
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

 

Mass Media Week in Belarus  

 

Info‐posting – April 9 ‐ 15, 2012 

 

The good news of the reporting period was the release from the colony of BAJ member 

Dzmitry Bandarenka who had been  imprisoned since December 2010. All other events 

conform to the regular routine – again  information denied, no exit abroad, and a new 

fine. 

 

On April 9  the director general of  the  capital  factory  “Amkodor” Valery Kandratchyk 

sent a letter to the Minister of Information Aleh Praliaskouski “strongly asking” to issue 

a warning to “Nasha Niva”  for dissemination of unreliable  information and to take all 

“measures, provided by the legislation.” 

Mr  Kandratchyk  was  angered  by  the  article  “Millionaire  with  scalpel”  about  the 

Chairperson of the Board of Directors, Senator Aliaksandr Shakutsin, published in No 13 

(754)  of  “Nasha  Niva”  on  April  4,  2012.  The  letter  enumerates  a  number  of  claims 

against  the  newspaper.  “NN”  gave  detailed  explanations  to  each  of  the  claims  in  an 

editorial. 

On  April  11  BAJ  member,  coordinator  of  the  civil  campaign  “European  Belarus” 

Aliaksandr Atroshchankau was denied exit from Belarus. He and his wife were taken off 

the train at Gudogai station on the Belarusian‐Lithuanian border. Border guards checked 

and  stamped  his  passport,  saying  he was  denied  exit  from  Belarus.  It  all  happened 

despite the note he had received from the Citizenship and migration unit of the Central 

district police department confirming that he was allowed to leave the country. 

After  the  incident Aliaksandr Atroshchankau  learnt  from  the Citizenship and migration 

department that his travel had been restricted by the court of Orsha city because of a 

fine  imposed  on  him  after  the  administrative  case  on  March  29.  “It  is  absolutely 

unlawful because the decision hasn’t come into effect yet,” said Atroshchankau. 

On April 12 the court of the Leninski district in Mahilou fined Siarhey Nigatsin 3 mln Br. 

The judge Aksana Ratnikava found that Mr Nigatsin was guilty because he didn’t have a 

contract with the editor’s office for distribution of the newspaper (which is signed with 

an  editor’s  office  as  a  legal  entity).  The  judge  dismissed  the  argument  that  the 

newspapers “Vybar”  (Choice) and “Tut  i  tsiaper”  (Here and now) were not  registered, 

and so they were not legal entities. 



The witnesses at  the  trial were policemen  that detained Siarhey Nigatsin,  took him  to 

the police department and seized around 30 newspapers. Mr Nigatsin is going to appeal 

against the court’s decision. 

As reported on April 13, a non‐staff correspondent for “Babruyski Kurier” Volha Asokina 

was  denied  information  at  the  Center  of  tourism  and  local  history,  geography  and 

culture “Babrania”  (“Little Beaver”). The  journalist asked  to  specify  information about 

the  recent  scientific  conference,  dedicated  to  Babruysk  and  its  “fortress  on  the 

Biarezina”. 

A methodologist of the Center refused to provide such  information, referring to some 

unpublished  ban.  He  explained  that  the  workers  of  the  establishment  received  an 

instruction  to give  information about  the conference only  to  the website of Babruysk 

city  executive  committee,  and  a worker  from  the  Center  had  already  delivered  the 

information to the ideological department. 

We remind that on April 4, Volha Asokina was also denied information at Babruysk local 

history  museum:  she  wanted  to  find  out  additional  information  about  the  current 

exhibition, devoted  to a 200‐year old  fortress  in Babruysk and 1812 personalities. The 

museum worker said they had been prohibited to provide any information for “Babruyski 

Kurier”. 

As  reported on April  13,  the  independent  regional newspaper  in Baranavichy  “Intex‐

press”  failed  to  get  official  comments  from  medical  institutions.  Readers  of  the 

newspaper  had  sent  a  letter  to  the  editors,  in  which  they  complained  about 

unreasonable new territorial distribution of medical services in the city. 

Journalists asked  the  ideological department of Baranavichy City Executive Committee 

and  Baranavichy  Central  Policlinic    to  explain  the  principles  of  new  registration  of 

residents in this or that medical establishment, which policlinic they could go to, and if 

they could change the present situation etc. 

The  ideological  department  answered  “Intex‐press”  that  they  did  not  possess  such 

information. And  the chief doctor of Baranavichy Central Policlinic Aliaksandr Stetsko 

informed “Intex‐press” that the “requested information was published in the state press 

(newspaper “Nash Kray”).” 

On  April  14  it  became  known  that  the  court  of Dubrouna  district  decided  that  the 

arrest of the car which transported copies of “Vitsebski Kurier” was unlawful. After the 

court proceedings, the media worker was able to take away the car from the car pound. 

We  remind  that  the  car with 10  thousand  copies was detained on  “Moscow – Brest” 

highway  on  March  22.  (“Vitsebski  Courier”  was  unable  to  sign  contracts  with  any 

Belarusian publishing house, so now it is published in Smolensk in Russia.) This time not 

only the whole print‐run of the newspaper was seized, but also the car was arrested and 



sent  to a car pound  in Dubrouna. During  the  trial Dubrouna car  inspectors  referred  to 

some unpaid fines since 2009; however, the court found that all fines had been paid. 

Dzmitry  Bandarenka was  set  free  on  the morning  of April  15  from Mahilou  colony 

No15.  

The coordinator of the civil campaign “European Belarus” and close associate of the ex‐

candidate  for  presidency  Andrey  Sannikau  (released  on  April  14)  Bandarenka  was 

arrested on December 20, 2010 and sentenced to two years in medium‐security colony. 

Just  after  the  arrest,  his  chronic  disease  deteriorated,  and  at  the  end  of  July  he 

underwent an operation on the spine. 

At the end of  January 2012 the prison conditions were  toughened, despite  the difficult 

health condition: he was firced to go to work, for checks, walk  in the  line, and even his 

crutch was taken away. After a request for mercy to Lukashenka filed on February 1, the 

politician was given back his crutch. On March 27 the UN Special Rapporteur on Torture 

received a complaint with a request to investigate facts of torturing the political prisoner 

Zmitser Bandarenka. 


