
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Belarus Mass Media Week  

Info-posting – December 06-12, 2010 

The “alternative” Presidential candidates were demanding the Central Election 
Committee (further - CEC) to provide them with additional TV broadcasting time for 
presenting their election programs within the reporting period. Tatsiana Protska, who 
acts as Uladzimir Niaklayeu’s official representative, passed a corresponding statement 
to the CEC Chairperson on December 7, 2010. On the same day, another Presidential 
candidate Yaraslau Ramanchuk sent an appeal to the Heads of foreign TV channels 
that broadcast their programs to the territory of Belarus with a request to provide the 
candidates with a possibility to address themselves to the Belarusian voters. 

“Each of nine alternative candidates had only one hour of live broadcasting on the 
Belarusian TV… The Belarusian citizens enjoy the only opportunity of getting 
information from the accessible sources, uncontrolled by the incumbent regime, in this 
situation,” said Ramanchuk. 

The Central Election Committee refused to provide supplementary TV broadcasting 
time to the alternative Presidential candidates on December 9, 2010. “We submitted a 
request to the Belarusian State TV and Radio Company. The company management 
replied that they had fulfilled their obligations and advised the candidates to address to 
the structures outside the Belarusian State TV and Radio Company,” noted Mikalay 
Lazavik, the Secretary of Central Election Committee. 

The CEC Chairperson Lidziya Yarmoshyna has stated that it is inadmissible for the 
Presidential candidates to make use of broadcasting time, provided by foreign TV 
channels. She regarded such broadcasting as foreign aid. According to Belarusian 
legislation, the candidates can’t make use of foreign funds. Otherwise they take the risk 
of losing their registered status. However, Mrs. Yarmoshyna added that nobody banned 
the opposition politicians to deliver their speeches on Belarusian or foreign TV, if the 
broadcasting time was paid by the candidates from their own funds.  

The Belarus’ Ministry of Foreign Affairs has reported that it provided over 600 foreign 
journalists with the press credentials. It is a record figure in comparison with the 
previous election campaigns in the country. At the same time, it should be emphasized 
that the Ministry of Foreign Affairs has refused to accredit two journalists from “Gazeta 
Wyborcza” (Poland) and a well-known Swedish photo-correspondent Dean Cox. Also, 
the Ministry refused to prolong accreditation to a “Voice of Russia” correspondent in 
Belarus in the autumn 2010.  

The Committee to Protect Journalists (New York, USA) delivered a statement on the 
necessity of investigating Aleh Biabienin’s death by independent experts on December 
6, 2010. (It is worth reminding that the independent journalist, who co-founded the 
“Charter’97” Web-site, was found dead at his summer house on September 3, 2010.) 
The organization activists expressed their concern with a decision of Belarusian official 



authorities to terminate legal investigation of this case. At the same time, it was reported 
on December 10, 2010 that the Public Prosecutor’s Office for Minsk region would 
implement additional investigation on Biabienin’s case in order to clear out the motives 
of the alleged suicide.  

As reported on December 8, 2010, another criminal case got filed on the grounds of 
information from the PCs, belonging to Natallia Radzina, a “Charter’97” Web-site 
correspondent, Iryna Khalip, a “Novaya Gazeta” (Russia) correspondent, as well the 
“Narodnaya Volya” journalists Sviatlana Kalinkina and Maryna Koktysh. Natallia 
Radzina had been informed about the case in Minsk City Public Prosecutor’s Office.  

The BAJ Press Service officers haven’t managed to get more detailed information about 
the reasons for initiating the new criminal case yet. It is worth reminding that the 
Belarusian journalists are regarded as witnesses to the defamation criminal case, filed 
by the former Head of KGB Department for Homiel region Ivan Korzh at the end of 
2009. A series of police and KGB searches was carried out at the journalists’ private 
apartments and working places within the case in the spring 2010. The media workers’ 
technical equipment was seized then.  

Anton Taras, a BAJ member and a correspondent of BelaPAN News Agency was 
detained near the “Yubileyny” hotel in Minsk on December 8, 2010. The journalist was 
reporting from a picket against a Presidential candidate Alexander Lukashenka, 
arranged by a group of National Bolsheviks. The unknown people in plain clothes 
detained a picketer and Anton Taras, disregarding the media worker’s press card 
available. The detained people were brought to the Central City District Department of 
Interior. They were released as soon as their passport data got copied by the police. No 
reports were drawn up in relation to them.  

A famous Swedish photo-correspondent Dean CK Cox has been denied the press 
accreditation, required for reporting from the Presidential election 2010 in Belarus. The 
journalist’s local fixers informed the Belarusian Association of Journalists about the 
incident on December 9, 2010. It is worth mentioning that Mr. Cox has cooperated with 
such renounced media and news agencies as the Associated Press, The New York 
Times, EurasiaNet, and Bloomberg News. Mr. Cox visited Belarus during the election 
2006 and came to the country again in 2009. He hadn’t faced any problems with getting 
a visa before his visits in the past. 

As reported on December 10, 2010, a journalist and a BAJ member Dzmitry Rastayeu 
was forced to dismiss from his position at the “Viecherniy Bobruysk” non-state 
newspaper editorial.  

The newspaper editor Valantsin Sysoi proposed the media worker to terminate his 
employment contract on his own wish. However, the journalist didn’t agree with the 
wording and noted that he was leaving his post “in connection with considerable 
changes of working conditions.” 

D. Rastayeu noted in his LJ blog that the newspaper editor asked him to leave his 
position after the visit to the Deputy Chairman of Babruysk City Executive Committee 



Mikhail Kavalevich, responsible for “the state ideology matters” in the area. 
Reportedly, the latter showed the printed posts from D. Rastayeu’s LJ blog as well his 
articles, printed in the “Belgazeta” independent weekly. (The journalist contributes his 
articles to the nation-wide periodical as a free-lance correspondent.) 

Prepared by BAJ Monitoring Service 


