
1 
 

 1

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  
 
Info-posting No. 7-10 
 
February 22 – March 28, 2010  
 
March 2010 appeared to be as difficult for Belarusian journalistic community as the 
preceding months.  
Firstly, the Supreme Court of Belarus declined an appeal of Belarusian Association 
of Journalists against an official warning to the BAJ, issued by the Ministry of 
Justice of Belarus.  
 
"To charge a journalists' association with illegally issuing press cards is absurd and 
a blatant attack on freedom of association for journalists," said Aidan White, IFJ 
General Secretary. "It is clear that the government is putting legal shackles on the 
BAJ in response to its uncompromising campaign for media freedom and 
journalists' rights," he added.  
 
Secondly, the month was full of KGB and police searches and interrogations as well 
as other tools of pressure, applied in relation to journalists on behalf of law-
enforcement agencies.  
 
 
Siarzhuk Sierabro, the Editor of “People’s News of Vitsiebsk” Web-site was interrogated 
again by police on February 22, 2010. The interrogation concerned a criminal case, filed 
against a civil activist Siarhei Kavalenka, who had placed a white-red-white national 
banner on the central Christmas tree in Vitsiebsk on January 7, 2010. Among other, a 
legal investigator of police department at Vitsiebsk Regional Executive Committee Andrei 
Baranau was interested if S. Sierabro had been aware of the civil protest action and if he 
had prepared beforehand for taking pictures of this event.  
 
 
 
Alaksandr Dzianisau, an independent journalist from Hrodna was accused of ‘self-will’ 
(article 23.39 of Belarusian Law on Administrative Torts) by police on February 23, 2010. 
According to the police, the young man “practised journalistic activity, lacking special rights 
for it.” It should be noted that a BAJ member A. Dzianisau interviewed the Head-master 
and a teacher of Secondary school No. 28 in Hrodna on January 18, 2010.  
Finally, Leninski City District Court of Hrodna fined A. Dzianisau 2 base amounts (approx. 
EUR 18) on March 15, 2010. The judge Kseniya Stasiukievich stated that the reporter was 
guilty, as he had dealt with journalistic activity without special credentials that led to 
violation of article 23.39 of Belarusian Law on Administrative Torts. 
 
 
As reported on February 24, 2010, Anatol Bukas, the “Borisovskiye Novosti” Editor-in-
chief had received a reply to his claim to Barysau District Public Prosecutor’s Office. The 
Editor wanted to attract the local Public Prosecutor’s attention to the frequent refusals of 
local public officials to present information to the non-state periodical edition.  
 



2 
 

 2

Surprisingly, an official reply came from Barysau District Executive Committee. Valantsina 
Shutko, Deputy Head of Barysau District Executive Committee stated that the public 
officials, mentioned in the claim, hadn’t broken the law, since comprehensive information 
about their enterprises could be found on pages of “Adzinstva” state-owned district 
newspaper as well as on the Web-pages of Barysau District Executive Committee. 
 
 

The Ministry of Information refused three times to register “Khimik. Dva Goroda” (Khimik. 
Two Cities) non-state newspaper from Navapolatsk (Vitsiebsk region). Initially, the Ministry 
did not like the editor’s qualification. The second refusal was grounded with “topical 
irregularities”, and the third one was explained by problems with editorial office. The last 
official refusal was signed by the Minister of Information Aleh Pralaskouski on February 
25, 2010. According to the text of the refusal the editorial office of the newspaper “failed 
to meet the legal requirements.”  

Representatives of law enforcement agencies intended to search private apartments, 
belonging to an independent journalist Iryna Khalip and the Chief Editor of "Narodnaya 
Vola" weekly Sviatlana Kalinkina on February 26, 2010. I. Khalip had a possibility to 
prevent the policemen from entering her apartment. At the same time, S. Kalinkina couldn’t 
evade the search. The policemen from Savietski City District Police Department (Minsk) 
seized two PCs, belonging to S. Kalinkina and her son as well as the journalist’s phone 
book and flash cards. According to the policemen, the search was connected with legal 
investigation within a "hunting case". 
 
