
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus   

Info-posting - March 4 - 11, 2012 

 

The reporting period has shown that the campaign of public discrediting of PA 
“BAJ”, started with the film “Bash na BAJ”, continues. In the program “Editors’ 
Club” shown on “Belarus-1” on March 4, Chairperson of the PA “Belarusian Union 
of Journalists” Anatol Lemiashonak claimed that BAJ chairperson Zhanna Litvina 
and her deputies took part in making up lists of citizens banned entry to the EU. 

“I remind once again to Anatol Lemiashonak and all other participants of the 
“Editors’ Club” that nobody consulted with me or my deputies to discuss the 
“blacklists” before imposing the visa sanctions a year ago,” said Zhanna Litvina. 
“Though, I can understand why such decision was made: it was a reaction to the 
rude propaganda and “ideological support” of the repressions against the 
authorities’ opponents after the presidential elections”. 

We remind that the list of Belarusian citizens with banned entry to the EU was 
adopted by the EU Council of Ministers on January 31, 2011. The list included 
names of some state media journalists and heads of the Ministry of Information. 

As reported on March 6, the political prisoner Dzmitry Bandarenka, BAJ member and 
“European Belarus” coordinator, was denied disability status. An interagency commission 
of experts examined Dzmitry's medical records at a meeting in the Republican Scientific 
Medical Center in Haradzishchy (Minsk district) on March 2 and refused to declare his 
disability status. Volha Bandarenka expressed her fear that from that time on her 
husband would not get any concessions, despite the condition of his health. 

Background: Dzmitry Bandarenka, who was a campaign aide to the candidate Andrey 
Sannikau in the 2010 presidential race, was sentenced to two years in prison in April 
2011. HIs chronic spinal problems deteriorated after the arrest, and he underwent back 
surgery in the 5th Clinical Hospital in Minsk in July 2011. At the end of January 2012, his 
imprisonment conditions were toughened: he was prohibited to use a walking crutch and 
wear special footwear; he was ordered to appear at checks and walk in the line. On 
February 1, Bandarenka finally applied for a presidential pardon, after which he was 
given back his crutch and soft shoes. 

On March 6 it became known that the correspondent for Baranavichy independent 
newspaper “Intex-press” Natallia Salamianka was denied information from the local Civil 
Status Registration Office. The journalist wanted to find out the number of registered 
marriages in the city. On March 1 Sviatlana Valynets, head of the office, said that this 
information would be announced at the meeting of the city Executive Committee the next 
day. On March 5, she again refused to provide this information by phone, referring the 
journalist to the state newspaper “Nash Kray”. 

Editors’ board of “Intex-press” has sent a written request to the registry office, and is 
preparing a petition to the prosecutor’s office, asking to foster getting information from 
this establishment. 

These year “Intex-press” has faced difficulty in getting information, which is seen as 
intentionally created obstacles to their professional activities. For example, to a 
journalist’s inquiry about the recent statistics on bad kids’ eyesight, the senior doctor of 



the Central children’s city hospital Elmira Bahdanovich also referred the journalist to the 
ideological department of the city Executive Committee. 

As reported on March 8, the city resident of Navapolatsk Zmitser Ryzhchenka filed a 
libel lawsuit to Navapolatsk city court against the regional TV-channel “Vektar-TV”. The 
reason for the lawsuit was a program on February 24 about an “ultra-right youth group”. 
19-year old man thinks that the TV-channel humiliated his honor and dignity by calling 
him an “extremist” and member of a pro-fascist organization. Ryzhchenka wants the TV-
channel to refute this information on air and pay him moral damages. 

On March 11 Rahachou local police drew up an administrative protocol against the civil 
activist Dzianis Dashkevich (Art. 9/21). He is accused of violating author and patent 
rights. The lawsuit against him was filed by the editor of the state newspaper 
“Svabodnaye Slova” Andrey Shyshkin: he is dissatisfied that the independent website 
vrоgаcheve.ru published without his permit 9 materials from the newspaper and a photo 
of the chair of the district Executive Committee V. Banchuk. 


