SENAPYCKAR
ACALEIALIER
HYPHAMCTAY

MEDIA MONITORING
‘““‘Belarusian Media Coverage of the 2007 Local Elections”

CONTENT

1. INTRODUCTION

2. SUMMARY OF FINDINGS

3. MAIN FINDINGS

3.1 Electronic media

3.1.1 National Broadcasters

3.1.2 Regional Broadcasters

3.2 Direct access

3.3 Print Media

4. MEDIA EFFECTS

5. POST ELECTIONS COVERAGE
6. CONCLUSIONS

APPENDIX 1: Charts

APPENDIX 2: List of monitored media outlets

APPENDIX 3 Monitoring methodology
APPENDIX 4: International standards on media coverage of elections



I INTRODUCTION

Belarusian Association of Journalists (BAJ), an independent, non-partisan Belarusian
NGO dedicated to freedom of expression and the media, implemented its media
monitoring project in connection with the 14 January local elections.

BAJ sought to evaluate the mass media’s performance in providing objective and
balanced coverage of the candidates and their platforms so the citizens of Belarus
could make a well-informed choice at the ballot box. The project’s findings were
determined through a well-defined and rigorous methodology and were not intended
to support any one candidate or political party, but the integrity of the media
environment as a whole during the campaign season.

Media monitoring was carried out from 4™ December 2006 through 14" January 2007
using quantitative and qualitative method of analysis'. Quantitative analysis measured
the total amount of time and space devoted to elections-related coverage on 28 media
outlets (state-funded television, state-funded radio, and local TV stations, national and
regional newspapers)®.

The monitoring took place over three periods, 4-16 December (candidate’s
registration), 18 December — 9 January (election campaign) and 10 - 14 January (until
the Election Day). The post election period was also analyzed (the preliminary and
official announcement of the results)

This is the final report, which summarizes the whole period of monitoring. Apart from
the pre-election and election phase, it also includes analysis of the post-election
period.

2. SUMMARY OF FINDINGS

The monitored media both at the national and regional levels failed to present the
local elections as an important political event.

The coverage of the Central Election Commission (CEC) was often the only
elections-related coverage in most of the monitored media outlets. The work of the
election administration was portrayed in an exclusive positive or neutral manner by
the State-owned media.

! For the description of methodology, see APPENDIX 3.

* For the selection criteria, see monitoring methodology (APPENDIX 3). For the monitored media
outlets, see APPENDIX 2. It should be noted that the overwhelming majority of selected media outlets
were State-owned. This is the result of the systematic State policy aimed at the marginalization and
closure of the independent press in Belarus. As for the electronic media, the only independent FM radio
station was closed down back in 1996.



The nature of election process, whereby the media largely refrained in most respects
from conventional campaign discourse, including non-coverage of the candidate’s
campaigns and failure to organize televised debates amongst the candidates,
significantly narrowed the voters’ possibilities to assess the candidates. This
contributed to the overall atmosphere, whereby the essential elements of democratic
elections, such a vibrant political discourse and meaningful pluralism, were
completely lacking.

Of the monitored political subjects, the incumbent President and local authorities
dominated the media coverage. The State-owned media portrayed the ruling powers in
an overwhelmingly positive or neutral manner, whereas their coverage by the non-
State media was largely neutral or negative.

While the State-owned media invariably ignored opposition politicians, their coverage
by the non-State media was also limited.

The limited format of direct access programmes did not allow candidates to address
large audiences, thus further preventing them from properly introducing their election
and political platforms.

While the non-State regional newspapers provided a wider and more balanced picture
of the election process, they could not substitute for the general lack of impartial and
objective coverage of the elections-related topics by the State-owned media.

The monitored media did not offer a forum for the exchange of opinions, public
debate, confrontation, investigation and commentary that would offer the public
informed, analysed and assessed views of persons and groups seeking elected office
in the elections.

As such, the media in general and the State-owned ones in particular, failed to fulfill
its obligation to adequately inform voters to enable them to make a well-informed
choice at the ballot box.
Notwithstanding their poor performance, the State-owned media did not hesitate to
declare the local polls to be fair and democratic.

3. MAIN FINDINGS
3.1  Electronic media
3.1.1 National Broadcasters
The monitoring conducted by BAJ showed that the State-owned I* National Channel
(BT1) did not treat the local elections as an important political event. In the six weeks

preceding the elections, BT failed to present a number of important elections-related
developments and issues, including the activities of candidates and observers.



The media monitoring results (from 4™ December 2006 till January 14™ 2007)
indicate that BTI dedicated only 4 percent of its prime time news coverage® to
elections-related issues. By comparison, 42 percent of such coverage was devoted to
other political issues and foreign news. The remaining 54 percent of the Panorama
news programme went to social issues, sport, weather forecasts etc.

