
1 
 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  
 
Info-posting No. 11-13 
 
March 29 – April 18, 2010 
 
An Urgent Resolution on Mass Media Freedom in Belarus was adopted during the 
General Congress of European Association of Journalists in Istanbul on April 18, 
2010. 
The European journalistic community expressed solidarity with Belarusian 
colleagues and called upon the Belarusian official authorities to terminate 
discrimination of independent mass media, to ensure full access to information, 
and bring the national media legislation in line with international standards in the 
field.  
 
The EFJ General Congress delegates appealed to the EU, Council of Europe, and 
OSCE with a request to monitor violations of media freedom in Belarus and 
defend the media and journalists’ rights in the country.  
 
 

Liudmila Stetsko, a correspondent of “Intex-press” non-state periodical edition was not 
permitted to attend a meeting of Baranavichy City Electoral Committee on March 25, 
2010. Moreover, the officials refused to present information about the registered 
candidates. The Chair of Baranavichy City Electoral Committee Yury Shestsernieu 
informed the newspaper editorial that journalists weren’t entitled to be present at the 
meeting, dedicated to evaluation of registration of candidates at the Local election. 
However, as soon as the journalist appealed to the Secretary of Central Election 
Committee Mikalay Lazavik and the latter confirmed that her rights had been violated, 
the City Electoral Committee officials decided to invite L. Stetsko to take part in a press 
conference, dedicated to the above-mentioned cause.  

 

As reported on March 31, 2010, a BAJ member Paval Sharamiet had been deprived of 
Belarusian citizenship. The media professional resides and works in Russia. He learned 
the fact from a registered letter from the Embassy of Belarus in Moscow. The journalist 
was informed that the deprivation took place as soon as he received his Russian 
passport. It should be emphasized that citizenship is normally granted and nullified by 
the President on personal requests. 

“I haven’t sent any letters of request,… and Belarusian authorities knew about my 
Russian citizenship 10 years ago,” P. Sharamiet said.  

 

Viktar Ramniou, Director of “Vitebskiy Kuryer” newspaper, registered in Russia, was 
detained by police close to his house in Vitsiebsk on April 1, 2010. His car was stopped 
by the road police. The police officers searched the car and confiscated 56 copies of 
“Vitsiebskiy Kuryer” newspaper. They convoyed V.Ramniou to Piershamayski City 



2 
 

District Department of Internal Affairs in Vitsiebsk and drew up a report, accusing him of 
distributing periodical editions without the output data. A court session on the case was 
appointed to April 21, 2010.  
V. Ramniou’s car was stopped again by the road police on April 2, 2010. However, the 
police officers’ suspicions were wrong, since only one old copy of “Vitsiebskiy Kuryer” 
could be found in the car. Therefore, they abstained from drawing up a police report and 
released the independent publisher right away.  
 

New detentions of private cars with copies of “Vitiebskiy Kuryer” newspaper happened 
on April 7, 2010. One car with the newspaper Editor Aleh Barshcheuski and a 
candidate at the local election to Vitsiebsk Regional Council Volha Karach was detained 
in Vitsiebsk suburbs. The detained people were convoyed to a police station and their 
car was searched. 31 copies of “Vitsiebskiy Kuryer” newspaper were confiscated from 
the car. Consequently, the police drew up a report in relation to A. Barshcheuski and 
accused him of distributing the printed media without output data (article 22.9, part 1 of 
Belarusian Code on Administrative Torts.)  

Viktar Ramniou’s car was detained once again near Horki (Mahilou region) on the same 
night. The police from Horki District Department of Internal Affairs searched the car and 
confiscated 10,000 copies of “Vitsiebskiy Kuryer” newspaper. A police report on 
violation of article 22.9, part 1 of Belarusian Code on Administrative Torts was drawn up 
in relation to him.  

 

On April 2, 2010, the President of Belarus Alaksandr Lukashenka stated in his talk with 
the First Deputy Prime Minister of Russia Ihar Shuvalau that he was investigating more 
and more attentively the situation in mass media. In particular, the head of state blamed 
some oppositional newspapers and journalists for keeping to the “self-seeking”, 
“hypocritical”, and “money-wise” strategies.  
 
 
Iryna Khalip, a correspondent of “Novaya Gazeta” (Russia), Sviatlana Kalinkina, Chief 
Editor of “Narodnaya Vola” weekly, and Natallia Radzina, a journalist of “Charter’97” 
Web-site visited the Pieshamayski City District Department of Internal Affairs in Minsk 
on April 2, 2010. The media workers were requested to come to the police department 
in order to get acquainted with a Senior Investigator from Homiel Department of Internal 
Affairs Alaksandr Pusieu. N. Radzina was interrogated during the visit within two hours 
and a half. The interrogation was video recorded.  
Among other, the journalists were told that their computer equipment was still under 
revision.  
 