 
Iryna Khalip, a well-known Belarusian journalist and a member of BAJ, and her husband 
Andrei Sannikau, a leader of European Belarus Civil Campaign, were interrogated by the 
police on March 3, 2010. The interrogation was connected to the so-called “hunting case.” 
 
 
Law-enforcement officers came to the “Borisovskiye Novosti” independent newspaper’s 
editorial office in Barysau (Minsk region) on March 10, 2010. They distrained a sofa, a 
bookcase, and a water cooler in the editorial premises.  
It is worth reminding that following a court decision, the “Borisovskiye Novosti” newspaper 
editorial has to pay out around 2,000,000 Belarusian rubles (approx. EUR 505) to Viera 
Pratasievich, the “Adzinstva” state-owned newspaper’s Editor-in-chief to cover her moral 
damages. The latter got offended by an article under the title of “Barysau Code of Honour” 
by a pensioner Valery Nitski, published in the “Borisovskiye Novosti” weekly. The author of 
the article condemned Barysau city authorities for creating unfair competitive environment 
for the state-owned and non-state press in the area.  
 
 
As reported on March 11, 2010, the “BelKP-Press” Close Corporation that deals with the 
“Komsomolskaya Pravda in Belarus” newspaper publishing had received the second 
warning from the Ministry of Information of Belarus within a year’s course. Both the 
newspaper editorial and the Ministry abstained from articulating the reasons for the 
warning and felt reluctant to comment upon it.  
 
 



3 
 

 3

The Belarusian customs officers seized a private car from Maryna Koktysh, “Narodnaya 
Volya” Deputy Editor-in-chief at the “Kamienny Log” border crossing with Lithuania on 
March 12, 2010. (The journalist had bought the car in Lithuania.) Nobody explained the 
media worker the reasons for confiscating her private property. The Lithuanian border 
guards hadn’t noticed any problems with the media worker’s car.  
 
 
Policemen with witnesses were trying to enter an apartment, hired by a “Nasha Niva” 
photo correspondent Yulia Darashkievich and her husband, on March 15, 2010. Moreover, 
the reporter informed the BAJ Monitoring Service that some police inspector Andrei 
Saladun from the Central District Department of Internal Affairs in Minsk phoned her 
persistently with a request to come to a meeting with him. The journalist asked the police 
officer to send an official writ to her private address first.  
 
It is worth reminding that Y. Darashkevich was detained on February 16th in 
Kastrychnitskaya Square in Minsk. The photo correspondent was reporting from a 
solidarity action with political prisoners, arranged in the square. Some young person in 
plain clothes was preventing her from carrying out her professional duties, closing her 
camera with his hands. Later on, it appeared that the youngster was a policeman. 
Allegedly, he accused Y. Darashkevich of attacking him. Presently, the journalist is waiting 
for a trial on the cause.  
 
 
During the day of  March 16, 2010 the police conducted a series of searches in working 
premises and private apartments of several Belarusian journalists and civil activists in 
Minsk. Their equipment was confiscated, and one of the journalists stated that excessive 
force had been used against her. 
 
The searches were conducted at the office of Charter97.org web site, at the office of Chief 
Editor of Narodnaya Volia newspaper Sviatlana Kalinkina and at the flats of Deputy Editor 
of Narodnaya Volia Maryna Koktysh, a journalist Iryna Khalip and the Editor of 
Charter97.org Web site Natallia Radzina.  
 
In all the cases journalistic equipment was confiscated, including computers, memory 
sticks, DVDs and other information carriers. Besides, the police attempted to enter private 
apartments of a journalist Aleh Biabenin and a coordinator of European Belarus Civil 
Initiative Dzmitry Bandarenka, but they refused to open doors. 
 
Natallia Radzina also stated that police officers used force against her while entering 
Charter97.org office. One of the officers hit the journalist in the face. 
 
