
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting August 6 – 12, 2012 

Within the reporting period the KGB’s Center of  information and public relations confirmed that the 

charges of complicity  in a crime and  illegal border crossing had been brought against Anton Surapin 

(article 16, part 6 and article 371, part 3 of the Criminal Code respectively). The journalist stayed on in 

the KGB detention center. 

In the meantime, colleagues in Belarus and abroad staged actions of solidarity with Anton Surapin. On 

August  8  policemen  in  Minsk  detained  a  photo  correspondent  of  “Komsomolskaya  Pravda  v 

Belorussii”  Iryna  Kozlik  and  a  freelance  photographer  Yulia  Darashkevich  while  they were  taking 

photos with  teddy bears. The  journalists were  found guilty of unsanctioned picketing and  fined 30 

base amounts (3 mln rubles) each. The case stirred large public international response. 

On August 6 the Luninets district court scheduled to hear the case of the Media‐Polesie editor Sviatlana 

Harda  against  a  citizen  of  Pinsk  district.  The  journalist  asked  to  hold  the  citizen  accountable  for 

hooliganism (article 17.1 of the Administrative Code). As the citizen did not appear in court, the hearing 

was adjourned till August 16. 

We remind that on July 8 the journalist Sviatlana Harda was making a report for http://media‐polesye.by 

in the republican nature reserve “Luninski” in order to highlight the problem of poor nature protection. 

The  journalist  was  taking  photos  on  Belaie  lake  shore  when  the man,  a  resident  of  Pinsk  district, 

attacked her and damaged the camera. 

On August 7 the Center of  information and public relations of the KGB announced that  it had brought 

formal charges against  two Anton Surapin and Siarhei Basharymau over  the teddy bears drop  from a 

foreign plane in July. The KGB confirmed that the Belarusian citizens had been charged with complicity 

in a  crime  (art. 16, p. 6)  and assistance  to  illegal entry  (art. 371, p.3 of  the  criminal Code). The KGB 

suggested  that  the  Swedish  citizens  involved  in  the  pro‐democracy  stunt  should  travel  to Minsk  for 

questioning in the capacity of suspects. 

We  remind  that on  July 4, a  single‐engine plane piloted by  two  representatives of Swedish PR agency 

Studio  Total  entered  Belarus'  airspace  and  dropped more  than  800  hundred  teddy  bears  with  pro‐

democracy  signs  on  the  cities  of  Ivianets  and Minsk  before  flying  back  to  Lithuania  unhindered.  The 

Belarusian defense ministry initially denied that any aircraft had invaded the country’s airspace on that 

day, described the videos as fake and said that the Swedish firm had invented the story. 

The 20‐year old Anton Surapin, a student of Journalism Institute was detained in relation to the case on 

July 13. He first published photos of the teddy bears on his website Belarusian News Photos. 

It is also known that a 16‐year old girl Katsiaryna Skurat was questioned in presence of her parents and 

then was set free. She allegedly had taken photos of the teddy bears and sent the photos to Surapin. 

On August 8 the Belarusian ambassador to German announced that the correspondent for Deutschland‐

Radio  Gesine  Dornblüth  was  denied  Belarusian  accreditation.  The  journalist  has  been  working  in 

Moscow  since  January.  She  intended  to  cover  parliamentary  elections  and  applied  for  journalist 

accreditation  in  March;  however  the  Ministry  of  Foreign  Affairs  denied  her  accreditation  without 

explaining the reasons. The ambassador suggested that the radio send another correspondent to cover 

the elections that are scheduled for late September. 



According to the journalist Gesine Dornblüth, she visited Belarus last summer and reported on the tense 

social  situation  and,  as  the  result,  discontent  in  the  country.  “I  also  gave  word  to  critics  of  the 

government in province. Perhaps, this angered the officials.” 

On  August  8  the  journalists  Yulia  Darashkevih  (freelance  photographer)  and  Iryna  Kozlik  (photo 

correspondent  for  “Komsomolskaya Pravda v Belorussii”) were detained  in  the  center of Minsk:  they 

were taking photos with teddy‐bears as part of the solidarity action with Anton Surapin. 