Instead of increasing the coverage of elections-related issues, especially when
candidates started their campaign related activities, BT/, in its prime time news
programme Panorama, decreased its time devoted to the elections from 5 percent (in
the first monitoring period) to only 3,9 percent (in the second monitoring period). The
only exception to this general trend of minimizing the coverage of the elections-
related topics was an increase in the coverage of the opposition during the last week
before the election day (the opposition was allotted 20 per cent of the Panorama’s
election and political coverage). This coverage, however, was exclusively negative in
tone and as such, the coverage was clearly aimed at discrediting the opposition.

On the other hand, the coverage of election administration significantly decreased in
the last days prior to Election Day. By contrast, the incumbent President was given as
much as 76 percent of the BTI"s prime time political and elections news coverage, all
of which was either positive or neutral in tone.

In addition, the State-funded broadcaster demonstrated a consistent pattern of
completely ignoring various events, including the electoral campaigns conducted by
candidates. BT1 did not organize any televised debates, programmes aimed at
analysing the candidate’s platforms, nor did it create any platforms for expression of
any different political views or platforms existent in the Belarusian society. As for the
election observers, their coverage totalled 8 seconds.

The national State-owned radio BRI adopted a similar approach in its Radio-fact news
program by allocating only 3 percent of its total time to the elections-related topics.
The incumbent President’s share of the news coverage devoted political and elections
related topics increased from 22 percent (in the first monitoring period) to 70 percent
(in the second monitoring period). In total, the President received some 50 percent of
the elections-related and political prime time news coverage.

The qualitative analysis revealed similar trends as on BTI. The President and the
Central Election Commission (CEC) received mainly positive or neutral coverage,
whereas the opposition was either ignored or sharply criticized.

In conclusion, the State-owned national broadcasters devoted the bulk of their
coverage to the activities of the President and the election administration. By contrast,
the State-funded broadcasters failed to cover an important part of the election process
— election contestants.

3.1.2 Regional Broadcasters

? In the framework of the main news programme called Panorama



In its regional news programmes, BT/ also provided limited coverage of the entire
electoral process. While the regional broadcasters allotted more time to the elections-
related topics and issues than the national ones, it was mainly to cover the activities of
the regional, district and city-level election commissions. Viciebsk BT, for example,
allocated 21 percent of its prime time news coverage to different level election
commissions. As for the coverage of candidates and observers, similarly as the
nationwide broadcasters, the regional ones also largely ignored them. There were no
programmes allowing the voters to ask questions or offer their comments on the
elections either.

The regional BT1"s news programmes devoted the bulk of their coverage to the local
authorities. TV Homiel, for example, gave almost 82 percent of its news programmes
to cover the activities of the local state administration. The other BT/ regional
channels adopted a similar approach.

Similarly, the regional State-owned radio stations showed a similar pattern of time
allocation as the regional TV channels. For example, Express-Homiel Wave FM
station dedicated 7 percent of its news programmes time to elections. Once again, the
biggest portion of the station’s news coverage went to local authorities (86%). The
next most covered subject was President (9%), followed by the election
administration (5%).

Such coverage demonstrates that the aim of the regional State-owned broadcasters
was to present the election process to be mainly connected with the work of election
administration and not as a competition amongst candidates.

As for the monitored non-state local TV stations, none of them demonstrated any real
interest in the elections, showing even more limited coverage than the regional State-
owned broadcasters. TV Skif (Viciebsk), for example, allocated 1 percent of its news
programmes to the elections. Another local non-state TV channels, Nireja (Homiel)
and Intex TV (Baranaviczy), devoted to elections 2 percent and 3 percent respectively.
By comparison, 2" Channel (Mahilou city TV) dedicated 4 percent of its news
coverage to the election process. The elections-related topics covered by these stations
mainly comprised of official information dedicated to the activities of different-level
elections commissions. In sharp contrast, 8™ Channel (local Minsk TV station) and
Skif (Barysau) did not bring any information about the election process at all.

Local authorities were the most covered subject on the non-state regional
broadcasters™ news programmes. This coverage was mainly positive and neutral.

3.2 Direct access

The CEC resolution n. 66 of 26 October 2006 provides for allocation of 5 minutes of
free broadcast time on regional branches of the National TV and Radio Company.
More specifically, according to the resolution, the allocation only concerns local wire
radio, through which the national radio broadcaster BRI transmits most of its regional
programmes. No other State-owned media outlets are under this obligation.



The wire radio, a relict preserved from the old Soviet times with no FM broadcasting,
covers a very narrow audience of villagers and small towns’ dwellers. In addition, the
candidates’ platforms were aired either from 8.00 to 8.30 a.m. or from 6.00 till 6.30
p-m. The ones broadcast in the morning did not fall into the so-called “prime time”
category when most people could listen to them. As such, a significant part of
audience did not have a real opportunity to get familiar with the candidates®
presentations; especially voters in the cities and urban areas were fairly limited in
their ability to receive the information.

