n
t

L
o
ca

l 
A
u
th

o
ri
ti
e
s

N
G

O
P
ro

-G
o
v
e
rn

m
e
n
ta

l …
N

o
-p

e
rs

o
n
if
ie

d
 C

a
n
d
id

a
te

B
e
la

ru
si

a
n
 G

o
v
e
rn

m
e
n
t

O
p
p
o
si

ti
o
n

G
o
v
e
rn

m
e
n
t

B
e
la

ru
si

a
n
 L

e
ft

 P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 P

o
p
u
la

r 
F
ro

n
t

U
n
it
e
d
 C

iv
ic

 P
a
rt

y
 

C
o
m

m
u
n
is

t 
P
a
rt

y
 o

f 
B
e
la

ru
s

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c …

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c …

G
re

e
n
 P

a
rt

y
F
o
r 

F
re

e
d
o
m

 M
o
v
e
m

e
n
t

W
o
m

e
n
 P

a
rt

y
 "

N
a
d
zi

e
ja

"
B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rt

y
 o

f 
L
a
b
o
r

L
ib

e
ra

l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c 

P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 A

g
ra

ri
a
n
 P

a
rt

y
B
S
D

P
 (

H
)

C
o
n
se

rv
a
ti
v
e
 C

h
ri
st

ia
n
 P

a
rt

y
P
a
rt

y
 o

f 
F
re

e
d
o
m

 a
n
d
 P

ro
g
re

ss
R

e
p
u
b
lic

a
n
 P

a
rt

y
 o

f 
L
a
b
o
r …

W
h
it
e
 R

u
s

B
e
la

ru
si

a
n
 C

h
ri
st

ia
n
 …

“T
e
ll 

th
e
 T

ru
th

” 
M

o
v
e
m

e
n
t

F
o
r 

F
a
ir
 E

le
ct

io
n
 M

o
v
e
m

e
n
t

E
u
ro

p
e
a
n
 B

e
la

ru
s

E
le

ct
o
ra

te
B
e
la

ru
si

a
n
 B

u
si

n
e
ss

P
o
lit

ic
a
l 
P
a
rt

ie
s

R
. 
K
a
st

u
si

o
u

A
. 
L
u
k
a
sh

e
n
k
a

A
. 
M

ik
h
a
lie

v
ic

h
U

. 
N

ia
k
lij

e
u

J.
  
R

a
m

a
n
ch

u
k

A
. 
S
a
n
n
ik

a
u

M
. 
S
ta

tk
ie

v
ic

h
S
. 
H

a
jd

u
k
ie

v
ic

h
I.

 K
u
lik

o
u

D
. 
U

s
S
. 
Iv

a
n
o
u

V
. 
R

y
m

a
sh

e
u
sk

i
V
. 
C
ia

re
sh

ch
a
n
k
a

Ju
. 
H

lu
sh

k
o
u

Total Neg. Total Neutr. Total Pos.



BELARUSIAN PRESIDENT ELECTIONS 2010 

NAVINY.BY 

01.11.2010 – 20. 11.2010 
Measured in symbols 

 

 