The searches of March 16, 2010 were sanctioned by Deputy Public Prosecutor of Homiel 
Region Valiantsin Shaeu. The search warrant was also approved by Colonel Paliashchuk, 
the Head of Homiel Regional Interior Affairs Department. All the searches were connected 
to the so-called “Hunting Case." It deals with four high-ranked police officers who allegedly 
organized illegal hunting and tried to put illegal pressure on KGB officers. Three of them 
were found guilty. 
 
 
 



4 
 

 4

Police officers from Vitsiebsk Regional Department of Internal Affairs seized 50,000 copies 
of “Nash Dom” (‘Our House’) newspaper, published by a civil initiative of the same title, on 
March 17, 2010. Civil activists Volha Karach and Viktar Ramniou had intended to bring the 
print-run of “Nash Dom” non-registered periodical from Smolensk (Russia) to Vitsiebsk. 
The policemen drew up a record for the incorrectly presented output data and a protocol of 
seizure.  
 
 

The Supreme Court of Belarus declined an appeal, submitted by the Belarusian 
Association of Journalists against an official warning, issued by the Ministry of Justice 
of Belarus, in full. 

The judge Anatol Tsierach announced the verdict on March 22, 2010. As soon as the 
judge read the verdict, it came into effect. Taking into account the official warning has 
remained in force, the Belarusian Association of Journalists will have to comply with all the 
orders in it. Among other, it should be mentioned that the Ministry of Justice urged the BAJ 
to collect all BAJ membership cards (badges) with the word "PRESS" and "secure the 
impossibility of using them in the future". Also, the Ministry stated that the Law Center for 
Media Protection at BAJ had to be closed down, as its activity wasn’t provided for in the 
BAJ Statutory Notes. 

 

 
The Supreme Economic Court declined a claim of “Vitsiebski Korund” Private Unitary 
Enterprise against the Ministry of Information of Belarus on March 23, 2010. The Ministry 
had refused to consider a set of documents for official registration of “Nash Dom” 
newspaper. The newspaper founder stated that in accordance with the Belarus’ Law “On 
Mass Media”, the Ministry of Information had either to register the periodical edition or 
decline the application instead of returning the set of documents to the applicant. 
Consequently, the founder requested the court to oblige the Ministry to regard the 
application for official registration of “Nash Dom” newspaper per se.  
 
 
The police detained a civil activist Alaksandr Protska for distributing  the “Novy Chas” 
officially registered newspaper near the “Davydauski” market place in Homiel on March 
24, 2010. The police looked into the newspaper contents and verified its registration data 
at a police station. As soon as none of “illegal signs” were found, the distributor was given 
back the newspaper copies and released from custody an hour after.  
 
 
The police seized print-runs of “Vitsiebskiy Kuryer” and “Nash Dom” non-state periodical 
editions on March 25, 2010. In particular, the police detained a car with 10,000 copies of 
“Vitsiebskiy Kuryer” newspaper, transported by Viktar Ramniou, Director of “Vitebskiy 
Korund” Private Trade Enterprise. He was accused of distributing a periodical edition 
without the output data (article 22.9 part 2 of Belarusian Code on Administrative Torts), 
brought to court and fined 35 base amounts (approx. EUR 310). 
A human rights activist and a journalist Valery Shchukin was detained near Homiel on the 
same day. He used his car to deliver 24,000 copies of “Nash Dom” newspaper. The police 



5 
 

 5

drew up a record on committing an administrative infraction in relation to V. Shchukin. 
Consequently, he was fined 30 base amounts by court (approx. EUR 265) a day later. 
 
 
 
Independent journalists Sviatlana Kalinkina, Maryna Koktysh, and Natallia Radzina were 
urged to come to Savietski City District of Internal Affairs in Minsk as witnesses within a 
criminal case on libel in relation to Ivan Korzh, ex-Head of KGB Department for Homiel 
region. According to the “Narodnaya Vola” Chief Editor S. Kalinkina, the legal investigator 
was highly interested in the personalities, who could place “libeling materials” on the Web-
pages of “Belorusskiy partisan” and “Charter’97” as well as in the people, who cooperated 
with the on-line informational resources in general. The whole interrogation was video 
recorded.   
 
Prepared by the BAJ Monitoring Service   