Moreover, the order of the candidates™ appearances was not published in the local
newspapers. As such, the majority of voters was not informed about the candidates’
electoral platforms and at times did not even know the contestants at all. The CEC
chairman, Mrs. Yarmoshina, indirectly confirmed this situation in her interview with
the 1*" National TV Channel (Panorama news program, January 9, 2007), when she
recommended to the voters to visit polling stations in order to get the information on
candidates.

The limited format of direct access programmes did not allow candidates to address
large audiences, thus further preventing them from properly introducing their election
and political platforms. The CEC should have done more to enable the candidates®
platforms at least through the direct access programmes.

3.3 Print media

The monitored State-owned national and regional press did not substitute for the lack
of elections-related coverage by the State-owned electronic media.

Sovetskaja Belorussia (SB), the daily sponsored by the Presidential administration,
devoted almost 84 percent of its political coverage to the incumbent President, 9
percent to the CEC and 7 percent to local authorities. No other political subjects
pertaining to the elections were presented. Moreover, no space was given to any
discussion regarding the elections issues and there was no special coverage devoted to
different political forces, such as analysis of their election platforms or paid political
ads.

Zviazda, another national State-owned daily, offered its readers a bit more diverse
coverage of the political and elections-related issues. Unlike SB, Zviazda gave more
coverage to local authorities (38 percent) and less to the President (37 percent). A
significant space was devoted to different levels of election administration (24
percent). However, Zviazda also failed to cover candidates and their campaigns.
Unlike SB, it depicted the opposition as a non-personified subject. The tone of the
coverage was exclusively negative. Similarly as SB, the non-state daily with the
largest circulation, Komsomolskaya Pravda, also gave the bulk of its political and
election coverage to President Lukashenka. However, unlike SB, Komsomolskaya
Pravda gave him roughly equal proportions of positive and negative coverage.

Similarly as the regional TV channels, regional State-owned newspapers gave the
biggest portion of space to the coverage of local authorities (at times amounting to 80
percent). Conversely, neither political platforms and candidates’ campaigns nor
election observers received any meaningful coverage. By marginalizing or ignoring



some important subjects and issues, the State-owned regional press did not present the
electoral process in a balanced and objective way.

The coverage of state officials, including local authorities and different levels of
election administration, was overwhelmingly positive in tone. When opponents of the
regime were mentioned, it was exclusively in negative terms.

While even the pro-regime candidates did not receive any significant coverage, they
still had an extra advantage given the bias coverage of the State officials, both in tone
and space. The State-funded newspapers failed to provide adequate and objective
information about election contestants, thus making it difficult for the voters to make
a well-informed and intelligent choice at the ballot box.

The monitored non-State regional newspapers attempted to give a more diverse and
balanced picture of the election process. In general, however, these newspapers
remained restrained in the presentation of opposition candidates and their campaigns,
fearing possible repercussions. Nonetheless, Intex-press (Brest), for example,
provided some coverage of the opposition and opposition candidates (all together 47
percent), which was exclusively positive in tone. As such, the non-State regional press
could not substitute for the general lack of impartial and objective coverage by the
State owned media.

4. MEDIA EFFECTS

In the course of the monitoring exercise, the monitoring team unveiled several stories,
where some of the basic journalism standards were missing — so called media effects.
Such effects were mainly detected in the State-owned media. As a rule, the State-
owned media have covered opposition candidates in a very negative way while giving
hidden promotion to candidates supported by the local authorities. For example, some
State-owned regional newspapers published large interviews with such candidates
without recognizing their affiliation or status openly. Conversely, opposition
candidates were mentioned sparingly and when mentioned, they were heavily
criticized or slandered.

For example:

» Mahilou Bulletin (#3-4, 6 January 2007) published an interview with Mrs.
Raisa Lychkovskaya, the head of the Chief Administrative Department of the
National Bank in the Mabhileu region. The interview could be linked with the
Professional Day of the Belarusian Bank Employees, which was held the next
day (on 7 January 2007). However, in the middle of the interview, the
interviewer asked a question: “Do you have an intention to contest the
upcoming local elections to become an MP? — Mrs. Lychkovskaya's answer
was: “Yes, I am a candidate...”

» BTI1 (Panorama, 18.01.07). “Craving for power and money led the opposition
to an internal war between the central and regional opposition groups.
Everything was in use from labels like “idiots” to drinking parties in the
hotels organized during trips to Kyiv paid by sponsors”.



5. POST ELECTIONS’ COVERAGE

The State-owned media highly evaluated the local elections and their results.
Traditionally, these media presented the Election Day to be conducted in a solemn
atmosphere. The Brest regional newspaper Zaria (16.01. 07), for example, wrote that
“colorfully decorated polling stations and a rich assortment of goods” at the buffet
added to the festive mood of voters. In addition, the newspapers’ headings also
demonstrated such mood: “Absolutely Unforgettable Day”, “Festive Mood was
supported by music”, “Under the high activity” etc.

Both journalists and official representatives recognized the elections as democratic
and extremely successful. It was specially underlined that observers did not observe
any serious violations of the election law.

