
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 
 
Mass Media Week. Presidential Elections 2010  
 
Info-posting – October 4 – 10, 2010 
 
The initiative groups were collecting signatures for their Presidential nominees in 
all Belarusian regions last week. The “HR Activists for Free Elections” civil 
campaign members noticed that the regional state-owned press mainly 
advocated the incumbent regime and criticized the opposition representatives. 
Also, there took place detentions of printed media print-runs with information 
about the potential ‘alternative’ candidates within the period under consideration.  
 
The state-owned press, including the local “Zhytsio Palessia” newspaper, in Mazyr 
district (Homiel region) failed to publish the complete list of Mazyr District Voting 
Committee members within the terms, stipulated by the current Election legislation.  
 
A mere word about the President’s opponents couldn’t be found in the state-owned 
media in the city of Mahilou as of October 5, 2010. “Viesnik Mahilova”, “Mahilouskaya 
Prauda”, “Dnieprovskaya Niedela”, and “Mahilouskiya Viedamasci” focused on A. 
Lukashenka’s activities only.  
 
The Web-site of “Trybuna Pratsy” state-owned district newspaper (Babruysk, Mahilou 
region) disregarded the main events, connected with the Presidential elections, in the 
region. The Web-editorial re-printed the reports, dedicated to the acting President. The 
materials were provided by the governmental BELTA News Agency. 
 
The Web-site of “Babruyskaye zhytsio” newspaper, published by Babruysk City 
Executive Committee, has presented a publication under the title “The campaign has 
started. It is likely to be interesting” by Alaksandr Tsimafeyeu. He is widely known as an 
ardent critic of political opposition in the country. Firstly, the journalist praised the official 
authorities for their democratic attitude, since they registered 17 presidential nominees 
this time. Then, he attacked the opposition. Among other, he noted that Lukashenka’s 
opponents were “searching for the golden key abroad” on the eve of the coming 
Presidential elections.  
 
The surname “Lukashenka” can be found in any article, dedicated to the Presidential 
elections, in the state-owned media of Maladechna (Minsk region). All other nominees 
have been mentioned only once in connection with registration of their initiative groups.  
 
The successful collection of signatures by Lukashenka’s initiative group was described 
in “Vitsbichy” newspaper (Vitsiebsk) on October 7, 2010. The surnames of other 
nominees as well as the updates about pickets in their support weren’t made at that. 
Among other, the newspaper correspondent hinted the exact location of the picket in 
support of A. Lukashenka in the article.  
 
As reported at the beginning of the week, Tatsiana Kuchynskaya, a private 
entrepreneur from Salihorsk (Minsk region) and a youth civil activist Andrei Tychyna 
were fined 40 and 35 base amounts respectively for distribution of independent 
newspapers. They had been detained by the police at the city market on August 31, 



2010. The activists were distributing the “My i Rynok” independent newspaper as well 
as “Gazeta Nyaklayeva” with the logo of ‘Tell the Truth’ civil campaign. 
 
Alaksandr Zimouski, the Chief of Belarusian State TV and Radio Company stated on 
September 5, 2010 that the state TV channels would be overloaded with politics during 
the coming months. Consequently, the serials and entertaining programs will be 
receded into the background. Also, he announced the TV debates. Most probably, they 
will be moderated by the state TV channel representative.  
 
The road police officers detained a car with the print-run of “Vitsiebskiy Kuryer” 
newspaper, registered in Russia, in Liozna (Vitsiebsk region) on October 8, 2010. The 
newspaper was delivered from the printing house in Smolensk (Russia). 
 
The policemen ordered Viktar Ramniou, Head of “Vitebskiy Korund” private enterprise 
that deals with the newspaper publishing, to follow them to the District Police 
Department. The police seized 11,000 copies of “Vitsiebskiy Kuryer” from Mr. 
Ramniou there. Also, Mr. Ramniou was officially accused of illegal distribution of the 
printed periodical edition. 
 
The publishing house management believes that the wave of repression is connected 
with the recently started Presidential election campaign. 