Central Election 
Commission

6,434%

Territorial Constituency 
Commissions

0,426%

Regional 
Commissions

0,120%

Territorial District 
Commission

0,031%

Belarusian
Observers
1,258%

Western 
Observers
0,991%

CIS Observers
0,664%

Belarusian 
Parliament

0,038%

Local Authorities
1,103%

NGO
2,664%

Pro-Governmental 
Organizations

0,402%

No-personified 
Candidate
4,759%

Belarusian
Government

2,058%

Opposition
7,299%

Government
2,358%

Belarusian 
Left Party
0,276%

Belarusian Popular 
Front

0,839%

United Civic Party 
0,911%

Communist Party of 
Belarus
0,102%

Belarusian Social 
Democratic Party

0,067%

For Freedom 
Movement

0,281%

White Rus
0,041%

BChD
0,069%

“Tell the Truth” 
Movement

0,590%

For Fair Election 
Movement

2,016%

European Belarus
0,034%

Electorate
2,448%

Belarusian
Business
0,540%

Political 
Parties
0,155%

R. Kastusiou
5,933%

A. Lukashenka
9,963%

A. Mikhalievich
4,144%

U. Niaklijeu
10,170%

J.  Ramanchuk
8,536%

A. Sannikau
4,527%

M. Statkievich
4,549%

B. Kulikou
0,469%

D. Us
2,197%

V. Rymasheuski
6,290%

V. Ciareshchanka
3,495%

Ju. Hlushakou
0,699%

0

50 000

100 000

150 000

200 000

250 000

C
e
n
tr

a
l 
E
le

ct
io

n
 …

T
e
rr

it
o
ri
a
l …

R
e
g
io

n
a
l 
C
o
m

m
is

si
o
n
s

M
in

sk
 C

it
y
 C

o
m

m
is

si
o
n

T
e
rr

it
o
ri
a
l 
D

is
tr

ic
t …

B
e
la

ru
si

a
n
 O

b
se

rv
e
rs

W
e
st

e
rn

 O
b
se

rv
e
rs

C
IS

 O
b
se

rv
e
rs

B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rl
ia

m
e
n
t

L
o
ca

l 
A
u
th

o
ri
ti
e
s

N
G

O
P
ro

-G
o
v
e
rn

m
e
n
ta

l …
N

o
-p

e
rs

o
n
if
ie

d
 …

B
e
la

ru
si

a
n
 G

o
v
e
rn

m
e
n
t

O
p
p
o
si

ti
o
n

G
o
v
e
rn

m
e
n
t

B
e
la

ru
si

a
n
 L

e
ft

 P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 P

o
p
u
la

r 
F
ro

n
t

U
n
it
e
d
 C

iv
ic

 P
a
rt

y
 

C
o
m

m
u
n
is

t 
P
a
rt

y
 o

f …
B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l …

B
e
la

ru
si

a
n
 S

o
ci

a
l …

G
re

e
n
 P

a
rt

y
F
o
r 

F
re

e
d
o
m

 M
o
v
e
m

e
n
t

W
o
m

e
n
 P

a
rt

y
 "

N
a
d
zi

e
ja

"
B
e
la

ru
si

a
n
 P

a
rt

y
 o

f …
L
ib

e
ra

l 
D

e
m

o
cr

a
ti
c 

P
a
rt

y
B
e
la

ru
si

a
n
 A

g
ra

ri
a
n
 …

B
S
D

P
 (

H
)

C
o
n
se

rv
a
ti
v
e
 C

h
ri
st

ia
n
 …

P
a
rt

y
 o

f 
F
re

e
d
o
m

 a
n
d
 …

R
e
p
u
b
lic

a
n
 P

a
rt

y
 o

f …
W

h
it
e
 R

u
s

B
e
la

ru
si

a
n
 C

h
ri
st

ia
n
 …

“T
e
ll 

th
e
 T

ru
th

” …
F
o
r 

F
a
ir
 E

le
ct

io
n
 …

E
u
ro

p
e
a
n
 B

e
la

ru
s

E
le

ct
o
ra

te
B
e
la

ru
si

a
n
 B

u
si

n
e
ss

P
o
lit

ic
a
l 
P
a
rt

ie
s

R
. 
K
a
st

u
si

o
u

A
. 
L
u
k
a
sh

e
n
k
a

A
. 
M

ik
h
a
lie

v
ic

h
U

. 
N

ia
k
lij

e
u

J.
  
R

a
m

a
n
ch

u
k

A
. 
S
a
n
n
ik

a
u

M
. 
S
ta

tk
ie

v
ic

h
S
. 
H

a
jd

u
k
ie

v
ic

h
B
. 
K
u
lik

o
u

D
. 
U

s
S
. 
Iv

a
n
o
u

V
. 
R

y
m

a
sh

e
u
sk

i
V
. 
C
ia

re
sh

ch
a
n
k
a

Ju
. 
H

lu
sh

a
k
o
u

Total Neg. Total Neutr. Total Pos.