In contrast to the overall overwhelmingly positive evaluation of the elections by the
Belarusian media, BT/ showed a news item entitled “Germany surprised the
Belarusians” (Panorama, 16 January 2007)- A presenter explained the situation:
“Today Germany... surprised the Belarusians by having criticized the local elections
held on January 14" It is not difficult to guess what the grounds for such kind of
conclusions were”. It was the opposition to provide that kind of information. In
addition, presenter noted: “Germany did not have any other informers at the
elections”.

However, the conduct of elections was criticized in several articles published in a
number of independent media. These articles highlighted numerous law violations and
undemocratic character of the elections.

6. CONCLUSIONS

The monitored State-owned media largely ignored the political character of the local
elections and did not present them as a real political event.

By having concentrated on the activities of different level elections commissions the
State-owned media failed to properly introduce the main protagonists of the elections
— the election contestants. In addition, they did not offer analysed and assessed views
of election platforms of persons seeking elected office in the elections. This resulted
in a selective, incomplete and unbalanced coverage of the elections.

While even the pro-regime candidates did not receive any significant coverage, they
still had an extra advantage given the bias coverage of the State officials, both in tone
and space. In addition, the State-owned media at times demonstrated a pattern of
hidden promotion of pro-regime candidates when publishing interviews that failed to
clearly acknowledge their status and affiliation. The State-funded newspapers failed
to provide adequate and objective information about election contestants, thus not
enabling the voters to make a well-informed and intelligent choice at the ballot box.



The State-owned media showed a bias coverage in favor of the State administration,
both in tone and time/space allocation. When opponents of the regime were
mentioned, it was exclusively in negative terms.

The limited format of direct access programmes did not allow candidates to address
large audiences, thus further preventing them from properly introducing their election
and political platforms. As such, the ability of voters to receive information on
different election platforms and views was severely reduced.

In conclusion, the media’s biased coverage and ignorance of the elections
demonstrated that Belarus lacks a strong and independent media able to provide
objective and balanced information to enable the electorate to make a well-informed
decision. The monitored media did not offer a forum for the exchange of opinions,
public debate and commentary that would offer the public informed, analysed and
assessed views of persons and groups seeking elected office in the elections.

APPENDIX 1:
Charts

Charts are available at www.

APPENDIX 2:
List of monitored media outlets
National broadcasters

1. Belarusian Television, 1* National Programme — *“Panorama” (“Panarama”)
news programme

2. Belarusian Radio, 1** National Programme — “Radiofact” (“Radyjofakt”)
news programme

State owned regional broadcasters

1. STV (Capital TV Channel) — “Minsk region” (“Minshchyna”) news
programme

Belarusian TV — Viciebsk “Regional news” (“Novosti regiona’”) programme
Belarusian TV — Homiel “Regional news” (“Naviny regijona”) programme
TRK-Mabhilou — Mahilou “News-region” (“Novosti-region”) programme
Belarusian TV — Hrodna “Regional news” (“Rehijanalnyja naviny”)
programme

“Express — Homel wave” (“Ekspres — Homelskaja hvalia”) radio, 101.3 FM, —
“News” (“Naviny”) radio programme

Sk w

=

Local TV stations



8" Channel (TV channel, Minsk)

Skif TV channel (Barysau)

Skif TV channel (Viciebsk)

TeleVid (Rechyca) — “Event” (“Sobytiye”) programme
Nireja TV channel (Homiel)

Buh-TV channel (Brest)

Intex-TV (Baranaviczy) -- “News” (“Naviny”) programme
2" channel — “City news” (“Haradskija naviny”) programme
Smarhon TV channel (Hrodna region)

AR SRR A

Print media
National newspapers

1. Soviet Belarus (Sovetskaya Belorussia) — Belarus Today (Belarus Segodnia)
2. Star (Zvyazda)
3. Komsomolskaja Pravda v Belarusi

Regional newspapers

Minsk Truth (Minskaja Prauda)

Viciebsk currier M (Viciebski courier)
Viciebsk people (Vicbichy)

Dawn (Zarya) — (Brest)

Night Mogilev (Vecherniy Mogilev)
Mahilou Bulletin (Mahilouskija Vedamasci)
Homiel truth (Homielskaya prauda)
Intex-press (Baranaviczy)

NN R W=

APPENDIX 3
Monitoring methodology
1. Introduction

This methodology developed by MEMO98, Slovak NGO based in Bratislava, aims to
produce the most objective evaluation possible of how the election is being covered in
the media. For this purpose, quantitative and qualitative analysis is used

Monitored parameters are as follows:

e time (in broadcast media) and space (in print media) given to different subjects,
their representatives and actors in the election;

e the manner in which different subjects, their representatives and actors are
presented in different media outlets;

e instances of unprofessional or unbalanced election coverage, including distorted
information, libel and defamation concerning candidates, their programmes,
conduct, etc.