A Belarusian journalist Pavel Sharamiet was interrogated by a legal investigator from 
Dauhaprudny Town Department of Internal Affairs (Moscow region) on April 8, 2010. 
The “Belorusskiy Partisan” Web-site was registered in the town. Also, the Web-site 
server is hosted there. The interrogation was ordered by the Belarusian Ministry of 
Internal Affairs. Generally, it touched upon the work of “Belorusskiy Partisan” Web-site, 
owned by P. Sharamiet.  
The interrogation was connected to the so-called “hunting case." It deals with four high-
ranked police officers who allegedly organized illegal hunting and tried to put illegal 



3 
 

pressure on KGB officers. Three of them were found guilty. The policemen’s relatives 
stated that the “hunting case” had been fabricated and that the KGB was also guilty of 
abuse of power. These points of view were presented on pages of “Charter’97” and 
“Belorusskiy Partisan” Web-sites. The law-enforcement agencies have been looking for 
the authors of these arguable publications since the turn of February 2010. A coherent 
criminal case got initiated by the Public Prosecutor’s Office for Homiel region on the fact 
of libel in the Internet in relation to Ivan Korzh, ex-Head of KGB Department for Homiel 
region.  
 

 
A group of nearly 30 war veterans came with banners to the “Narodnaya Vola” 
newspaper editorial in Minsk in the morning on April 6, 2010. They demanded the 
newspaper journalists to stop offending and humiliating them. 
Reportedly, the elderly people were accompanied by several youngsters in plain clothes 
and several cameramen from the state TV channels. 
 
The Chief Editor Sviatlana Kalinkina went to the protestors and tried to hold 
negotiations with them. She figured out that the picket was reasoned by reprinting of 
“Niabyshyna. The War” newspaper book by Illa Kopyl in “Narodnaya Vola”. The 
veterans considered the author’s opinion to be offensive.  
 
 
12 activists of BRSM (Belarusian National Youth Union) City Organization in Minsk 
picketed the “Narodnaya Vola” editorial premises for approximately 20 minutes 
on April 14, 2010.  
The unauthorized picket participants were holding posters “Is it really the People’s 
Will?”, “They won and you lie”, and “Refresh your memory” in their hands. 

Moreover, the youngsters were distributing different volumes from the “Memory” 
collection of books with the chronicles of events during the Great Patriotic War 
in Belarus, published by BelTA pro-Presidential News Agency in 2005 among the 
passers-by. 

Alena Khadyka, the First Secretary of BRSM City Organization in Minsk explained 
to Sviatlana Kalinkina, Chief Editor of “Narodnaya Vola” that the picket and the 
previously held war veterans' protest action were reasoned by reprinting of 
“Niabyshyna. The War” newspaper book by Illa Kopyl in “Narodnaya Vola”.  

 

 
As reported on April 15, 2010, “The Strong News of Homiel” newspaper, published by 
the “Drukavanaye Slova” Private Unitary Enterprise, had been refused official 
registration by the Ministry of Information of Belarus. 
 
A corresponding order was signed by the Minister Aleh Pralaskouski on April 1, 2010. 
He grounded the refusal with the fact that the would-be Editor-in-chief lacked 5 years of 
experience at this position, as required by the “Positions of Officials of Periodical 
Editions” reference book.  
 
 



4 
 

 
Photo reporters Uladzimir Hrydzin and Kseniya Avimava were detained in the city 
center of Minsk on April 16, 2010. The media workers were trying to report from a civil 
action of youth democratic NGOs. The detention took place near the BRSM premises 
next to the Presidential Administration building in K. Marx Street. The activists tried to 
pass informational materials to the state organization. However, the BRSM activists 
called up the police. The action participants and independent reporters were convoyed 
to the Leninski City District Department of Internal Affairs and kept in custody for three 
hours there. All of them were released afterwards.  
 
 
On April 16, 2910, the state-owned “Zviazda” newspaper published a harsh critical 
letter of war veterans from Navahradak District Branch of Belarusian Civil Association of 
Veterans. The authors were irritated with “provocative activity” of “Belorusskiy Partisan” 
Web-site and called upon the Web-site owners to abstain from using the “sacred words” 
in the title of their informational on-line resource. Similar veterans’ letters have appeared 
at least five times more since the end of February 2010. The Web-site editorial logically 
considered the trend to be an official signal for “the beginning of another wave of 
pressure in relation to independent information sources” in Belarus. 
 
Prepared by the BAJ Monitoring Service   
 


