
1 

 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus  

Info-posting No. 16-17 

March 02 – 13, 2011 

The first court verdict has been issued to a journalist, accused of 
participation in ‘mass riots’ on December 19, 2010. Alaksandr 
Atroshchankau, spokesman for former Presidential candidate Andrei 
Sannikau was sentenced to four years of imprisonment in a strict 
regime colony. Mr. Atroshchankau’s attorney has already appealed 
against the verdict.  

“There have been beaten all records of repressions against 
journalists in Belarus,” BAJ Chairperson Zhanna Litvina commented 
on the event.  

In the meanwhile, six other journalists and BAJ members are 
waiting for trials. They’ve been similarly charged with arrangement 
or/and participation in mass riots. A. Fiaduta, P. Sieviarynets, and D. 
Bandarenka are kept in the KGB isolation ward. I. Khalip has been 
placed under house arrest with very strict conditions. N. Radzina and 
S. Vazniak were released from jail and forced to sign written 
undertakings not to leave the places of residence until the trial. 

On March 2, 2011, there was distributed information on the Web 
about the appearance of some new ‘black list’ of cultural workers and 
music bands, as if banned for TV and radio broadcasting. 
Representatives of several media confirmed that the list had been 
handed over to them by governmental authorities. At the same time, 
the Ministry of Information representatives denied categorically the 
mere existence of the list. However, as soon as the updates about the 
‘black list’ appeared, musical compositions of some rock bands 
disappeared from FM radio and several concerts of disloyal 
musicians were cancelled. Reportedly, the abovementioned list 
included famous musicians, literary men, and actors from Belarus 
and abroad. All of them expressed protest against state repressions 
in relation to Belarusian opposition and civil society in the aftermath 
of the Presidential election 2010.  

A long story with court hearings on the “Autoradio” case seemed 
to come to an end within the period under consideration. (The FM 



2 

 

radio station had been closed down by the governmental authorities 
as if for distribution of “extremist materials” in the form of election 
addresses, delivered by former Presidential candidate Andrei 
Sannikau.) The Supreme Economic Court cancelled the official 
decision on ceasing the “Autoradio” broadcasting. However, the 
Minister of Information Pralaskouski regarded the verdict as unfair 
and promised to appeal against the court decision to the Panel of 
Judges at the Supreme Economic Court. 

On March 2, 2011, the judge Tatsiana Charkas from Frunzenski City 
District Court of Minsk sentenced Alaksandr Atroshchankau, a journalist 
and a spokesman for the former presidential candidate Andrei Sannikau 
to four years of imprisonment in a high security colony. He was found guilty 
of taking part in mass riots in the aftermath of presidential election 2010 
(part 2, article 293 of Belarusian Criminal Code). 

Mr. Atroshchankau’s attorney Vadzim Mushynski appealed against the 
verdict to a superior court.  

On March 3, 2011, the Minister of Information of Belarus Aleh 
Pralaskouski disclaimed the existence of new ‘black lists’ of cultural 
workers, as if banned for broadcasting on the official TV and radio stations. 
He named the document ‘a shameless provocation’ and ‘a rotten 
counterfeit’ at that.  

Surprisingly enough, it appeared that a concert of “Liapis Trubetskoi” 
in Homiel, Neuro Dubel in Minsk, and Zmitsier Vaytsiushkevich in Brest 
were cancelled without any plausible pretexts in a couple of days after the 
Minister’s declaration.  

As reported on March 3, 2011, a journalist Ales Lyauchuk was forced 
to transfer 1,100,000 Belarusian rubles (approx. EUR 250) to the editorial 
account of “Znamya Yunosti” state-owned newspaper. The verdict had 
been issued by Brest City court. A. Lyauchuk objected to the court decision 
and planned to appeal against it to a higher court. It is worth mentioning 
that the journalist asserts that he was dismissed from office at the “Znamya 
Yunosti” newspaper editorial for his reluctance to contribute defamatory 
articles about the events of December 19, 2010 in Minsk. The newspaper 
editorial refuted the contention. 

Pavel Sapielka, an attorney for the imprisoned BAJ member Paval 
Sevyarynets, was expelled for far-fetched reasons from Minsk City Bar 
Association on March 4, 2011. 



3 

 

On March 9, 2011, he KGB Department for Minsk and Minsk region 
replied negatively to a request of “Nasha Niva” newspaper editorial to 
return their computer equipment, seized after the searches at the editorial 
office and at the newspaper Editor’s and the newspaper photo 
correspondent’s private apartments at the end of December 2010. 

The ‘Amnesty International’ called upon Belarusian governmental 
authorities to release immediately and without any prior conditions the 
imprisoned Alaksandr Atroshchankau and 11 other prisoners of conscience 
in their statement of March 9, 2011. Also, the human rights watchdogs 
urged the Belarus’ government to conduct an independent investigation of 
testimonies about tortures of prisoners in the KGB isolation ward and 
provide medical experts with free access to all the political prisoners in 
custody. 

On March 9, 2011, the Supreme Economic Court found an official 
warning to “Autoradio” Close Corporation, issued by the Ministry of 
Information of Belarus to be invalid. It is worth mentioning that the warning 
to the FM radio station was issued on January 10, 2011. The National 
Committee on TV and Radio Broadcasting referred to the document, while 
taking its decision to terminate the “Autoradio” broadcasting in the country 
on January 12, 2011. The Minister of Information A. Pralaskouski stated on 
March 10, 2011 that the governmental agency would appeal against the 
‘unfair’ court verdict in order ‘to right the wrong’.  

A “Nasha Niva” correspondent Ales Piletski was sent off a court room 
in Maskouski City District Court of Minsk on March 10, 2011. The cases of 
several participants of ‘mass riots’ were regarded during the court session. 
The “Nasha Niva” journalist was irrelevantly punished for on-line reporting 
from the trial.  

The judge of Hlybokaye District Court rendered a judgement on March 
10, 2011 to dismiss an administrative case against a local civil activist and 
a journalist of www.westki.info regional Web-portal, and a BAJ member 
Kastus Shytal. The local electoral committee officials had accused media 
worker of breaking the election legislation during the recent Presidential 
election. The law suit against K. Shytal was barred by statute of limitation. 

A journalist and a BAJ activist Andrzej Paczobut received an official 
warning from the Public Prosecutor’s Office for Hrodna region for reporting 
to “Gazeta Wyborcza” daily (Poland) without press credentials on March 
10, 2011. The journalist insists that the Public Prosecutor’s Office and the 
Ministry of Foreign Affairs violate his constitutional right to free collection 



4 

 

and distribution of information. Hence, he is not going to cease his 
journalistic activity.  

The media worker addressed to the Prosecutor General of Belarus 
Ryhor Vasilevich with an open letter on March 9, 2011. The media worker 
asked the Prosecutor General to look into a legal casus that happened in 
his opinion as a result of prosecuting him for participation in the 
unauthorized protest action in Minsk on December 19, 2010.  

An independent journalist and a BAJ member Aleh Razhkou was 
detained by police in Central market place of Homiel on March 13, 2011. 
He had come to the market place in order to report on a flash-mob action. 
The media worker was released in an hour on providing an explanation for 
his presence at the place of the event. A. Razhkou’s BAJ membership card 
and IFJ Press card were seized from him “for further evaluation of validity.” 

 

Prepared by the BAJ Monitoring Service 

 