10



2. Monitoring Broadcast Media

TV programmes are monitored with a focus on picture and sound information. Radio
programmes monitoring is focused on sound information solely. Monitoring centres
primarily on the election as its subject-matter, the subjects participating in the election
and the parameters monitored. All other news items that do not refer to either the
election or its subjects are not to be covered by the monitors.

The first step in monitoring is to select TV or radio news items that cover or refer to
the election.

2.1. Measuring Time

The second step is to measure the time given to each of the subjects monitored. The
time is measured in seconds. All the selected news items are monitored separately.

The time given to each actor is measured, when:

e the subject (actor) is only in the shot;

e the subject is in the shot, speaking directly into the camera or microphone;

e the subject is spoken about by a media representative, which on the radio means
that the subject is quoted by a journalist and on TV that the subject appeared in the
shot, with a commentary provided by a journalist;

e a third actor, e.g. another political figure, a journalist or a voter speaks about the
subject.

An instance when a subject is not given any measurable time but is mentioned is
called a reference. Each reference is recorded in the form and one reference is
allocated 1 second.

3. Monitoring Print Media

Print media monitoring is focused on textual information and pictures (i.e. photos,
cartoons, logos, images of party banners, etc.) in each issue of the paper taken
separately.

Just like in monitoring TV and radio programmes, print media monitoring centers on
the election as its subject-matter, the subjects participating in the election and the
parameters monitored. All other contributions that do not refer to either the election or
its subjects are not to be covered by the monitors.

The first step in monitoring media outlets is to select articles that cover or refer to the
election.

3.1. Measuring Space

11



The second step is to measure the space allotted to each subject in the selected
contributions. The space is measured in square centimeters. All the selected
contributions are to be monitored each of them taken separately. One checklist is used
to assess one paper only.

The articles are scanned page by page in the paper, with special attention on the front
page, as it is the one that the largest number of people read. Sometimes headlines are
given a lot of space on the front page. In such cases the headline space is measured
separately. An article on the front page is often continued on some other pages. Then
the article is analyzed as a whole and the continuation pages are recorded. Its whole
space and that of each extract on each page are to be measured.

In measuring the space it is important to determine which subject in the story is the
main one or if the story presents one main and some auxiliary subjects. If the article
brings information on one main subject, this subject is allotted the whole of the article
space. If there are any other subjects mentioned, these references are treated as
remarks and allotted 1 square centimetre of space. Each of them is assessed in terms
of the manner of presentation parameter.

If the article has two subjects (i.e. it gives a more or less professional comparison of
two candidates’ programmes) and the comparison can eventually favour one of them,
the article space is equally divided between the two actors. Each of them gets their

evaluation mark in terms of the manner of presentation.

If a neutral factual article has several actors, none of them being a dominant subject,
all the actors get a reference with a neutral grade of 3.

4. Assessing the Manner of Subjects’ Presentation

The manner of presentation is assessed in the same way both for the broadcast and the
print media.

The manner in which the subjects are presented is evaluated on the scale of 1 to S.

1=(+) 2=(+) 3=(0) 4=(--) 5=(--)
highly positive positive neutral negative highly
negative

On TV the manner of presentation is determined by the use of picture and sound
effects, the anchorman’s intonation and the style of the text itself.

In the press the manner of presentation is determined by explicit or implicit
judgements about the actor, references to positive or negative contexts, historic
figures, the style, etc.

5. Monitoring Checklists (Forms)

The monitors fill in the forms either electronically or by hand in black pen. Paper
forms are compulsory.

12




There are three different forms for monitoring the broadcast media.

Form 1 is meant to capture the number of news items on the programme in general,
the overall time of the programme, the numeric order of relevant news items, a brief
description of the relevant news items (i.e. subject-matter, message, time span).

Form 2 captures the time given and the manner in which the subjects monitored are
presented in news items selected by the monitor as relevant or on a programme, for
example, featuring the opposition.

Form 3 is designed to record instances of distorted information, blocking election-
relevant subjects and issues, cases of defamation, libel, etc.

There is only one form for monitoring the print media, in which the page, the
headline, etc. are recorded.

While filling in the forms, the monitors use abbreviations referring to the objects to be
monitored and subjects participating in the election. The names of people representing
the given subjects are recorded in full. Every monitor enters either their name and
personal number or the personal number only in the form for monitoring the print
media.

6. The list of the subjects monitored in the election:

B Central Election Commission;

B Different level constituency election commissions;

B Candidates supported by local authorities or representing pro-
governmental political parties;

Neutral candidates;

Candidates representing opposition political parties;

Belarusian observers;

President;

Local authorities;

Opposition as a non-personified subject.

APPENDIX 4

International standards on media coverage of elections
This document was elaborated by the well -known International organization Article
19 having a worldwide experience in freedom of expression issues and media field.

Legal standards

The role of media during elections is governed mainly by two international human
rights:

13



1. The right to free expression
2. The right to political participation

1. The right to freedom of expression is protected in:

e Article 19 of the Universal Declaration for Human Rights (UDHR)*;

e Article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights
(ICCPR),”  (ratified by Belarus on 1973 and legally binding on its
government);

e Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR) (not
ratified by Belarus).