They were taken to the Soviet district police department where an administrative protocol against them 

was compiled. They spent a night in the Akrestsina detention center. 

On August 9 the court hearing took place today in the Soviet district court of Minsk. The judge Dzmitry 

Pauluchenka  found  the  photographers  guilty of holding  an unsanctioned  picket  (article  23.34 of  the 

Code of Administrative Violations). They were fined 30 base amounts (3 mln rubles) each. The witnesses 

who testified in court traditionally were policemen. 

On August  9  independent  TV  journalists Volha  Starastsina  and Dzianis Mikhailau were  detained  by 

plain‐clothed  representatives  of  law  enforcement  agencies  in  Vitsebsk.  The  correspondents  were 

preparing material  about  the  parliamentary  elections.  They were  taken  to  the  Chyhunachny  district 

police department where they spent several hours. The police spent a prophylactic talk with Volha  and 

then set them free without any protocols. 

“I see  it as an attempt of threatening.  It  is obvious they are  trying to prevent  independent  journalists 

from covering the elections,” said Volha Starastsina. 

On August 10 the independent journalist Tatsiana Belashova was warned against violating the law “On 

mass media”,  in  particular  by  contributing  to  a  Polish  TV  channel.  The warning was  signed  by  the 

prosecutor’s  deputy  Kazimir  Kezhun.  She was  summoned  to Minsk  city  prosecutor’s  office within  a 

check‐up  of  activities  of  the  channel  Belsat.  The  prosecutor  Dzmitry  Pastaialka  reminded  of  her 

detention  in Gorkiy Park  in Minsk on June 1 when she was preparing a video report. According to the 

prosecutor, the video was shown later on Belsat. 

We remind that since the beginning of the year a number of  independent journalists received warnings 

against  contributing  to  foreign media;  and  in  June  the  Investigative  committee  of  Belarus  officially 

announced about the beginning of the check‐up on Belsat activities. 

On August 1 the editor of the regional newspaper “Bobruyskiy Kurier” Anatol Sanatsienka said that he 

had sent a petition to the chairperson of the regional supervisory committee of the Main department of 

justice of Mahilou City Executive Committee asking  to  restore  the  rights of his  imprisoned colleague 

Yauhen Vaskovich (21‐year old Yauhen Vaskovich was convicted for hooligan actions aimed at the KGB 

building in Babruysk). 

Anatol Sanatsenka had many times sent  letters to his colleague and he  is convinced that  they did not 

reach the addressee. The same complaints were voiced by the prisoner’s relatives and friends. Letters 

from  the  prisoner  do  not  come,  either.  In  the  rare  letters  that  have  reached  his  relatives,  Yauhen 

Vaskovich complained  that he had  little correspondence and  reading; he was banned  to  subscribe  to 

some periodicals, although they are registered by the Ministry of Information. 

On  August  11  the  police  detained  independent  journalists  in  a  town  of  Sharkaushchyna  (Vitsebsk 

region). The cameraman Viachaslau Piashko and a  journalist Hanna Azemsha were recording how the 

editor of a non‐state regional newspaper “Prefect‐Info” (Hlybokaie) Zmitser Lupach was distributing the 

newspaper  in a public place. Their activities were  interrupted by a police patrol. The  journalists were 

taken  to the police department, had  their documents checked. The police copied the  journalists’ data 

and set them free. There weren’t any procedural papers written. 



Zmitser Lupach was questioned the  longest: he was asked about the registration of the newspaper,  its 

aims and publisher.  In  the end the  journalist was set  free on condition that he would send by  fax the 

documents confirming legality of his newspaper. 

On  August  12  the website  Change.org  collecting  petitions  in  support  of  Anton  Surapin  and  Siarhei 

Basharymau became inaccessible in Belarus. The Russian language version of the website worked well in 

Russia and in Ukraine.  

Change.org  is a global platform where everybody can  start one’s own civil campaign. The platform  is 

used by more than 15 million people all over the world, and 150 thousand people in Belarus, Russia and 

Ukraine. 


