
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting February 4 – 17, 2013 

In the reporting period several stories of Belarusian and foreign journalists saw positive continuation. 

The Australian  journalist Amos Roberts  received a notification  that  the customs examination of his 

equipment had been  terminated  and he  could  take  it back.  Iryna Khalip, who  is under  suspended 

sentence, was  granted  a  permit  to  leave  Belarus  for  a  short  period  to meet  her  husband  Andrei 

Sannikau and also to visit the editorial office of Novaya Gazeta where she works. A bad piece of news 

is  another  refusal  to  re‐register  the  magazine  Arche.  The  Beginning,  whose  activities  have  been 

suspended since October, 2012. 

On  February  4  the  Ministry  of  Information  announced  that  the  magazine  Arche  was  denied  re‐

registration.  In December 2012 the editorial office of the magazine received the first refusal from the 

Ministry  to  register  the  company  “Gaisak”, under  the pretext  that  the would‐be editor‐in‐chief  (now 

acting chief editor of Arche) Ales Pashkevich did not have proper qualifications (five years’ experience in 

an  appropriate  administrative  position).  The  second  attempt was  to  re‐register  the  outlet with  the 

editor  Valery  Bulhakau  who  was  previously  the  chief  editor  of  Arche.  This  time  the  Ministry  of 

Information  rejected  the  application  on  the  grounds  that  the  procedure  of  applying  had  not  been 

observed; although the procedure was the same as the first time. 

In  the document dated February 1  the Deputy Minister of  Information  Liliya Ananich wrote  that  the 

application to obtain state registration of a mass medium has to be signed by the founder of the mass 

medium,  and  no  other  ways  are  provided  by  law  (referring  to  the  Regulation  of  the  Ministry  of 

Information No 14, dated 06.10.2008). 

The editorial office of the Arche.The Beginning remarks that the application to re‐register the magazine 

for the company “Gaisak” was filed by Ales Pashkevich, currently performing the duties of the editor‐in‐

chief, who  is also one of  the  two  founders of  the mentioned company “Gaisak”. Moreover, he had a 

warrant from the company director authorizing him to submit the documents. 

Article  12 of  the  Law on Mass Media  stipulates  that  “at  state  registration of  the mass medium,  the 

founder  (founders)  or  a  person  authorized  by  the  founder  (founders)  shall  submit  an  application 

according  to  the  form established by  the  republic body of state administration  in  the sphere of mass 

information”. 

On February 5 the public association “Belarusian Association of Journalists” announced the beginning of 

the yearly creative contest of journalistic works Volnaye Slova (Free Word). Only BAJ members can take 

part  in the contest, one author  is allowed to submit maximum of three texts which were published  in 

2012. The deadline for submitting articles is April 15. More information is on the webpage baj.by. 

On February 7  it became known that the Australian  journalist Amos Roberts received an e‐mail from 

the Australian Embassy  in Moscow  in which he was  informed  that he  could pick up  the equipment, 

seized  from  him  on  September  21,  2012."As  discussed,  the Australian  Embassy  in Moscow  received 

advise that the Belarus authorities have completed their Customs formalities at the Minsk International 

Airport with respect to Mr. Roberts's electronic equipment. The Embassy of Belarus have advised that 

the  equipment  can  be  now  collected  from  the  National  Airport  of Minsk  by  yourself  or  your  legal 

attorney. The date and time of collection of the equipment from the National Airport of Minsk can be 



arranged with the officer  in charge for storage." Nothing was said about whether any  information had 

been deleted or even whether the customs office had found anything to justify the search and seizure. 

We  remind  that  Amos  Roberts,  Australian  SBS  TV  journalist, was  searched  at  the  customs  office  of 

Minsk‐2 airport on September 21 and his professional equipment was seized. He had worked for a week 

with  the official accreditation of  the Belarusian Ministry of Foreign Affairs.  In particular,  the  journalist 

made a report about the teddy bear landing. 

On February 5 another court hearing  in  the Maskouski district court  in Brest was held  in  the 

case of BAJ member Milana Kharytonava. We remind that Milana Kharytonava filed a lawsuit 

against a journalist of Brestkij Vestnik Uladzimir Minevich: she was offended by an anonymous 

comment on a website  in her  regard and  filed a complaint  to  law enforcement agencies who 

then found the offender. Now she demands excuses and compensation of moral damages and 

court expenses. 

Milana Kharytonava motioned to assign a linguistic examination of the comments. She wanted 

the examination to be held by an independent expert; the defendant motioned for the expert 

to be  from  the philology department of  the Brest State University. On February 7  the  judge 

Tatsiana Isayeva ruled that the examination would be made by an employee of the Brest State 

University.  The  lawyer  of  Kharytonava  filed  an  objection  against  the  expert,  but  it  was 

overruled. 