Freedom of expression is seen as one of the most important rights guaranteed under
the ECHR. It is fundamental to democracy. In the context of political processes (such
as elections), freedom of expression must be particularly protected.

During elections, the right to free expression is essential so as to promote:

¢ the media’s right to report on elections freely;
all candidates/parties’ right to communicate their message to the voters;

e the voters’ right to receive information about the candidates/parties and about
the electoral process.

Restrictions to the right to free expression:

In very specific, narrowly-defined circumstances international law allows certain
restrictions to the right to free expression. Such restrictions have to:

(1) be prescribed by law;
(2) pursue one of the legitimate aims, as listed, and;
(3) be necessary in a democratic society.

The ECHR lists the following legitimate aims:
® national security or public safety,
e the prevention of disorder or crime,

* UN General Assembly Resolution 217A(III), 10 December 1948. The UDHR, as a UN General
Assembly resolution, is not directly binding on States. However, parts of it, including Article 19, are
widely regarded as having acquired legal force as customary international law since its adoption in
1948.

5 UN General Assembly Resolution 2200A(XXI), 16 December 1966, in force 23 March 1976.
°E.T.S. No. 5, adopted 4 November 1950, in force 3 September 1953.

14



e the protection of health or morals,
e the protection of the rights and freedoms of others.

2. The right to political participation and right to vote are guaranteed in a number
of international documents, for example Article 25 of the ICCPR, which states that:

“[e]very citizen shall have the right and opportunity, without ... distinction [of any kind] ... to
vote ... at genuine ... elections.”

People can make an informed choice during elections only if they receive accurate
and balanced information, together with a variety of viewpoints, so as to be able to

form their own opinions on candidates and parties.

What do human rights mean in practice?

International bodies, such as the European Court of Human Rights or the
Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) have provided detailed
guidance on what these principles mean in the practice of an electoral process. They
have implications for the State, the campaigning parties, and the media itself.

Key guidelines are:

¢ All media must be free to report and comment on elections-related news and
there must be no government censorship on election-related programmes or
articles.’

e The State-owned (public) media have to provide the public with fair and
balanced reporting, to enable them to make an informed and unfettered choice
in electing representatives. All State-owned and State-controlled media
(including the print media) should report campaigns in a fair, balanced and
impartial manner.®

e The State-owned media must provide voter education. This means, citizens
should be well informed about the registration and voting process.9

e The private broadcast media can also be required by law to follow some
basic principles of fairness, balance and impartiality. However, according to

7 Political broadcasts or reports may however be subject to post-publication sanctions, for example, if
they are found to have been defamatory or likely to incite violence. Any such measures should,
however, be enforced through the regular judicial processes, in accordance with international human
rights standards.

¥ Recommendation R(99)15 of the Committee of Ministers of the Council of Europe on Measures
Concerning Media Coverage of Election Campaigns, Note 2, Appendix, Principle 1.2
(Recommendation R(99)15). Also Recommendations on media and election are contained in the 1999
Report of the UN Special Rapporteur on the Protection and Promotion of the Right to Freedom of
Opinion and Expression, Mr. Abid Hussein, UN Doc. E/CN.4/1999/64, 29 January 1999, Point 17 (UN

1999 Report).
% See 1999 UN Report, Point 17.

15



the Council of Europe, such regulations should be implemented “with due
respect for the editorial independence of broadcasters™.'
¢ Private print and Internet-based media should be free to express a political

preference for one or other candidates.

While the State should not make prescriptions on content to the private media,
it is strongly recommended that all private media develop and follow
voluntary guidelines conducive to fair reporting. This serves to fulfil the
principles of journalistic ethics and to promote freedom of expression.

e [t is common to give a certain amount of free air-time to candidates/parties
(often but not always on the public broadcaster) so they can communicate their
messages to the public. This free air-time has to be provided in a fair,
transparent, and non-discriminatory way."'!

e [f paid political advertising is allowed, this “should be made available to all
contending parties indiscriminately”.'? This rule applies to both the public
and private media.

¢ An election administration (central, regional, local) should be established
which is independent of government, as well as of any political, financial or
other force that can undermine its independence. The Central Election
Commission has to be tasked and enabled to monitor and safeguard all
principles of freedom of expression during the election period.

Ethical standards for media and journalists

Why ethics and self-regulation?

There are some important reasons why the media should establish and follow
principles of professional ethics. Here are two of them:

* The media possess (in other places we put media as singular. We should make
it consistent — normally I use the singular form, although it’s true that medium
is actually the singular form...I think that the singular is used increasingly)
great power in society because of their capacity to shape public opinion. The
media should exercise this power with accountability.

10 Recommendation R(99)15, Note 2, Appendix, Principle II.1.
1 Ibid, Principle I1.4 and UN 1999 Report, Point 17.
2 Ibid, Principle IL.5.

