
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting September 3 – 9 

From August 22 to September 22, 2012 the electoral campaign takes place  in the run‐up to 
the elections to the House of Representatives of the National Assembly.  Among the forms of 
political agitation are  free presentations of  candidates’  speeches on TV and  the  radio, and 
also publication of their programs in the media listed by the Central Electoral Committee. At 
the very beginning observers registered many facts of censorship of the agitation materials of 
some candidates. Their full account is provided in the report of the campaign “Human rights 
defenders for free elections”. 

On September 3 two years passed since the death of the founder of the charter97.org website 
Aleh  Biabenin. He was  found  hanging  from  the  staircase  in  his  country  house  not  far  from 
Minsk. The  law enforcement agencies at once proposed  the version of  suicide. However  the 
journalist’s death raised many questions. Aleh did not leave any note. Friends and colleagues of 
the  journalist  reported of signs of violence on  the dead body. Representatives of democratic 
community spoke of a “political murder”. Aleh Biabenin was a member of the electoral team of 
Andrey Sannikau, leader of the civil campaign “European Belarus”, a candidate for the President 
in 2010. 

On September 3 the TV channel “Belarus 2” cancelled the recording of the debates between 
parliamentary  candidates  Anatol  Liabedzka  (leader  of  the  United  Civil  Party)  and  Mikalay 
Samaseyka  (actual MP). A.Liabedzka  learnt about  it on  the phone  in  the morning;  the reason 
was “equipment failure”. On September 4 the deputy chair of the Belteleradiocompany Marat 
Markau  reported  that  the  recording of  the debates had not been  cancelled, but postponed 
because of the “technical maintenance activities”. 

On September 3 police detained the independent distributor of newspapers Barys Khamaida 
near the so called “blue house” in Vitsebsk. After the distributor set up a placard “Boycott the 
unlawful elections  to  the unlawful chamber!” near his  table, he was detained,  taken  to court 
and fined 400 thousand rubles.  

On September 5 the policemen told the distributor to go away  from the traditional place of 
selling newspapers because he hindered to shoot a movie about Marc Chagall. The civil activist 
says  the demand was  inadequate because he did not hinder  the movie‐makers as  they were 
working half a kilometer away. 
On September 6 Barys Khamaida had a protocol drawn up against him for hooliganism. In the 
morning  he  was  told  to  go  away  from  the  shop  of  Vesta  trade  network  (near  which  the 
newspapers are sold), but he  refused categorically. Then  the shop‐keeper came out and  told 
him  to move away because  she wanted  to place a  table  for  selling goods. He moved a  little 
away (he had a white‐red‐white umbrella with a coat of arms “Pahonia”). But the shop‐keeper 
was not satisfied with that and  intended to rip off the symbols. He grabbed her by the hand. 
She called the police, and they made up a protocol for hooliganism against Barys Khamaida. 

On September 4 an independent cameraman in Homel, BAJ member Larysa Shchyrakova filed 
a complaint to the regional prosecutor’s office asking to  find out who had stolen the photos 
from her personal computer and published them online on porn‐website. Larysa Shchyrakova 
wrote that she had received the links from her acquaintance. At the websites she was surprised 



to find her photos of personal character made by her husband. The photos were stored at their 
home computer. 
“I did not publish these photos anywhere on the web,  I did not even send  it to anyone by e‐
mail. I suppose the photos were stolen  in the period from the middle of January to May 2011 
when the computer was in Homel department of the KGB” said the journalist. 

On September 6 Larysa Schyrakova, who  is also a member of the country‐studies community 
“Talaka”, sent a complaint to the prosecutor’s office of Petrykau district. She asked to find out 
why her constitutional rights to gather and disseminate information were violated. 
We  remind  that  on  August  25  the  journalist  was  detained  in  the  village  of  Liaskavichy  of 
Petrykau district and was not allowed to cover the folk festival “Call of Palessie”. Plain‐clothed 
people  came up  to her, demonstrated  their documents and  said  she had  to be accredited  in 
order to cover the festival. Seven policemen convoyed her to the local police station where they 
looked  through  the  pictures  made  by  the  journalist.  Then  she  was  taken  to  the  police 
department of Petrykau district where  the materials were viewed again. The check‐up, which 
lasted longer than three hours, was guided by the deputy head Andrey Buyski. 

On  September  6  the  administrative  commission  of  Soviet  district  in  Homel  fined  the 
independent distributor of "Novy Chas" Aliaksandr Pratsko for 100 thousand rubles for selling 
the newspaper in improper place. 
The deputy head of the administration Siarhey Kadola told that the journalist’s agreement had 
to also  indicate  the place  for  selling newspapers. The  fine was  issued on  the grounds of  the 
police’s  protocol  under  article  12.17  of  the  Administrative  Code  (violating  the  trade 
regulations). We  remind  that  on  August  20  the  senior  lieutenant  Dzianis Novikau  detained 
Aliaksandr Pratsko for selling the newspaper “Novy Chas” on Pryvakzalnaya Square. 
The  editorial  board  is  going  to  appeal  the  fine,  as  the  current  legislation  does  not  demand 
getting  permission  from  the  executive  committee  for  place  of  selling  newspapers  and 
magazines. 

On September 7 BAJ chairperson Zhanna Litvina and the deputy chair Andrey Bastunets were 
not included into the Supervisory Council of the Central Electoral Committee on control of the 
order and regulations of holding pre‐electoral agitation  in the media. The first editor’s deputy 
of  the  state‐run  “SB – Belarus Segodnia” Mikhail  Liabedzik  said  that  the Supervisory Council 
discussed the issue and said presence of BAJ members in the Council was “inexpedient”.  
The Council included seven people: employees of the Ministry of Information, of several state‐
run media, of the National TV and Radio Company and representatives of the BUJ. 

On September 9 the coordinator of the campaign “European Belarus”, ex‐political prisoner, BAJ 
member Dzmitry Bandarenka  informed  that he was not  going  to  return  to Belarus. He has 
been  taking  treatment  in Poland  since  July. “I  think  that now  there  is a  real  threat of a new 
arrest. My return will be possible only after the release of all political prisoners, expungement 
of convictions and full rehabilitation,” said the politician. 
We remind that Zmitser Bandarenka was sentenced to two years imprisonment for participation 
in the demonstration of December 19, 2010. In prison he underwent a serious operation on the 
spine. He was granted presidential pardon in May 2012. 


