
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

BELARUS MEDIA NEWS 

8 – 22 November 2010 

This was a period, when the Central Election Commission registered 
10 candidates for the presidency. The campaigning started; the order 
of the candidates’ appearances on state TV and radio to present their 
programs was set. They will appear on TV and radio from 22 
November till 3 December. According to Lidziya Yarmoshyna, the CEC 
Chairperson, debates between candidates will be live. 

At the same time, according to observers, voters lack information 
they can ground their sensible and free choice on. Even news about 
registration of candidates on three major national TV channels 
contained no other candidates’ names mentioned, except of 
Aliaksandr Lukashenka. 

“If there is such pressure on independent press, if the freedom of 
expression is restricted, free and fair elections are simply 
impossible,” Andrei Aliaksandrau, a Vice Chairperson of BAJ, said 
during a meeting of the Political Affairs Committee of the 
Parliamentary Assembly of the Council of Europe in Paris 18 
November. On behalf of BAJ, Andrei Aliaksandrau suggested PACE to 
organize hearings on the situation with the freedom of press in 
Belarus and to assess how the government of Belarus reacted al the 
previous resolutions and recommendations of PACE. 

Increased attention of the law enforcements to non-state media and 
journalists can be noted as one of the tendencies of the period. At the 
same time, the Ministry of Foreign Affairs agreed to prolong for one 
more year accreditation of an office of the European Radio for Belarus 
in Minsk. 

8 November Uladzislau Staraverau, a member of BAJ, was detained for an 
hour and a half at Chyhunachny District Police Department in Vitsebsk. He 
was accused of violating of law and order – that was the police definition of 
an attempt to record an interview with a potential candidate for presidency 
Uladzimir Pravalski in the street. Siarhei Kazlou, a police officer, demanded 
the journalist to show his ID and then he stated that the reporter had not 
obeyed to that request. The process of detemtion was filmed by the 
journalist. He was set free without any protocol. 



13 November in Minsk police officers and people in plain clothes detained 
for several hours distributors of Novy Chas independent weekly. Yazep 
Palubiatka, the Executive Director of the newspaper, and his driver were 
demanded to go to the police department of Leninsky District of Minsk, 
where their passport details were written down. The distributors were set 
free after an intervention of an unknown person, who also apologized for 
that misunderstanding. Aliaksei Karol, the Chief Editor of Novy Chas, 
suggested the incident shows that all media are closely watched before the 
elections. 

16 November Intex-press independent newspaper from Baranavichy was 
informed it had been refused to be included into state subscription 
catalogues. In October 2010 Intex-press Publishing House applied to 
Belposhta (Belarusian Post) state enterprise with a request to be included 
into state subscription catalogues for 2011, but received a usual refusal 
with traditional explanations about “inexpediency”. 

17 November Viktar Fedarovich, a reporter of BelaPAN independent news 
agency, was interrogated in the General Prosecutor’s office as a witness 
upon a request from the State Security Committee (KGB). The KGB is 
checking facts of unsanctioned disclosure of information about an 
investigation on a case against Sviatlana Baykova, an investigator of the 
General Prosecutor’s Office. The journalist had to answer some questions 
regarding an article called “Materials of KGB tapping on Baykova’s case”, 
published at Naviny.by website. 

17 November Kastus Shytal, a member of BAJ, was detained while 
making pictures near Hlinnaya village of Dokshytsy District. A police officer 
wrote down the journalist’s passport details and demanded him to delete all 
the pictures, but he refused. The reporter was set free without any protocol. 

17 November a participant of a vox pop conducted by Hantsavitski Chas 
non-state was summoned to the local Public Prosecutor’s office. Siarhei 
Dzieshka, the Public Prosecutor for Hantsavitski District was interested to 
learn if she had really told the quoted words and if she was really 
discontented with the lack of information about all presidential candidates, 
but for the incumbent president. “I regard it as pressure on the newspaper 
and the readers. Facing the risk of being summoned to the Public 
Prosecutor’s Office, quite a few of them will think twice before sharing their 
opinion with the newspaper in the future,” Piotr Huzayeuski, the editor of 
the newspaper, commented. 

18 November representatives of the European Radio for Belarus (ERB) 
received a permit for official work of its office in Belarus till 10 November 



2011. The radio station is registered in Poland. The ERB office in Belarus 
has been open officially since 11 November 2009 following a special 
ordinance by Siarhei Sidorski, the Prime Minister of Belarus. 

At the same tie, 22 November it became public that two journalists of 
Poland-based Gazeta Wyborcza were refused accreditation by the Belarus 
Foreign Ministry on the pretext they had previously worked without 
accreditation, although in reality that can only be applied to Andrzej 
Poczobut, a journalist of the newspaper, who does not have an 
accreditation since 2009. A photo reporter of the newspaper has never 
worked in Belarus without accreditation. 