16



e Establishing your own ethical guidelines and the procedures for upholding
them, means exercising your freedom of expression — the freedom to make
your own decisions in this sphere. It is aimed to protect you from restrictions
that are imposed from above, and can protect against illegitimate accusations
and attacks.

What is ethics?

Ethics is the personal capability of and commitment to responsible judgement in each
circumstance, even the most challenging and unusual. Guidelines and codes of
conduct help in upholding it, but it requires active commitment to ethical standards
from each member of the profession and each media outlet.

Key principles of journalistic ethics during elections

Principles for covering elections should be based on general ethical principles for
good journalism, as they are outlined in numerous codes of conduct around the world.
One of the most authoritative codes is the Declaration of Principles on the Conduct of
Journalists of the International Federation of Journalists (IFJ Code of Conduct).13

Most codes hold journalists responsible for:

Respecting the truth and disseminating accurate information;'*
Refraining from fabricating information or falsifying documents;
Using fair methods to obtain information;

Respecting the confidentiality of sources;

Avoiding discrimination;

Avoiding ‘malicious representation’, defamation and bribery."

Specific guidelines for election periods include:

e Cover elections fairly! This means that on a contentious issue a journalist
should seek comments from all sides involved, and give a candidate the
opportunity to respond to another candidate’s accusation.

13 Available on http://www.if].org/default.asp?Issue=ETHICS &L anguage=EN.

" Principle 1 of the IFJ Code of Conduct states: “Respect for truth and for the right of the public to
truth is the first duty of the journalist™.

' The IFJ Code of Conduct counts as ‘grave professional offenses’ malicious misrepresentation;
calumny, slander, libel or unfounded accusations; and the acceptance of a bribe (Principle 8).

17



® Report news as accurately as possible, refraining from deliberately favouring
any candidate!

e Always strive to correct any inaccurate information you may have
disseminated by mistake. This has to be done particularly speedily during an
election campaign, where time is vitally important for the campaigning parties
and candidates.

e Speedily give the right of reply to those who have been harmed by the
dissemination of inaccurate or false information through you.'® The reply,
correction or retraction should be approximately the same length, and should
be broadcast in approximately the same time period, as the allegedly
defamatory statement.

¢ Do not attempt to ‘interpret’ a candidate’s words, but instead faithfully report
what was said.

¢ Avoid emotive, inflammatory or discriminatory language on any grounds,
including race, gender and religion.

¢ In your reporting, make a clear distinction between the reporting of facts and
the expression of an opinion or commentary.

¢ Provide voters voices in your reporting

¢ Give access to your medium to all candidates.

¢ Opinion polls should be reported with due care. You should ensure that, along
with the poll, you report essential information such as the date when the poll
was c%rried out, who commissioned and carried it out, and the margin of likely
error.

What is a bias?

A bias can be plain favouritism, but also omission of certain information,
portraying of a story from a particular angle or giving it a certain twist.

Deliberate biases may also include more subtle techniques, such as the use of
camera angles to make a candidate more or less photogenic, and the location of a
candidate’s interview (a luxurious office as opposed to decrepit surroundings).

How to cope with biases?

Avoiding biases is not an easy task even for the best journalists, and all journalists
make mistakes occasionally — not only because of political pressure or to pursue
personal gain, but also simply because of work pressure and the need to meet

' There should be an expedited procedure: during the short and intense election period, there is not
time to address unfair and incorrect accusations through courts, and these can have a significant effect
on the overall outcome.

'7 For example, see the BBC rules on this issue, reported in ACE, op. cit., “Voluntary Guidelines on
Reporting Opinion Polls — United Kingdom”. http://www.aceproject.org/main/english/me/mey16.htm

18




deadlines. Partisanship may be the result of other underlying, internal and
invisible processes. As a journalist noted:

The gathering, editing and publishing of news involves decisions by people who inevitable bring
their own background, values and prejudices to bear on deciding what to select, emphasise and
colour as new.'®

In addition, an increase in news items relating to the incumbent is not necessarily
a clear indication of bias, but may simply result from the emergence of
circumstances which require the incumbent’s particularly frequent public
exposure. What the media and the Central Election Commission should ensure is
the elimination of deliberate biases - and the provision of journalistic training so
as to avoid unintentional biases as much as possible.

As the IFJ reminds us, a journalist is “a link between the event and the reader,
listener or viewer ... news coverage should not become a barrier between the
candidates and the voters. It should be a bridge connecting them.”"

What practical steps can be taken?

Journalists’ organisations such as the IFJ recommend a range of measures to improve

media performance during election periods. These include the following.

Recommendations for Individual Journalists

e Carefully study the media-related election rules before the campaign starts!

® Thoroughly prepare yourself by studying the major candidates and the socio-
political context of the elections!

e Respect issue complexity! Issues are often more complicated than they might
appear at first sight. Journalists should be acute observers and good analysts.
One should remember that being impartial does not mean that one should not
question or criticise.

¢ Do your utmost to remain impartial vis-a-vis the political process! As the IFJ
Election Manual recommends, a journalist should not even take a ride in a
politician’s car.?® This could impact adversely on his/her credibility.