APPENDIX 2 
 

Monitored Media: 
 
E-media 
 

1. The 1st National Channel  (Panarama news program); 
2. ANT (Nashi Novisti news program); 
3. The 1st National Channel (In the Focus of Attention weekly analytical program); 
4. The 1st Channel of the National Radio (Radyjofakt program); 
5. The First City Channel , Homiel TV; 
6. Express 101,3 FM (Homiel); 
7. Naviny Rehijon (Mahiloŭ); 
8. Regional Radio (Mahiloŭ) 

 
Internet Resources 
 

1. www.naviny.by  
2. www.belta.by  
 

Printed Media 
 

1. Sovietskaya Belorussiya (Belarus Segodnya), 
1. 2.Narodnaja Vola, 
2. Respublika, 
3. Belorusy i Rynok, 
4. 5.Naša Niva, 
5. Komsomolskaya Pravda v Belorussii, 
6. Homielskaja Praŭda, 
7. Mogilyovskaya Pravda. 

 



APPENDIX 3 
MONITORING METHODOLOGY 
 
Introduction 
 
The used monitoring methodology was developed by MEMO98, Slovak NGO based in Bratislava. 
To adapt it to the Belarusian situation some changes were made. And some methodological tools 
were further developed. It was used practically for monitoring parliamentary election and 
referendum coverage by the Belarusian media in 2005. 
 
Key concepts to this methodology are subjects1 of the election process and rubrics, according to 
which the content of electronic media outlets is monitored. Another important concept is an object 
of monitoring, which is just a media outlet that a team of monitors choose to make quantitative and 
qualitative analysis of its content based on professional standards and principles of journalist 
ethics. 
 
While conducting monitoring it is important to be aware of different stages of the election 
campaign, which, as it is the case of Belarus, are determined by the Central Election and 
Referendums Commission. 
 
 
Quantitative and qualitative approaches 
 
Combining quantitative and qualitative approaches the monitoring methodology aims to produce 
the most objective evaluation possible of how the election is being covered in the media. Three 
basic parameters are taken into account to evaluate the character of media election coverage: 
 
 Time (in broadcast media) and space (in print media) given to different subjects, their 

representatives or actors in the election process; 
 The manner in which different subjects, their representatives or actors are presented in different 

media outlets; 
 Instances of unprofessional or unbalanced election coverage, including distorted information, 

libel and defamation concerning candidates, their programmes, conduct, etc. 
 
The first or quantitative parameter presupposes measuring time and space given by the media to 
different subjects. The second (qualitative) monitoring parameter is the manner in which the 
subjects are presented in the media. It presupposes assessment of news items in the broadcast 
media and contributions to the print media in terms of favouring particular subjects in each news 
item or article. And the third parameter, which is also a qualitative one, is based on revealing to 
what degree news items and articles correspond to professional standards in journalism (i.e. 
separating facts from commentaries, many-sided presentation, impartiality, etc.). It is also based on 
revealing how news items and articles correlate with ethics in journalism (i.e. equal opportunities 
for opponents, the opponent’s right to respond in the same media outlet that has distorted 
information or presented the subject in a negative light, etc.). It goes without saying that 
quantitative approach has its peculiarity while monitoring electronic and printed media. The 
qualitative approach to both cases is however the same. 
 
 
Monitoring Broadcast Media 
 
TV programmes are monitored with a focus on picture and sound information. Radio programmes 
monitoring is focused on sound information solely. Monitoring centres primarily on the election as 

                                                 
1 See at the end. 



its subject matter, then the subjects participating in the election process and the parameters 
monitored. All other news items that do not refer to either the election or its subjects are not to be 
covered by the monitors. 
 
The first step in monitoring is to select TV or radio news items that cover or refer to the election. 
 
 
Measuring Time 
 
The second step is to measure the time given to each of the subjects monitored. The time is 
measured in seconds. All the selected news items are to be monitored; each of them is monitored 
separately. 
 
The time given to each subject/actor is measured, when: 
 The subject (actor) is only in the shot; 
 The subject is in the shot, speaking directly into the camera or microphone; 
 The subject is spoken about by a media representative, which on the radio means that the 

subject is quoted by a journalist and on TV that the subject appeared in the shot, with a 
commentary provided by a journalist; 

 A third actor, e.g. another political figure, a journalist or a voter speaks about the subject. 
 
An instance when a subject is not given any measurable time but is mentioned is called a reference. 
Each reference is recorded in the form too and one reference is allocated 1 second. 
 
