THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS

Mass Media Week in Belarus

Info-posting — February 6 - 12, 2012

Within the reporting period, there were registered several refusals to provide
journalists with information on important public issues.

On February 6 Vitsebsk road police detained a journalist for the newspaper
“Vitsebski Kuryer” Yuliya Kanapliova for 4 hours. The policemen Aleh Laveykin
and Mikhail Aniukhouski stopped the journalist's car and demanded to open the
hood. Yuliya Kanapliova said that she would like to call withesses and to register the
procedure of the car inspection. Instead the policemen started to consult with
somebody on the phone and called the police patrol. Also some people in plain
clothes came to the place of the incident. Approximately an hour later the policeman
Anukhouski repeated again their demand “just to open the hood, without a protocol”,
and got a refusal. Two hours later policemen of the Pershamayski district police of
Vitsebsk came to the place of the incident, made up a protocol and inspected the car
— only to find one issue of “Vitsebski Kuryer”. After that Y. Kanapliova was set free.

On February 7 the Assembly of Pro-Democratic NGOs of Belarus made a statement
in connection with the documentary “Bash na BAJ” shown on “Belarus-1" channel on
February 5. The Assembly expressed their indignation at the “slanderous and
insulting attack of the state propaganda” against PA “BAJ”.

The Assembly sees the film as “Not only an attack on the famous public association,
but also as a dangerous signal about a possible beginning of a new series of attacks
of state bodies on the independent press and journalists. The Assembly calls the civil
society for solidarity with BAJ, independent mass media and journalists, and also
demands the Ministry of Information to issue a warning to the TV channel for
dissemination of slanderous and insulting information that harms the reputation of
BAJ.

We remind that the mentioned “investigative” report accused BAJ of receiving funds
from the British Embassy in Minsk and failing to register the money with the
Presidential Administration's property management department in violation of rules.
The report featured images of papers allegedly containing information about the
funding that carried no signatures or seals, as well as an anonymous letter from a
former BAJ member who allegedly accused the organization of misusing funds.

On February 7 the British Embassy, giving comments on the film “Bash na BAJ” said
they were disappointed at the standards applied by the BT when preparing the report
about BAJ shown on “Belarus-1". “This program seems to be just another one in the
series of constant attacks on foreign diplomatic missions. The British Embassy will
continue performing their regular diplomatic functions, which also includes
maintaining relationships with both governmental and non-governmental
organizations in Belarus.”



On February 8 the international organization “Reporters without borders” made a
statement to support BAJ. RSF condemned the attempt of the Belarusian state TV to
smear the “Belarusian Association of Journalists”, the country’s only autonomous
association of media workers, the partner of “Reporters without borders” and the
“International Federation of Journalists”.

“The protection and support that BAJ provides to independent journalists and its
constant defense of the freedom to report news and information have never been so
valuable as in the past year, when the government has cracked down in an
unprecedented manner on Belarusian civil society,” said RSF in the statement.

As reported on February 8, Vitsebsk regional court (judge Iryna Smaliakova)
dismissed the appeal of Heorhi Stankevich, the editor and publisher of a small-
circulation newspaper “Kryvinka”, against the fine given to him by Beshankovichy
district court for violating the order of distribution of a media outlet. H. Stankevich
attracted the judge’s attention to several violations of judicial procedure in his
administrative case in Beshankovichy: for instance, he was denied the right to
defense. However, the regional court didn’t find these violations sufficient enough to
send the case back for reconsideration.

We remind that the administrative protocol against Mr. Stankevich was made up on
complaints of two female residents who didn't like that the newspaper got into their
mailboxes, although they hadn’t subscribed to it. The judge ruled that the editor and
the publisher of “Kryvinka” violated the law on the media.

On February 9 it became known that the Administration of Mahilou colony Nol5
refused to intercede for Dzmitry Bandarenka for granting him a presidential pardon;
Volha Bandarenka, wife of the prisoner, learnt it from the head of the colony Siarhey
Makhankou. The parole board of the colony had considered Bandarenka’s request
for mercy the day before that.

On February 1 Dzmitry Bandarenka wrote a request to Lukashenka for granting him
mercy. He has serious health problems. Despite the fact that he had undergone a
serious operation on the spine, on January 30 the conditions of his imprisonment
were toughened: he was forbidden to use the crutch and special orthopedic footwear.
On February 2 the prisoner was given back his crutch and boots and was allowed not
to walk in the line.

On February 9 the head of the special department of Mahilou colony No 15 Ludmila
Hurkova refused to announce the decision on Dzmitry Bandarenka's case to
journalists. At the reception room of the head of the colony a correspondent for
Belapan got a refusal to put him through to S. Makhankou. He was recommended to
make written requests on the day of reception of citizens.

On February 9 it became known that the Editor-in-chief of “Bobruyskiy Kuryer”
Anatol Sanatsenka received an answer from the Leninski district prosecutor’s office
to his complaint in connection with his being included into the list of citizens subject to
preventive police control. In the answer, the prosecutor A. Karapetsian assures that
no preventive measures are being imposed on the journalist. And the repetitive visits
of policemen to his house (in his absence) are connected with the “obligatory
fingerprints registration”.



Anatol Sanatsenka thinks that the prosecutor's answer does not correspond to the
real facts.

On February 10 the Director General of “Brest City Housing and Communal
Services” Uladzimir Autka promised to bring a journalist to justice if he published his
interview. The journalist for “Brestskaya Hazeta” Stanislau Korshunau tried to get
comments from the head of the urban HCS about raising the payment for heating
because of severe frost. At first, Autka said that these figures hadn’t been calculated
yet. But when the journalist was going to ask another question — about heat meters —
the Director General remarked that he was answering the questions without giving
his agreement for an interview. “First of all, as a correspondent, you should have
asked me if | agreed to the interview. So | don’t agree to give an interview. | simply
answered your question. | don’t give any official comments on this,” said Uladzimir
Autka. When the journalist asked what would happen if the journalist disobeyed the
“advice”, the official answered: “If you publish that | have given you the interview, we
will solve the issue in court”.