¢ In general, follow the guidelines of the IFJ Code of Conduct when reporting
at all times!

'® International Federation of Journalists, Election Reporting Handbook. A Media for Democracy
Handbook, p.8 http://www.ifj.org/pdfs/electionreporting.pdf,.

" Ibid, p.9.

% John Lawrence, Briefing Paper by Training Editor of “The Nation”, Kenya, in International
Federation of Journalists, op. cit., p.24.

19



Recommendations for Media Qutlets

e Different media outlets should join forces to prepare general professional
guidelines and codes of conduct for journalists, as well as a mechanism for its
implementation.

e Each media outlet should develop internal guidelines for the coverage of
elections.

¢ [t may be advisable for a media outlet to establish an internal system - such a
committee responsible for reviewing news items/articles so as to monitor
impartiality, and to provide support to journalists.

¢ An internal ombudsperson may be appointed to review complaints from the
public.

e So as to protect journalists’ editorial freedom, internal statutes can be
adopted. Some newspapers have agreements guaranteeing that journalist
should not be forced to perform or report in a way that is contrary to their
convictions. Committees of nominated representatives can act to safeguard the
interest of journalists in case of conflict between them and management.

¢ The media should invest in building a relationship of trust with the public. A
media outlet can, for example, set out and communicate to the electorate its
rules for the reporting of the campaign, and solicit feedback from the public.

¢ Resource persons should be at hand to provide answers to specific questions.
These may include media lawyers, respected political analysts, sociologists
and specialists in journalistic codes of conduct and journalistic ethics.

e Minor parties should also be given attention in the media.

e Media and political parties/electoral candidates could jointly develop an
agreement to promote ethical behaviour in their interaction and guarantee
mutual respect during the election campaign. This type of informal
agreement can improve the, often problematic, relationship between
journalists and politicians, and reduce the common lack of mutual trust.

When violence against journalists was on the increase in South Africa in
1992, the South African Union of Journalists convened a meeting with the
representatives of major political parties. A “Declaration of Respect for the
Rights of Working Journalists”, was signed by the parties, stated that they
undertook to “respect and promote the physical safety of journalists, including
news photographers and radio and television crews”.”!

2 International Federation of J ournalists, op. cit., pp. 19 and 28.

20



e After the elections, a media outlet should assess its performance and identify
possible drawbacks, so as to correct them in future electoral campaigns.

Resources:

e UDHR

http://www.un.org/Overview/rights.html

e ECHR

http://conventions.coe.int/treaty/en/Treaties/Html/005.htm

e ICCPR

http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/a_ccpr.htm

e ARTICLE 19 Guidelines for Election Broadcasting in Transitional
Democracies, London 1994

In 1994, building on experience gained during the first wave of democratic
elections in post-Soviet Central and Eastern Europe, ARTICLE 19
published its Guidelines for Election Broadcasting in Transitional
Democracies. These guidelines focus on the role of the broadcast media in
elections, with a special focus on the obligations of State-owned
broadcasters.

http://www.article19.org/docimages/516.htm

¢ Committee of Ministers of the Council of Europe

In 1999, the Committee of Ministers adopted Recommendation R(99)15

on Measures Concerning Media Coverage of Election Campaigns,** which

goes beyond the broadcast sector and recommends measures that apply to

all media.
http://www.coe.int/t/e/human_rights/media/5_Documentary_Resources
/1 _Basic Texts/2 Committee _of Ministers' texts/Rec(1999)015%20E
%20& Exp_Mem.asp#TopOfPage

¢ UN Special Rapporteur on Freedom of Expression

Recommendations on media and election are contained in the 1999 Report
of the UN Special Rapporteur on the Protection and Promotion of the
Right to Freedom of Opinion and Expression, Mr. Abid Hussein, UN Doc.
E/CN.4/1999/64, 29 January 1999,

2 Adopted 9 September 1999.

21



http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/(Symbol)/E.CN.4.1999.64.E
n?Opendocument

e OSCE
Further recommendations regarding the role of the media in election times
can be found in the ‘human dimension’ agreements adopted by the

Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE)

See ‘Document of the Copenhagen Meeting of the Conference on the
Human Dimension of the CSCE’, June 1990, mainly Principle 7.8.

http://www.osce.org/docs/english/1990-1999/hd/cope90e.htm

o  Venice Commission

Further recommendations are also included in the Code of Good Practice
in Electoral Matters adopted by the FEuropean Commission for
Democracy through Law,23 better known as the Venice Commission, an
international organisation established through the Council of Europe.24

http://www.venice.coe.int/docs/2002/CDL-AD(2002)023rev-e.asp

¥ European Commission for Democracy through Law (Venice Commission), Code of Good Practice in
Electoral Matters, Strasbourg, 30 October 2002, CDL-AD (2002) 23.
24 Russia is a member of the OSCE, Council of Europe and the Venice Commission.

22