 
Monitoring Printed Media 

 
Printed media monitoring is focused on textual information and pictures (i.e. photos, cartoons, 
logos, images of party banners, etc.) in each issue of the paper taken separately. Just like in 
monitoring TV and radio programmes, print media monitoring centres on the election as its subject 
matter, the subjects participating in the election and the parameters monitored. All other 
contributions that do not refer to either the election or its subjects are not to be covered by the 
monitors. 
 
The first step in monitoring media outlets is to select articles that cover or refer to the election. 
 
Measuring Space 
 
The second step is to measure the space allotted to each subject in the selected contributions. The 
space is measured in square centimetres. All the selected contributions are to be monitored, each of 
them taken separately. One checklist is used to assess one paper only. The articles are scanned page 
by page in the paper, with special attention on the front page, as it is the one that the largest number 
of people read. An article on the front page is often continued on some other pages. Then the article 
is analysed as a whole and the continuation pages are recorded. Its whole space and that of each 
extract on each page are to be measured. 
 
In measuring the space it is important to determine which subject in the story is the main one or if 
the story presents one main and some auxiliary subjects. If the article brings information on one 
main subject, this subject is allotted the whole of the article space. If there are any other subjects 
mentioned, these references are treated as remarks and allotted 1 square centimetre of space. Each 
of them is assessed in terms of the manner of presentation parameter. 
 
If the article has two subjects (i.e. it gives a more or less professional comparison of two 
candidates’ programmes) and the comparison can eventually favour one of them, the article space is 



equally divided between the two actors. Each of them gets their evaluation mark in terms of the 
manner of presentation. 
 
If a neutral factual article has several actors, none of them being a dominant subject, all the actors 
get a reference with a neutral grade. 
 
Assessing the Manner in Which the Subjects Are Presented 
 
The manner of presentation is assessed in the same way both for the broadcast and the print media. 
Assessment criteria are rooted in professional standards and principles of journalist ethics such as 
impartiality, balanced approach, fairness, lack of prejudice and others. Deviations from these 
principles are subject to either positive or negative evaluation of a subject’s portrayal. 
 
The manner in which the subjects are presented is evaluated on the scale of 1 to 5. 
 
1=(+) 
Highy 
positi

ve 

2=(+) 
Positi

ve 

3=(0) 
Neutr

al 

4=(–) 
Negat

ive 

5=(–) 
Highy 
negati

ve 
 
The grade 2 (positive) means that the information on a subject had a character of praise. The grade 
1 (highly positive) conveys an extreme praise or admiration connected with some success or rather 
attribution of success. Expressed in a very emotional way or through an extolled comparison with a 
well-known historic figure or context such kind of presentation should be qualified as highly 
positive. 
 
The grade 4 (negative) means that a subject is viewed in a disfavoring way. And the grade 5 
conveys an extremely disfavoring or hostile portrayal of a subject. Quite often the effect is 
strengthened by systematic positive presentation of one and the same actors and by negative 
presentation of others. 
 
On TV the manner of presentation is determined by the use of picture and sound effects, the 
anchorman’s intonation and the style of the text itself. 
 
In the press the manner of presentation is determined by explicit or implicit judgements about the 
actor, references to positive or negative contexts, historic figures, the style, etc. 
 
Media Effects 
 
Media effects should be viewed the cases of serious deviations from the professional standards in 
covering any publicly important issue, topic or figure. As a result of these deviations the 
overwhelming majority of highly positive and highly negative presentations of political subjects 
during the election campaign fall into the category of media effects. The quantity of such cases 
conveys to what extent media are involved or not involved into the manipulation of public opinion 
in favour of the Government, this or that political block, party or candidate. At the same time it 
shows to what degree different media are independent and to what degree the freedom of expression 
is a respected value in a society. 
 
 
Monitoring Checklists (Forms) 
 
The monitoring results are put into the forms. Paper forms are compulsory. There are three different 
forms for monitoring the broadcast media. 