“We  hoped  the  expert would  be  an  independent  person  from Minsk with  the  appropriate 

qualifications and the license of the Ministry of Justice, in such case the examination would not 

have raised questions. But the judge decided to hand over the task to an employee of the BrSU, 

a  candidate of philological  sciences Volha Perakhod, who hasn’t got  the appropriate  license. 

Besides,  the  defendant Minevich  graduated  from  this  very  educational  establishment,”  says 

Milana Kharytonava. 

The  journalist said that the examination would be held  in regard to two statements  from the 

comments by Minevich, although she insisted on examining a bigger number of comments that 

she deemed offensive. 

On February 11 BAJ’s magazine Abajur was sent back from prison in Mahilou; it was intended 

for the BAJ member Yauhen Vaskovich. The first  issue of the magazine  in 2013 was sent back 

with a mark “not allowed”  (“не положено”). The envelope was open;  there was nothing but 

the magazine, so the administration must have forbidden the issue after reading the contents. 

Some prisoner’s friends also complain that their letters do not reach the addressee. In October 

last year Vaskovich’s grandmother received a  letter  in which he asked not to write about him 

too much in the media. 

Also a similar problem occurred with Novy Chas newspaper which does not reach the prisoner 

Mikalay Statkevich, ex‐candidate for presidency, who is serving a term in the same colony No 4 

in Mahilou. We  remind 20‐year old Yauhen Vaskovich, who contributed  to Bobruyskij Courier, 

was  sentenced  to  7  years  in  a  high‐security  prison  for  an  arson  attempt  at  Babruysk  KGB 

premises. 



On February 12 in Orsha the correspondent of the newspaper Tovarisch Mikalay Petrushenka 

was  pressed  to  leave  the  court  room  at  the  trial  of  Yury  Dudkin,  the  former  head  of  the 

association of property owners “Yunost – Orsha”. 

The  lawyer  of  Y.Dudkin  demanded  information  on  registration  of  the  newspaper  and 

questioned  the  lawfulness  of  the  correspondent’s  presence  at  the  trial.  The  prosecutor 

supported  the  idea.  The  defendant  wanted  the  correspondent  to  be  forced  out  from  the 

courtroom  under  the  pretext  that  he  represented  a  political  newspaper,  but  the  trial  had 

nothing  to do with politics. However,  the  chairperson of  court  Ihar Paliakou overruled  their 

plea holding that the trial was open and could be attended by anyone. 

We remind that at the end of 2012 a  libel  lawsuit was  filed against Mikalay Petrushenka: the 

correspondent was accused of  libeling official representatives  in a publication concerning Yury 

Dudkin. The  latter was several  times awarded  for professional achievements, whereas  later  it 

turned out that the association covered a pornography studio. The journalist raised the issue of 

“the authorities’ responsibility who many years shaped an image of the foremost leader [out of 

Y.Dudkin]”. A  linguistic examination showed that the  lines did not express either  insult or  libel 

against the officials, and the case was closed”. 

On February 13 the journalist Iryna Khalip was called to the criminal and executive inspection 

of  the  Partizanski  district’s  police  department,  where  she  is  registered.  The  head  of  the 

inspection  Natalia  Koleda  told  her  that  a  positive  decision  was  in  the  end  taken  on  her 

application, and the journalist could go visit her husband (ex‐prisoner Andrei Sannikau, now in 

exile) and Novaya Gazeta editorial office till 3 April. 

“Of course, a meeting in Europe is much better than a meeting in the Navapolatsk colony, but 

nothing is changed regarding my status. I still remain under arrest and I will face a new trial in 

July, which would decide what to do with me. It is just that for the time of the two trips allowed 

police  will  not  visit  me  in  the  evenings.  Apart  from  that  everything  remains  the  same  – 

registration  at  a police department every Monday,  the  curfew  as of 10 p.m., police  visits  at 

night with inspections,” said Iryna Khalip. 

Ales Bialiatski has been deprived of visits of relatives  for a half a year  ‐ the  information was 

confirmed  by Babruysk  colony  administration on  February  13. We  remind  that  in  2012 Ales 

Bialiatski was deprived of one short‐term visit (out of three) and one long‐term meeting (out of 

two  possible) with  relatives.  So,  the  next  possible meeting with  the  political  prisoner might 

happen  in August. Human rights defenders  link  the pressure on political prisoners, which has 

recently toughened, to the authorities' desire to refresh negotiations between Belarus and the 

EU. 