Form 1 is meant to capture the number of news items on the programme in general, the overall time 
of the programme, the numeric order of relevant news items, a brief description of the relevant news 
items (i.e. subject-matter, message, time span). 
Form 2 captures the time given and the manner in which the subjects monitored are presented in 
news items selected by the monitor as relevant or on a programme, for example, featuring the 
opposition. 
Form 3 is designed to record instances of distorted information, blocking election-relevant subjects 
and issues, cases of defamation, libel, etc. 
There is only one form for monitoring the print media, in which the page, the headline, etc. are 
recorded. 
While filling in the forms, the monitors use abbreviations referring to the objects to be monitored 
and subjects participating in the election. The names of people representing the given subjects are 
recorded in full. Every monitor enters either his or her name and personal number or the personal 
number only in the form for monitoring the print media. 
 
The forms filled in are electronically processed.  
 
Monitored Subjects: 
 

1. ЦВК – Цэнтральная выбарчая камісія РБ – Central Election Commission 
2. ТК – Тэрытарыяльныя камісіі – Territorial Commissions 
3. ТКА – Абласныя камісіі – Regional Commissions 
4. ТКАМГ – Мінская гарадская камісія Minsk City Commission 
5. ТРК – Тэрытарыяльная раённая камісія – Territorial District Commission 
6. БН – Беларускія назіральнікі – Belarusian Observers 
7. ЗН – Заходнія назіральнікі – Western Observers 
8. НСНД – Назіральнікі з краін СНД – CIS Observers 
9. БП – Беларускі парламент – Belarusian Parliament 
10. МУ – Мясцовыя ўлады – Local Authorities 
11. НДА – Недзяржаўныя арганізацыі – NGOs 
12. ПРА – Праўрадавыя арганізацыі – Pro-Governmental Organizations 
13. НПК – Неперсаніфікаваны кандыдат – Depersonalized Candidate 
14. БУ – Беларускі ўрад – Belarusian Government 
15. АП – Апазіцыя – Opposition 
16. УЛ – Улада – Authorities 
17. БНФ – Belarusian Popular Front 
18. АГП – United Civil Party  
19. КПБ – Communist Party of Belarus 
20. БСДП НГ – Belarusian Social Democratic Community 
21. БСДП – Belarusian Social Democratic Party 
22. ПЗ – Партыя Зялёных – Green Party 
23. РС – Рух за “Свабоду” – Movement For Freedom  
24. ЖПН – Жаночая партыя “Надзея” – Nadzieja Women’s Party 
25. БПП – Беларуская партыя працы – Belarusian Labor Party  
26. ЛДП – Liberal Democratic Party 
27. БАП – Беларуская аграрная партыя – Belarusian Agrarian Party 
28. КХП-БНФ – Conservative Christian Party-BPF 
29. БПЛ "СС" – “Справядлівы свет” – Belarusian Left Party A Just World 
30. ПСП – Партыя свабоды і прагрэса – Party of Freedom and Progress 
31. РППС – Рэспубліканская партыя працы і справядлівасьці – Republican Party of 
Labor and Justice 
32. БР – Белая Русь – White Rus 
33. БХД – Беларуская Хрысціянская Дэмакратыя – Belarusian Christian Democracy 
34. ГП – Гавары Праўду – “Tell the Truth” Movement 



35. ЗСВ – За справедлівые выборы – Movement For Fair Election  
36. КЕБ – Еўрапейская Беларусь – European Belarus Coalition 
37. ЭЛ – Электарат – Electorate 
38. ББЗ – Беларускі бізнэс – Belarusian Business 
39. ПП – Палітычныя партыі – Political Parties 
40. РК – Р. Кастусёў – Ryhor Kastusioŭ 
41. АЛ – А. Лукашэнка – Alexander Lukashenka 
42. АМ – А. Міхалевіч – Aleś Michalevič 
43. УН – Ул. Някляеў – Uładzimir Niaklajeŭ 
44. ЯР – Я. Раманчук – Jarasłaŭ Ramančuk 
45. АС – А. Саннікаў – Andrej Sańnikaŭ 
46. МС – М. Статкевіч – Mikoła Statkievič 
47. ДУ – Дзмітры Ус – Dźmitry Vus 
48. ВЦ – Віктар Цярэшчанка – Viktar Ciareščanka 
49. ВР – В. Рымашэўскі – Vital Rymašeŭski 

 

 


	BulBel-final-eng
	Total_ENG
	APPENDIX 2
	APPENDIX 3

